JAK SPRÁVNĚ NEUČIT Ověřování výstupů z učení i pro pokročilé Martin Vejražka a Čestmír Štuka Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta menti.com kód 15 34 14 3 Jaké jsou tři nejdůležitější úkoly vysokoškolského učitele? Kouzlo první Neučte! Nechte je, ať se učí. Flipped classroom Dny vzdělávací činnosti vysokých škol Praha 3. 9. 2020 Domácí příprava Test připravenosti Aplikační cvičení Výklad Domácí úkol Ověření Tradiční model Převrácená třída Vybírejte. Nepředžvýkávejte. Vybírejte. Nepředžvýkávejte. Aby převrácená třída fungovala •Pravidelnost •Předvídatelnost Kouzlo druhé Nezkoušejte! Nechte je, ať to zkusí. Formativní testování Formativní test zpětná vazba >> ověření znalostí • Chápou to tak studenti? • Používá to tak učitel? ale: výsledek formativních testů může být součástí kontroly studia Readiness assurance test pre-test, understanding test… • Krátký • Formativní Individuálně Ve skupinkách S učitelem iRAT individual Readiness Assurance Test gRAT group Readiness Assurance Test FSD Faculty-Student Discussion Používání iRAT, po kterém následuje gRAT a okamžitá zpětná vazba od učitele, pomáhá studentům lépe se připravit na aplikační úlohy. Skupiny pro gRAT • Jak velké? • Vytvořené učitelem • Vyvážené – vytvořené podle kritéria • Vnitřně různorodé • Stálé Jak na to • Velmi krátký test • gRAT: • stejný test • jména studentů vytiskněte předem na zadání • distančně: break-out rooms (Zoom, Teams…) • se skupinami diskutujte už během testu • nastavte motivaci Kouzlo třetí Nevylepšujte! Dělejte to POŘÁD STEJNĚ. Pravidelnost a předvídatelnost Jak obtížný má být test? Jaký by měl být obvyklý výsledek testů, když je budete pravidelně dávat a) kolegovi – učiteli předmětu b) vynikajícímu studentovi c) průměrnému studentovi ? úroveň studenta pravděpodobnostsprávnéodpovědi obtížnost úroveň studenta pravděpodobnostsprávnéodpovědi 80% 50% 30% Radujte se z chyb Jak nastavit hranice? Metody založené na odhadu expertů • Angoffova • Ebelova Stanovení objektivní meze úspěšnosti Relativní hodnocení porovnává výsledky studentů mezi sebou Absolutní hodnocení zjišťuje, zda bylo dosaženo konkrétních kritérií Kombinované metody Jiný název: Standardizace hodnocení - objektivizace hodnocení výsledku studenta Co je smyslem vysokoškolského vzdělávání? VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ JAKO ŠESTILETÝ TEST INTELIGENCE. VÝBĚR KANDIDÁTŮ NA OMEZENÝ POČET MÍST STUDENTI PROTI SOBĚ. SMYSLEM VZDĚLÁVÁNÍ JE OSVÍTIT A SOCIALIZOVAT OBČANY. NEJDE O POŘADÍ, ALE O KOMPETENCI. STUDENTI SPOLU. Absolutní vs. relativní hodnocení Relativní zjistíme: kdo je nejlepší, nezjistíme: kdo se naučil dost. Absolutní zjistíme: kdo se naučil dost, nezjistíme: kdo je nejlepší. Absolutní hodnocení Výhoda Výsledek hodnocení závisí jen na tom, co se student naučil Nevýhoda Nutnost stanovovat kritéria úspěch pro každý test zvlášť. Absolutní hodnocení prakticky: Angoffova metoda Číslo položky Expert 1 Expert 2 Expert 3 Průměr 1 0,75 0,60 0,60 0,65 2 0,70 0,50 0,60 0,60 3 0,80 0,60 0,70 0,70 4 0,70 0,60 0,70 0,70 ... ... ... ... ... Průměr 0,66, tj. 66 % Podle nejlepších studentů Metoda podle Cohenové Princip: Nejlepší výsledky ukazují, jaká je obtížnost testu Hranice: 60 % nejlepšího skóre přesněji: viz hand-out Hrubé a přepočtené skóry Hrubé skóry Přepočtené skóry 36 z 50 60 % Klasifikační schémata 50 z 50 45 z 50 40 z 50 35 z 50 30 z 50 25 z 50 20 z 50 15 z 50 10 z 50 5 z 50 0 z 50 Hrubé skóre Hranice úspěšnosti 100 % 90 % 80 % 70 % 60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 % 0 % Přepočtené skóre A B C D Neprospěl Známka Kouzlo čtvrté Neslevujte! Dovolte jim to zvládnout. www.WikiSkripta.eu Učebnice materiály pro pregraduální výuku medicíny Otevřenost přispěvatelé: učitelé, lékaři, studenti Spolupráce Sebelepší odborník neví vše. Komunita dokáže více než odborník. Studenti - redaktoři • Akademické psaní • Medicína založená na důkazech • Komunikace, motivace • … www.WikiSkripta.eu nejnavštěvovanější úložiště pregraduálních výukových materiálů pro medicínu 0 10 000 20 000 30 000 40 000 50 000 60 000 70 000 80 000 90 000 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 Podrobněji ve WikiSkriptech na stránce O WikiSkriptech (WikiSkripta:WikiSkripta) Není to jen web… živá akademická komunita Student-centered learning Dejte studentům prostor … …a oni vás překvapí. https://www.simplyclean.cz/koste-cirok Stres Může být výuka stresující? Má být nějaká část výuky stresující? Máme stresu ve výuce bránit? Lepší zapamatování osvojení návyků výkon Horší vybavení informací tvořivost přesnost Stres Krátkodobý stres Stres při získávání dovedností Nemusí vadit Špatná adaptace na stres Chronický stres Stres při zkoušení Vadí Jak řídit stres ve výuce? • Přemýšlejte • Pozorujte • Ptejte se Kouzlo páté Motivující zpětná vazba Právě jste opravili souhrnný opakovací test („mid-term test“). A. B. z vašeho kroužku získal 18 %. Tento výsledek je hluboko pod požadovaným skóre, podobný počet bodů šlo získat pouhým tipováním. Napište studentovi A. B. k jeho testu komentář. Oceňte Ukazujte studentům, co se už naučili. Pravidelně. Výsledek testu se má k hodnocení studenta jako … … laboratorní výsledek k diagnóze pacienta.