„Politika „ne/reformy“ českého penzijního systému“ MPE_PHOP Praktická hospodářská politika, Jiří Rusnok, ESF MU Brno, 12.10.2023 Obsah I. Krátký historický úvod – kdy, proč a jak vznikl penzijní systém II. Jak vyčíslit makroekonomický náklad podpory seniorských generací skrze penzijní systém III. Důchodové systémy podle typu financování a způsobu výpočtu dávky IV. Způsob financování a stanovení příspěvkové sazby V. Důvody proč v ČR nikdy neuspěla „velká“ (systémová) penzijní reforma VI. Aktuálně realizované a diskutované změny v penzijním systému ČR Metodická poznámka – terminologie V tomto výkladu jsou použity následující pojmy jako ekvivalenty (není-li výslovně uvedeno jinak): penzijní = důchodový = Retirement makroekonomický = národohospodářský = Macroeconomic průběžně financovaný = Pay-As-You-Go (PAYG) kapitálově financovaný = Fully Funded I.a) Krátký historický úvod – kdy proč a jak vznikl penzijní systém • průmyslová revoluce – postupný rozpad tradiční vícegenerační rodiny, • původně šlo de facto o vzájemné úrazové/invalidní pojištění, • dosažení určité věkové hranice považováno de jure za invaliditu z důvodu stáří, • původně financováno de facto kapitálově (vzájemné pojištění) po vstupu státu (1889 v Německu) postupně přechod na PAYGO • Český (resp. československý) penzijní systém převzat z RakouskoUherska – zák.z.r.1924 o starobním a invalidním pojištění dělnictva, platný od r. 1926. (mj. důchodový věk 65let) II.b) Národohospodářské náklady podpory seniorské generace • Definice – jedná se o tu část ekonomické aktivity, kterou v podobě zboží a služeb každoročně spotřebovávají důchodci. Část celkové hospodářské aktivity věnovaná na spotřebu důchodců - skutečný makroekonomický náklad jejich podpory. • je ovlivněna souborem faktorů ekonomické, demografické a politické povahy. • rozhodují o ní tří klíčové poměry:→ a, b , c, II.c) podíl souhrnné spotřeby představuje tu část ekonomické aktivity, která je určena k produkci spotřebního zboží a služeb pro domácí spotřebu: a = AC/GDP, kde: AC ……….. souhrnná spotřeba GDP …….. hrubý domácí produkt "podíl souhrnné spotřeby" představuje podíl finální spotřeby, tedy spotřeby zboží a služeb pro domácí spotřebu ve vztahu k domácímu produktu. II.d) míra závislosti představuje podíl počtu důchodců na celkové populaci: b = RP/P kde: RP ……….. populace důchodců P …………. celková populace míra závislosti je podíl důchodcovské populace na celkové populaci. II.e) relativní životní úroveň důchodců, je poměr průměrné spotřeby důchodců k průměrné spotřebě celé populace: c = fRC/fAC kde: fRC = RC/RP, přičemž RC ………… spotřeba populace důchodců a dále fAC = AC/P, tedy rozepsaně: C = II.f) Když vynásobíme vzájemně tyto tři poměry dostaneme poměr spotřeby důchodců k celkové ekonomické aktivitě, což je makroekonomický náklad podpory důchodců, který označíme jako : r r = a * b *c = ∗ ∗ ∗ po úpravě: r = a = AC/GDP b = RP/P c = fRC/fAC r = a * b * c .......................... = RC/GDP Vztahy mezi těmito kritérii v zásadě říkají, že vazba mezi změnou v kterémkoli z těchto poměrů a odpovídající změnou v ekonomických nákladech na důchodcovskou generaci je přímá a proporcionální., Z toho pak vyplývá, že jakákoli změna jednoho ze tří poměrů o určité procento způsobí růst celkových nákladů o stejné procento, pokud se nezmění ostatní podmínky. II.g) III.a) Rozlišení důchodových systémů dle způsobu financování – PAYG (pay-as-you-go) • Na počátku žádné veřejné penze nebyly • průmyslová revoluce - vznik vzájemného úrazového pojištění • postupně vznik PAYG – také někdy „Bismarckův“systém • Současní pracující platí důchod svým rodičům (dnes i prarodičům) • Jejich děti budou (měly by) platit dnešním pracujícím • NDC (notional defined contribution) – de facto PAYG s výpočtovým vzorcem převzatým z typicky soukromých penzí – minimální intragenerační solidarita (dnes např. v 6 zemích OECD) III.b) Rozlišení důchodových systémů dle způsobu financování – FF (fully funded) • Penzijní spoření historicky vznikalo současně na individuální i kolektivní bázi – model individuálních nebo skupinových úspor • ve 20. století postupně převážilo kolektivní pojetí jako součást zaměstnaneckých výhod – vliv rostoucí síly odborů a sociálních standardů ve vyspělých zemích • v západním světě toto je tzv. 2. pilíř – jeho váha je v různých zemích různá – obvykle vyšší v zemích anglosaských resp. ovlivněných anglosaským právem • dvě základní formy stanovení dávky • DB – defined benefit • DC – defined contribution Více o klasifikaci penzijních systémů např in: Klepárník,V.;Š+pek, V.;Bittner, J.;Pícl,M.: Penzijní reformy (od Chile po středovýchodní Evropu), Úřad vlády ČR, 2017, ISBN: 978-80-7440-190-9 III.c) Taxonomy: Different types of retirement-income provision Zdroj: Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS Celková aktiva v kapitálových a soukromých penzijních plánech v letech 2001, 2011 a 2021 (nebo nejbližší dostupný rok), v % HDP Zdroj: PENSION MARKETS IN FOCUS 2022, OECD 2023 III.c) Zapojení ek. aktivních osob do fondových schémat podle typu, r. 2021 nebo poslední dostupný Zdroj: PENSION MARKETS IN FOCUS 2022, OECD 2023 III.d) „Makronáklady“ a způsob financování • zpět k základním makrovztahům determinujícím velikost makronákladů na důchody musíme konstatovat: • že, způsob financování (resp. jeho změna) v zásadě nemění jejich celkovou velikost. • současně platí, že změna způsobu financování mění rozložení těchto nákladů ve společnosti IV.a) Způsob financování a stanovení příspěvkové sazby (1) • sazby v systému PAYG jsou citlivé na demografický vývoj a na nerovnováhy na trhu práce, nejsou však citlivé na jiné ekonomické parametry. • Naopak systémy FF se soustřeďují na rovnováhu každého individuálního nebo skupinového účtu, jsou v zásadě necitlivé na demografický vývoj, jsou však citlivé na ekonomické parametry, zejm. na úrokové míry, míru růstu mezd a míru inflace. • Oba systémy mají společnou citlivost na prodlužování délky života důchodců (neplést se střední délkou života při narození): • v případě FF modelu to znamená, že buď bude spořeno déle, protože délka žití v důchodu se prodlužuje, anebo bude důchod nižší. • U PAYG to zhoršuje poměr závislosti, tedy vztah b. na slidu#5 IV.b) Způsob financování a stanovení příspěvkové sazby (2) • Nejprve vyjdeme ze zjednodušené modelové situace, kdy nikdo neumírá před dosažením nároku na důchod a neexistují administrativní náklady na provoz systému, pak platí, že • příspěvkové sazby závisí v zásadě na dvou ukazatelích a na jejich vzájemné vazbě, a to platí pro oba systémy: • na tempu růstu populace (△P) a • na rozdílu mezi úrokovými mírami a mírou růstu mezd (q=IR-△W). • Pokud tedy platí zjednodušující předpoklad, potom platí, že je-li rozdíl úrokové míry a tempa růstu mezd větší, než je růst populace, pak příspěvkové sazby ve FF budou nižší než v sytému PAYG naopak pokud tento rozdíl je menší než růst populace, budou příspěvkové sazby ve fondovém systému vyšší. • (q=IR-W) 〉 △P ➪ sazby nižší ve FF • (q=IR-W)〈 △P ➪ sazby nižší v PAYG Ve skutečnosti administrativní náklady FF (z dobrých důvodů) obvykle výrazně vyšší než u PAYG ➾ nutno redukovat IR o 1-2 p.b. IV.c) Proč v ČR neuspěla „velká“ penzijní reforma • Externí tlak v 90.letech (SB/MMF) se nemohl opřít o potřebu vnějšího nutnosti financování jak tomu bylo ve většině zemí SVE, • Tuzemská interní diskuse v 90.letech byla mnohem odbornější než v ostatních zemích SVE, • Velké obavy jak pokrýt nutné „náklady přechodu“ – tzv. transition costs, • Průběžné úpravy státního pilíře ➾ vysoká míra udržitelnosti (viz.např. zrušení kategorií již na počátku 90.let), V.a) Proč v ČR neuspěla „velká“ penzijní reforma (pokr.) • Vysoce solidární systém – téměř „flat rate“ ➾ pro cca 2/3 pojištěnců náhradový poměr (Replacement Rate dále jen RR) nad 50 % jejich předchozí čisté mzdy; pro cca ½ pojištěnců je RR 2/3 a více jejich bývalé čisté mzdy • Nízkoinflační historie vč. období transformace ➾ vysoká důvěra v domácí měnu i státní důchodový systém • Nebyla dostatečně silná společenská (a tedy i politická) poptávka po změně • Politická reprezentace nebyla schopna dojít (přes mnohé pokusy – viz historie důchodových komisí) ani k elementární shodě na systémových změnách – na rozdíl od parametrických úprav po r.2010. IV.b) OECD (2023), Net pension replacement rates (indicator). doi: 10.1787/4b03f028-en (Accessed on 20 March 2023) Net pension replacement rate - Čistá míra náhrady je definována jako podíl individuálního čistého nároku na důchod a čistého výdělku před odchodem do důchodu, přičemž se zohlední daně z příjmu fyzických osob a příspěvky na sociální zabezpečení placené pracovníky a důchodci. Měří, jak účinně důchodový systém poskytuje příjem, který nahrazuje výdělek, hlavní zdroj příjmu před odchodem do důchodu. Tento ukazatel se měří v procentech výdělků před odchodem do důchodu podle pohlaví. CZE = 65 Čistý důchodový majetek je současná hodnota toku důchodových dávek, která zohledňuje daně a příspěvky na sociální zabezpečení, které musí důchodci ze svých důchodů platit. Je ovlivněno průměrnou délkou života a věkem, ve kterém lidé pobírají důchod, a také pravidly indexace. Tento ukazatel se měří jako násobek ročního čistého výdělku podle pohlaví. https://doi.org/10.1787/c634eb4f-en Aktuálně realizované a diskutované změny v penzijním systému ČR • novela I.pilíře - jednorázová změna valorizace – léto 2023 • jednorázové snížení částky mimořádné valorizace (u prům. důch. o cca 1000Kč) • novela I.pilíře – nový model valorizace a úprava parametrů pro předčasný důchod – léto/podzim 2023 – účinnost od 1.10.2023 • změna řádné valorizace (přechod na 1/3 reálných mezd) • změna mimořádné valorizace • zvýšení minimální pojistné doby u předčasných d. (z 35let na 40let) • předčasný důchod možný nejdříve 3 roky před řádným (do 1.10.23 = 5let) • méně štědrá valorizace u předčasných důchodů • velká novela I.pilíře – parametrické změny – projednávání 2023-2024 – oček. účinnost 2025. IV.a) témata k diskusi se studenty 1.Redistribuční nástroje mají zůstat důležitou součástí českého důchodového systému VERSUS Rozsah redistribučních nástrojů českého důchodového systému by měl být omezen? 2.I přes historický vývoj by se kapitalizační pilíř měl stát povinnou součástí českého důchodového systému VERSUS Není vhodné, aby kapitalizační pilíř byl povinnou součástí českého důchodového systému? 3.Oblast dobrovolného penzijního systému by ze strany státu měla být více regulována VERSUS … neměla…? Děkuji Vám za pozornost jiri.rusnok@gmail.com záložní snímky OECD, Czech republic, Economic Survey 2023, March Note: Income from work includes both earnings (employment income) and income from self-employment. Private occupational transfers include pensions, severance payments, death grants and other. Capital income includes private personal pensions and income from the returns on non-pension savings. Data are for 2018 except for some countries; see note of Table 7.1. Source: OECD Income Distribution Database, http://www.oecd.org/social/income-distribution-database.htm (July 2021 version). Zdroj:Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS Zdroj:Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS Zdroj:Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS Zdroj:Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS Růst počtu předčasných důchodů v posledních letech Počty nově sepsaných žádostí o předčasný starobní důchod ROK leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec CELKEM 2021 1 699 1 698 2 313 2 013 2 456 2 363 2 152 3 276 4 652 3 215 2 591 1 578 30 006 2022 2 972 2 439 3 010 2 330 2 710 2 775 2 160 3 536 4 077 16 949 24 653 13 042 80 653 2023 5 034 9 182 11 331 11 035 12 881 9 665 9 759 13 401 4 137 86 425 2015–2021 bylo evidováno v průměru cca 30 tisíc žádostí o předčasný starobní důchod ročně̌. Zdroj: www.cssz.cz Shrnutí projekcí důchodového systému pro vybrané roky (v % HDP) 2023 2033 2043 2053 2063 2073 starobní důchody 7,9 8,2 10,1 11,5 11,5 10,7 invalidní důchody 0,9 1,0 1,0 1,0 0,9 1,0 pozůstalostní důchody 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 Výdaje celkem 9,3 9,7 11,5 12,9 12,9 12,1 Příjmy celkem 8,3 8,5 8,7 8,8 8,9 9,0 SALDO -1,0 -1,2 -2,9 -4,1 -4,0 -3,1 NRR-Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti, září 2023, www.rozpoctovarada.cz • typy důchodů • největší podíl podle počtu představují starobní důchody (75 %), dále pozůstalostní a sirotčí penze (11 %) a invalidní penze (14 %). 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 2023 2033 2043 2053 2063 2073 milionyosob Celkem Ženy Muži 6,0 7,0 8,0 9,0 10,0 11,0 12,0 2023 2033 2043 2053 2063 2073 %HDP Projekce počtu starobních důchodců (střední varianta demografické projekce) Podíl výdajů na starobní důchody na HDP (v %) NRR-Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti, září 2023, www.rozpoctovarada.cz Varianta ING – rovný důchod podle počtu dětí a povinné penzijní spoření* *Hyzl, J. – Rusnok, J. – Řezníček, T. – Kulhavý, M. Penzijní reforma pro Českou republiku (Inovativní přístup). Praha: ING Česká a Slovenská republika, 2004 sazba příspěvku do obou pilířů počet dětí 0 1 2 3+ sazba do FF v % hrubé mzdy 12 9 6 3 sazba do PAYG v % hrubé mzdy 12 12 12 12 náhradový poměr z PAYG pilíře počet dětí 0 1 2 3+ důchod z PAYG v % prům. mzdy 0 10 21 31