Projekt Podnikatelský plán Ing. Viliam Záthurecký, MBA., Ph.D. 18.3.2024 ÚVOD ….NE JAK, ale PROČ §Současnost EU – více než pět milionů nezaměstnaných mladých lidí do 25 let, tj. každý pátý mladý člověk na trhu práce není schopen najít zaměstnání ( potenciál hrozby – frustrace, radikalizace, kriminalita etc. ) §Trh práce není schopen dostatečně rychle absorbovat každoroční příliv čerstvých absolventů učňovských, středních či vysokých škol §Negativním jevem je převaha absolventů s humanitním resp. všeobecným vzděláním proti odborným profesím §Průměrná míra nezaměstnanosti v EU přesahuje 10 % §Míra nezaměstnanosti mladých do pětadvaceti let více než dvojnásobná –2016 – 2022 dosahovala v průměru EU 23,0 % !!! §ČR - celková míra nezaměstnanosti, Eurostat, osciluje kolem 3 % hranice §Ale… míra nezaměstnanosti mladých do 25 let se pohybovala v rozmezí mezi 17,6 a 19,6 % = > 2 až 3 násobná §Vzor - Rakousko a Německo - celková míra nezaměstnanosti (zhruba 5 %), míra nezaměstnanosti mladých ( cca 9 %). § 2 Vzdělávání a důvody podnikání … rizika/ východiska §Podnikání je spojeno s vyšší autonomií rozhodování Þ odpovědnost a řada požadavků ( odborné, ekonomické, právní, řídící aj. znalosti ) §Výběr společníka či společníky, kolegů, zaměstnanců §Podnikání nepředstavuje nevratný proces, ale je spojeno s náklady, které mohou být nenávratně ztraceny, psychická újma, poškození prestiže, vlastního jména…vs. neuspokojivé zaměstnání resp. dobrý podnikatelský nápad §Výhody a nevýhody podnikání versus zaměstnanecký poměr §má zaměstnání a jistotu pracovního místa, jistotu důchodu, plateb pojištění, §ztratil zaměstnání resp. má zaměstnání, popř. důchod a přesto by rád realizoval své představy §Jen výjimečně je podnikání bezproblémové a bezrizikové !!! Podnikání = povinnosti účetní, daňové, dodržování zákonů. V případě, že podnikatel je zaměstnavatelem Þ odpovědnost za své pracovníky, za zabezpečení mezd §Úspěšné podnikání ovlivňují životní jistoty podnikatele a zaměstnanců Þ zdraví, zázemí, uspokojení z práce, malé a střední podnikání je výrazně spjato s osobním životem podnikatele (vlastníka firmy) – Maslow – stav člověka a jeho mysli § většina podnikatelských aktivit vyžaduje určité materiální předpoklady pro podnikání: §prostory resp. HIM (náklady na pořízení, pronájem, výstavbu apod.) §Vybavení HIM a DKP (provozní zařízení, administrativní zázemí apod.) - počáteční kapitál bude věnována na vybavení firmy, pořízení zásob atd. §řada zákonných povinností, při jejich nedodržení jsou předmětem sankcí §ručení za závazky podnikání (jakou zvolit právní formu) §podnikatelský záměr (co bude předmětem podnikatelských aktivit, jak obstojí na daném trhu, jaká je konkurence v oboru atd.) § § § § Rozšíření – důvody podnikání § Sebezáchovný přístup k podnikání §skupina nezaměstnaných nebo ohrožených v zaměstnání, tj. vzniká paradigma naděje „sebezáchovy“ §!!!! značná skupina populace má idealistické představy a přijímá větší rizika, než je únosné §většinou nejsou vybaveni ani potřebným kapitálem ani vzděláním vhodným pro podnikání ( rekrutace bílých koní ) § Romantický přístup k podnikání §nadšenci pro určitou činnost, mladí lidé Z a X start up systém, zápasí a vytváří si jednostranné informace. Nedocení, neakceptuje důležitost objektivních skutečností před vlastním zájmem § Podnikatel rozsévač §má plno nápadů, mnohokrát jsou nerealizovatelné §jsou mu cizí myšlenky omezující jeho jednání, ( považuje je za zbytečnou administrativu či buzeraci ) - zpracování kalkulace, rozpočtů, vedení účetní evidence, kolik si může dovolit vynaložit na reklamu, příliš se nestará o dotažení projektu do konce, a pokud se nedaří, přichází s novým nápadem Þ mnoho ztrátových aktivit § Podnikání zkusmo §souběžné podnikání s pracovním poměrem (příležitostný prodej, nabídka pojistných produktů, provozování drobných služeb, chov zvířat, okoukání podnikání, kde je zaměstnán se slovy … když to jde jemu, zkusím to taky) §snaha zvýšit své osobní příjmy, ověření svých podnikatelských schopností, zvědavost, napodobování jiných apod. § Rentiérské podnikání §pronájem nemovitosti ( velmi běžné, vysoce rizikové Þ možná bublina a ztráta ) § 4 Rozšíření – důvody podnikání § § Podnikání vyslanců §obchodní zástupci domácích a zejména zahraničních firem, kteří postupně získávají pozice na lokálním, regionálním či celostátní trhu – příklady prodejce zboží ABC….přechod k vlastnímu podnikání § Exkluzivní podnikání §málo podnikatelů (odborníci, umělci a firmy) – exkluzivní standard služeb a produktů (právníci, návrháři, lékaři, projektanti atd.) a dále tento standard udržovat či rozvíjet § Expanzivní podnikání §v pravou dobu na pravém místě s pravým produktem (podložený nápad s přiměřeným štěstím na dobu zahájení podnikání), viz Steve Jobe, Mark Zuckerberg, Elon Musk, Amazon ( Jeff Bezos ) a rozšíření jeho nápadu do celého světa … § Podnikání jako poslání §ze stavovské, rodinné či náboženské cti §jde o určitý životní styl nebo pokračování ve vedení rodinné firmy § Tiché podnikání §2 formy: legální a nelegální §v obou případech tichý společník vystupuje často jako věřitel, který půjčil finanční kapitál a očekává jeho zhodnocení, aniž by se sám přímo podnikání zúčastnil, nebo vystupuje jako subdodavatel, nepřímý kupec majetku, poradce, pronajímatel apod.( právně velmi nebezpečné ) §nemívá a často ani nepotřebuje oprávnění k podnikání, které má oficiálně registrovaný podnikatel 5 Profil podnikatele - motivace § Pro podnikání a podnikatele platí, že je výsledkem: §motivace §znalostí, schopností a dovedností §osobních vlastností §_________________________________________________ § Motivace – výrazný faktor v podnikání - Výkonová motivace ( Drucker, Abbott a další ) §touha dosahovat vysokých výkonů a úspěchů, touha růst a vydělávat peníze, je uváděna jako nejčastější motivace k podnikání §Motivy jsou podněty lidského chování. §integruje psychickou a fyzickou aktivitu člověka směrem k vytýčenému čili §vázána na vnitřní podněty člověka §lidé jsou motivováni různými důvody: §tlak (push) – člověk musí řešit svoji situaci a podnikání v tomto smyslu může hrát významnou roli §tah (pull) – příležitost, resp. jejich využití je významným prostředkem k uspokojování potřeb podnikatele § § 6 Profil podnikatele - Znalosti, schopnosti, dovednosti…. § Znalosti §osvojené soubory představ a pojmů. Společně se zkušenostmi je získává člověk během svého vzdělání, z předcházejících zaměstnání či podnikání, ale také v okruhu rodiny a známých. Za nejdůležitější můžeme označit odborné znalosti, technologické znalosti i znalosti metod práce. § Schopnosti §jsou předpokladem úspěšného výkonu podnikatelské činností. Jedná se především o schopnost objevit podnikatelskou příležitost a předvídat další vývoj. V souvislosti se schopnostmi nelze opomenou tvořivost, která je pro úspěch v podnikání důležitá. Lze ji definovat jako schopnost vymyslet něco nového, originálního, co není předem známo a je jedinečné. Tvořivost je pro podnikání důležitá hlavně ve vztahu k objevování příležitostí a nacházení řešení v problematických situacích, které se v každém podnikání vyskytnou (např. řešení finančních problémů, problémy s úřady, příchod nové konkurence apod.). § Dovednosti §představují praktické chování, získané na základě schopností, zkušeností a učení. Některé dovednosti jsou důležité pro život obecně, jiné jsou specifické pro podnikání. Proto lze dovednosti rozdělit na manažerské, sociální a komunikační. § Iniciativa, aktivita §rysy charakterizující podnikatelskou osobnost: proaktivní, dynamický, optimistický, kreativní, iniciativní, pozitivní myšlení §´ Podstupování rizika §většina klíčových rozhodnutí má charakter rozhodování za nejistoty či rizika, proto není dráha podnikatele vhodná pro ty, kteří neradi rozhodují a neradi přijímají odpovědnost, jsou při rozhodování nejistí, důležitá rozhodnutí odkládají, přenášejí své rozhodovací pravomoci na podřízené apod. §Dobrý zdravotní stav §zejména psychický – pro podnikatelskou činnost není typická pravidelná pracovní doba, podnikatel je vystaven řadě stresů, mnohdy pracuje pod různými tlaky apod. § § 7 Profil podnikatele – osobní vlastnosti § Charakterové vlastnosti představují §vztah člověka k okolnímu světu - čestnost, otevřenost, důslednost, zásadovost, §vztah člověka k určité činnosti - pracovitost, vytrvalost, svědomitost, cílevědomost, §zodpovědnost vztah člověka k druhým lidem – přívětivost, ohleduplnost, §vztah člověka k sobě samému – sebekritičnost, skromnost. §rozhodnost, sebedůvěra, sebekázeň a schopnost podstupovat riziko, §schopnost předvídat a odkrývat příležitosti, §schopnosti spojené s řízením firmy, tj. manažerské, sociální a komunikační. §____________________________________________________________________________________________ § Þ vhodný typ člověka pro podnikání …. §fyzicky i psychicky zdatná osobnost, schopnost vyrovnat se s překážkami, schopnost učení se §Podpora rodiny, §ochota věnovat své firmě spoustu času, §pružnost., kreativita, představivost, §Spolupráce a komunikace s lidmi, §Především mít realistická očekávání. !!! §Þ nevhodný typ člověka pro podnikání …. §lidi, kteří neradi rozhodují, §nejsou při rozhodování nejistí, §neradi přijímají odpovědnost, §odkládají důležitá rozhodnutí. § 8 Desatero úspěšného podnikatele § Vytrvalost §reakce na podnikatelské zásahy s neprojeví okamžitě, ale s časovým odstupem §případné nezdary nesmí podnikatele odradit od další činnosti – poučení, aby se jich příště vyvaroval § Sebedůvěra §důvěra ve vlastní schopnosti, zhodnotit rizika, neustupovat před překážkami a dílčími neúspěchy §´ Odpovědnost §řada aspektů morální odpovědnosti – odpovědnost za své závazky dodavatelům, za dodržení smluvních podmínek svým zákazníkům, dodržení pracovních smluv svým zaměstnancům, za placení daní, dodržování zákonů atd. § Informovanost §„štěstí přeje připraveným“ – vybudovat si a využívat co nejlepší informační kanály o zákaznících, konkurentech, situaci na trzích zboží, kapitálu, práce, vývoji ekonomické i politické situace atd. § Iniciativa §konat dříve, než ho o to někdo požádá, nebo je k tomu událostmi donucen § Monitoring a využití příležitostí a svých silných stránek §znát své přednosti a umět je využívat, neustále sledovat vývoj okolí a zkoumat, zda pro jeho podnikání neznamená příležitost § 9 Desatero úspěšného podnikatele § Koncepce cena – kvalita – flexibilita §základní konkurenční atributy: cena, kvalita, čas § Úsilí o úspěch §objektivní úspěch – vyjádřen hospodářským výsledkem (ziskem), případně jinými formami. HV má 3 základní úlohy: vyjadřuje ekonomickou účinnost podnikání, je finanční odměnou podnikatele za převzetí rizika, je finančním zdrojem reprodukce podnikání. §subjektivní úspěch – výsledek vnímání jedince nebo skupiny lidí. Pro většinu podnikatelů rozhodující: hospodářské výsledky, ale i to, jak podnikatelská činnost naplňuje představy podnikatele, přispívá k jeho seberealizaci apod. – subjektivní a objektivní stránka nemusí být v souladu § Racionální chování §podnikatel musí uvažovat ve variantách, zvažovat alternativy, predikovat své podnikatelské aktivity, uplatňovat perspektivní projekty, v provozních činnostech uplatňovat hospodárné přístupy §respektovat okolí, přizpůsobit své podnikání § Nejdůležitější zásada = respektace podnikatelského záměru formou zpracování exekutivního souboru, Tj. pracovního návodu tvorby podnikatelského plánu a řídit se podle něho = bezpodmínečně !!!! § § § § 10 Podpora podnikání ze strany státu §Nabídka podpůrných programů financovaných ze státního rozpočtu České republiky a z dalších zdrojů §malé a střední podniky, §regionální rozvoj, zemědělství §cestovní ruch, §podpora bydlení, §zelená úsporám §_________________________________________________________________________________________________ 1)Malé a střední podniky Zák. 47/2002 o podpoře MSP § - systém a nástroje státní podpory MSP (mimo zemědělskou a lesnickou prvovýrobu). § - definuje formy (návratná finanční výpomoc, dotace, finanční příspěvek, záruka, úvěr se sníženou úrokovou sazbou) § - oblasti podpory (mj. projekty zaměřené na investice, hospodářské a technické poradenství, § - získávání informací o podnikání, § - projekty výzkumu a vývoje ( GAMA, EPSILON, Průmysl 4.0, … řada dalších…) § - nová pracovní místa, § - účast na veletrzích, 11 Podpora podnikání ze strany státu §regionální rozvoj, zemědělství § §Národní zemědělské dotace §Lepší podmínky chovu drůběže §Demonstrační farmy §Greening – podpora zemědělských postupů pro klima a životní prostředí §Podpora nákupu techniky lesního hospodářství §Podpora techniky dřevozpracujícího průmyslu §Podpora pojištění lesních provozů §Podpora nákupu půdy §Atd. 12 Podpora podnikání ze strany státu §Cestovní ruch §Podpora cestovního ruchu ( MPMR ) §rozvoj lázeňství, §doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně rekreační aktivity §a na podporu prezentace ČR jako destinace cestovního ruchu. §Jiné § § § 13 Podpora podnikání ze strany státu §Podpora bydlení § SFRB – Panel, Nový panel, Jessica, energetické úspory domů a jiné…. Zaměřené na modernizaci bytového fondu… § §Zelená úsporám §Kotle, zateplení… jiné. § §Princip podpory podnikání ze strany státu…. Diskuse … 14 Daně v podnikání ( daň z příjmu, daň z přidané hodnoty, silniční daně § Daně z příjmu §daně z příjmů právnických osob (DPPO), sazba ?.... % §daně z příjmů fyzických osob (DPFO), sazba ? …. % §daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků (DZČFP) § ….OSVČ, právnické osoby, které mají zaměstnance a vyplácejí jim mzdy za práci nebo odměny za výkon funkcí ve statutárních nebo dozorčích orgánech, ( naturální požitky v podobě poskytnutého bytu (do základu daně se zahrne obvyklé nájemné), automobilu používaného i pro soukromé účely (ve výši 1 % z pořizovací ceny). Nezdaňují se naopak příspěvky na rekreaci pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky do 20 000 Kč za rok, náhrady poskytnuté v souvislosti s pracovními cestami, příspěvky na životní, penzijní pojištění, doplňkové penzijní spoření do 30 tis. Kč ročně a daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně (srážková daň). § Daň z přidané hodnoty §Tvoří příjmový pilíř státního rozpočtu. ( 1. 1954, Francie )Platí ji všichni při nákupu většiny zboží a služeb Þ univerzální daň. Princip této daně je v tom, že dodavatel, pokud je registrován jako plátce, musí odvést z obchodu část hodnoty, pokud je tento obchod předmětem daně. Naopak odběratel si za jistých podmínek může zažádat o vrácení daně, kterou při obchodu dodavateli (plátci) zaplatil. Hlavní výhoda pro státní rozpočet ….snadno se vymáhá a subjekty se jejímu placení mohou hůře vyhnout. § Silniční daně §Když auto slouží k výdělečné činnosti. Výše silniční daně se u osobních aut odvíjí od objemu motoru, u nákladních aut se určuje sazba silniční daně podle počtu a povoleného zatížení náprav §Řada úprav a výjimek… kdo platí a kdo neplatí… ( NE – zemědělské traktory, zvláštní SPZ, alternativní pohony,hasičská,MHD…) 15 Společenská odpovědnost podnikatele §Zásady, jež by měl ve své praxi dodržovat společensky odpovědný podnik – dělení: § Ekonomická oblast § V kodexu podnikatelského chování společnosti by měly být zahrnuty takové zásady, jako: §Odmítnutí korupce, transparentnost §dobré vztahy se zákazníky, akcionáři, obchodními partnery §Ochrana duševního vlastnictví § Sociální oblast § příklady: §filantropie §komunikace se zainteresovanými osobami §striktní dodržování lidských práv, genderová politika §dodržování pracovních standardů § Environmentální oblast §šetrná produkce (včetně např. certifikace podle ISO 14000) §ekologická politika na všech úrovních (např. využívání recyklovaného papíru v administrativě) §ochrana využívaných přírodních zdrojů § Mzdová oblast ….. Diskuse / názor…. 16 Podnikatelský účet – princip jednání jménem podnikatelského účtu §Problematika – ekonomická, právní, společenská a manažerská §Ekonomická – vedení účetnictví dle zákonů, vést podnikové finance, rozpočty, cash flow, řízení pohledávek a závazků, přesah do společenské odpovědnosti §Právní - statutární orgán jedná vždy jménem právnické osoby a nikoli jménem vlastním, přesně podle zápisu v obchodním rejstříku §Výjimky - zastoupení a) zákonné zastoupení vzniklé přímo ex lege, tj. zastoupení zákonným zástupcem § b) zákonné zastoupení vzniklé rozhodnutím státního orgánu, nejčastěji nezávislého orgánu, a to soudu, tj. § zastoupení opatrovníkem § c) smluvní zastoupení vzniklé na základě zmocňovací smlouvy, tj. zastoupení § Další - ředitelé podniku, apod. na základě manažerské smlouvy …. Vždy však jménem podniku a na účet § podniku §Společenská – viz společenská odpovědnost podniku §Manažerská § § 17