Soutěžní právo I. Soutěžní právo obecně Michal Petr Co si dneska povíme … •o předmětu, jeho průběhu a ukončení •o studijních materiálech •o teoretických základech soutěžního práva •o některých základních pojmech Proč by vás mělo zajímat zrovna soutěžní právo? •prolnutí práva a ekonomie •jeli jste někdy vlakem? •reálný dopad na „každodenní“ život a podnikání •funkční trh evidentně přináší výhody spotřebitelům; neefektivní trh je nákladný pro „společnost“ i pro jednotlivce (e. g. kartelizace zadávacích řízení zvyšuje cenu o 20 %) I. Organizace předmětu •výukový blok „přednášky“ a navazujícího času „semináře“ •docházku si kontroluje každý sám •průběžné testy – opakovací a dobrovolné •předmět končí písemnou zkouškou - testem ad Organizace předmětu §12. 10. Úvodní hodina, základní pojmy a koncepty §26. 10. Zakázané dohody §23. 11. Domácí příprava §7. 12. Zneužívání dominantního postavení, kontrola koncentrací §21. 12. Veřejné a soukromé prosazování soutěžního práva § §4. 1. Závěrečný test první termín §25. 1. Závěrečný test druhý termín §15. 2. Závěrečný test třetí termín ad Organizace: Prameny •zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů (OHS) •zákon č. 262/2017 Sb., o náhradě škody v oblasti hospodářské soutěže (ZNŠHS) • •Smlouva o fungování evropské unie (SFEU), čl. 101 a 102 •Nařízení Rady č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže (Nařízení 1/2003) •Nařízení Rady č. 139/2004 o kontrole spojování podniků (Nařízení 139/2004) •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/104/EU o určitých pravidlech upravujících žaloby o náhradu škody podle vnitrostátního práva v případě porušení právních předpisů členských států a Evropské unie o hospodářské soutěži (Směrnice o náhradě škody) •Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1 o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a o zajištění řádného fungování vnitřního trhu (Směrnice ECN+) ad Organizace: Studijní materiály Literatura •KINDL, J., a kol. Soutěžní právo (C. H. Beck) •STEHLÍK, V., HAMULÁK, O., PETR, M. Právo Evropské unie (Leges) •ROSE, V., BAILEY, D. Bellamy & Child. European Union Law of Competiton (Oxford University Press) •FAUL, J., NIKPAY, A. The EU Law of Competition (Oxford University Press) II. Soutěžní právo obecně •fungující hospodářská soutěž vytváří tlak na soutěžitele a přináší výhody spotřebitelům – vyšší kvalita za nižší ceny •předmětem soutěžního práva je ochrana hospodářské soutěže jako takové (jako fenoménu), nikoliv jednotlivých soutěžitelů či spotřebitelů •efektivní soutěž může narušit •jednání veřejné moci – zejm. regulace – legislativa; soutěžní úřad nemůže „přepsat“, jen doporučovat – „soutěžní advokacie“ •jednání soutěžitelů – soutěžní úřad oprávněn posoudit, zakázat a potrestat ad Soutěžní právo obecně •Soutěžní právo je prevencí zneužití tržní síly (market power) soutěžitelů •soutěžitel disponující významnou tržní silou (significant market power) je sto změnit ve svůj základní parametry trhu, e.g. zvýšit cenu nad „tržní“ úroveň •jednání soutěžitelů bez takové síly, byť je „nefér“, „protisoutěžní“ a poškozující ostatní, není předmětem soutěžního práva (např. nekalá soutěž – zakazuje jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže) • ad Soutěžní právo obecně Ochrana existence soutěže před tržní silou narušující soutěž v důsledku •vícestranných praktik (dohody) •jednostranných praktik (dominance) •změny struktury trhu (koncentrace) … co je ale „narušení soutěže“, co se má chránit? ad Soutěžní právo obecně Význam ekonomických teorií v soutěžním právu •samo psané právo „neutrální“ •ordoliberální základy, nedávná cesta do Chicaga, hledání „mainstreamu“ •reálné dopady, např. pokud jde o předpokládané dopady na trh (tzv. predace a recoupment) ad Soutěžní právo obecně Specifický předmět unijního soutěžního práva •cílem unijního práva vytvoření Jednotného trhu, tj. odstranění překážek obchodu mezi státy •tzv. Čtyři svobody garantují volný pohyb bez administrativních bariér •stejné překážky jako státy mohou přeshraničnímu obchodu klást i sami soutěžitelé •soutěžní právo jako klíčový nástroj vytváření Jendotného trhu ad Soutěžní právo obecně Jednotný trh (e.g. vertikální vztahy) Struktura trhu (e.g. vylučovací praktiky) Efektivita Spotřebitel Smluvní volnost (e.g. RPM) Ad Soutěžní právo obecně Reálný dopad rozdílných cílů soutěžního práva •např. efektivita x Jednotný trh (zákazy exportu) •např. efektivita x „fair“ prostředí (diskriminace) Základní přístup k cílům •Právo EU: consumer welfare, vnitří trh •Právo CZ: consumer welfare III. Jurisdikce 1. Doktrína účinku (effects doctrine) •Hranice států nepředstavují hranice obchodu •Různá místa dojednání a implementace jednání •Podniky v některých místech aktivní (a v jiných ne) •Působnost má soutěžní orgán, v jehož teritoriu má protisoutěžní jednání účinky Ad Jurisdikce 2. Paralelní prosazování – problém více kompetentních orgánů •Velmi časté – v reálu jednání typicky přeshraniční •Situace „vně“ EU •Situace uvnitř EU Příklad globálního kartelu Grafitové elektrody (C-289/04 P Showa Denko) •rozdělení globálních trhů (USA, Japonsko, Evropa …) •cenu v každém „regionu“ stanoví „domácí producent“; nezvyšovat produkci •účastníci sankcionování v USA, Kanadě, EU •námitka ne bis in idem ad Globální kartely Vyjádření ESD: •princip ne bis in idem se neuplatní v případě sankcí udílených na jedné straně orgány společenství a na straně druhé orgány států, které nejsou členy EU •orgán ukládající „druhou“ sankci nemusí přihlížet k výši sankce „první“ ad Globální kartely Závěr •globální kartely mohou být posuzovány a trestány ve všech jurisdikcích, kde se projeví (doktrína účinku) •i uvnitř EU může být totéž jednání posuzováno ve více státech, pokud nedochází k „překrývání“ … ale je to efektivní? 3. Soutěžní právo v EU •(1) Právo unijní – tzv. jednání s unijním prvkem (viz) •(27) Právo národní •Aplikující orgány –Komise: právo unijní –NCA: právo unijní / národní Unijní prvek Unijní právo se vztahuje na tzv. jednání s unijním prvkem, tj. jednání, které by mohlo znatelně ovlivnit obchod mezi členskými státy EU –oznámení EK 2004/C - 101/07 –bez vztahu k vymezení relevantního trhu •cílem ochrana Společného trhu •aplikuje Komise / NCA vztah kompetencí vymezuje Nařízení 1/2003 Konvergenční pravidla Čl. 3 (2) Nařízení 1/2003 •Kartely – národní právo ani přísnější, ani mírnější •Jednostranná jednání – možnost přísnější národní úpravy (e.g. tzv. ekonomická závislost) 4. Paralelní aplikace •Pokud je aplikujícím orgánem NSU •U jednání s unijním prvkem aplikuje •Povinně unijní právo •A současně –paralelně - dobrovolně aplikuje i právo národní (typicky se stejným výsledkem) •U jednání bez unijního prvku •Jen právo národní IV. Adresáti soutěžního práva §Unijní právo: podnik (undertaking) §C-41/90 Hofner: jakákoli jednotka vykonávající hospodářskou činnost bez ohledu na její právní formu a způsob jeho financování §Unijní právo nekalé soutěže: obchodník (trader) §Definice odpovídající českému „podnikatel“ §České právo: soutěžitel (viz) §Soutěžitel v unijním právu: konkurent (competitor) Podnik dle unijního práva §C-41/90 Hofner: jakákoli jednotka vykonávající hospodářskou činnost bez ohledu na její právní formu a způsob jeho financování §Hospodářská činnost: nabízení zboží na trhu §NE závislá činnost §NE výkon veřejné moci §NE veřejné statky (např. správa leteckého provozu) §NE nákup za účelem ne-hospodářské činnosti (T-319/99 FENIN) §E.g. Zdravotní pojišťovny § Ad Podnik dle unijního práva §Hospodářská jednotka §Podnikem „cokoli“ vykonávající hospodářskou činnost – ne osoba §Podnikem mohou být i orgány veřejné moci §Podnikem může být i osoba „v části“ vykonávající hospodářskou činnost §Podnikem může být i skupina osob Taková podniková rodinka Trestáme… •Matku? (C-279/98 P Cascades) •Jednající dcery? (T-65/98 BPB Industries) •Všechny?? (T-112/05 Akzo Nobel) Matka, a.s. Dcera I., s. r. o. (distribuce) Dcera II., s. r. o. (distribuce) Dcera III., a.s. (výroba) Ad hospodářská jednotka §Jednotkou je to, co vykonává hospodářskou činnost – ovlivňuje soutěž; proto §Vyloučení soutěže „uvnitř“ jednotky (např. dohoda mezi sestrami) §Více osob tvořících jednu jednotku §Pro účely odpovědnosti kontrolující matka (C-97/08 P Akzo Noble) §Sestry a dcery: „jednota chování na trhu“ (C-882/19 Sumal) Ad hospodářská jednotka §Procesní souvislosti §Kdo je účastníkem správního řízení? §Kdo může být žalobcem? §Kdo může být žalovaným? V. Relevantní trh Věcné, prostorové a časové vymezení střetu nabídky a poptávky •Oznámení EK 1997/C 372/05 •Východisko analýzy všech soutěžně relevantních jednání •Základem pohled spotřebitele 1. Věcný relevantní trh •Výrobky a služby, které jsou z pohledu spotřebitele považovány za zaměnitelné nebo substituovatelné z hlediska jejich vlastností, ceny a zamýšleného užití •Zastupitelnost –funkční –reaktivní ad Věcný relevantní trh •Cenový test SSNIP (Small but Significant Non-transitory Increase in Prices) –trvalé, malé, ale významné zvýšení ceny (5 - 10 %) –Pozor na cellophane fallacy •Pozorování/modelování reakcí spotřebitelů (průzkumy) (eg. léky, pivo „on-trade“ a „off-trade“, nákladní železniční přeprava, …) ad Věcný relevantní trh Ekonometrické analýzy •cenově korelační •křížové elasticity •cenové stacionarity 2. Geografický relevantní trh Oblast, ve které se dotyčné podniky účastní dodávky a poptávky výrobků nebo služeb, kde jsou podmínky hospodářské soutěže dostatečně stejnorodé a která může být odlišena od sousedních zeměpisných oblastí, protože zejména podmínky hospodářské soutěže jsou v těchto oblastech zjevně odlišné •lokální, národní, nadnárodní (EU, svět) •specifické, eg. dopravní trasa, infrastruktura, 3. Case study •Posuzováno jednání autobusového dopravce na trase Praha – Brno •Geografické vymezení: nádraží uvnitř měst? Zastávky po cestě? •Věcné vymezení: taxi? vlak? Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@upol.cz