Řízení a kontrola ve veřejné správě Řízení lidských zdrojů ve VS Martina Ondrouchová, martina.ondrouchova@econ.muni.cz Řízení lidských zdrojů ̶ LZ jsou tvořivým prvkem v každé organizaci ̶ Lidský potenciál a invence jdou v podstatě nekonečné a nevyčerpatelné ̶ Řízení lidských zdrojů je proces přijímání rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů, který ovlivňuje výkonnost zaměstnanců i organizací. Cílem řízení lidských zdrojů je dosahovat neustálého růstu produktivity práce ̶ Zahrnuje jak personální řešení, tak personální činnosti 3 Typické nedostatky v ŘLZ ̶ Nedoceňování práce s lidmi ̶ Personální útvary vykonávají jen administrativu bez patřičných kompetencí ̶ Absence kvalifikovaných odborníků na personalistiku ̶ Mobilita pracovníků ̶ Neexistence ŘLZ v systémové podobě ̶ Nechuť managementu řídit pracovníky 4 Cíle ŘLZ ̶ Společenský cíl – zajišťuje, aby veškerá personální řešení nebyla směrována proti obecně přijatým společenským regulím. ̶ Organizační cíl – ŘLZ musí napomáhat ke zvýšení produktivity organizace. ̶ Funkční cíl – personální činnosti jsou zajišťovány v optimální struktuře a s optimálním množstvím pracovníků personálního útvaru. ̶ Osobní cíle – personální řízení pomáhá k dosažení osobních cílů pracovníků. 5 Funkce personálního oddělení Funkce personálního oddělení Správa a controlling Plánování potřeb zaměstnanců Získávání zaměstnanců Výběr a přijímání zaměstnanců Řízení zaměstnanců Odměňování Hodnocení zaměstnanců Rozvoj zaměstnanců Uvolňování zaměstnanců 6 Personální činnosti v organizaci ̶ Plánování ̶ Vyhledávání, získávání a nábor pracovníků ̶ Adaptační proces ̶ Výchova vzdělávání pracovníků ̶ Hodnocení pracovníků ̶ Odměňování pracovníků ̶ Sociální péče a ochrana zdraví ̶ Vztahy s odbory 7 Plánování ̶ Předvídání vývoje, stanovení cílů a realizace opatření k perspektivnímu zajištění pracovní síly z hlediska počtu a kvalifikační struktury pro plnění cílů organizace ̶ Výsledkem je, aby organizace měla pro zajištění činnosti potřebné pracovní síly: ̶ v potřebném množství, s potřebnými kvalitami, znalostmi a schopnostmi, ̶ patřičně motivované, ̶ připravené na procesy změn, ̶ ve správném čase na správném místě, ̶ s přiměřenými náklady aj. 8 Plány personálních činností ̶ Plán získávání a výběru pracovníků ̶ Plán vzdělávání pracovníků ̶ Plán rozmísťování pracovníků ̶ Plán odměňování a produktivity práce ̶ Plán propouštění pracovníků ̶ Plán kariérový resp. hodnocení pracovního výkonu 9 Proces plánování Informace • Jaký je stav? • Jaké jsou cíle? • Jaká je strategie? Analýza • Co a jak budeme řešit? Prognóza • Odhad budoucích potřeb Plán • Požadavky na počet a strukturu zaměstnanců • Termín zajištění 10 Vyhledávání a nábor pracovníků I. ̶ Vychází ze struktury pracovních míst a z analýzy pracovního místa: ̶ Jak je popsána práce na daném pracovním místě ̶ Jaký je význam pracovního místa, jeho náročnost či výše odměňování ̶ Soubor kvalifikačních požadavků ̶ Způsoby vyhledávání: ̶ Nábor ̶ Inzerce ̶ Spolupráce se školami ̶ Úřady práce ̶ Zprostředkovatelské agentury aj 11 Vyhledávání a nábor pracovníků II. ̶ Výběr musí být založen na: ̶ Možnosti skutečného výběru ̶ Stanovení objektivních výběrových kritériích ̶ Zvládnutí metod k objektivizaci výběru ̶ Metody výběru ̶ Osobní anamnéza ̶ Psychologické testy ̶ Rozhovor ̶ Zpracování určitého úkolu, vize, postupu řešení ̶ Assesment centra – diagnostika ̶ Speciální metody (grafologie, (ne)verbální projevy) ̶ Posouzení zdravotního stavu Zápatí prezentace12 Zdroje pracovních sil Zdroje pracovních sil Organizace Vnější Absolventi škol, trh práce, ženy v domácnosti, zahraniční pracovníci Vnitřní Uvolnění pracovníci, mobilita uvnitř organizace, rekvalifikace 13 Adaptační proces ̶ Proces aktivního přizpůsobování člověka (životním) podmínkám a jejich změnám. ̶ Cíle adaptačního procesu: ̶ zvládnout pracovní úlohy a požadavky, ̶ získat perspektivu dalšího odborného růstu, ̶ položit základy kariéry, ̶ začlenit se do struktury mezilidských vztahů a do sociálního systému organizace. ̶ Adaptační proces z pohledu: ̶ pracovníka a uspokojování jeho potřeb, ̶ organizace a rychlé zvládnutí povinností a dosažení optimální výkonnosti. 14 Výchova a vzdělávání pracovníků ̶ Vzdělávání – součástí osobnosti člověka, výsledkem přípravy během studia, souhrn znalostí a dovedností, které si člověk osvojil. ̶ Kvalifikace – pouze ve vztahu k určitému pracovnímu místu, ke konkrétnímu zaměstnání. ̶ Formování pracovních schopností v oblasti: ̶ vzdělávání – základní a všeobecné znalosti, ̶ kvalifikace – profesní příprava, ̶ rozvoje – další vzdělávání, kariéra. 15 Hodnocení pracovníků I. ̶ Hodnocení je základem úspěchu personálního řízení, schopnost hodnotit je základní manažerská kompetence. ̶ Cílem hodnocení je: ̶ zjistit do jaké míry pracovník zvládá nároky pracovního místa, ̶ zjistit jaká je možnost jeho dalšího využití v organizaci, ̶ seznámit pracovníka s jeho perspektivou v organizaci, ̶ posoudit a diferencovat výši odměny. ̶ Formy hodnocení: ̶ průběžné ̶ příležitostné ̶ systematické 16 Hodnocení pracovníků II. ̶ Hodnocení může provádět: ̶ přímý nadřízený ̶ jiné osoby jako např. psycholog, externí hodnotitel, apod. ̶ Kritéria hodnocení ̶ musí být v souladu s cíli hodnocení ̶ dobrá sledovatelnost a hodnotitelnost ̶ objektivní vypovídací schopnost ̶ počet kritérií nesmí být příliš velký ̶ Metody hodnocení ̶ volný popis ̶ vícekriteriální analýza ̶ srovnávání s cíli organizace, jinými pracovníky ̶ na základě kritických či problémových případů apod. 17 Odměňování pracovníků ̶ Odměna je stanovena za práci pracovníka a její výsledek ̶ Platové tarify - Nařízení vlády č. 341/2017 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě ̶ Cíle mzdové politiky: ̶ kvalita personálu ̶ individuální ochota k výkonu ̶ objem mezd jako limitující nákladový faktor ̶ vnitropodniková spravedlnost ̶ nadpodniková (vnější) spravedlnost 18 Sociální péče a ochrana zdraví ̶ Cílem je udržování psychické a fyzické kondice pracovníků, starost o mimopracovní zázemí a regeneraci. ̶ Zahrnuje mj.: ̶ pracovní režim – časový rozvrh, ergonomie, technologie apod., ̶ bezpečnost práce a ochrana zdraví, ̶ zdravotnická péče, ̶ sociální a benefiční programy, ̶ využití volného času, ̶ home office, aj. 19 Vztahy s odbory ̶ Cílem je udržení vztahu sociálního partnerství a spolupráce ̶ Zahrnuje mj.: ̶ příprava podkladů pro kolektivní vyjednávání, ̶ kolektivní vyjednávání, ̶ porady představitelů odborové organizace a vedení, ̶ hledání společných postupů při řešení krizových situací. 20 Zdroje, doporučená literatura ̶ Taylor, S., Armstrong, M.: Řízení lidských zdrojů. Grada, 2015. ̶ Blažek, L.: Management. Grada, 2014. ̶ Pichrt, J. a kol.: Pracovní právo. C.H.Beck, 2021. ̶ Jouza, J.: Pracovní právo v kostce. Ústav práva a právní vědy, 2016. ̶ Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce ̶ Nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě Zápatí prezentace21 Děkuji za pozornost