Personální management
Obecné informace o předmětu
- Student dokáže popsat různé metody rozvoje zaměstnanců, dokáže posoudit vhodnost metody s ohledem na náklady a rozvojovou potřebu a dokáže vysvětlit, jakými způsoby je možné vyhodnocovat efektivitu rozvoje zaměstnanců.
- Student dokáže rozeznat artefakty organizační kultury své organizace a usuzovat z nich na sdílené hodnoty a dokáže vysvětlit, jaké dopady má organizační kultura na pracovní výkon a pracovní postoje zaměstnanců a jak může manažer organizační kulturu ovlivnit.
- Úvod do předmětu
- Rozvoj zaměstnanců
- Organizační kultura
- Konzultace k týmovému projektu
-
Řízení pracovního výkonu: Jak měřit a predikovat budoucí výkon (výběr, hodnocení)
-
Přehled dalších témat personálního managementu
- Prezentace projektů studentů, shrnující aktivity
- První termín závěrečného testu
27.11. do 12:00
- Odevzdání písemné části týmového úkolu
4.12. do 23:59
- Odevzdání individuální písemné reflexe
Termíny přednášek magisterského kurzu Řízení lidských zdrojů
(studenti se zájmem o problematiku personálního managementu jsou zváni na tyto rozšiřující přednášky)
Pondělí od 14:00 v P102 od 23.9. do 16.12.
Výukové metody
Test má podobu otevřených a uzavřených otázek, které vychází z obsahu jednotlivých výukových bloků a povinné literatury. Studenti mohou při psaní využívat vlastní poznámky i online a offline materiály (tzv. open book test). Zakázaná je spolupráce více lidí nebo využívání nápovědy od jiného člověka či AI. Za test je možné získat až 50 bodů.
1.)
Před zahájením procesu hledání a výběru nového zaměstnance je dobré mít vymezeno pracovní místo, na které nového člověka hledáme. Slouží k tomu dokument, který popisuje například celkový účel pracovního místa, jednotlivé pracovní činnosti nebo vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Jak se takový dokument jmenuje
a) Kompetenční profil
b) Kompetenční model
c) Popis pracovní pozice
d) Inzerce pracovního místa
e) Kritéria výběrového řízení
V rámci týmového projektu usiluje dvojice/trojice studentů o praktickou aplikaci vybraných poznatků získaných v rámci předmětu. Stanoví si cíl spočívající v úpravě či zavedení nějakého procesu nebo nějaké jiné relevantní změny (např. změny přístupu, změny pravidel). Tento cíl se v průběhu semestru pokusí naplnit a v rámci závěrečného bloku pak prezentují výsledky svého snažení a předloží stručnou písemnou zprávu o rozsahu max. 3 normostrany (tj. 5400 znaků vč. mezer). Termín pro odevzdání písemné zprávy je 48 hodin před začátkem závěrečného bloku. Prezentace proběhnou na záverečném bloku. Předpokládaný čas na jednu prezentaci je 10 minut. Celkem je za projekt možné získat až 40 bodů (30 za prezentaci a následnou diskusi, 10 za text zprávy). Hodnocen je zejména přínos realizovaného projektu pro organizaci a dále také odbornost (tj. správnost řešení a opření se o relevantní poznatky z literatury), srozumitelnost a formální stránka (např. citování v odborné zprávě, absence překlepů, přehlednost prezentace).
a) Jaké nejdůležitější poznatky jste během kurzu získali (2-3 konkrétní poznatky)? Proč?
b) Co dalšího se potřebujete naučit v oblasti personálního managementu, abyste mohli uspět v roli manažera, majitele firmy nebo zaměstnance působícího v oblasti lidských zdrojů? Proč?
c) Jakým způsobem tyto znalosti získáte?
Termín: Pět dní po posledním tutoriálu (odevzdejte jako dokument MS Word v IS)
Stránkový limit: maximálně 1,5 normostrany (2 800 znaků vč. mezer, nezapočítává se seznam literatury a identifikační údaje studenta).
Tato pravidla platí pro skupinový projekt i písemnou reflexi:
a) Studenti jsou povinni dodržet všechny termíny. V případě pozdního odevzdání tým ztrácí 2 body za každých 60 minut zpoždění.
b) Studenti jsou povinni dodržet všechny formální pokyny. Za zadání, které porušuje formální požadavky (např. velikost skupiny je větší nebo menší než limit; text neodpovídá na všechny zadané otázky/úkoly ), bude uděleno 0 bodů.
c) U úkolů se hodnotí první odevzdaná verze - není možnost opravy.
d) Každý student je zodpovědný za včasné a kvalitní odevzdání skupinových úkolů. Studenti jsou zodpovědní za kontrolu v rámci skupiny, zda byla odevzdána finální verze jejich skupinového úkolu.
Celkově musí student získat alespoň 60 bodů a získat alespoň 10 bodů za týmový projekt, alespoň 20 bodů za závěrečný test a alespoň 1 bod za písemnou reflexi.
Známky: A (84+ bodů) B(78-83), C(72–77), D(66–71), E(60–65)
- povinná literatura
-
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. 13.
vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Expert. ISBN 978-80-247-5258-7.
Dostupné také z:
https://www.bookport.cz/kniha/rizeni-lidskych-zdroju-1203/ (pouze kapitoly 1, 10, 18, 21, 22, 23, 25, 50, 52, 67
- doporučená literatura
- ARNOLD, John. Psychologie práce : pro manažery a personalisty. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. xxxii, 629. ISBN 9788025115183. info
- KULHAVÝ, Viktor a Jakub PROCHÁZKA. Cvičebnice pro předmět Řízení lidských zdrojů. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s.
- PROCHÁZKA, Jakub, Viktor KULHAVÝ, Martin VACULÍK, Michal JIRÁSEK, Marcela LEUGNEROVÁ, Lenka JANOŠOVÁ, Marie SOUČKOVÁ, Eva LYSOŇKOVÁ a Adriana WYROBKOVÁ. Pojmy z řízení lidských zdrojů a psychologie práce. 2. vyd. Brno, 2017. Elportál. ISBN 978-80-210-8680-7. Dostupné z: PURL epub url html info
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2024/BKH_PEMA/143532600/Cvicebnice_RLZ.pdf