BPM.STAE: Zadání 1. cvičení 1. Cvičící vás seznámí s organizací cvičení podle organizačních pokynů. Následně budeme statisticky vyhodnocovat průběh studia u čtyř hypotetických studentů: • Dobroslav Nekomunikativní: Tento student je charakteristický tím, že sice chodí na cvičení, ale v rámci cvičení nekomunikuje. Při cvičeních pouze sedí a nasává látku. Cvičící ho na každém ze cvičení ohodnotí 0.5 body za docházku. Dobroslav si ovšem aktivitu nahradí tím, že se rozhodne zpracovávat průběžné úkoly sám a ty zpracuje excelentně a dostane 2 x 15 bodů. Závěrečný test napíše na 25 bodů. • Květoslav Pracovitý: Květoslav je pracovitý, na každou hodinu chodí řádně připraven a je schopen reagovat, když je tázán. Mimo otázky položené cvičícím nevyvíjí ovšem příliš mnoho aktivity v rámci cvičení navíc (nehlásí se na dobrovolné otázky). Cvičící jej ohodnotí 1.5 body za každé cvičení, kdy došel. Květoslav vynechal z osobních důvodů 6. a 10. cvičení. V rámci projektu pracoval se skupinou dalších tří osob a získali každý 10 a 12 bodů. Závěrečný test napsal na 36 bodů. • Bety Excelentní: Bety je excelentní, na každou hodinu chodí řádně připravena a reaguje na dobrovolné otázky. Cvičící jí hodnotí 2 body za každé cvičení, Bety žádné cvičení nevynechala. V rámci projektu pracovala se skupinou dalších tří osob a získali každý 15 a 15 bodů. Závěrečný test napsala na 40 bodů. • Natálie Zaspávající: Natálie je nucena díky životní situaci po večerech pracovat jako hlídač objektu. Z tohoto důvodu často zaspáva na ranní cvičení. Zaspala na 2., 6., 8. a 10. cvičení. Jinak je to pilná studentka a je schopna získat každé cvičení které dojde 1.75 bodu. V rámci projektu pracovala samostatně (neb s ní nikdo nechtěl vypracovávat projekt ve tři ráno) a získala 14 a 11 bodů. Závěrečný test napsala na 35 bodů. Vytvořte datový soubor se kterým budete dále pracovat (Excel k leaíletu 01, Příklad 1). Datový soubor vytvořte tak, aby v řádcích byly zaznamenávány bodové zisky studentu za každý týden semestru. Semestr má celkem 14 týdnů, kdy 1-6. a 8-13. týden je bodované cvičení, 7. a 14. týden není bodované cvičení, ale studenti odevzdávají projekty, za které obdrží bodové ohodnocení v rozmezí 0-15 bodů. Každý sloupec bude odpovídat jednomu žákovi. Jelikož budeme pracovat s Excelem v angličtině (a to včetně anglických funkcí), budeme využívat také nastavení, kdy data budou vkládána s desetinnými tečkami. Nastavení proveďte následujícím způsobem: • Domů —> Možnosti —> Jazyk —> Angličtina • Home —> Options —> Advanced —> Use systém separators (uncheck) —> Decimal separator —> nastavit na znak "." ÚLOHY: (a) Ve kterém týdnu jednotliví studenti dosáhli dostatek bodů, aby byli připuštěni ke zkoušce? Pokuste se výsledek vhodně vizualizovat. (b) Kolik bodů si jednotliví studenti ze semestru odnáší celkem? (c) Jakou známku jednotliví studenti získali? (d) Vizualizujte vhodným grafem, jak se jednotlivé bodované části podílejí na výsledném bodovém zisku. (e) Přejmenujte si Natálii Zaspávající vašim jménem a zkuste si nasimulovat, jak by mohl probíhat váš průběh semestru (například situaci, kdy se rozhodnete nesplnit jeden z průběžných úkolů, apod.). 2. Při řešení úlohy využijte datový soubor (Excel k leafletu 01, Příklad 2). Máme data o hodinové mzdě 100 zaměstnanců call centra (50 mužů a 50 žen) v korunách. Průměrná mzda ve firmě je 199 Kč/h. (a) Vytvořte novou binární proměnnou, která bude nabývat pouze hodnoty 0 a 1, kde 1 znamená že zaměstnanec má nadprůměrnou hodinovou mzdu a 0 značí opak. Kolik zaměstnanců má mzdu nad průměrnou mzdou? (b) Využijte také proměnnou, která označuje, zda je dané pozorování muž a nebo žena. Zjistěte kolik žen má nadprůměrnou mzdu a kolik mužů má nadprůměrnou mzdu. (c) Zvažte, zda výsledky naznačují přítomnost mzdové diskriminace. 1 3. Při řešení úlohy využijte datový soubor (Excel k leafletu 01, Příklad 3). Následující tabulka uvádí dvojice hodnot x a y. X 7 11 8 4 14 28 y 5 15 7 10 9 19 Spočítejte následující hodnoty: (a) J2v (c) J2xv (e) J2(x'2-l)y (b) E*2 (d) J2x2y (f)£(*-i)2y 4. Při řešení úlohy využijte datový soubor (Excel k leafletu 01, Příklad 4). Následující tabulka obsahuje počet miliardářů pro několik vybraných zemí k říjnu 2014. Kolik žije celkem miliardářů v těchto vybraných zemích? Jaké je procentní zastoupení miliardářů žijících v Euroasii a miliardářů žijících v Jižní a Severní Americe v daném výběru? Jak byste dané informace vizualizovali? Vše proveďte v Excelu. Země Počet miliardářů Spojené státy 492 Čína 152 Rusko 111 Německo 85 Brazílie 65 Indie 56 5. Při řešení úlohy využijte datový soubor (Excel k leafletu 01, Příklad 5). Jan, Honza a Johny rádi běhají. Při posledním běhu se rozhodli, že si své časy po každém kilometru zaznamenají a potom zjistí, kdo z nich běhá nejlépe. Honza tvrdí, že běhá nejlépe, protože má nejrychlejší čas na celkové vzdálenosti (viz Excel soubor, záložka Příklad 5). Johny mu zase zase oponuje, že on běhá nejlépe protože, jeho časy na kolo se příliš nemění a tudíž, jeho běh vykazuje nejvyšší stabilitu. Jan zase tvrdí, že nejlepší je ten který má nejrychlejší čas na jeden uběhnutý kilometr a že tedy nejlépe běhá on. Kdo z běžců je podle vás nejlepší běžec a jsou vůbec tvrzení o jejich výkonech pravdivá? 6. Farmaceutická společnost vyvinula nový lék pro léčbu kompulzivního chování. Žádá vás, abyste ji poradili, jakým způsobem má ověřit, že daný lék skutečně plošně funguje. Navrhněte strategii pro ověření. Diskutujte případné slabé či silné stránky vašeho návrhu. 2