ZADÁNÍ PREZENTACÍ – ZIMNÍ SEMESTR TÉMA POPIS KDO PREZENTUJE 01-NÁKUP a PRODEJ - Založte novou kartu zboží a zadejte na ní patřičné údaje (nezapomeňte uvést i dodavatele, na záložce „Planing“ doplňte pole „Reordering Policy=Lot-for-Lot“. Toto pole slouží pro případ přiobjednávání zboží pomocí Sešitu požadavků (Requisition Workeheet). - Vytvořte kartu zákazníka (postupujte přes kontakt a z něj pak vytvořte pomocí šablony zákazníka, na kartě zákazníka případně ještě upravte údaje dle potřeby). - Vytvořte prodejní objednávku na vytvořeného zákazníka s vytvořeným zbožím. Použijte lokaci BLUE. Ukažte tiskovou sestavu objednávky, kterou lze zaslat zákazníkovi. Vysvětlete proč nemůžete zaúčtovat prodejní objednávku na toto nové zboží. - Poté vytvořte nákupní objednávku (jakým způsobem ji vytvoříte záleží na Vás-lze přímo ze seznamu nákupních objednávek nebo přímo funkcí z prodejní objednávky nebo pomocí sešitu požadavků). - Na nákupní objednávce zaúčtujte pouze příjem zboží na lokaci (stejnou lokaci, ze které bude vyskladněna prodejní objednávka). Řekněte co vzniká za položky v případě účtování pouze příjmu. - Zaúčtujte prodejní objednávku - zaúčtujte jak dodání, tak i fakturaci a ukažte a vysvětlete, co vzniká za položky. Ukažte tiskovou sestavu zaúčtované faktury, která se posílá zákazníkovi. 02-KŘÍŽOVÉ ODKAZY - Založte novou kartu zboží a zadejte na ní patřičné údaje. - Do Křížových odkazů u karty zboží (Item Cross References) zadej křížový odkaz pro typ zákazník a 2 různé dodavatele (pro každého jiný křížový odkaz). Vysvětlete k čemu se takový křížový odkaz např.u dodavatele může používat. - Vytvořte nákupní objednávku pro prvního dodavatele a zadejte do řádku zboží. Pokud nemáte vytažené pole „Item Reference No.“, tak si vytáhněte. Zobrazte tiskovou sestavu objednávky. - Vytvořte nákupní objednávku pro druhého dodavatele a opět zadejte do řádku zboží a zkontrolujte pole „Item Reference No.“. 03-ROZŠÍŘENÉ TESTY - Založte novou kartu zboží a zadejte na ní patřičné údaje. - Do rozšířených textů „Extended Text“ u karty zboží zadej text pro jazyk CSY (čeština) a ENU (angličtina). Vydefinujte text pro oba jazyky a zároveň zadejte platnost od (Starting Date) do (Ending Date). Na kartě zboží ověř, zda je zatrženo pole Automatické rozšířené texty „Automatic Ext.Texts“ a případně zatrhni. - Vytvořte prodejní objednávku pro zákazníka, který má nastavený jazyk ENU a zadej do řádku zboží. Pokud je objednávka v rámci dat platností rozšířených textů, tak by se měl text doplnit do řádků. - Vytvoř prodejní objednávku na zákazníka, který má nastavený jazyk CSY (případně na některém vydefinujte) a ukažte jak se do řádku dotáhne text ke zboží. - Vytvoř prodejní objednávku na zákazníka (jazyk CSY) mimo nastavený interval platnosti rozšířeného textu a ověřte zda se text dotáhne, resp.nedotáhne do řádku se zbožím. 04-NÁHRADY - -Založte novou kartu zboží a zadejte na ní patřičné údaje. - Do náhrad „Substitutions“ u karty zboží zadejte jako náhradu další zboží. Zároveň nastavte, že jsou zboží zaměnitelná a vydefinujte nějakou podmínku. - Vytvořte prodejní objednávku a doplňte zboží do řádku. Ukažte, jak je možné provést záměnu a jak si zobrazíte podmínku. - Do dalšího řádku objednávky vložte zboží, které je záměnou a ukažte jak je možné udělat záměnu u tohoto zboží. 05-HROMADNÉ OBJEDNÁVKY - Vytvořte hromadnou nákupní objednávku „Blanket Purchase Order“ a popište k čemu slouží. Nadefinujte v hromadné objednávce řádky se zbožím. - Z hromadné objednávky vytvořte nákupní objednávku, ale pouze na částečné množství zboží. Vytvořenou objednávku zaúčtujte a ukažte jak se změnily řádky na hromadné objednávce. - Na zbývající množství v hromadné objednávce vytvořte další nákupní objednávku a vše doúčtujte. - Ukažte, jak je možné vymazat doúčtované hromadné objednávky. 06-SKLADOVÉ JEDNOTKY - Vytvořte zboží pomocí šablony a doplňte potřebné údaje na kartu zboží. - Vytvořte sladové jednotky „Sockkeeping Units“ pomocí funkce pro vytvoření skladových jednotek nebo ručně a to na lokaci BLUE a RED. - Na lokaci RED nastavte, že budete doplňovat transferem a to z lokace BLUE a Reordering Policy nastavte Lot-for-Lot. Na kolaci RED také nastavte jakou chcete minimální zásobu „Safety Stock Quantity“ na skladě. - Na lokaci BLUE nastavte doplnění „Replenishment Systém“ nákupem, zvolte dodavatele a Reordering Policy nastavte Lot-for-Lot. - Vytvořte prodejní objednávku a zadejte požadované množství zboží zákazníkem z lokace RED. - Pomocí sešitu požadavků „Requisition Worksheet“ navrhněte řádky. Měly by vzniknou 2 řádky. - Z řádků vytvořte patřičné doklady a zaúčtujte je. - Nakonec zaúčtujte prodejní objednávku. - Zobrazte a popište vzniklé položky. 07-PŘÍMÉ DODÁVKY - Popište proces a důvod přímých dodávek. - Vytvořte prodejní objednávku na přímou dodávku. - Navrhněte sešitem požadavků „Requisition Worksheet“ položky pro vytvořenou prodejní objednávku. Nutné použít funkci v záložce Drop Shipment. - Ze sešitu požadavků vytvořte nákupní objednávku. Ukažte, jak si z nákupní objednávky můžu zobrazit vazbu na prodejní objednávku. - Zaúčtujte prodejní objednávku a ukažte co se zaúčtovalo na nákupní objednávce. - Vytvořte novou prodejní objednávku a ukažte, jak vytvořit ručně nákupní objednávku s propojením přímé dodávky. 08-ŠARŽE - Vytvořte nové zboží: o Vyplňte základní údaje. o Na záložce Item Tracking vyplňte pole Item Tracking Code =LOTALLEXP. Hodnotu zobrazte a popište, jak je nastavena. - Vytvořte nákupní objednávku na 15 ks daného zboží. Pomocí Item Tracking Lines na řádku nákupní objednávky doplňte šarže a data expirace tak, že rozdělíte množství na 3x5 ks. U prostřední šarže uveďte nejkratší expiraci. Objednávku zaúčtujte. - Zobrazte položky zboží a údaje o šaržích a datech expirace. - Vytvořte prodejní objednávku na 3 ks zboží a na řádku pomocí Item Tracking Lines vložte šarži. Šarže by měly být seřazeny od nejstaršího data expirace. Vyberte nejstarší, potvrďte a zaúčtujte. - Zobrazte položky zboží a vysvětlete s jakou položkou a proč je položka prodeje vyrovnaná. 09-SERIOVÁ ČÍSLA - Vytvořte nové zboží: o Vyplňte základní údaje. o Na záložce Item Tracking vyplňte pole Item Tracking Code =SNALL. Hodnotu zobrazte a popište, jak je nastavena. o Do pole Seriál Nos.nastavte číselnou řadu pro sériová čísla, např. SN nebo si vytvořte vlastní. - Vytvořte nákupní objednávku na 7 ks daného zboží. Pomocí Item Tracking Lines na řádku nákupní objednávky doplňte sériová čísla a to pomocí funkce Assign Seriál No. Z nastavené číselné řady se pak doplní sériová čísla. . - Zobrazte položky zboží a údaje o sériových číslech. - Vytvořte prodejní objednávku na 3 ks zboží a na řádku pomocí Item Tracking Lines vložte sériová čísla a to pomocí funkce Select Entries. - Zobrazte položky zboží a vysvětlete s jakou položkou a proč jsou položky prodeje vyrovnaná. 10-VEDLEJŠÍ POŘIZOVACÍ NÁKLADY - Popište co jsou vedlejší náklady a základní příklady. - V Inventory setup nastavte Automatic Cost Posting=Ano, Automatic Cost Adjustment =Always. - Vytvořte nové zboží. - Vytvořte nákupní objednávku, kde použijte vytvořené zboží (např. nákup 10 ks), lokaci BLUE a za nákupní cenu 100,- nakupte (zaúčtujte příjem i fakturaci). - Po zaúčtování popište co vzniklo za položky zboží a jaké hodnoty jsou na položce (zejména skutečné náklady „Cost Amount (Actual)“ a zobrazte položky ocenění k této položce. Jaká je „Unit Cost“ na kartě zboží? - Prodejní objednávkou prodejte nějakému zákazníkovi zboží -1 ks za cenu 150,-. Zkontrolujte pomocí F7 (nebo Statistika) jaký je profit a zdůvodněte. Zaúčtujte objednávku a zobrazte položky zboží a vysvětlete hodnoty. - Udělejte ještě jednu nákupní objednávku a zaúčtujte od dalšího dodavatele dodatečné vedlejší náklady např. za balné nebo dopravné v hodnotě 50,- a doceňte dřívější příjem (nakoupené zboží). - Odprezentujte, jak se projevilo na v položkách zboží a položkách ocenění. Zobrazte na prodeji (prodejní zaúčtovaná faktura) profit po zaúčtování dodatečných vedlejších pořizovacích nákladů. Jak se změnila a proč „Unit Cost“ na kartě zboží? 11-VEDLEJŠÍ POŘIZOVACÍ NÁKLADY-DOCENĚNÍ TRANSFERU - Popište co jsou vedlejší náklady a základní příklady. - V Inventory setup nastavte Automatic Cost Posting=No, Automatic Cost Adjustment =Never. - Vytvořte nové zboží. Doplňte Reordering Policy=Lot-for-Lot. Replenishment System =Purchase a do Vendor No. dodavatele. - Vytvořte prodejní objednávkou nějakému zákazníkovi zboží -10 ks za cenu 100,-. - Pomocí Requisition Worksheet navrhněte doplnění zboží a pak vytvořte nákupní objednávku, kde doplňte nákupní cenu 80,- a zaúčtujte příjem i fakturaci. Zkontrolujte Unit Cost na kartě zboží a položky zboží. - Vytvořte objednávku transferu z lokace BLUE na lokaci RED na 5 ks a zaúčtujte dodání i příjem. - Udělejte ještě jednu nákupní objednávku a zaúčtujte od dalšího dodavatele dodatečné vedlejší náklady např. za balné nebo dopravné v celkové hodnotě 50,- a doceňte pouze transfer. Zaúčtujte příjem i fakturaci. - Odprezentujte, jak se projevilo na v položkách zboží a Unit Cost na kartě zboží. - Ve vytvořené prodejní objednávce smažte řádek, kde bylo 10 ks a vytvořte další na počet kusů na 5 za 100,-, lokace BLUE. - Vytvořte ještě jednu prodejní objednávku na 5 ks za 100,-, lokace RED a porovnejte profit o obou objednávek. Zdůvodněte. - Zaúčtujte obě objednávky a zkontrolujte položky zboží vznikl prodejem a jejich hodnoty, zejména Cost Amount (Actual). - Spusťte adjustaci pomocí Adjust Cost-Item Entries na dané zboží a zkontrolujte profit u obou prodejů po adjustaci (je potřeba zkontrolovat na zaúčtovaných prodejních fakturách pomocí F7). 12-DETAILNÍ POLOŽKY ZÁKAZNÍKA -Vytvořte prodejní objednávku s datem 1.10.2025 v měně „Currency Code“ EUR na některého ze zákazníků. Zobrazte směnný kurz, který je na prodejní objednávce (najdete u kódu měny tři tečky) a upravte jej na jiný než je vyplněný). Platební podmínku „Payment Terms Code“ zadejte 21 DAYS. - Zaúčtujte objednávku a ukažte jaká vznikla položka zákazníka a detailní položka. - Proveďte platbu pomocí finančního deníku „General Journal“ s datem 1.11.2025. U měny EUR zkontrolujte směnný kurz (měl by být rozdílný oproti prodejní objednávce). Vyrovnejte fakturu přímo u platby, pole Applies-to Doc.No. Zaúčtujte. - Zobrazte položky zákazníka a detailní položky. Popište, co vzniklo v detailních položkách. 13-DETAILNÍ POLOŽKY ZÁKAZNÍKA -Vytvořte prodejní objednávku na některého ze zákazníků s datem 1.11.2025, kde uveďte platební podmínku (Payment Terms Code) 1M(8D). - Zaúčtujte objednávku a ukažte jaká vznikla položka zákazníka a detailní položka. - Proveďte platbu s datem do 8 dní od zúčtování objednávky. Částku platby je potřeba provést s vypočítaným skontem, které činí 2 % z částky. Zaúčtujte. - Zobrazte položky zákazníka a detailní položky. Popište, co vzniklo v detailních položkách. Jsou nějaké zůstatky na výše zaúčtovaných položkách zákazníka? 14-KOMBINOVANÉ DODÁVKY - Vytvořte nového zákazníka podle šablony a na záložce Shippment nastavte pole Combine Shipment=Ano. - Vytvořte 3 prodejní objednávky s různými daty s měsíci. Zaúčtujte u všech objednávek pouze dodání. - Zobrazte položky zboží, které vznikly a vysvětlete, jak poznáme, že není provedena fakturace, ale pouze dodání. - Pomocí úlohy Combine Shipments vytvořte na daného zákazníka fakturu za všechny dodávky, které jste zaúčtovali. Zobrazte faktu a její řádky a zaúčtujte. Zobrazte tiskovou sestavu faktury. - Takto doúčtované objednávky se automaticky nesmazali po doúčtování. Jakou dávkovou úlohou je možné doúčtované objednávky smazat?