INMG_2.fáze_rozvoj konceptu_16.11. 1 Výchozí stav: 1. Máte vybránu jednu preferovanou variantu (podobu) pro vaši hru s využitím metody 5 myslících klobouků (viz minulý seminář). Máte vytvořenou její 50-ti slovní variantu. 2. Máte definovaný problém, který řešíte (minulý seminář) Zákazník (podnik zaměřený na technologické inovace) potřebuje, aby jeho zaměstnanci začali vnímat potřebu hodnotit vyvíjené produkty a jejich prodejní strategii z pohledu rizik, která mohou nastat ve vzdálené budoucnosti vlivem neočekávaných změn, ke kterým dochází. Podnik zjistil, že si jeho zaměstnanci neuvědomují události, k jakým může dojít a proto jejich rozhodnutí, například zda expandovat na nějaký trh mohou být velice vágní a neudržitelná. Hry je určená pro vývojáře. 3. Máte personu uživatele. Výstup: Rozvinutá varianta (podoba) hry spolu s oblastmi pro prioritní otestování v další fázi (budete mít shrnuto to zásadní a zároveň i ponětí o tom, co by mohlo být ve vašem nápadu problematické) Forma výstupu (popis +tabulka) Popis základní vybrané varianty: [doplňte] Definovaný problém: [doplňte] Persona [doplňte]: Seznam atributů Vybraná varianta atributu Relevance pro řešení definovaného problému* Zdůvodnění, proč je relevantní pro řešení problému Jaké máme důkazy o relevanci?** Prostředí hry - tématika Sci-fi Nepodstatné Zasazení hry není podstatné pro řešení problému, ale líbí se nám a pro cílovou skupinu studentů jej považujeme za atraktivní. Slabé Atribut 2 ... … … … Atribut 3 ... … … … ... ... … … … * Relevance pro řešení definovaného problému: Když nahradíte radikálně jiným nápadem pro daný atribut, bude hra problém nadále řešit? INMG_2.fáze_rozvoj konceptu_16.11. 2 Postup: 1.Krok: Zrekapitulujte si vše, co jste doposud zpracovali: a) definice rámce problému; b) definice persony uživatele; c) základní popis vaší hry. 2. Krok: Promyslete k vaší základní podobě hry další atributy s jejich konkrétní variantou. Výběr metody pro určení varianty je na vás. Doporučujeme pracovat s následujícím minimálním seznamem atributů. Pokud vám některé atributy u vámi rozvíjené varianty hry chybí, doplňte je. Pokud si nejste jisti preferovanou podobou varianty atributu, poznamenejte to do tabulky níže a později se k nim vraťte. K seznamu doplňte i ty, které máte u stávajícího popisu navíc nebo tyto obecné atributy přejmenujte, pokud se překrývají. Je přípustné použít AI pro definici možností atributů. U některých atributů dává smysl zapsat více dílčích variant, například mechanik. Zároveň některé atributy (např. mechanika) nemusí být ve hře zastoupené vůbec. 1. Typ hry: kooperační, kompetitivní, pro jednotlivce 2. Rozvíjená dovednost resp. znalost (upřesněná): např. znalost trendů, schopnost identifikace rizik, uvědomění si rizik, tvorba scénářů, vnímání nestálosti rozhodnutí, umět komunikovat apod. 3. Vztahy mezi hráči 4. Cíl hry (čeho je třeba dosáhnout): vytvořit scénář; definovat rizika v co nejkratším čase, 5. Konec hry (kdy hra končí – může ale nemusí souviset s cílem hry) – jedna z rolí již nemá zdroje pro další pokračování; byl vytvořen scénář 6. Kdo vyhrává – ten kdo vyjedná nejlepší scénáře; ten, kdo vyjednal nejlepší podmínky s ohledem na to, co se může stát za 20 let apod. 7. Jak je určena budoucnost: náhodně, kreativitou jednotlivců, skupinovým konsensem v jeden moment …. 8. Činnosti hráče (mechanika): vyjednávání, vymýšlení variant, posun po hracím poli 9. Pohyb po herní ploše (mechanika) – hodem kostkou, vždy o jedno, kdo dříve něco vymyslí – riziko např., 10. Role hráčů ve hře 11. Způsob zajištění angažovanosti: udržet pozornost pomocí možnosti měnit role; hráč ovlivňuje děj hry, uprostřed hry se líže karta náhody atd. 12. Náhoda ve hře (mechanika) – kostka, hodiny, není náhoda 13. Vybavení hry 14. Způsob urychlení hry (mechanika): při hodu šestkou se hází znovu 15. Způsob zpomalení hry (mechanika): vězení, zloděj 16. Herní plocha – připravena předem, kreativně vytvářena ve spolupráci 17. Původ informací – nabízí hra (scénáře, rizika, trendy, role apod.), vymýšlí si sám hráč 18. Předmět simulace ve hře: povolání, situace krizová, běžná situace… 19. Rychlost reakce hry na akci hráče: okamžitá, adaptivní, na konci hry INMG_2.fáze_rozvoj konceptu_16.11. 3 Atributy a hlavně jejich konkrétní variantu pro vaši hru zaznamenejte do následující tabulky, která bude i tabulkou výstupu do vašeho rozvojového portfolia. U jednotlivých atributů se zamyslete nad jejich relevantností a důkazech o relevanci a výsledek opět zaneste do tabulky: Tabulka 1: Rozšířená podoba hry (tabulka výstupu do rozvojového portfolia) Definovaný problém: [doplňte z fáze 1] Persona [doplňte z fáze 1]: Seznam atributů Vybraná varianta atributu Relevance pro řešení definovaného problému* Zdůvodnění, proč je relevantní pro řešení problému Jaké máme důkazy o relevanci?** Prostředí hry - tématika Sci-fi Nepodstatné Zasazení hry není podstatné pro řešení problému, ale líbí se nám a pro cílovou skupinu studentů jej považujeme za atraktivní. Slabé Atribut 2 ... … … … Atribut 3 ... … … … ... ... … … … * Relevance pro řešení definovaného problému: Když nahradíte radikálně jiným nápadem (variantou) pro daný atribut, bude hra problém nadále řešit? • Ne > Nutnost (“must have”) • Ne, ale omezí se > Bonus (“nice to have”) • Ano > Nepodstatné ** Jaké máme důkazy o relevanci? • Silné: Vyplývá z informací o cílové skupině shromážděných námi nebo relevantními studiemi • Slabé: Jsme o tom přesvědčeni na základě osobních zkušeností s cílovou skupinou či rozvíjeným tématem • Žádné: Je to jen naše přesvědčení INMG_2.fáze_rozvoj konceptu_16.11. 4 3.krok Co otestovat v další fázi? Umístěte jednotlivé atributy (jejich varianty) do matice níže podle toho, jak jsou relevantní pro definovaný problém, a podle toho, jaké důkazy o relevanci máte. Tabulka 2: Posouzení atributů pro testování Nepodstatné Bonus Nutnost Silné důkazy Nerelevantní V pořádku Slabé důkazy V pořádku Problematické – vhodno otestovat Žádné důkazy Problematické – vhodno otestovat Extrémně problematické – nutno otestovat 4.krok Jak s problematickými atributy naložit? V další třetí fázi projektu – testování a prototypování – doporučujeme otestovat smysluplnost variant atributů umístěných v matici vpravo dole. Proto problematické atributy vypište do rozvojového portfolia zároveň se způsoby, jak je budete testovat. Prosím o pojmenování seznamu či tabulky „Problematické atributy k testování“ Proč testovat? Pokud je některý z atributů nebo jeho variant důležitou součástí řešení problému a nemáte pro něj dostatečné důkazy, může se později ukázat, že nefunguje. V takovém případě to může ohrozit smysluplnost hry – a v této chvíli je nejlepší čas se tomu vyhnout. Musíme mít nějaké problematické atributy? Nemusíte, pokud se vám podařilo mít celou dobu na paměti definovaný problém (ale i v takovém případě mohou problematické atributy vzniknout). Problematický atribut ale není chyba, jen je potřeba si jeho funkčnost ověřit. V rozvojovém portfoliu (dokumentu) budou zaneseny z 7. semináře minimálně tyto výstupy: 1. Tabulka - Rozšířená podoba hry 2. Tabulka – Posouzení atributů pro testování 3. Seznam nebo tabulka problematických atributů k testování a způsob jejich testování.