Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr I. Dominantní postavení obecně nPrávní úprava §§ 10 – 11 ZOHS §čl. 102 SFEU §Dominant disponuje podstatnou tržní silou (significant market power) tedy není vystaven tržním tlakům (competitive constraints) … a tak dokáže zvýšit na delší dobu ceny nad tržní úroveň 1. Pojem „dominantní postavení“ nZOHS: Dominantní postavení na trhu má soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích nEU: 85/76 Hoffmann – La Roche podnik je v situaci, kdy může bránit existenci účinné soutěže na relevantním trhu, tedy jestliže mu je dána možnost chovat se vůči svým konkurentům, svým odběratelům a konečně i vůči spotřebitelům ve významné míře nezávisle. 2. Analýza tržní síly Dominantní postavení se odvozuje od tržní síly §tržní podíl (viz) §potenciální konkurence, překážky vstupu na trh (faktické i právní) §postavení odběratelů (buyer power) … Tržní podíl §Základem správné vymezení relevantního trhu §Velikost podílu §Velmi vysoký – prakticky nevyvratitelná domněnka dominance §Nad 50 % - domněnka dominance, není-li vyvrácena specifickými okolnostmi §Pod 40 % - v českém právu domněnka ne-dominance §Nutnost dynamického pohledu a sledování tržních podílů konkurentů a tendencí jejich vývoje II. Zneužívání dominance Zakázáno nikoliv dominantní postavení, ale jeho zneužívání § koncept „zvláštní odpovědnosti“ dominanta – nesmí jednat způsobem, který je přípustný u ne-dominanta §Žádné výjimky, objektivní odůvodnění Formy zneužívání §vylučovací (exclusionary): omezování soutěže (konkurence), eg. §predátorské ceny §odmítnutí obchodování (+ doktrína essential facility) nvykořisťovací (exploitative): těžení výhod ze závislosti ostatních podniků a spotřebitelů, eg. nnepřiměřené ceny Demonstrativní výčet §přímé nebo nepřímé vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen anebo jiných nerovných obchodních podmínek; §omezování výroby, odbytu nebo technického vývoje na úkor spotřebitelů; §uplatňování rozdílných podmínek vůči obchodním partnerům při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodňováni v hospodářské soutěži; §podmiňování uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí. III. Více ekonomický přístup §Komise kritizována za příliš formalistický přístup §Snaha umožnit i dominantům efektivně konkurovat a plnohodnotně se účastnit soutěže Diskusní materiál §Vydán 2005, jen vylučovací praktiky §Analytický přístup Komise k vylučovacím praktikám §Ne ochrana slabších konkurentů, ale blaha spotřebitele §… takže vyloučení méně efektivních podniků není zakázáno §2008: „priority“ Komise Příklad České dráhy §Dominant na trhu železniční přepravy velkých objemů substrátů §Selektivní snižování cen za účelem vyloučení konkurence §??? povoleno, protože není predátorské ani excesivní??? §??? zakázáno, protože brání rozvoji konkurence ??? §??? zakázáno, protože selektivně diskriminační ??? „Nové“ formy zneužití dominance §AstraZeneca: patenty §Lundbeck: pay-for-delay §Rambus: patent ambush §ENI: strategic underinvestment § Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@upol.cz