Řízení a kontrola ve veřejné správě Základní principy zadávání VZ (obecný postup, druhy a režimy VZ) Martina Ondrouchová, martina.ondrouchova@econ.muni.cz 2 Obecné zásady zadávání VZ ̶ Obecné cíle ̶ Zásada 3E ̶ Principy vyplývající z mezinárodních smluv ̶ Zásada rovného zacházení ̶ Zásada zákazu diskriminace ̶ Zásada transparentnosti ̶ Zásada proporcionality ̶ Zásada přiměřenosti ̶ Zásada účelnosti ̶ Zásada hospodárnosti ̶ Zásada efektivnosti 3 Obecné cíle ̶ účelné, efektivní a hospodárné nakládání s veřejnými prostředky ̶ vytvoření konkurenčního prostředí ̶ odstranění korupce a protekce ̶ zajištění kvalitního provedení zakázky ̶ zajistit statek, který zadavatel skutečně potřebuje pro zajištění plnění svých úkolů, aby uspokojil jeho potřebu (= účelnost / efficiency) za co nejnižší cenu (= hospodárnost / economy ) nebo za nejnižší cenu připadající na jednotku užitečnosti (= efektivnost / effectiveness ). (tzv. zásada „3E“) 4 Zásada 3E ̶ Při zadávání veřejných zakázek je pozornost zadavatelů soustředěna především na dodržení postupů stanovených zákonem o VZ, kde požadavek dodržení zásady „3E“ není explicitně uveden a související zákony jsou často opomíjeny. Např.: ̶ zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ̶ zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky ̶ zákon č.320/2001 Sb., o finanční kontrole 5 Principy vyplývající z mezinárodních smluv ̶ svoboda podnikání a usazování ̶ volný pohyb zboží a služeb ̶ rovné zacházení ̶ zákaz diskriminace ̶ transparentnost ̶ proporcionalita ̶ přiměřenost ̶ vzájemné uznávání 6 Zásada rovného zacházení ̶ Žádný uchazeč nesmí být přímo nebo nepřímo zvýhodněn vůči ostatním subjektům ve stejném postavení, a to ani nevědomě. ̶ Posuzování nabídek musí být objektivní, pouze na základě informací v nabídkách uvedených. Např. ̶ výzva k doplnění údajů není pro zadavatele povinná, pokud však jednoho uchazeče k doplnění vyzve, měl by vyzvat i ostatní, jejichž nabídky vykazují podobné nedostatky, (X pořadí nabídky viz dále) ̶ nebo pokud je vybrán uchazeč, který ve své nabídce nedodržel povinné požadavky zadávacích podmínek, ̶ nebo pokud při hodnocení nabídek bylo přihlédnuto k okolnostem, které nebyly předem stanoveny jako hodnotící kritéria. 7 Zásada zákazu diskriminace ̶ Postup zadavatele nesmí žádného potenciálního uchazeče znevýhodňovat. Např. ̶ nemožnost účastnit se zadávacího řízení, jelikož zadavatel nastavil kvalifikační předpoklady nepřiměřeně, ̶ použití zjednodušeného postupu řízení v rozporu se zákonem, ̶ nevhodné vymezení předmětu veřejné zakázky, kdy je spojeno specifické plnění s obecným, ̶ předmět veřejné zakázky je vymezen příliš široce, ̶ jsou požadovány konkrétní výrobky, přestože je lze nahradit jinými. 8 Zásada transparentnosti ̶ Postupy a podmínky při zadání veřejné zakázky musí být prováděny a formulovány jasně, přesně, jednoznačně a srozumitelně. ̶ Porušení zásady nastává, pokud by postupem zadavatele mohlo být zadávací řízení hůře kontrolovatelné, nečitelné nebo nepřehledné, ̶ nebo pokud postup zadavatele vzbuzuje pochybnosti o pravých důvodech jednotlivých kroků. ̶ Podmínkou dodržení zásady transparentnosti je průběh zadávacího řízení takovým způsobem, který se navenek jeví jako férový a řádný. ̶ Porušení zásady transparentnosti může nastat nezávisle na tom, zda se podaří prokázat porušení konkrétní zákonné povinnosti. (NSS) 9 Zásada proporcionality ̶ Obecný právní princip - pokud dojde ke kolizi dvou či více chráněných subjektivních práv či zájmů, měl by se rozpor řešit takovým způsobem, aby hodnotnější bylo chráněno s minimálním dopadem na méně hodnotné. Např. ̶ z důvodu dodržení principu rovného zacházení by měl zadavatel vyzvat k doplnění i uchazeče, jehož nabídka je 5. v pořadí, i když s největší pravděpodobností by doplnění nemělo zásadní vliv na výsledek řízení. ̶ Teoreticky může dojít k vyloučení předchozích 4 uchazečů. ̶ Zadavatel musí řešit otázku, zda by uzavřel smlouvu s tímto uchazečem, neboť je nutné dodržet i principy „3E“. 10 Zásada přiměřenosti ̶ Zadavatel musí podle této zásady nastavit parametry zadávacího řízení tak, aby byly přiměřené charakteru, rozsahu či předmětu veřejné zakázky. Např. ̶ přiměřenost nastavení požadavků na kvalifikaci, ̶ přiměřenost náročnosti zpracování nabídky, ̶ přiměřené lhůty. 11 Zásada účelnosti ̶ Veřejné prostředky musí být užity způsobem, který zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů. ̶ Účelnost je vztah mezi zamýšlenými cíli projektu a skutečnými dopady, které jeho realizace vyvolá. ̶ Potřeba nastavení měřitelných indikátorů vyhodnocujících míru dosažení stanoveného cíle. ̶ Např. ̶ v přípravné fázi zadávacího řízení - řádné vymezení předmětu plnění veřejné zakázky a zadávacích podmínek, především hodnotících kritérií. 12 Zásada hospodárnosti ̶ Co nejnižší vynaložení veřejných prostředků za dosažení požadovaného rozsahu a kvality výstupů. ̶ Jedná se o minimalizaci nákladů na plnění svěřených úkolů. ̶ Zásada hospodárnosti není naplněna, jsou-li veřejné prostředky vynaloženy na činnosti, které nepřispívají k dosažení stanovených cílů. ̶ Pro dodržení zásady hospodárnosti musí zadavatel vzít v úvahu nejen náklady pořizovací, ale i vyvolané nebo provozní. 13 Zásada efektivnosti ̶ Veřejné prostředky musí být užity způsobem, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu a kvality výstupu ve vztahu k objemu prostředků vynaložených na jeho dosažení. ̶ Jedná se o vztah mezi náklady vynaloženými na zboží, služby či jinou činnost a množstvím nebo kvalitou tohoto zboží, služeb nebo jiných činností. ̶ Za efektivní je tedy považováno dosažení požadovaného užitku při minimálních nákladech nebo dosažení maximálního užitku při předem stanovených nákladech. 14 Proces zadávání VZ (obecně) ̶ potřeba pořízení zboží, služeb nebo prací vyplývající z plnění úkolů zadavateli svěřených přípravná fáze: ̶ specifikace předmětu, požadovaného rozsahu a kvality výstupů ̶ rozhodnutí zadavatele o záměru pořídit zboží, služby nebo práce ̶ pořízení podkladů pro zpracování zadávacích podmínek (analýzy, studie, projekty,...) ̶ zpracování zadávacích podmínek postup dle zákona: ̶ oznámení nebo výzva o zahájení zadávacího řízení ̶ podání nabídek ̶ otevírání obálek s nabídkami ̶ posouzení a hodnocení nabídek ̶ výběr nejvhodnější nabídky ̶ uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem ̶ oznámení o výsledku zadávacího řízení ̶ uveřejní písemné zprávy o veřejné zakázce ̶ realizace ̶ uveřejnění smlouvy a skutečně uhrazené ceny 15 Obecný postup zadání veřejné zakázky I. ̶ Potřeba pořízení zboží, služeb nebo prací vyplývající z plnění úkolů zadavateli svěřených investice plnění úkolů umožňuje, usnadňuje, zefektivňuje nebo zkvalitňuje možnost čerpat dotace ≠ skutečná potřeba investice Volený orgán: ̶ politická vůle, naplnění programu ̶ část prostředků spotřebuje na zákonné povinnosti (municipalita cca 80 - 90%) ̶ zbytek „proinvestuje dle „vlastního uvážení“ Veřejně řízená instituce: ̶ ve zřizovacím dokumentu je vymezeno, co je předmětem činnosti a do čehokoliv jiného by investovat neměla 16 Obecný postup zadání veřejné zakázky II. ̶ specifikace předmětu, požadovaného rozsahu a kvality výstupů ̶ druh výběrového řízení (při postupu dle zákona se užijí pravidla dle hlavního předmětu VZ) ̶ možnosti spolufinancování (dotace, veřejnosoukromé partnerství, spol. n. interní plnění /DSO/...) ̶ opodstatněnost - řádné zdůvodnění potřeby ̶ ujasnění si požadovaných cílů a předpokládaných důsledků ̶ rozhodnutí zadavatele o záměru pořídit zboží, služby nebo práce ̶ projednání dle typu zadavatele ̶ na úrovni státu - organizační složky státu (vláda, ministerstva, soudy, NKÚ, kancelář PS, senátu, prezidenta, AV...) ̶ samospráva - rada a/nebo zastupitelstvo (obce a kraje) ̶ řízené organizace - dle vymezených kompetencí (interní předpis) 17 Obecný postup zadání veřejné zakázky III. ̶ pořízení podkladů pro zpracování zadávacích podmínek ̶ dle složitosti a rozsahu VZ - průzkumy, analýzy, studie, soutěže, projekty ̶ vlastními silami v rámci personálního zázemí zadavatele ̶ nebo se zadává specialistům (výběrovým řízením - ZMR, SoN) ̶ ale odpovědnost je vždy na zadavateli ̶ zpracování zadávacích podmínek (dle zákona; pozor X zadávací dokumentace) ̶ čím přesněji a precizněji zadáme VZ, tím budou výstupy blíže tomu, co jsme chtěli ̶ čím přesněji a precizněji zadáme VZ, tím bude celá akce dražší a případný nezdar hlubší ̶ podmínky účasti v zadávacím řízení ̶ pravidla pro snížení počtu účastníků ̶ pravidla pro hodnocení nabídek ̶ podmínky pro uzavření smlouvy ̶ chyba v zadávacích podmínkách je počátek většiny vad zadávacích řízení 18 Zahájení zadávacího řízení ̶ způsob zahájení záleží na druhu a režimu VZ a druhu zadávacího řízení ̶ řízení se zahajuje odesláním k uveřejnění: ̶ předběžného oznámení ̶ oznámení o zahájení zadávacího řízení ̶ výzvy k podání nabídek ̶ výzvy k podání předběžných nabídek ̶ (výzvy k podání žádosti o účast) ̶ současně se uveřejní zadávací dokumentace: ̶ místa pro uveřejnění ̶ profil zadavatele ̶ věstník veřejných zakázek ̶ úřední věstník Evropské unie (TED - Tenders Electronic Daily) 19 Podání nabídky ̶ podmínky, které musí nabídka splňovat musí být uvedeny v zadávací dokumentaci (v zadávacích podmínkách) ̶ nabídka se podává v elektronické nebo v listinné podobě (dle zadávacích podmínek) ̶ podáním nabídky se dodavatel stává účastníkem zadávacího řízení ̶ nabídka v listinné podobě musí být doručena v řádně uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky ̶ v jednom zadávacím řízení nelze podat více nabídek, nebo podat nabídku a současně jinému účastníku prokazovat kvalifikaci 20 Otevírání nabídek ̶ nabídka se nesmí otevřít před uplynutím lhůty pro podání nabídek ̶ otevírání obálek s nabídkami se mají právo účastnit účastníci zadávacího řízení ̶ při otevírání obálek se kontroluje, zda nabídky byly doručeny ve stanovené lhůtě ̶ otevřením elektronické nabídky se rozumí zpřístupnění jejího obsahu zadavateli ̶ při otevírání elektronické nabídky se kontroluje, zda byla doručena ve stanovené lhůtě, zda je autentická a zda s datovou zprávou obsahující nabídku nebylo před jejím otevřením manipulováno ̶ zadavatel z nabídek sdělí údaje o účastnících a číselně vyjádřitelné hodnoty nabízené u jednotlivých kritérií ̶ o otevírání obálek s nabídkami zadavatel vyhotoví písemný protokol 21 Posouzení a hodnocení nabídek ̶ komise je zřizována povinně pro VZ od 300 000 000,- Kč ̶ ale vždy je odpovědný zadavatel ̶ A) posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení ̶ B) hodnocení nabídek ̶ hodnotí se ekonomická výhodnost nabídek na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality včetně poměru nákladů životního cyklu a kvality ̶ ekonomickou výhodnost nabídek lze hodnotit také podle nejnižší nabídkové ceny ̶ pravidla pro hodnocení nabídek musí být stanovena v zadávacích podmínkách: ̶ kritéria hodnocení ̶ metoda vyhodnocení jednotlivých kritériích ̶ váha nebo jiný matematický vztah mezi kritérii 22 Výběr nejvhodnější nabídky ̶ zadavatel je povinen vybrat k uzavření smlouvy účastníka, jehož nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější (...třeba i když je to lump) ̶ pokud je v zadávacím řízení jediný účastník, může být vybrán bez hodnocení (pozor na „3E“) ̶ oznámení o výsledku zadávacího řízení: ̶ všem účastníkům zadávacího řízení se zašle oznámení o výběru dodavatele ̶ součástí tohoto oznámení musí být: ̶ výsledek posouzení splnění podmínek účasti ̶ zpráva o hodnocení nabídek ̶ uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem ̶ po uplynutí zák. lhůt jsou zadavatel a vybraný dodavatel povinni uzavřít smlouvu ̶ smlouva musí odpovídat zadávacím podmínkám a nabídce vybraného dodavatele ̶ smlouva musí být uzavřena písemně 23 Uveřejnění a realizace ̶ uveřejnění písemné zprávy o VZ ̶ písemná zpráva musí být uveřejněna na profilu zadavatele do 30 pracovních dnů od ukončení zadávacího řízení ̶ jedná se o podrobný popis a zdůvodnění postupů použitých v zadávacím řízení ̶ realizace (průběh) VZ ̶ zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy na VZ ̶ podstatná změna: ̶ by umožnila účast jiných dodavatelů v zadávacím řízení ̶ by mohla ovlivnit výběr dodavatele v zadávacím řízení ̶ je jednostranně výhodná pro dodavatele ̶ je významným rozšířením rozsahu plnění ̶ uveřejňování smlouvy a skutečně uhrazené ceny ̶ smlouva na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků musí být uveřejněna na profilu zadavatele do 15 dnů od uzavření ̶ výše skutečně uhrazené ceny musí být uveřejněna na profilu zadavatele do 3 měsíců od splnění smlouvy 24 Druhy a režimy VZ - základní charakteristika ̶ Druhy VZ dle předmětu (běžné postupy): ̶ Veřejná zakázka na dodávky; předmětem je pořízení: ̶ Věcí ̶ Zvířat ̶ ovladatelných přírodních sil ̶ Pořízením se rozumí: (zejména) ̶ Koupě ̶ Nájem ̶ pacht (kromě práva užívat věc obsahuje navíc právo brát z ní užitky) ̶ Veřejná zakázka na služby ̶ vymezena negativně - předmětem je poskytování činností, které nejsou stavebními pracemi 25 Druhy VZ – dle předmětu I. ̶ Veřejná zakázka na stavební práce; předmětem je: ̶ činnosti uvedené v oddílu 45 hlavního slovníku jednotného klasifikačního systému (CPV) ̶ zhotovení stavby ̶ souvisejících projektové činnosti, zadávané společně se stavebními pracemi ̶ stavba je v zákoně definována jako: „výsledek stavebních nebo montážních prací vytvářející jednotný celek, který je sám o sobě dostatečný k plnění hospodářské nebo technické funkce“ 26 Druhy VZ – dle předmětu II. ̶ Hlavní slovník jednotného klasifikačního systému (CPV) ̶ common procurement vocabulary ̶ cílem je standardizovat popis předmětu veřejných zakázek ̶ aktuální verze schválena nařízením ES č. 213/2008 ̶ CPV obsahuje : ̶ hlavní slovník, pro určení předmětu zakázky ̶ např. 45214200-2 Stavební úpravy školních budov ̶ doplňkový slovník, pro zadávání kvalitativních informací (atributy) ̶ např. EA13-1 Pro fyzicky postižené osoby ̶ první dvě číslice kódu z hl. slovníku určují oddíl ̶ zadavatel musí nalézt kód, který co nejpřesněji odpovídá plánovanému nákupu nebo použít kód obecnější (skupiny, třídy nebo kategorie) 27 Druhy VZ – dle předmětu III. ̶ Veřejné zakázky, které zahrnují více druhů předmětu ̶ se zadávají v souladu s pravidly platnými pro druh veřejné zakázky odpovídající hlavnímu předmětu této veřejné zakázky ̶ obsahuje-li VZ současně dodávky a služby, hlavní předmět se určí podle předmětu s vyšší předpokládanou hodnotou 28 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání I. ̶ pojem veřejná zakázka není v zákoně explicitně definován ̶ implicitně je veřejnou zakázkou každá zakázka zadaná podle zákona ̶ zadání veřejné zakázky - „uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce“ ̶ veřejnou zakázkou není: ̶ pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah ̶ spolupráce zadavatelů při zadávání veřejné zakázky (za podmínek dle zákona) ̶ zákon upravuje: ̶ běžné (obecné) postupy pro jednotlivé druhy VZ dle předmětu a režimu ̶ zvláštní postupy 29 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání II. (zvláštní postupy) Elektronická aukce ̶ v oznámení nebo ve výzvě o zahájení zadávacího řízení si zadavatel může vyhradit, že po hodnocení nabídek provede elektronickou aukci ̶ do ukončení aukce se nemohou její účastníci vzájemně identifikovat ̶ v zadávacích podmínkách musí být uvedeny: ̶ kritéria hodnocení, která lze vyjádřit v číslech ̶ postupy při elektronické aukci ̶ podmínky podávání nových aukčních hodnot ̶ minimální rozdíly pro jednotlivá podání ̶ informace o elektronickém nástroji a technické informace pro komunikaci ̶ po hodnocení nabídek zadavatel zavede výsledky do elektronické aukce jako výchozí stav a elektronicky vyzve účastníky, aby podali nové aukční hodnoty ̶ aukce může mít více kol ̶ elektronická aukce končí ̶ uplynutím předem stanovené doby ̶ pokud zadavatel neobdrží během stanovené doby nové aukční hodnoty ̶ vyčerpáním předem stanoveného počtu aukčních kol 30 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání III. (zvláštní postupy) Rámcová dohoda ̶ rámcovou dohodou se ujednávají rámcové podmínky týkající se plnění VZ, které jsou závazné po dobu jejího trvání ̶ pouze na základě adekvátního zadávacího řízení ̶ trvání rámcové dohody nesmí být delší než 4 roky (až na výjimky) ̶ veřejné zakázky na základě rámcové dohody uzavřené s více dodavateli budou zadány postupem ̶ s obnovením soutěže mezi účastníky rámcové dohody ̶ bez obnovení soutěže mezi účastníky rámcové dohody 31 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání IV. (zvláštní postupy) Dynamický nákupní systém ̶ plně elektronický, otevřený systém pro zadávání VZ, jejichž předmětem je pořízení běžného, obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací ̶ dynamický nákupní systém zadavatel zavede v zadávacím řízení ̶ dynamický nákupní systém se může rozdělit do kategorií, které jsou objektivně vymezeny na základě předmětu nebo územního rozsahu plnění ̶ zadavatel umožní po celou dobu trvání dynamického nákupního systému každému dodavateli podat žádost o účast ̶ před zadáním veřejné zakázky v dynamickém nákupním systému zadavatel odešle všem dodavatelům zařazeným do dynamického nákupního systému výzvu k podání nabídky 32 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání V. (zvláštní postupy) Soutěž o návrh ̶ postup směřující k získání návrhu, kterým je zejména plán nebo projekt v oblasti územního plánování nebo architektonických, stavebních, technických inspekčních služeb ̶ užije se, pokud: ̶ má zadavatel v úmyslu zadat VZ na služby v navazujícím jednacím řízení bez uveřejnění ̶ je soutěž o návrh součástí zadávacího řízení na veřejnou zakázku na služby ̶ souhrnná hodnota odměn spojených s účastí v soutěži přesahuje 2 000 000 Kč ̶ v zadávacích podmínkách musí být uvedeno: ̶ složení poroty ̶ způsob zajištění anonymity ̶ výše cen, odměn nebo jiných plateb ̶ podmínky nakládání s právy k duševnímu vlastnictví 33 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání VI. (zvláštní postupy) Sektorová veřejná zakázka ̶ je VZ, kterou zadává ̶ veřejný zadavatel při výkonu relevantní činnosti ̶ jiná osoba, která relevantní činnost vykonává na základě výhradního práva ̶ jiná osoba, nad kterou může veřejný zadavatel uplatňovat dominantní vliv ̶ relevantní činnost ̶ provozování distribuční soustavy nebo poskytování dodávek v odvětví plynárenství, teplárenství, elektroenergetiky, vodárenství, dopravních sítí, provozování letišť nebo přístavů, poštovních služeb a těžby ̶ zadávací řízení na sektorové zakázky se řídí obecnými ustanoveními zákona ̶ zákon současně upravuje řadu výjimek a zvláštních pravidel pro zadávání sektorových zakázek 34 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání VII. (zvláštní postupy) Koncese - označuje subjektivní právo, výsadu či oprávnění k provozu nějaké činnosti na určitém území ̶ koncese na stavební práce - zadání stavebních prací, přičemž: ̶ protiplnění spočívá v braní užitků z provozování stavby (nebo společně s platbou) ̶ na dodavatele se přenáší provozní riziko ̶ koncese na služby - zadání poskytnutí služeb, přičemž: ̶ protiplnění spočívá v braní užitků z poskytování služeb (nebo společně s platbou) ̶ na dodavatele se přenáší provozní riziko ̶ koncese se zadává: ̶ koncesním řízením ̶ jiným druhem zadávacího řízení dle ustanovení pro nadlimitní režim ̶ zadávacím řízením nemusí být zadána koncese malého rozsahu, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší 20 000 000 Kč ̶ pokud trvání smlouvy přesahuje 5 let, musí zadavatel stanovit tuto dobu tak, aby nepřesáhla dobu, za kterou lze předpokládat návratnost investic 35 Druhy VZ – dle způsobu/formy zadání VII. (zvláštní postupy) VZ v oblasti obrany nebo bezpečnosti ̶ dodávky vojenského materiálu ̶ práce a služby související nebo určené výhradně pro vojenské účely ̶ dodávky citlivého materiálu, citlivé služby nebo citlivé stavební práce ̶ v zadávacích podmínkách se stanoví opatření k zajištění ochrany utajovaných informací (musí splňovat rovněž poddodavatelé) ̶ řada výjimek a zvláštních ustanovení - utajení, naléhavost... 36 Režimy VZ - základní charakteristika ̶ režim veřejné zakázky se určí podle její předpokládané hodnoty ̶ zařazení do režimu VZ je rozhodující pro to, jaká práva a povinnosti se dle zákona na zadavatele vztahují ̶ výše limitu je pravidelně měněna (každé 2 roky), a proto je upravena prováděcím předpisem nařízením vlády zapracovávajícím příslušné předpisy Evropské unie ̶ zadavatel je povinen dodržet režim určený při zahájení zadávacího řízení, a to i v případě, že by byl oprávněn použít jiný režim 37 Režimy VZ – dle předpokládané hodnoty I. Nadlimitní veřejná zakázka ̶ její předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje finanční limit stanovený EU Podlimitní veřejná zakázka ̶ její předpokládaná hodnota nedosahuje finanční limit EU a přesahuje hodnoty stanovené pro zakázky malého rozsahu Veřejná zakázka malého rozsahu ̶ její předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší částce 2 000 000,- Kč na dodávky a služby nebo částce 6 000 000,- Kč na stavební práce 38 Režimy VZ – dle předpokládané hodnoty II. Režim VZ Předmět VZ Zadavatel VZ Předpokládaná hodnota VZ Od (CZK) Do (CZK) malého rozsahu dodávky a služby všichni 0 2.000.000 stavební práce 0 6.000.000 podlimitní dodávky a služby ČR a její organizační složky 2.000.001 3.494.000 sektorové zakázky+obrana a bezpečnost 11.247 000 ostatní 5.401.000 sektorové zakázky a služby zadavatelé vykonávající relevantní činnost 10.826.000 služby zadávané ve zjednodušeném režimu všichni 19.572.000 koncese na služby 149.224.000 stavební práce 6.000.001 135.348.000 od 1.1.2024 39 Režimy VZ – dle předpokládané hodnoty III. Nadlimitní režim ̶ Pravidla zadávacího řízení jsou zákonem stanovena striktně - nejsložitější postup ̶ povinnost oznamovat a zdůvodňovat některé postupy orgánům EU ̶ např.: účastník je vyloučen, protože jeho nabídková cena je mimořádně nízká z důvodu veřejné podpory Podlimitní režim ̶ je možno použít zjednodušené podlimitní řízení s výjimkou veřejné zakázky na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota přesáhne 50 000 000 Kč ̶ jinak se užijí druhy zadávacích řízení pro nadlimitní režim s tím, že je možno využít řady úlev („mírnější režim“) Režim pro VZ malého rozsahu ̶ není povinnost zadat v zadávacím řízení dle zákona ̶ při zadávání je povinnost dodržet zásady podle § 6 (transparentnost, přiměřenost, rovné zacházení, zákaz diskriminace) 40 Použité zdroje, literatura ̶ Zákon č. 134/2016 Sb., Zákon o zadávání veřejných zakázek ̶ Nařízení vlády č. 172/2016 Sb. Nařízení vlády o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek 41 Děkuji za pozornost!