Personální management

Obecné informace o předmětu

Cíle předmětu
Personální management navazuje na předmět Základy managementu. Rozvíjí vybraná témata z oblasti personální práce. Cílem předmětu připravit studenty na personální práci na pozici liniového vedoucího tak, aby byli schopni vybrat si kvalitní zaměstnance do týmu, podporovat jejich rozvoj a posoudit kvalitu jejich práce a aby pomáhali vytvářet prostředí, ve kterém mají zaměstnanci podmínky pro vysoký pracovní výkon a pro pracovní spokojenost.

Výstupy z učení
- Student dokáže vysvětlit význam personálního managementu pro organizaci.
- Student dokáže rozeznat vhodné a nevhodné metody výběrů zaměstnanců, bude schopen odlišit kvalitně a nekvalitně provedený výběr a bude schopen klást otázky ve výběrovém pohovoru směřující k posouzení kompetencí uchazeče.
- Student dokáže vyjmenovat různé metody využitelné pro validního hodnocení zaměstnanců.
- Student dokáže popsat různé metody rozvoje zaměstnanců, dokáže posoudit vhodnost metody s ohledem na náklady a rozvojovou potřebu a dokáže vysvětlit, jakými způsoby je možné vyhodnocovat efektivitu rozvoje zaměstnanců.
- Student dokáže rozeznat artefakty organizační kultury své organizace a usuzovat z nich na sdílené hodnoty a dokáže vysvětlit, jaké dopady má organizační kultura na pracovní výkon a pracovní postoje zaměstnanců a jak může manažer organizační kulturu ovlivnit.

Osnova pro PS2024
Předmět je vyučován blokově.
5.10., 8:00 - 11:50
  • Úvod do předmětu
  • Rozvoj zaměstnanců
  • Organizační kultura
2.11., 8:00 - 11:50
  • Konzultace k týmovému projektu
  • Řízení pracovního výkonu: Jak měřit a predikovat budoucí výkon (výběr, hodnocení)
  • Přehled dalších témat personálního managementu
29.11., 12:00 - 15:50
  • Prezentace projektů studentů, shrnující aktivity
  • První termín závěrečného testu

Další termíny pro semestr PS2024

       27.11. do 12:00

  • Odevzdání písemné části týmového úkolu

       4.12. do 23:59

  • Odevzdání individuální písemné reflexe


Termíny přednášek magisterského kurzu Řízení lidských zdrojů

(studenti se zájmem o problematiku personálního managementu jsou zváni na tyto rozšiřující přednášky)

Pondělí od 14:00 v P102 od 23.9. do 16.12.


Výukové metody

Výklad, diskuse, demonstrace, modelové situace, týmová práce, zpětná vazba od vyučujícího

Metody hodnocení

Bonusové body
- Za účast na každém tutoriálu je možné získat 2 body (celkem až 6 bodů za plnou účast na všech tutoriálech). Body student získá za plnou aktivní účast od začátku až do konce tutoriálu. Studenti, kteří se v rámci tutoriálu věnují jiným vlastním aktivitám, bonusové body nezískají.
- Studenti, kteří odevzdají písemnou zprávu (z týmového úkolu) 48 hodin nebo více před stanoveným termínem obdrží 4 bonusové body.

Závěrečný test
Test má podobu otevřených a uzavřených otázek, které vychází z obsahu jednotlivých výukových bloků a povinné literatury. Studenti mohou při psaní využívat vlastní poznámky i online a offline materiály (tzv. open book test). Zakázaná je spolupráce více lidí nebo využívání nápovědy od jiného člověka či AI. Za test je možné získat až 50 bodů.

      Příklad otázek v závěrečném testu:

1.) 

Před zahájením procesu hledání a výběru nového zaměstnance je dobré mít vymezeno pracovní místo, na které nového člověka hledáme. Slouží k tomu dokument, který popisuje například celkový účel pracovního místa, jednotlivé pracovní činnosti nebo vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Jak se takový dokument jmenuje

a) Kompetenční profil

b) Kompetenční model

c) Popis pracovní pozice

d) Inzerce pracovního místa

e) Kritéria výběrového řízení


      2.)
Uveďte dvě metody rozvoje zaměstnance, které by bylo možné použít pro rozvoj schopnosti vést lidi u manažera skladu, který byl do vedoucí pozice povýšen před třemi měsíci a zatím neabsolvoval žádný rozvojový program zaměřený na oblast vedení lidí. Svou odpověď zdůvodněte.

Týmový projekt
V rámci týmového projektu usiluje dvojice/trojice studentů o praktickou aplikaci vybraných poznatků získaných v rámci předmětu. Stanoví si cíl spočívající v úpravě či zavedení nějakého procesu nebo nějaké jiné relevantní změny (např. změny přístupu, změny pravidel). Tento cíl se v průběhu semestru pokusí naplnit a v rámci závěrečného bloku pak prezentují výsledky svého snažení a předloží stručnou písemnou zprávu o rozsahu max. 3 normostrany (tj. 5400 znaků vč. mezer). Termín pro odevzdání písemné zprávy je 48 hodin před začátkem závěrečného bloku. Prezentace proběhnou na záverečném bloku. Předpokládaný čas na jednu prezentaci je 10 minut. Celkem je za projekt možné získat až 40 bodů (30 za prezentaci a následnou diskusi, 10 za text zprávy). Hodnocen je zejména přínos realizovaného projektu pro organizaci a dále také odbornost (tj. správnost řešení a opření se o relevantní poznatky z literatury), srozumitelnost a formální stránka (např. citování v odborné zprávě, absence překlepů, přehlednost prezentace).

Týmové projekty by měly rozvíjet témata probíraná v rámci předmětu. Měly by se tedy týkaz výběru, hodnocení či rozvoje zaměstnanců nebo organizační (sub)kultury.

Individuální reflexe
Každý student vypracuje písemnou reflexi toho, co se během kurzu naučil. Reflexe odpovídá na následující otázky:
a) Jaké nejdůležitější poznatky jste během kurzu získali (2-3 konkrétní poznatky)? Proč?
b) Co dalšího se potřebujete naučit v oblasti personálního managementu, abyste mohli uspět v roli manažera, majitele firmy nebo zaměstnance působícího v oblasti lidských zdrojů? Proč?
c) Jakým způsobem tyto znalosti získáte?
Termín: Pět dní po posledním tutoriálu (odevzdejte jako dokument MS Word v IS)
Stránkový limit: maximálně 1,5 normostrany (2 800 znaků vč. mezer, nezapočítává se seznam literatury a identifikační údaje studenta).
Za reflexi je možné získat až 10 bodů. Hodnoceno je naplnění formálních podmínek (zejména dodržení stránkového limitu a odpoveď na všechny otázky), vztažení odpovědí ke skutečnému obsahu tutoriálů a literatury a konkrétnost a podloženost odpovědí na jednotlivé otázky.

Tato pravidla platí pro skupinový projekt i písemnou reflexi:
a) Studenti jsou povinni dodržet všechny termíny. V případě pozdního odevzdání tým ztrácí 2 body za každých 60 minut zpoždění.
b) Studenti jsou povinni dodržet všechny formální pokyny. Za zadání, které porušuje formální požadavky (např. velikost skupiny je větší nebo menší než limit; text neodpovídá na všechny zadané otázky/úkoly ), bude uděleno 0 bodů.
c) U úkolů se hodnotí první odevzdaná verze - není možnost opravy.
d) Každý student je zodpovědný za včasné a kvalitní odevzdání skupinových úkolů. Studenti jsou zodpovědní za kontrolu v rámci skupiny, zda byla odevzdána finální verze jejich skupinového úkolu.

Celkově musí student získat alespoň 60 bodů a získat alespoň 10 bodů za týmový projekt, alespoň 20 bodů za závěrečný test a alespoň 1 bod za písemnou reflexi.
Bodové hranice pro známky
Známky: A (84+ bodů) B(78-83), C(72–77), D(66–71), E(60–65)


Literatura
    povinná literatura


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2024/BKH_PEMA/143532600/Cvicebnice_RLZ.pdf