Řízení a kontrola ve veřejné správě Finanční řízení ve VS Martina Ondrouchová, martina.ondrouchova@econ.muni.cz 2 Klasifikace nákladů ̶ Druhové třídění nákladů ̶ Účelové třídění nákladů ̶ Kalkulační třídění nákladů 3 Druhové třídění nákladů I. ̶ Soustřeďování do stejnorodých skupin spojených s činností jednotlivých výrobních faktorů ➢Spotřeba surovin, materiálu, paliv a energie, provozních látek ➢Odpisy budov, strojů, atd. ➢Mzdové a ostatní osobní náklady (mzdy, platy, provize atd.) ➢Finanční náklady (pojistné, úroky, atd.) ➢Náklady na služby (opravy a udržování atd.) 4 Druhové třídění nákladů II. ̶ Externí x Interní náklady ̶ Prvotní (vynaložené na vstupu do výroby) x druhotné náklady (náklady na vlastní výkony) ̶ Jednoduché x komplexní náklady 5 Účelové třídění nákladů ̶ náklady podle útvarů: ̶ Hospodářská střediska hlavní činnosti, ostatních činností, správy, zásobování, odbytu apod. ̶ náklady podle výkonu: ̶ Umožňuje zjistit rentabilitu jednotlivých výrobků/produktů/služeb 6 Kalkulační třídění nákladů ̶ Zjišťování nákladů na jednotlivé výkony: ̶ Náklady jednicové (přímé) ̶ Náklady režijní (nepřímé) ̶ Náklady v závislosti na změnách objemu výroby: ̶ Náklady fixní ̶ Náklady variabilní 7 Řízení nákladů projektu/úkolu ̶ Všechny činnosti, které jsou potřeba pro plánování, monitorování a controlling nákladů v průběhu životního cyklu projektu/úkolu, včetně hodnocení projektu a odhadu nákladů v počátečních fázích projektu/úkolu 8 Plánování nákladů I. ̶ Zahrnuje procesy potřebné pro realizaci projektu z hlediska nákladů ̶ Náklady můžeme rozdělit na: ➢projektové, ➢vycházející přímo z čerpání zdrojů, ➢související s činnostmi přímo tvořícími výsledný produkt, ➢režijní, ➢většinou opakované činnosti, zabezpečující chod projektu. 9 Plánování nákladů II. ̶ Hlavní procesy plánování nákladů jsou: ➢ odhadování nákladů, ➢ rozpočtování nákladů, ➢ kontrola nákladů a rozpočtu. 10 Odhadování nákladů ̶ Odhadování nákladů se týká stanovení přibližné hodnoty (odhadu) nákladů na jednotlivé činnosti projektu v závislosti na potřebných zdrojích. ̶ Při odhadování nákladů se vychází z: ➢struktury prací – aby byly odhadnuty náklady na všechny stanovené práce, ➢požadavků na zdroje, ➢sazby na jednotku zdroje, ➢odhadů trvání činností, ➢účtové osnovy – aby odhadované náklady byly účtovány na správném účtu. 11 Techniky odhadování nákladů ̶ Expertní odhad ̶ Odhady na základě podobnosti ̶ Parametrické odhady ̶ Odhad načítáním ̶ Tří bodové odhadování ̶ Analýza rezerv ̶ Náklady kvality ̶ Software projektového managementu ̶ Analýza cenových nabídek ̶ Techniky skupinového rozhodování 12 Expertní hodnocení ̶ Expert Judgment ̶ Odhad na základě historických informací z předchozích podobných projektů ̶ Užívá se též k rozhodování, zda kombinovat metody odhadování nákladů a jak sladit jejich rozdíly 13 Analogické odhadování ̶ Analogous estimating ̶ Nazývají se také odhady shora dolů (top-down) ̶ Vychází se ze skutečných nákladů předcházejícího podobného projektu. ̶ Určení nákladů formou odborného úsudku. ̶ Tato metoda je většinou méně nákladná, ale také méně přesná. ̶ U projektů, kde nejsou k dispozici detailní informace o projektu, např. rané fáze projektu. 14 Parametrické odhadování ̶ Parametric Estimating ̶ Spočívá ve využití parametrů (charakteristik projektu) v matematickém modelu pro předpovídání nákladů projektu. ̶ Využívá statistických vazeb mezi historickými daty a dalšími proměnnými (např. m2) ̶ Přesnost takového odhadu je daná přesností vstupních dat. Může být užitečný a jednoduchý, je-li projekt dostatečně podobný jiným, pro které jsou k dispozici údaje. 15 Analogické x parametrické odhadování Analogické odhadování Parametrické odhadování Založeno na minulých projektech Založeno na statistice Omezená disponibilita dat Dostatek dat pro vytvoření statistiky Méně nákladné Více nákladné Rychlejší Pomalejší – data pro statistiku Méně přesné Více přesné 16 Odhad načítáním ̶ Bottom – up Estimating ̶ Spočívá v odhadování nákladů na jednotlivé práce a následném načítání. ̶ Jedná se o metodu zdola nahoru. ̶ V rámci odhadování nákladů je třeba počítat s rezervami. 17 Tří bodové hodnocení ̶ Three-point Estimating ̶ Odhad nákladů na aktivitu je zpřesňován pomocí odhadu neurčitosti a rizika ̶ Počítá se přibližné rozmezí nákladů ̶ Nejvíce pravděpodobné (cM) ̶ Optimistická varianta (cO) ̶ Pesimistická varianta (cP) Dva základní vzorce: 1. Triangular distribution: cE = (cO+cM+cP)/3 2. Beta distribution (PERT analysis): cE = (cO+4cM+cP)/6 18 Tříbodové hodnocení - příklad ̶ Odhad doby trvání činnosti X: ̶ Optimisticky: 5 hodin ̶ Pesimisticky: 10 hodin ̶ Reálně: 8 hodin ̶ Úkolem PM je odhadnout dobu trvání (oběma způsoby). 19 Analýza rezerv ̶ Odhad založený na rezervách pro krytí náhod (contingency reserves) ̶ Contingency reserves – alokovány pro krytí identifikovaného rizika ̶ Jako %, fixní částka nebo pomocí kvantitativních metod ̶ Management reserves – rezervy kontrolované managementem 20 Náklady kvality ̶ Cost of Quality ̶ Všechny náklady, které se vyskytují v průběhu životní fáze produktu ̶ Např: ̶ Preventivní náklady ̶ Náklady zhodnocení ̶ Náklady vnitřních chyb ̶ Náklady vnějších chyb 21 Analogické vs. Bottom up odhadování Výhody Nevýhody Analogous Rychlé Méně přesné Méně nákladné Vyžaduje zkušenosti Zahrnuje veškeré náklady projektu Náročné pro projekty s vysokou mírou neurčitosti Výhody Nevýhody Bottom-up Více přesné Časově náročné, nákladnější Získává akceptaci projektovým týmem Tendence k vytváření vaty odhadů Založeno na detailní analýze projektu Potřeba porozumění hloubky projektu před jeho započetím 22 Přesnost odhadů ̶ Hrubý rozsah odhadů (Rough Order of Magnitude Estimate – ROM) ➢V počátečních fázích ➢- 25 %, + 75 % ̶ Odhad rozpočtu ➢V plánovací fázi ➢-10%, + 25 % ̶ Konečný odhad ➢Další fáze projektu ➢- 5%, + 10% nebo ➢- 10%, + 10 % (závisí na projektovém manažerovi) 23 Rozpočtování nákladů ̶ Rozpočtování nákladů se týká rozdělování celkových odhadovaných nákladů na jednotlivé činnosti projektu s cílem stanovit srovnávací základnu (baseline) nákladů pro měření výkonů v rámci projektu. ̶ Vstupy pro rozpočtování nákladů jsou: ➢odhady nákladů, ➢hierarchická struktura projektu (WBS)/plánované aktivity/činnosti, ➢časový rozvrh projektu (harmonogram). ̶ Výstupem je rozvrh nákladů v závislosti na časovém plánu projektu, který spočívá v sumarizaci nákladů na jednotlivé zdroje a v jednotlivých obdobích projektu. ̶ Zobrazuje se i ve formě S-křivky 24 Rozpočet projektu I. Výdaje Položka Částka Mzdy Pojištění a daně Konzultace Cestovné Zařízení Dodávky Tisk Telefony Poštovné a balné Nájem Materiální náklady Odpisy Jiné Celkové náklady 25 Rozpočet projektu II. 26 Finanční řízení projektu ̶ Během životního cyklu projektu je potřeba mít finanční prostředky ve správném množství na správném místě, jinak vznikají dodatečné náklady. ̶ Proto se po naplánování projektu, vytvoření představy o realizaci a výši pořizovacích nákladů vytváří finanční plán. 27 Finanční plán ̶ Nástroj pro řízení a kontrolu financování v celém průběhu projektu až do jeho finančního vypořádání. ̶ Má zajistit: ➢zdroje financování projektu (vlastní, cizí), ➢řídit toky příjmů a výdajů pro optimalizaci průběhu čerpání zdrojů financování s ohledem na průběh nákladů. ̶ Sestavuje se na základě informací z ekonomických a finančních analýz (např. Feasibility Study), zjišťování finančních prostředků (příjmů) a jejich čerpání (výdajů) a vychází z: ➢údajů časového plánu, ➢plánu průběhu nákladů, ➢informací o finančních zdrojích, včetně plánu průběhu příjmů projektu. 28 Sledování rozpočtu a predikce (kontrola) ̶ Vychází z cílů, plánů a smluv projektu ̶ Měří skutečný postup a efektivitu projektu ̶ Porovnává projekt se směrným plánem (baseline) ̶ Vyhodnocení stavu projektu se provádí jednotně, dle zvolené metody 29 Metody sledování rozpracovanosti projektu ̶ číselníková metoda (SSD), ̶ metoda procentuálního plnění, ̶ stavové metody, ̶ metoda řízení dosažené hodnoty projektu (EVM), ̶ milníková metoda, ̶ různé specializované firemní rozpočtové metody… 30 Číselníková metoda - SSD ̶ (Structure, States and Deviation = struktura, stavy a odchylky) ̶ zjišťuje se, zda daná činnost ještě nezačala, probíhá nebo už skončila, ̶ jedná se názorný přehled o průběhu a dodržování plánu, ̶ pro jednotlivé plánované činnosti se zjišťují definované odchylky, které charakterizují stav rozpracovanosti projektu. ̶ je vhodná pro projekty, které mají méně než 100 činností ̶ je vhodná pro vnitrofiremní projekty ̶ je vhodná pro středně rozsáhlé projekty ̶ je vhodná pro ty projekty, kdy je primárně sledován termín ukončení projekt 31 SSD analýza I. 1. Stanovíme časový plán činností a jejich plánované náklady – STRUCTURE 2. Stanovíme k okamžiku kontroly projektu stav činností – STATUS 3. Stanovíme odchylky od plánu – DEVIATION Základní dokument – přesně definovaný časový plán (Structure). Ke dni kontroly se hodnotí stav (Status) každé činnosti: • činnost dosud nezačala, • činnost právě probíhá, • činnost skončila. 32 SSD analýza II. V den kontroly se porovnává stav s plánovaným průběhem těchto činností. Mohou nastat tyto hodnoty: ➢ Zpoždění druhého řádu (-2) - činnost ještě nezačala, ale podle plánu už měla končit, ➢ Zpoždění prvého řádu (-1) - činnost nezačala, ale podle plánu již měla probíhat, ➢ (0) vše je dle plánu, ➢ Předstih prvého řádu (+1) - činnost už skočila, ale přitom měla ještě probíhat, ➢ Předstih druhého řádu (+2) - činnost již skončila, ale podle plánu neměla ještě ani začít. ̶ Obdobně lze vyhodnotit činnost z hlediska nákladů. Pro každou činnost je nutné určit plánované náklady a stanovit přípustnou odchylku. Ke dni kontroly se pro každou činnost zjišťuje stav čerpání nákladů: ➢činnost překračuje plánované náklady, (-1) ➢činnost dodržuje plánované náklady, (0) ➢činnost nečerpá plánované náklady. (+1) 33 SSD analýza – grafické znázornění předstih 2. řádu předstih 1. řádu normální stav předstih 1. řádu zpoždění 1. řádu zpoždění 1. řádu zpoždění 2. řádu t 34 Metoda procentuálního plnění I. ̶ U projektů se identifikuje procentuální plnění dané práce ze zadaného úkolu. ̶ Metoda procentuálního plnění (neboli vyjádření) je jednoduchá, ale má malou vypovídací schopnost. ̶ Využívá se pouze u projektů, které mají méně než 50 činností a kde se sleduje pouze jedna z položek. ̶ Určuje stav plnění projektu nepřesně ̶ Principem je jednoduchá informace, kolik % z činnosti je hotovo ̶ Problém s vypovídací hodnotou 35 Stavové metody ̶ Ještě menší vypovídací schopnost než u procentuálních metod Metoda 0-W(50)-100: U každé činnosti se uvádí jeden ze 3 stavů: ➢0 – činnost neprobíhá, ➢W (working) – činnost probíhá, úkol je rozpracován (z poloviny hotovo), ➢100 – činnost byla dokončena. Metoda 0-50-90-100: ➢90 – znamená okamžik, kdy řešitel pokládá úkol za hotový, ➢100 – majitel úkolu označí, že úkol je skutečně řádně proveden. 36 Milníková metoda ̶ Milestones Trend Analysis (MTA) ̶ Cílem této metody je vytyčení většího počtu milníků, které se následně během projektu vyhodnocují. ̶ Musíme stanovit také přípravu zprávy na kontrolní den a také stanovit, kdy tento den bude. ̶ Nevýhody: neposkytuje jasnou představu o vzájemných vazbách mezi činnostmi a úkoly 37 Metoda řízení dosažené hodnoty projektu– EVM (1) ̶ Dřívější označení = EVA (Earned Value Analysis); ̶ Současné značení = EVM (Earned Valued Management); ̶ Metoda užívaná u rozsáhlých projektů (několik 100 až 1000 činností), zejména investičního charakteru; ̶ Lze ji i použít na menších projektech, které mají stabilní rozsah 38 Metoda řízení dosažené hodnoty projektu – EVM(2) ̶ Cílem je vyhodnotit úsilí na projektu a to především v době kontroly, aby se zjistil časový postup projektu; ̶ Metoda pro sledování stavu rozpracovanosti projektu ➢Měří aktuální rozpracovanost projektu a aktuální náklady ve vztahu k plánované rozpracovanosti a plánovaným nákladům. ➢Integruje rozsah (scope), časový aspekt (schedule) a pracnost (náklady) ➢Umožňuje predikovat náklady a čas realizace projektu. ̶ Je podporována moderními softwary na podporu řízení projektu, např. produktem Primavera nebo produktem MS Project 39 EVM: Základní pojmy ̶ Tři klíčové indikátory ̶ PV (Planned Value) plánovaná hodnota rozpracovanosti v daném čase ̶ AC (Actual Cost) spotřebované náklady k danému času ̶ EV (Earned Value) vytvořená hodnota rozpracovanosti v daném čase ̶ Srovnáním hodnot PV a AC k EV získáme informaci o aktuálním stavu. 40 Zdroje, doporučená literatura ̶ Doležal J. a kol.: Projektový management podle IPMA. Grada, 2012. ̶ PMBOK® Guide – Seventh Edition. 2021. 41 Děkuji za pozornost