Podnikatelský plán – případová studie Předmět poskytne stručně, jasně a srozumitelně informace pro začátek úspěšného podnikání. Povede žáka – studenta od prvního nápadu, invence k podnikatelskému plánu. Vysvětlí základní pojmy a souvislosti při tvorbě podnikatelského plánu formou exekutivního souboru a vytvořením jednoduché případové studie. Formou příkladů, cvičení a postřehů z praxe vtáhne žáka – studenta do světa reálného podnikání. Charakteristika vyučovacího předmětu · Obsahové a organizační vymezení vyučovacího předmětu Předmět rozšiřuje vzdělávací obor Ekonomie pro střední školy ( Skořepa, Skořepová ) v oblasti Finanční a podnikatelská gramotnost, tvorba podnikatelského plánu na principu invence, inovačního myšlení a schopnosti vytvořit případovou studii k podnikatelskému záměru. Předmět představuje pro žáky maturitního ročníku příležitost neformálního a netradičního pohledu pro schopnosti širokého uvažování se smyslem pro podnikání v kombinaci se znalostmi všeobecného ekonomického povědomí, informačních technologií s důrazem na propojení reálné ekonomie a trhu práce. Předmět věnuje významnou pozornost rozvoji dovedností a znalostí rovněž z oblasti personálního managementu, marketingu a všeobecné ekonomie. Výuka se realizuje ve spolupráci s Ekonomicko-správní fakultou Masarykovy univerzity ( dále ESF MUNI ). Výchovné a vzdělávací strategie Kompetence k učení - 1 Kompetence k řešení problémů - 2 Kompetence komunikativní - 3 Kompetence sociální a personální - 4 Kompetence občanská - 5 Kompetence k podnikavosti a finanční gramotnosti - 6 Výše uvedené kompetence učitel realizuje následujícím způsobem: - Učitel využívá postupu frontální, skupinové i individuální práce v různých podnikatelských situacích a tématech. Se žáky rozebírá rizikové oblasti v takto organizované práci. (1, 2, 3, 4) - Učitel zadává práci s odbornými ekonomickými texty a vyžaduje jejich rozbor, výklad, vysvětlení a pochopení. (1, 3, 2) - Učitel zařazuje k jednotlivým tématům připravené diskuzní, inovační návrhy a příspěvky žáků a vyžaduje interakci formou dialogu s ostatními žáky. Pověřuje také pravidelně žáky vedením a moderováním diskuzí. Učitel vytváří prostor pro týmovou spolupráci. (1, 3, 4, 5) - Učitel zadává a konzultuje dobrovolné i povinné vědecko-výzkumné úkoly včetně jednoduché analýzy dle vlastní rešerše. (1, 6) - Učitel vytváří podmínky pro realizaci zpětné vazby, která se dotýká efektivity výchovně-vzdělávacího působení. (1, 2, 3, 4) - Učitel vede žáky k samostatné práci a iniciativě formou doplňkových projektů, aktivit, komentářů k aktuálním otázkám z ekonomické oblasti. (1, 2, 3, 4, 5, 6) - Učitel pravidelně vede žáky k využívání elektronických zdrojů informací při studiu a školní práci. Rovněž doporučuje práci se zahraničními zdroji ze světa ekonomiky. (1, 2, 3, 6) - Učitel prezentuje informace jednotlivých témat výkladem, názorně, prací s alternativními zdroji informací, definici zkoumaného předmětu, vede diskusi k řešení problémové oblasti příslušnou metodou, diskuzí a plněním zadaných úkolů. (1, 2, 3) Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Téma Výstup Žák: Učivo Mezipředmětové vztahy, poznámky Úvod do Finanční a podnikatelské gramotnosti · porozumí různým významům termínu finanční gramotnost, podnikatelské prostředí, podnikatelský plán, invence, inovace · pochopí význam finanční a podnikatelské gramotnosti ve struktuře ekonomie a ekonomického prostředí · představí svůj pohled na problematiku finanční a podnikatelské gramotnosti · Finanční a podnikatelská gramotnost Informační a komunikační technologie, všeobecná ekonomie, marketing, podnikání Podnikatelský plán · pochopí základní pojmy z oblasti tvorby podnikatelského plánu a jeho využití · Podnikatelský plán a jeho struktura Informační a komunikační technologie, všeobecná ekonomie, podnikání Případová studie-case study · dokáže základním způsobem definovat principy a tvorbu případové studie · případové studie – case study Informační a komunikační technologie, všeobecná ekonomie, případové studie Exekutivní soubor - tvorba obsahu podnikatelského plánu · pochopí a dokáže realizovat základní postupy tvorby obsahu podnikatelského plánu dle používané metodiky · tvorba a zpracování exekutivního souboru podnikatelského plánu Informační a komunikační technologie, všeobecná ekonomie, základy úspěšného podnikání Marketing a marketingové plánování Organizování a personalistika · porozumí základům marketingu a marketingového plánování pro úspěšný podnikatelský plán · porozumí základům práce s lidským kapitálem a organizaci práce · Marketing a marketingové plánování · Organizace práce a základy personálního managementu Informační a komunikační technologie, psychologie práce, marketing, organizování a plánování Financování a finanční řízení · Chápe základní principy financování chodu podnikání včetně rizika podnikání · Finanční řízení · Ekonomické zhodnocení navrženého podnikatelského záměru Informační a komunikační technologie, všeobecná ekonomie, finanční řízení