Řízení a kontrola ve veřejné správě Posuzování kvalifikace Hodnocení veřejných zakázek Martina Ondrouchová, martina.ondrouchova@econ.muni.cz 2 Posuzování kvalifikace ̶ Podmínky účasti v zadávacím řízení: (§ 37) ̶ podmínky kvalifikace ̶ technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky ̶ podmínky nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním VZ ̶ obchodní nebo jiné smluvní podmínky ̶ Zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky, a to zejména v oblasti: ̶ vlivu předmětu VZ na životní prostředí ̶ sociálních důsledků vyplývajících z předmětu VZ ̶ hospodářské nebo inovací 3 Posuzování kvalifikace ̶ Rozsah požadavků na kvalifikaci: (§ 73) ̶ základní způsobilost (bezúhonnost, bezdlužnost...) ̶ profesní způsobilost ̶ ekonomická kvalifikace ̶ technická kvalifikace ̶ v nadlimitním režimu se nesmí požadovat prokázání jiné kvalifikace ̶ to neplatí pro možnosti vyloučení účastníka z důvodů uvedených v § 48 ̶ v zadávací dokumentaci se uvedou údaje, doklady, vzorky nebo modely k prokázání splnění požadovaných kritérií kvalifikace ̶ pokud se posuzuje ekonomická nebo technická kvalifikace, zadávací dokumentace stanoví: • posuzovaná kritéria • minimální úroveň pro jejich splnění 4 Posuzování kvalifikace ̶ Základní způsobilost : (§ 74) ̶ bezúhonný je ten, který v posledních 5 letech nebyl odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č. 3 k zákonu (nebo obdobný trestný čin) ̶ podmínku bezúhonnosti musí splňovat: ̶ každý člen statutárního orgánu dodavatele ̶ každý člen statutárního orgánu člena statutárního orgánu dodavatele ̶ osoba zastupující člena statutárního orgánu dodavatele ̶ vedoucí pobočky závodu ̶ i jiné osoby, pokud mají ve struktuře dodavatele práva spojená se zastupováním, rozhodováním nebo kontrolou ̶ bezdlužnost - dodavatel nesmí mít nedoplatek na: ̶ daních ̶ veřejném zdravotním pojištění ̶ na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti ̶ dále podmínky základní způsobilosti nesplňuje dodavatel: ̶ který je v likvidaci ̶ proti němuž bylo vydáno rozhodnutí o úpadku ̶ vůči němuž byla nařízena nucená správa 5 Posuzování kvalifikace ̶ Prokázání základní způsobilosti : (§ 75) ̶ písemným čestným prohlášením ̶ výpisem z evidence Rejstříku trestů ̶ potvrzením příslušného finančního úřadu ̶ potvrzením příslušné okresní správy sociálního zabezpečení ̶ výpisem z obchodního rejstříku ̶ účastník nemusí být vyloučen pro nesplnění základní způsobilosti, pokud: ̶ by vyloučení znemožnilo zadání VZ ̶ plnění VZ vyžaduje naléhavý veřejný zájem ̶ při nesplnění základní způsobilosti může účastník prokázat obnovení způsobilosti, pokud v průběhu zadávacího řízení zadavateli doloží, že přijal dostatečná nápravná opatření; (neplatí pokud je pravomocně odsouzen) (§ 76) 6 Posuzování kvalifikace ̶ Profesní způsobilost : (§ 77) ̶ Dodavatel musí prokázat: ̶ oprávnění podnikat v rozsahu odpovídajícím předmětu veřejné zakázky ̶ oprávnění dodavatel prokazuje výpisem z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence ̶ Zadavatel může dále požadovat: ̶ členství v profesní komoře nebo jiné profesní organizaci ̶ odbornou způsobilost (vzdělání, ZOZ, akreditace, řemeslná...) ̶ odbornou způsobilost může dodavatel zabezpečit prostřednictvím jiné osoby ̶ pokud právní předpisy v zemi sídla dodavatele obdobnou profesní způsobilost nevyžadují, nemusí ji prokazovat 7 Posuzování kvalifikace ̶ Ekonomická kvalifikace : (§ 78) ̶ minimální roční obrat dodavatele, a to nejdéle za 3 předcházející účetní období ̶ jestliže dodavatel vznikl později, doloží obrat od svého vzniku ̶ určený minimální roční obrat nesmí přesahovat dvojnásobek předpokládané hodnoty VZ ̶ pokud je veřejná zakázka rozdělena na části, stanoví zadavatel podmínku ekonomické kvalifikace na každou část zvlášť (nebo na soubor částí) ̶ dodavatel prokáže obrat výkazem zisku a ztrát nebo obdobným dokladem podle právního řádu země sídla ̶ nesmí se stanovovat podmínky ekonomické kvalifikace v případě VZ na služby dle oddílu 71 hlavního slovníku jednotného klasifikačního systému 8 Posuzování kvalifikace ̶ Technická kvalifikace: (§79) ̶ za účelem prokázání lidských zdrojů, technických zdrojů nebo odborných schopností a zkušeností nezbytných pro plnění veřejné zakázky v odpovídající kvalitě ̶ pokud se prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění veřejné zakázky, kvalifikace je považována za neprokázanou ̶ Zadavatel může požadovat mj.: ̶ seznam stavebních prací ̶ seznam významných dodávek nebo významných služeb ̶ seznam techniků nebo technických útvarů, které se budou podílet na plnění veřejné zakázky ̶ osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci vztahující se k požadovaným dodávkám, službám nebo stavebním pracím ̶ popis technického vybavení, popis opatření dodavatele k zajištění kvality nebo popis zařízení pro výzkum, ̶ vzorky, popisy nebo fotografie výrobků určených k dodání atd. 9 Posuzování kvalifikace ̶ Technická kvalifikace: (§79) ̶ Prokázání kvalifikace lze rovněž učinit: ̶ společně s jinými dodavateli, a to v rozsahu, v jakém se na plnění zakázky podílel ̶ jako poddodavatel, a to v rozsahu, v jakém se na plnění dodávky, služby nebo stavební práce podílel. ̶ V případě že prokázání požadované technické kvalifikace nespočívá v předložení dokladu, je zadavatel povinen poskytnout dodavateli příslušnou součinnost a možnost prokázání této části kritérií technické kvalifikace. ̶ V případě prokazování jakosti či splnění norem environmentálního řízení, musí zadavatel na tyto systémy uvést odkaz (EU i CZ) 10 Posuzování kvalifikace ̶ Další požadavky: (§81-88) ̶ Pokud byla kvalifikace získána v zahraničí, prokazuje se doklady vydanými podle právního řádu země, ve které byla získána ̶ v případě společné účasti dodavatelů prokazuje základní způsobilost a profesní způsobilost každý dodavatel samostatně ̶ dodavatel může prokázat určitou část ekonomické kvalifikace, technické kvalifikace nebo profesní způsobilosti prostřednictvím jiných osob ̶ zadavatel může v zadávací dokumentaci požadovat, aby dodavatel a jiná osoba, jejímž prostřednictvím dodavatel prokazuje ekonomickou kvalifikaci, nesli společnou a nerozdílnou odpovědnost za plnění veřejné zakázky ̶ zadavatel může stanovit bližší pravidla pro prokazování profesní způsobilosti, ekonomické kvalifikace nebo technické kvalifikace, pokud se dodavatelé účastní zadávacího řízení společně nebo prokazují kvalifikaci prostřednictvím jiných osob 11 Posuzování kvalifikace ̶ Další požadavky: (§81-88) ̶ zadavatel může požadovat, aby účastník zadávacího řízení předložil doklady prokazující základní způsobilost a profesní způsobilost jeho poddodavatelů ̶ zadavatel může požadovat nahrazení poddodavatele, který neprokáže splnění požadovaných kritérií způsobilosti nebo u kterého zadavatel prokáže důvody jeho nezpůsobilosti ̶ pokud nedojde k nahrazení poddodavatele a zadávací řízení není do té doby ukončeno, zadavatel může účastníka zadávacího řízení vyloučit ̶ dodavatel může v žádosti o účast, předběžné nabídce nebo nabídce nahradit předložení dokladů čestným prohlášením nebo jednotným evropským osvědčením pro veřejné zakázky ̶ před uzavřením smlouvy je vždy třeba zajistit předložení originálů nebo ověřených kopií dokladů o kvalifikaci ̶ dodavatel není povinen předložit zadavateli doklady osvědčující skutečnosti obsažené v jednotném evropském osvědčení , pokud zadavateli sdělí, že mu je již předložil v předchozím zadávacím řízení 12 Posuzování kvalifikace ̶ Další požadavky: (§81-88) ̶ doklady prokazující základní způsobilost a profesní způsobilost musí prokazovat splnění požadovaného kritéria způsobilosti nejpozději v době 3 měsíců přede dnem zahájení zadávacího řízení. ̶ jednotné evropské osvědčení pro veřejné zakázky potvrzuje splnění podmínek účasti, případně kritérií pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení (dostupné v systému e-Certis) ̶ pokud po předložení dokladů nebo prohlášení o kvalifikaci dojde v průběhu zadávacího řízení ke změně kvalifikace účastníka zadávacího řízení, je účastník zadávacího řízení povinen tuto změnu zadavateli do 5 pracovních dnů oznámit a do 10 pracovních dnů od oznámení této změny předložit nové doklady nebo prohlášení ke kvalifikaci ̶ zadavatel může tyto lhůty prodloužit nebo prominout jejich zmeškání ̶ Oznámení změny kvalifikace není nutné v případě, že: ̶ podmínky kvalifikace jsou nadále splněny, ̶ nedošlo k ovlivnění kritérií pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo nabídek a ̶ nedošlo k ovlivnění kritérií hodnocení nabídek 13 Posuzování kvalifikace ̶ Technické podmínky pro nadlimitní režim (§89) ̶ Technické podmínky jsou požadavky na vlastnosti předmětu veřejné zakázky, které zadavatel stanoví prostřednictvím: ̶ parametrů vyjadřujících požadavky na výkon nebo funkci, popisu účelu nebo potřeb, které mají být naplněny, ̶ odkazu na normy nebo technické dokumenty, ̶ odkazu na štítky. ̶ Technické podmínky mohou zahrnovat rovněž charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí. ̶ Technické podmínky mohou rovněž odkazovat na konkrétní výrobní proces nebo metodu poskytování požadovaných stavebních prací, dodávek nebo služeb nebo na konkrétní proces spojený s jinou fází jejich životního cyklu ̶ Zadavatel by neměl uvádět přímé nebo nepřímé odkazy na určité dodavatele, výrobky, patenty, užitné vzory apod. 14 Posuzování kvalifikace ̶ Technické podmínky pro nadlimitní režim: (§89) ̶ české technické normy ̶ evropské technické posouzení ̶ obecné technické specifikace v oblasti informačních a komunikačních technologií ̶ mezinárodní normy přijaté mezinárodními normalizačními orgány a zpřístupněné veřejnosti ̶ technické dokumenty vydané evropskými normalizačními orgány postupem přizpůsobeným vývoji potřeb trhu, který není evropskou normou ̶ české technické normy ̶ stavební technická osvědčení ̶ národní technické podmínky vztahující se k navrhování, posuzování a provádění staveb a stavebních prací a použití výrobků ̶ U každého odkazu na normy nebo technické dokumenty zadavatel uvede možnost nabídnout rovnocenné řešení. ̶ Pokud zadavatel stanoví technické podmínky s využitím odkazu na normy nebo technické dokumenty , nesmí odmítnout nabídku z důvodu, že nabízené dodávky, služby nebo stavební práce nejsou v souladu s takto stanovenými podmínkami, pokud dodavatel prokáže, že nabízené dodávky, služby nebo stavební práce splňují rovnocenným způsobem požadavky vymezené takovými technickými podmínkami 15 Posuzování kvalifikace ̶ Ostatní podmínky: (§92-95) ̶ Technické podmínky veřejné zakázky na stavební práce ̶ Podmínky přístupnosti ̶ pokud je předmět plnění veřejné zakázky určen k užívání fyzickými osobami, zadavatel při stanovení technické specifikace zohlední přístupnost předmětu veřejné zakázky osobám se zdravotním postižením, neznemožňují-li to objektivní okolnosti. ̶ Štítky ̶ Jestliže má zadavatel požadavky na vlastnosti dodávek, služeb nebo stavebních prací například z hlediska environmentálního nebo sociálního, může v zadávací dokumentaci požadovat předložení určitého osvědčení ̶ Zadavatel musí přijmout jakýkoli jiný vhodný štítek osvědčující, že dodávky, služby nebo stavební práce splňují rovnocenné požadavky ̶ zadavatel může požadovat splnění pouze některých vlastností osvědčovaných štítkem ̶ Zkušební protokoly, osvědčení a další doklady ̶ zadavatel může jako doklad o shodě s požadavky nebo kritérii uvedenými v zadávací dokumentaci požadovat předložení zkušebních protokolů nebo osvědčení vydaných osobou, která vykonává činnosti v oblasti posuzování shody včetně kalibrace, testování, certifikace a inspekce a která splňuje požadavky přímo použitelného předpisu Evropské unie 16 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Ekonomická výhodnost: (§ 114) ̶ nabídky jsou vždy hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti ̶ ekonomickou výhodností může být: ̶ nejvýhodnější poměr nabídkové ceny a kvality ̶ nejvýhodnější poměr nákladů životního cyklu a kvality ̶ nejnižší nabídková cena ̶ nejnižší náklady životního cyklu 17 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Ekonomická výhodnost: (§ 114) ̶ pouze na základě nejnižší nabídkové ceny se nesmí hodnotit v řízení: ̶ se soutěžním dialogem ̶ o inovačním partnerství ̶ na služby uvedené v oddílu 71 hlavního slovníku CPV: ̶ Architektonické ̶ Stavební ̶ Technické ̶ Inspekční ̶ na služby dle kategorie 1 nebo 5 přílohy č. 4 k zákonu: ̶ zdravotní a sociální péče ̶ organizované na základě členství (odbory, politické organizacemi, sdružení mládeže apod.) 18 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Náklady životního cyklu: (§ 117) ̶ musí zahrnovat nabídkovou cenu ̶ mohou zahrnovat náklady: (uživatelů) ̶ ostatní pořizovací ̶ související s užíváním ̶ na údržbu ̶ spojené s koncem životnosti ̶ způsobené dopady na životní prostředí (pokud lze vyčíslit jejich hodnotu), a to zejména náklady na: ̶ emise znečišťujících látek ̶ jiné náklady na zmírnění změny klimatu 19 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Metoda stanovení nákladů životního cyklu: (§ 118) ̶ v zadávací dokumentaci musí být uvedeno: ̶ výčet požadovaných údajů ̶ metoda stanovení nákladů životního cyklu ̶ metoda musí být přístupná všem dodavatelům a založena na: ̶ objektivně ověřitelných kritériích ̶ nediskriminačních kritériích ̶ údajích, které lze dodavatelem poskytnout bez vynaložení nepřiměřeného úsilí ̶ zákon zmocňuje vládu upravit stanovení nákladů životního cyklu a rozsah jejich používání nařízením (není zatím vydáno) 20 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Kritéria kvality: (§ 116) ̶ stanoví se pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky ̶ zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu plnění ̶ kritéria kvality vyjadřují relevantní hlediska ̶ kvalitativní ̶ environmentální ̶ sociální ̶ jedná se o hlediska spojená s předmětem VZ ̶ kritéria kvality souvisejí s předmětem VZ, pokud se vztahují k jakékoliv fázi životního cyklu předmětu VZ ̶ kritéria kvality musí být vymezena tak, aby podle nich mohly být: ̶ nabídky porovnatelné ̶ naplnění kritérií ověřitelné ̶ kritériem kvality nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je: ̶ utvrzení povinností dodavatele ̶ platební podmínky 21 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Kritéria kvality: (§ 116) ̶ kritériem kvality může být: ̶ technická úroveň ̶ estetické nebo funkční vlastnosti ̶ uživatelská přístupnost ̶ sociální, environmentální aspekty ̶ inovační aspekty ̶ úroveň servisních služeb nebo technické pomoci ̶ podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění ̶ organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob dodavatele pokud má jejich kvalita významný dopad na úroveň plnění VZ 22 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Kritéria kvality: ̶ jiná kritéria kvality lze použít ve: ̶ zjednodušeném podlimitním řízení (§ 53) ̶ zjednodušeném režimu (§ 129 - VZ na služby dle přílohy č. 4) ̶ koncesním řízení (§ 183) ̶ dle § 53 a § 183 pokud: ̶ jsou založena na objektivních skutečnostech ̶ vztahují se k osobě dodavatele ̶ vztahují se k předmětu VZ ̶ dle § 129 pro potřeby zajištění: ̶ kvality, návaznosti, dostupnosti a komplexnosti služeb ̶ inovativnosti řešení ̶ přínosu pro uživatele ̶ udržitelnosti sociálních služeb 23 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Pravidla pro hodnocení nabídek: (§ 115) ̶ musí být stanovena v zadávací dokumentaci ̶ musí zahrnovat: ̶ kritéria hodnocení (podrobný popis - předmět, cíl, jednotky, odůvodnění...) ̶ metodu vyhodnocení jednotlivých kritérií (co nejobjektivnější) ̶ váhu kritérií (nebo jiný matematický vztah mezi kritérii) ̶ pokud nelze stanovit váhu kritérií, stanoví se jejich pořadí podle významu ̶ zohlednění DPH - při hodnocení nabízené ceny rozhoduje: ̶ cena bez DPH u zadavatele, který je plátcem DPH ̶ cena s DPH u zadavatele, který není plátcem DPH 24 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Postup při hodnocení nabídek: (§ 119) ̶ hodnocení nabídek provede zadavatel podle pravidel uvedených v ZD ̶ hodnocení nabídek se pořídí písemná zpráva, která obsahuje: ̶ identifikaci zadávacího řízení ̶ identifikaci osob, které se podílely na hodnocení, a to zejména: • osob, které provedly hodnocení nabídek • členů komise • přizvaných odborníků, pokud byly jejich závěry zohledněny při hodnocení ̶ seznam hodnocených nabídek ̶ popis hodnocení, ze kterého bude zřejmé: • údaje z nabídek odpovídající kritériím hodnocení • způsob hodnocení nabídek v jednotlivých kritériích • způsob srovnání hodnot získaných při hodnocení • výsledek hodnocení nabídek 25 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Postup multikriteriálního hodnocení: ̶ lze aplikovat obecné metody multikriteriálního hodnocení (omezeně) ̶ základní osnova postupu hodnocení: ̶ vytvoření soustavy kritérií ̶ stanovení vah kritérií ̶ dílčí hodnocení kritérií ̶ syntéza dílčích hodnocení ̶ výběr nejvýhodnější nabídky ̶ problematické je stanovení vzorových hodnot 26 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Vytvoření soustavy kritérií: ̶ podmínky ze zákona o ZVZ ̶ požadavky obecné legislativní • účelnost • hospodárnost • efektivnost • vytvoření konkurenčního prostředí • zásady nediskriminace, rovného zacházení, transparentnosti, proporcionality a přiměřenosti • zajištění kvalitního provedení zakázky ̶ způsob transformace různých neporovnatelných jednotek kritérií ̶ metrika systému (např. stobodový systém, metrika bodování jedn. kriterií) ̶ možnost a účelnost stanovení maximální nebo minimální hodnoty kritéria ̶ škála bodových hodnot (kladné, záporné nebo oboje) 27 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Stanovení vah kritérií: ̶ metoda pořadí - rovnoměrné rozložení vah (%) ̶ bodovací metoda - jednotlivá kritéria se obodují a podle přidělených bodů se vypočtou váhy (více kritérií může mít stejnou váhu) ̶ metody párového srovnávání ̶ srovnání prosté: ̶ srovnání všech možných dvojic kritérií ̶ podle počtu přidělených preferencí se vypočte váha ̶ Saatyho metoda - kromě prostého srovnání se pro všechny možné dvojice kritérií stanovuje také rozdílnost priorit pomocí verbální stupnice např. : ̶ 1 ≈ obě kritéria jsou stejně důležitá ̶ 2 ≈ kritérium A má mírně vyšší prioritu než kritérium B ̶ 3 ≈ kritérium A má zásadně vyšší prioritu než kritérium B 28 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Dílčí hodnocení kritérií: ̶ nutno dodržovat metodu uvedenou v zadávacích podmínkách (např. člen komise navrhne jiný postup, který komise aplikuje - špatně...) ̶ číselně vyjádřené hodnoty se dosadí do transformačních vzorců (pro syntézu váženým součtem)) ̶ subjektivní kritéria se mohou hodnotit analogicky postupy pro stanovení vah • stanovení pořadí • bodování • párové srovnávání ̶ výsledky bodování subjektivních kritérií se dosadí do transformačních vzorců (pro syntézu váženým součtem) 29 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Syntéza dílčích hodnocení: ̶ vážený součet: ̶ transformované hodnoty za jednotlivá kritéria se vynásobí vahou kritéria ̶ výsledné hodnoty se sečtou ̶ nabídky se sestupně seřadí podle výsledného počtu získaných bodů ̶ metoda pořadí (nahrazuje transformaci hodnot kritérií): ̶ dle získaných bodů se stanoví pořadí nabídek v jednotlivých kritériích ̶ pořadí se oboduje (rovnoměrně sestupně od prvního v pořadí k poslednímu 4, 3...) ̶ body za pořadí v jednotlivých kritériích se vynásobí vahami kritérií ̶ výsledné hodnoty se sečtou ̶ nabídky se sestupně seřadí podle výsledného počtu získaných bodů 30 Hodnocení veřejných zakázek ̶ Výběr nejvýhodnější nabídky: ̶ nejvýhodnější nabídkou je ta, která po vyhodnocení získala nejvíce bodů ̶ standardně nelze provádět revizi výsledku vyhodnocení (přidání kritéria, změna vah apod.) 31 Použité zdroje, literatura ̶ Zákon č. 134/2016 Sb., Zákon o zadávání veřejných zakázek 32 Děkuji za pozornost!