Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Co obnáší komplexní reforma nepojistných sociálních dávek 3. 10. 2024 Lucie Malá O čem se budeme bavit… •Legislativní proces •Současný systém nepojistných dávek, příjmově testované nepojistné dávky •Východiska reformy a politické zadání, vnímání společností •Příprava reformy •Základní principy superdávky •Role médií, neziskových organizací a dalších stakeholderů •Jak zohlednit vlivy politiků – koalice a opozice •Reflexe zkušeností, diskuse • • 2 Obsah obrázku text, diagram, Písmo, Plán Popis byl vytvořen automaticky Legislativní proces 3 Příprava návrhu zákona (včetně DZ a RIA) à VPŘ à MPŘ à LRV Současný systém nepojistných dávek •Pojistné vs. nepojistné dávky •Nepojistné dávky •Státní sociální podpora •Pomoc v hmotné nouzi •Náhradní výživné •Dávky pro OZP, příspěvek na péči •Opakující se příjmově testované dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí •Problematické oblasti dnešního systému •Překrývání účelu a vzájemné započítávání •Body zlomu a nemotivující nastavení •Široké zacílení na více než čtvrtinu populace •Administrativní zátěž a nepřehlednost (4 žádosti, 4 správní řízení, 3 způsoby nahlížení na příjmy a sestavení domácnosti, 2 rozhodná období) 4 Východiska reformy a politické zadání, vnímání společností •Pilíře současné dávkové podpory byly navrženy před téměř 30 (20) lety. Společnost prošla od té doby řadou socioekonomických změn •SSP i HN jsou četně a dílčími způsoby novelizovány, původní principy pomoci jsou rozmělněny •Úpravy nereflektují procesy digitalizace – digitalizační procesy se do těchto úprav „v podstatě roubují“ •Okno příležitostí – programové prohlášení vlády, digitalizace, tým expertů à namísto parametrických úprav současného systému byla připravena komplexní reforma •Požadavek na rozpočtovou neutralitu, odstranění bodů zlomu, zamezení zneužívání, zpřehlednění a propojení s pracovní aktivitou •Společnost nerozumí systému sociálních dávek – vysoký non-take up (78 %) – dávka jako stigma (nadávka) •71 % osob nerozumí systému sociálních dávek nebo nemá dostatek informací •78 % lidí si myslí, že současný systém není spravedlivý •44 % zná někoho, kdo dávky zneužívá •Zneužívání dávek = nadužívání dávek (majetek, úspory, sestavení domácnosti, práce na černo) • 5 Příprava reformy •Historická zkušenost a experti MPSV à vize sloučení dávek •Tým MPSV, RILSA a VAÚ •parametrické nastavení dávky a vytvoření simulačního modelu •Modelování dopadů na příjemce současných dávek (data MPSV) a na celkovou populaci (data SILC 2023, model TAXBEN) •Korekce parametrického nastavení dávky v návaznosti na celkové rozpočtové dopady/dopady na vybrané skupiny příjemců •Oponentní analýza od PAQ research •Úpravy v návaznosti na MPŘ a koaliční jednání • •Předjednání je jedním z klíčů k úspěchu 6 Základní principy superdávky •Nahrazení 4 opakujících se příjmově testovaných dávek, jednou dávkou, která v sobě kombinuje pasivní složky podpory (bydlení, živobytí) s aktivními složkami („zásluhové“, pracovní bonus a dítě) •Dávka je pro celou domácnost; požádat může kdokoliv z nich. •DSSP maximálně odráží princip, že podporu má mít jen ten, kdo pracuje nebo se snaží - je vyžadováno u všech členů domácnosti, kde je důvodné, to vyžadovat (ne děti, ne senioři, zdravotně postižení, pečující o soby závislé na péči apod.) à ochrana zranitelných •Je zaveden plošný majetkový test (zejm. nemovitosti, úspory, auta) •Výše a způsob výpočtu jednotlivých komponent závisí na příjmech rodiny, jsou odstraněny body zlomu a konzervační prvky •Na základě všech dostupných informací od dosavadních příjemců dávek byly dopady vyčísleny v rozptylu -8,69 % až +26,06 % (automatizací nároku na všechny složky dávky). Celkové rozpočtové odhady se tak ve srovnání se současným systémem pohybují v rozmezí daném hodnotami -2,46 mld. Kč až +7,37 mld. Kč, přičemž parametrické nastavení dávek systém neprodražuje. 7 Dávka státní sociální pomoci Øcílem je podpořit a motivovat rodiny, které pracují a snaží se tak svou situaci vlastním přičiněním zlepšit Ø Øzohledňuje snahu o vlastní přičinění při zajištění soběstačnosti domácnosti a podporuje zdravé funkce rodiny Ø Øpomáhá s úhradou nákladů na bydlení Ø Ø Øpomáhá s úhradou nákladů na základní životní potřeby 8 Komponenta živobytí §Náleží rodinám s příjem do 1,43násobku ŽM (jedná se o domácnosti s natolik nízkými příjmy, že nestačí ani k pokrytí jejich základních životních potřeb); §Její výše se rovná částce, o kterou převyšuje částka na životní potřeby rodiny její příjem, od kterého se odečte 30 % (=bydlení); §Částka na životní potřeby činí součet částek na životní potřeby jednotlivých osob v rodině §Osobní částka na životní potřeby je ve výši existenčního minima; §Osobní částka na životní potřeby se navyšuje na životní minimum pokud osoba plní opatření dle aktivizačního plánu (inkluzivní a aktivizační) → dále se navyšuje v případě dietního stravování; §Aktivizační plán budou mít na starosti poradci na ÚP – půjde o celkové zhodnocení situace domácnosti a následnou prioritizaci konkrétních cílů/kroků pro rozhodné období (2 – 3 cíle), které budou spjaty s bonifikací viz výše; role sociálních pracovníků na ORP bude podpůrná §Aktivizační opatření směřují k uplatnění na trhu práce a dojde k významnému posílení role veřejné služby, inkluzivní opatření směřují zejména do oblasti adekvátního bydlení, péče o děti a školní docházky, oddlužení (je-li nutné), atd. • 9 Komponenta bydlení §Předpokladem je platný právní titul k bytu nebo k nebytovému prostoru, který splňuje základní standardy a domácnost tento prostor užívá k trvalému bydlení (à rozšíření právních titulů i typů podporovaného bydlení); §Náklady na bydlení přesahují definovanou část rozhodného příjmu a tato část není vyšší než uznatelné náklady na bydlení; §Definovaná část příjmu je určena jako součin příjmu a koeficientu 0,30 s tím, že pokud podíl příjmu a ŽM domácnosti přesáhne hodnotu 2,0, část rozhodného příjmu se navýší o součin části rozhodného příjmu převyšující 2,0násobek výše ŽM a koeficientu 0,1 → je zohledněna „progrese“ zápočtu příjmu a jsou odstraněny body zlomu §Uznatelné náklady na bydlení tvoří: ·Nájemné dle smlouvy, max. do výše nájemního normativu - rozdílně pro byty a nebyty (u nebytů kráceno na 80 % nájemního normativu, ubytovny 60 %); vlastnický paušál ·U domácností s příjmem 1,43násobku ŽM a nad tuto hranici energetický paušál nebo u domácností s příjmem do 1,43násobku ŽM skutečně uhrazené náklady na energie max. do 1,2násobku výše energetického paušálu •Nájemní normativ a energetický paušál (normativ) je stanoven podle dat příjemců dávek s přihlédnutím k údajům ČSÚ a to na mediánových úrovních •Energetický paušál umožňuje u převážné části příjemců nedokládat uhrazené náklady a digitalizovat/automatizovat proces administrace. •Energetický paušál obsahuje náklady na elektřinu, plyn a nově ústřední vytápění, pevná paliva, centralizovanou dodávku teplé vody. •Bude umožněno valorizovat hodnoty nájemního normativu pravidelně nařízením vlády k 1. lednu na základě decilových hodnot příjemců a dle dat ČSÚ → podle hospodářské a sociální situace bude emoci vláda stanovit hodnoty na 4. nebo 6. decilu •Nájemní normativ v sobě nese nově náklady na služby spojené s bydlením. •Nájemní normativ se stanoví dle počtu osob a dle velikostí obcí (stávající třídění – Praha/Brno, do a nad 70 tis.) •Energetický paušál se stanoví jednotně pro celou ČR pro domácnost 1 až 5 členů. 10 Komponenta dítě •Náleží rodinám s příjmem do 4násobku ŽM •Výše komponenty je odvislá od výše příjmu domácnosti a počtu nezaopatřených dětí •Výše zohledňuje snahu o vlastní přičinění při zajištění soběstačnosti domácnosti a podporuje zdravé funkce rodiny. •Částka pro rodiny s příjmy do 1,43násobku ŽM: 500 Kč na každé dítě •Částka pro rodiny s příjmy 1,43 – 3násobek ŽM: 1 000 Kč na každé dítě •Částka pro rodiny s příjmy 3 – 4násobek ŽM: individuální částka respektující lineární degresi = odstranění bodu zlomu •Komponenta nenáleží, pokud některá z osob v rodině, po které je vyžadována pracovní aktivita (včetně evidence uchazečů), nepracuje •Nenáleží také po dobu 3 měsíců, pokud byl zákonnému zástupci nezaopatřeného dítěte uložen přestupek spojený s neplněním povinné školní docházky • 11 Komponenta pracovní bonus §výše je závislá na výši příjmů z pracovní aktivity §jejím cílem je podpořit a motivovat rodiny, které pracují a snaží se tak svou situaci vlastním přičiněním zlepšit §pro domácnosti s příjmem do 1,6násobku ŽM, činí 40 % z celkových příjmů z pracovní aktivity §pro domácnosti s příjmem nad 1,6násobku ŽM je výše komponenty postupně redukována (30% tempem) • 12 Ochrana zranitelných domácností •V případě, že domácnost z objektivních důvodů nemůže pracovat (tj. objektivně nemůže fungovat komponenta pracovní bonus a bydlení tak, jak je zamýšleno), poskytne se domácnosti vyšší ochrana v bydlení •Zranitelná domácnost = každý člen domácnosti je zranitelný •Děti, osoby OZP, osoby pečující o OZP a děti do 3let, senioři •Forma ochrany: •Zvýšená částka komponenty dítě i v adresné části •Normativní nájem stanoven na úrovni 75. percentilu, vyšší sazba energetického paušálu • 13 Komparace současného systému vs. DSSP üGraf ilustruje celkové příjmy domácnosti (tj. příjmy + výše dávky) navrhovaného systému v porovnání s dnešním systémem üNa grafu je dobré si všimnou těchto efektů: -Plynulejší pohyb křivky -Posílení podpory při nižších příjmech -Menší podpora u vyššího příjmu -Odstranění bodů zlomu -Domácnosti se více vyplatí si zvyšovat příjmy 14 Rodina 2+2, město do 70tis. obyvatel, náklady na bydlení 14 500 Kč 15 Vnitřní konstrukce dávek v současném systému, a DSSP Max a DSSP Min ve vztahu k RP/ŽM Zdroj: VAÚ na základě dat MPSV (4Q/23) 16 Poměr domácností s nárokem na vyšší nebo nižší dávku DSSP min a DSSP max v porovnání se současným systémem 17 • Role médií, neziskových organizací a dalších stakeholderů •Média – formují obraz, pozor na dezinformace (chtěné/nechtěné) •Někteří Češi nemusí už do konce života pracovat. Budou se mít jako v pohádce, vláda jim každý měsíc vyplatí desítky tisíc Kč (Události 24/7) •Povinná práce pro všechny Čechy: Kdo odmítne, tomu stát přidělí zaměstnání (Události 24/7) •Chcete dávky? Musíte řádně dodržovat protiepidemická opatření, navrhuje Jurečka (ECHO24) •Superdávka? Stát chce svítit baterkou do soukromí lidí (Seznam Zprávy) •Kdo bude mít v Česku ušetřeno 200 tisíc korun v bance, má problém. Stát mu okamžitě sebere peníze (Mix 24) •Úřady cupují Jurečkovu superdávku (Novinky.cz) •Superdávka: lustrace účtů státem budí odpor (Lidové noviny) •Vnitřní stakeholdeři – sociální práce, zaměstnanost •Vnější stakeholdeři – resorty (MF, MMR, MŠMT, MV – správní řád, ÚOOÚ, ad.), Agentura pro sociální začleňování, VOP, zmocněnkyně vlády pro lidská práva, NNO, PAQ research, samosprávy, aj. •Ústavní nálezy à viz „3x a dost“ 18 Jak zohlednit vlivy politiků – koalice a opozice •Komplexní reforma je potřeba udělat na základě širšího konsensu, ne na sílu – polarizace společnosti nepomáhá •Důležité je pojetí spravedlnosti, politické přesvědčení - pravice vs. levice, „hra s voliči“, načasování vzhledem k volbám •Pozměňovací návrhy v PSP a senátu •Mediální proklamace vs. věcná jednání 19 Reflexe zkušeností, diskuse •Harmonogram, lepší časování – permanentní nedostatek času (volební období) •Projednání s více stakeholdery pro lepší průběh •Mediální obraz reformy 20 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky DĚKUJI ZA POZORNOST 21 •lucie.mala@mpsv.cz