Úvod
Milé studentky, milí studenti,
děkuji vám za zájem o náš předmět.
Má nejoblíbenější definice managementu zní: "Management je efektivní dosahování cílů s lidmi a prostřednictvím lidí." Mám ji rád, protože je jednoduchá a protože vyjadřuje (podle mého) to nejdůležitější - orientaci na cíle a zdůrazňuje důležitost lidí - jednotlivců a týmů - v procesu dosahování cílů (a implicitně tak zdůrazňuje důležitost naší schopnosti vést a řídit právě lidi a týmy).
K tomu abychom mohli být úspěšní jako členové týmů a (budoucí) manažeři je zapotřebí elementárních znalostí základních konceptů, teorií, metod a postupů, které nám mohou pomoci lépe a účinněji komunikovat a spolupracovat s kolegy v rámci týmů, lépe motivovat a vést sebe i druhé směrem k dosažení stanovených cílů. Poučky, postupy a definice se lze relativně snadno naučit - "jen" znalost pouček a postupů ale nestačí.
Zejména v oblasti práce s lidmi je důležitá i jiná dimenze - dovednost a schopnost tyto poučky a postupy "správně" uplatnit. "Správně" - tedy adekvátně konkrétní situaci, jejím příčinám a možným důsledkům, ale také s ohledem na konkrétní lidi a jejich znalosti, schopnosti dovednosti, motivaci a osobnostní nastavení.
Obě tyto dimenze managementu jsou samostatné (mohu znát, ale nemusím umět; mohu umět, ale nemusím vědět proč to (ne)funguje), ale úzce spolu souvisí. Chceme-li, aby náš (budoucí) úspěch nebyl náhodný, musíme rozvíjet obě tyto složky managementu současně. Právě o to se v našem předmětu snažíme.
Také náš kurz je rozdělen na dvě části. Přednáškovou - znalostní - část předmětu zajišťuje tým kolegů z katedry podnikové ekonomiky a managementu. Každý z nás je specialista na některou z oblastí (budeme jim říkat manažerské funkce). Budeme se snažit předat Vám to nejlepší, co víme: nejdůležitější koncepty, definice, postupy a metody. A přidáme i to nejcennější: střípky vlastních zkušeností - často velmi těžce získávané :-) .
Druhou část předmětu - dovednostní - tvoří dlouhodobá manažerská simulační hra, kterou absolvujete v rámci seminářů. Spolu s námi v ní vytvoříte kontrolované prostředí, které se svým charakterem v klíčových oblastech přibližuje reálným podmínkám řízení týmů v organizacích a projektech. Sami se rozhodnete o rozdělení a přijetí manažerských a týmových rolí. Prostřednictvím jejich naplňování budete mít možnost upevnit a rozvinout některé klíčové manažerské a týmové kompetence související s vedením lidí, jejich motivací a hodnocením. Jako členové pracovních týmů v rámci fiktivních podniků budete muset uplatnit a rozvinout své schopnosti spolupracovat, komunikovat s kolegy a aktivně a zodpovědně plnit individuální i týmové úkoly, které po vás hra bude v průběhu sedmi herních kol vyžadovat.
V (nejen českém) univerzitním prostředí představuje Manahra poměrně unikátní projekt, který rozvíjíme dlouhodobě a který nám mnozí závidí a někteří od nás přebírají (v minulosti např. dvě fakulty VŠE v Praze). Letos budete hrát "s" a "proti" kolegům u Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Obě tyto koleje pomyslné trati - znalostní a dovednostní kolej - jsou samostatné, ale vedou stejným směrem: k vaší budoucí úspěšné (nejen manažerské) profesní kariéře. V průběhu semestru se tyto dvě koleje budeme snažit propojovat. V seminářích vás upozorníme na důležité teoretické aspekty problémů, které právě budete v rámci Manahry řešit; vytvořili jsme i některé dodatkové úkoly, abychom zahrnuly i ty aspekty, které Manahra přirozeně pokrývá méně.
Za tým přednášejících a lektorů hry vám mohu slíbit, že se budeme snažit předat vám to nejlepší, co víme a umíme. Doufám, že i vy se budete snažit co nejvíce pochytit a přijmout. Někdy se nám to společně podaří více a někdy méně. Současná podoba předměstu je výsledkem našeho dlouhodobého přemýšlení, snažení a postupných změn - každoročně vylepšujeme přednáškovou část a inovujeme Manahru. Důležitá je pro nás proto i vaše zpětná vazba, která nám umožní být příští rok zase o kousek lepší.
Těším se na setkávání a přeji vám úspěch a štěstí nejen v našem předmětu,
Petr Smutný
garant předmětu