„Ekonomie penzí-úvod do teorie a praktické příklady" MPE_PHOP Praktická hospodářská politika, Jiří Rusnok, ESF MU Brno, 12.10.2023 Obsah I. Krátký historický úvod - kdy, proč a jak vznikl penzijní systém II. Jak vyčíslit makroekonomický náklad podpory seniorských generací skrze penzijní systém III. Důchodové systémy podle typu financování a způsobu výpočtu dávky IV. Způsob financování a stanovení příspěvkové sazby V. Důvody proč v ČR nikdy neuspěla „velká" (systémová) penzijní reforma VI. Aktuálně realizované a diskutované změny v penzijním systému ČR Metodická poznámka-terminologie V tomto výkladu jsou použity následující pojmy jako ekvivalenty (není-li výslovně uvedeno jinak): penzijní = důchodový = Retirement makroekonomický = národohospodářský = Macroeconomic průběžně financovaný = Pay-As-You-Go (PAYG) kapitálově financovaný = Fully Funded i. Krátký historický úvod - kdy proč a jak vznikl penzijní systém • průmyslová revoluce - postupný rozpad tradiční vícegenerační rodiny, • původně šlo de facto o vzájemné úrazové/invalidní pojištění, • dosažení určité věkové hranice považováno de jure za invaliditu z důvodu stáří, • původně financováno de facto kapitálově (vzájemné pojištění) po vstupu státu (1889 v Německu) postupně přechod na PAYGO • Český (resp. československý) penzijní systém převzat z Rakousko-Uherska - zák.z.r.1924 o starobním a invalidním pojištěnídělnictva, platný od r. 1926. (mj. důchodový věk 65let) ii.a) Národohospodářské náklady podpory seniorské generace • Definice - jedná se o tu část ekonomické aktivity, kterou v podobě zboží a služeb každoročně spotřebovávají důchodci. Část celkové hospodářské aktivity věnovaná na spotřebu důchodců - skutečný makroekonomický náklad jejich podpory. • je ovlivněna souborem faktorů ekonomické, demografické a politické povahy. • rozhodují o ní tří klíčové poměry:-> a, b, c, II.b) podíl souhrnné spotřeby představuje tu část ekonomické aktivity, která je určena k produkci spotřebního zboží a služeb pro domácí spotřebu: a = AC/GDP, kde: AC...........souhrnná spotřeba GDP........hrubý domácí produkt "podíl souhrnné spotřeby" představuje podíl finální spotřeby, tedy spotřeby zboží a služeb pro domácí spotřebu ve vztahu k domácímu produktu. Il.c) míra závislosti představuje podíl počtu důchodců na celkové populaci: b = RP/P kde: RP...........populace důchodců P.............celková populace míra závislosti je podíl důchodcovské populace na celkové populaci. II.d) relativní životní úroveň důchodců, je poměr průměrné spotřeby důchodců k průměrné spotřebě celé populace: c = fRC/fAC kde: fRC = RC/RP, přičemž RC ............ spotřeba populace důchodců a dále fAC = AC/P, tedy rozepsané: RC P C = — * — RP AC Il.e) Když vynásobíme vzájemně tyto tři poměry dostaneme poměr spotřeby důchodců k celkové ekonomické aktivitě, což je makroekonomický náklad podpory důchodců, který označíme jako : r r = a * b *c AG RP RC P GDP P RP AG po úpravě: RC r =- GDP Il.f) a = AC/GDP b = RP/P c = fRC/fAC O** List Microsoft r = a * b * c .......................... = RC/GDP Vztahy mezi těmito kritérii v zásadě říkají, že vazba mezi změnou v kterémkoli z těchto poměrů a odpovídající změnou v ekonomických nákladech na důchodcovskou generaci je přímá a proporcionální., Z toho pak vyplývá, že jakákoli změna jednoho ze tří poměrů o určité procento způsobí růst celkových nákladů o stejné procento, pokud se nezmění ostatní podmínky. penzijní věk (retirement age) důchod/mzda (replacement rate) příspěvková sazba (contribution rate) iii.a) Rozlišení důchodových systémů dle způsobu financování - PAYG [pay-as-you-go) • Na počátku žádné veřejné penze nebyly • průmyslová revoluce - vznik vzájemného úrazového pojištění • postupně vznik PAYG - také někdy „Bismarckův"systém • Současní pracující platí důchod svým rodičům (dnes i prarodičům) • Jejich děti budou (měly by) platit dnešním pracujícím • NDC (notional defined contribution) - de facto PAYG s výpočtovým vzorcem převzatým z typicky soukromých penzí - minimální intragenerační solidarita (dnes např. v 6 zemích OECD) m.b) Rozlišení důchodových systémů dle způsobu financování - FF (Jullyfunded) • Penzijní spoření historicky vznikalo současně na individuální i kolektivní bázi - model individuálních nebo skupinových úspor • Ve 20.století postupně převážilo kolektivní pojetí jako součást zaměstnaneckých výhod - vliv rostoucí síly odborů a sociálních standardů ve vyspělých zemích • v západním světě toto je tzv. 2. pilíř - jeho váha je v různých zemích různá - obvykle vyšší v zemích anglosaských resp. ovlivněných anglosaským právem • dvě základní formy stanovení dávky • DB - defined benefit • DC - defined contribution Více o klasifikaci penzijních systémů např in: Klepárník,V.; Štípek, V.;Bittner, J.;Pícl,M.: Penzijní reformy (od Chile po středovýchodní Evropu), Úřad vlády ČR, 2017, ISBN: 978-80-7440-190-9 Ill.c) Taxonomy: Different types of retirement-income provision Zdroj: Pensions at a Glance 2021, OECD AND G20 INDICATORS •c) Celková aktiva v kapitálových a soukromých penzijních plánech v letech 2001, 2011 a 2021 (nebo nejbližší dostupný rok), v % HDP As a percentage of GDP A. OECD countries Mha ar-is Jrtea Switzerland Canada Austraía UniedKngebrn Sweden T dal OECO MM -r jrB Chle . :sta Fi ca 1 1 : New Zealand l-aa-d aaai—1 —-1 i ■ I__! 31 B ^■1 314 Cokxnba 1 1 Me. x mn 221 Portugal M 1 220 Lae.va ■-1 705 Est ona D 168 Slc.ak Rspjt*: t) 159 Span mj tu □ 12 7 Francs D 12.1 Litrtuana b it i Ntonvay b li o Czech Repu tec b m Poland ■i 69 Germany D 80 Slovene D 76 Auflra D 6 7 Hungary 1 u Turk rye i 31 Luxembourg I 26 Greece -2011 fcle of Man Liechtenstein Harste Singapore SoL.ii Africa Botswana Mala Hong Kong (Chins) El Sa-.aior Trn dad and Tobago Groala Jamaica Kosovo Urjgja', Brasi Hi I-I -2021 B. Selected othttf jurisdictions Kazakhstan Macau (China) ■ t Papua New Gumea ' - - Donwican Ftepuolc ■-■ 15 4 Peru ■Ľ=l - Norti Macedonia -1 Bulgara --■ 118 fc=3 13 5 = 131 Kenya ■ 1 Uganda -1 3 jr Ta-ne 121 Zr-CK^e = 11 1 Mi =3 Tanzania SO B 3 Thalvrl MD B 3 Total ncn-OECD BD 62 Romania ŕ3 78 Nigeria D 76 Armenia =1 69 Ghana S) 63 Russia In 60 MDPX0G = 59 Guyana B 56 Georgia J U Zambia • 30 ■eoplesRepubhcofl í í J Indonesia i 19 Egypt i u l/ozarcioje i 14 r>a-.a-^ i 11 •agok i 10 Serbia ; os MaMi ' 04 Albana ' 02 Ukrane ' 0 1 Mats HM Figure 1.2. Geographical distribution of pension assets in the 0ECD area, 2021 As a percentage of total pension assets Switzerland. 2.3' Japan. 2.5% Netherlands. 3.5% Australia. 3.9% Canada. 5.4% United Kingdom, 6.3% Other 0ECD countries^. United States. 67.3% Zdroj: PENSION MARKETS IN FOCUS 2022, OECD 2023 Ill.d) Zapojení ek.aktivních osob do fondových schémat podle typu, r.2021 nebo poslední dostupný As a percentage of the working-age population esa Mandatory ' Quasi-manda tory plarts Voluntary personal AĽlo-enrornBnl plans Voluntary sazby nižší ve FF (q=IR-W) < AP ■=> sazby nižší v PAYG Ve skutečnosti administrativní náklady FF (z dobrých důvodů) obvykle výrazně vyšší než u PAYG =*> nutno redukovat IR o 1-2 p.b. Proč v ČR neuspěla „velká" penzijní reforma Externí tlak v 90.letech (SB/MMF) se nemohl opřít o potřebu nutnosti vnějšího financování jak tomu bylo ve většině zemí CEE, Tuzemská interní diskuse v 90.letech byla mnohem odbornější než v ostatních zemích CEE, Velké obavy jak pokrýt nutné „náklady přechodu" - tzv. transition costs, Průběžné úpravy státního pilíře ^> vysoká míra udržitelnosti (viz.např. zrušení tzv. důchodových kategorii již na počátku 90.let), Proč v ČR neuspěla „velká" penzijní reforma (pokr.) Vysoce solidární systém - téměř „fiat rate" ^> pro cca 2/3 pojištěnců náhradový poměr (Replacement Rate dále jen RR) nad 50 % jejich předchozí čisté mzdy; pro cca Ví pojištěnců RR 65 % a více jejich bývalé čisté mzdy Nízkoinflační historie vč. období transformace ^> vysoká důvěra v domácí měnu i státní důchodový systém Nebyla dostatečně silná společenská (a tedy i politická) poptávka po změně. Politická reprezentace nebyla schopna dojít (přes mnohé pokusy-viz historie důchodových komisí) ani k elementární shodě na systémových změnách - na rozdíl od parametrických úprav po r. 2010. Net pension replacment rate = Čistá míra náhrady je definována jako podíl individuálního čistého nároku na důchod a čistého výdělku před odchodem do důchodu, přičemž se zohlední daně z příjmu fyzických osob a příspěvky na sociální zabezpečení placené pracovníky a důchodci. Tento ukazatel se měří v procentech výdělků před odchodem do důchodu podle pohlaví. https://www.oecd.org/en.html Zdroj: Freedom Financial Services, https://www.mesec.cz/clanky/individualni- nahradovy-pomer-napovi-jak-velkou-cast-prijmu-pokryje-vas-duchod-jak-ho- stanovit/ Net pension wealth Men, Multiple of annual gross earnings, 2020 or latest available is 12 Čistý důchodový majetek je současná hodnota toku důchodových dávek, která zohledňuje daně a příspěvky na sociální zabezpečení, které musí důchodci ze svých důchodů platit. Je ovlivněno průměrnou délkou života a věkem, ve kterém lidé pobírají důchod, a také pravidly indexace. Tento ukazatel se měří jako násobek ročního čistého výdělku podle pohlaví. Ji Fullscreen K Share I Z Download ▼ https://doi.orq/10.1787/c634eb4f-en Aktuálně realizované a diskutované změny v • novela I. pilíře - jednorázová změna valorizace - léto 2023 • jednorázové snížení částky mimořádné valorizace (u prům. důch. o cca 1000Kč) • novela I. pilíře - nový model valorizace a úprava parametrů pro předčasný důchod - léto/podzim 2023 - účinnost od 1.10.2023 • změna řádné valorizace (přechod na 1/3 reálných mezd) • změna mimořádné valorizace • zvýšení minimální pojistné doby u předčasných d. (z 35 let na 40let) • předčasný důchod možný nejdříve 3 roky před řádným (do 1.10.23 = 5let) • méně štědrá valorizace u předčasných důchodů. Aktuálně realizované a diskutované změny v penzijním systému ČR (pokr.) • velká novela I. pilíře - parametrické změny - projednávání stále probíhá - oček. účinnost 2025. • zvyšování důchodového věku po r. 2030 nad 65 let • zpomalení růstu budoucích důchodů • (Nově přiznávané důchody by od roku 2026 měly růst pomalejším tempem, cílem je snížení jejich úrovně oproti současnému stavu 08%. Náhradový poměr by se měl postupně snížit o 3 %. Dosaženo toho má být tím, že se budou při výpočtu důchodu méně zohledňovat výdělky a doby důchodového pojištění.) • zvýšení minimálního důchodu • (Garantovaný důchod při splnění minimální doby důchodového pojištění se výrazně zvýší a bude činit 20 % průměrné mzdy. Konkrétně základní výměra a minimální procentní výměra všech důchodů bude stejná, každá bude činit 10 % průměrné mzdy. Pokud dnes někdo pobírá nižší důchod, bude mu zvýšen na tuto úroveň.) Aktuálně realizované a diskutované změny v • velká novela I. pilíře - parametrické změny - projednávání stále probíhá -oček. účinnost 2025. • Dřívější důchod pro náročné profese • (Lidé, kteří pracují v náročných profesích, budou mít nárok na předčasný důchod bez finančního krácení. Snížení důchodového věku bude možné až o 30 měsíců po odpracování 4400 směn, což je asi 20 let práce. Při odpracování alespoň 2200 směn bude možné snížení o 15 měsíců. Výhodu budou mít lidé pracující ve 4. kategorii a také část lidí ve 3. kategorii) - PN Benda+Jakob vypouští 3. kategorii • Nižší krácení předčasného důchodu při dlouhé práci • (Pokud lidé odpracují alespoň 45 let, budou mít při odchodu do předčasného důchodu jen poloviční krácení. Započítávat se má práce a některé náhradní doby, například vojna nebo péče o dítě) • Dobrovolné sdílení vyměřovacích základů • (Manželé nebo registrovaní partneři budou mít možnost sdílet své sociální odvody na důchod, tedy konkrétně vyměřovací základy. Pokud jeden v páru pobírá vyšší výdělky, bude moci odvody sdílet, což zajistí o něco vyšší důchod manžela či partnera s nižšími výdělky) Aktuálně realizované a diskutované změny v penzijním systému ČR (pokr. III) • velká novela I. pilíře - parametrické změny - projednávání stále probíhá - oček. účinnost 2025. • Omezení výchovného • Ocenění péče pomocí fiktivních vyměřovacích základů • Hodnocení doktorského studia jako náhradní doby • Zvýhodnění pro pracující důchodce • Snadnější získání odloženého důchodu • Prodloužení lhůty pro obnovení vdovských důchodů podrobnosti např. zde: https://ceskeduchody.cz/zpravv/duchodova-reforma-2024-aktualni-informace-prehled- zmen? zn=aWQ9NTMzNDklNzY4NiQxMDYlNTQ5OHx0PTE3Mig5MTg2MicuODg2fHRlPTE3 Mig5MTg2MicuODg2fGM9NUE2NiJGMTI3REY3NzclREFFQiAlNTE2QiE2MEMlNDU%3D témata k diskusi se studenty l.Redistribuční nástroje mají zůstat důležitou součástí českého důchodového systému VERSUS Rozsah redistribučních nástrojů českého důchodového systému by měl být omezen? 2.1 přes historický vývoj by se kapitalizační pilíř měl stát povinnou součástí českého důchodového systému VERSUS Není vhodné, aby kapitalizační pilíř byl povinnou součástí českého důchodového systému? 3.Oblast dobrovolného penzijního systému by ze strany státu měla být více regulována VERSUS ... neměla...? Děkuji Vám pozornost jiri.rusnok@gmail.com záložní snímky Average effective age of labour-market exit, 2020 Men Women JPN IVA ISL SWS CHE PRT NOR USA EST CAN NLO DNK OECD GBR IRL ULI OEU CZE FIN ITA pa HUN AUT SVN ESP BEL GRC FRA SVK LUX 75 70 65 60 55 50 45 45 50 55 60 65 70 Note Effective lnlxnir markd codi age is Shown for the six-year iktkhI 2015-20. Source: OECD (2021), Pensions at a Glance 2021. OECD, Czech Republic, Economic Survey 2023, March 9999999 Figure 7.1. Income sources of older people, 2020 or latest available year Percentage of total equivalised gross household income and transfers TuXEirfiaiira Greets - -V Sfcoenia tinted KngSr)! Cerriany LimLsania Ejionia Latvia ijrwya les mm 7^ Canada FvjsicTrar.-^ Pn^atprjocLfHbanal twefara Capital 20 30 4D 5Q Ed 7i! iiO 3D Iffl Mote: iteosne from #ok rekrias hh sarnings (ampbyniflnt roome! and income foam aelf-arnptaymanl. Private ooeuparjonal ifarrsters tfielufo pensions, scvera ^oe payments, dealh grants and qBw. Capita iftooma nehiites pfivata parental pais taw and neMne torn Be returns on run-pension savings. Data are tor 2020 eyeapt for tame coy nines; see nola of Tabte 7,1. Source: C£CD too*™ rfeoifitritoftOaraiijass. i^w^.oecojjro.'soeflli'^CQnie^ rSlnbuLQn-daialMse.htfn ibm 2023 version). Zdroj:Pensions at a Glance 2023, OECD AND G20 INDICATORS 9028800 ■ijaiipj Spain Czechia Colombia over half of OECD countries Average normal retirement age, men Current retirement age Sweden United Kingdom United States Germany wide OECD countries % of net income maintained at normal retirement age 0 10 20 30 40 50 60 70 B0 Italy Denmarfc France Mexico OECD Chile Poland Japan Across the OECDf an average-wage worker starling a full-career in 2022 is expected to take home 61 % ot their previous income when they reach retirement- Zdroj:Pensions at a Glance 2023, OECD AND G20 INDICATORS, www.OECD.org Figure 1.11. The normal retirement age will be rising in more than half of OECD countries Normal retirement age for men entering the labour market at age 22 with a full career ■ Future ♦ Current - QECD:ftjture OECD: current 75 r Note: The normal retirement age is calculated for an individual with a full career from age 22. ''Current* refers to people retiring in 2022, Tutu re" refers to the age from which someone is eligible to full retirement benefits from all mandatory components (without any reduction), assuming a full career from age 22 in 2022. Educational credits are not included. For better visibility, the scale of this chart excludes the lowest observed value of 52 for current normal retirement age in Turkiye. Source: See Chapter 3, Figure 3.8, https://statlink/f9ze[l. Table 7.2. Income poverty rates by age and gender, 2020 or latest available year Percentage with income lower lhan 50% of median equalised household disposable income Oder people lacpdmer 661 Tata Older peope^ögea ff.ar65;- TcU By am By gender pcpulHliETi All &r age B* gender ptBuiarjcr. 66-75 fcjed KEf 75 Man Wem en Ace 66-76 Agad Man Wfarrien AusTKia 22j6 H ■ 27.0 182 2G.G lie Korea 404 31.4 52:0 34.Ü 463 15.3 tDJS 3.6 12.0 7.3 I3J 9J Latiia 322 M7 12 3 15.0 38 J6 16.2 Beigun rjs 59 12.2 ■ J 9.6 1.3 LilhLaisa 27.0 2i.7 23 4 13.9 3i£ U.1 Canada 12Y1 (f.D 13.9 äi H.6 fl,E ■1.3 4.9 6.4 9.8 Cnta l?ti :■ F „IM. 17.« 1' .5 i b E. MflflDO i95 ■5.2 22.3 lfl.9 204 I6.fi Cotomtia heUieriarids. 65 44 S-.7 b.i 6.9 8.5 Cos la Rica 22.+ 21.4 24.0 22.8 221 203 Hew Zealand pbls 14.3 211.9 I3.2 20.1 12.4 Czechia 5.1 49 5.5 2.] r.a 5.1 hcrway 38 2.7 54 2.3 H 7.3 Deranarf *3 " 28 6.3 32 8.5 Prtand 132 137 12J ' 1.6 1GJ9 9.: Estcna 34 J6 2J.6 43.0 20.fl tt.B :£6 :JS 12.S ■Ü.2 iM 162 \2M Finlanc £3 1.9 8.3 U 1.7 SJ Start Rapubfc 6.5 62 7J 4U E2 i% Franc» . ■U 4J1 ~ 4.9 3.3 £.2 B.-J Slovenia 107 102 11.6 7.1 13 j 7.fl Göfinany 11Ü :21 9.8 a.c 12.? 135 Span 113 ■J3 tia 10.1 122 15.4 Greece flj" 1Q.U Mi H2 13 0 Seeder. 11 1 53 H 5 72 14 S 32 Hungaiy &1 fi.9 46 u 7! 1.7 SwSertanc 188 16.1 221 169 2flJ6 9.3 :■:?■: 4.0 T-1 y 1.7 Turkiye E37 H.3 tr'ja 121 15JÜ. 1S.fl Inland 14.7 18.1 17J! 7.? UnrlBd Khgdom iil H.2 ltl 14.9 112 Israel 17.0 3Q.1 14J 13 i 15.5 Unbad Stelae 228 20.' 27 2 13.8 26 3 15.1 1DJ tfl.3 10.4 71 12.4 I3i Japan 200 IS.J 2J.9 16.4 228 15.7 06CD Ui 12.1 tfi.G 11.1 1U 11.4 Notes: Data fire for 2020 except for somE countries: see nots c-t Table M for details. Data for Colombia is unavailable. StKffce: OfCD /nccme ürartfbuiran Database, wtww.qec d.anjf'Braali'i™ (June 2023 versin-n). Zdroj:Pensions at a Glance 2023, OECD AND G20 INDICATORS Figure 7.2. Income poverty rates by age: older vs. total population, 2020 or latest available year 45 40 35 30 25 30 IS 10 5 0 Poverty rate m population aged over £S(%) ♦ EST IRL POL ■ CHE OECD ♦ LTD * USA * AUS ♦ NZL .FN* + .„ Old mo*a Italy lo be poor man iha _aMfiraga_ CRI I ♦ _Nt£T GRC *■ PRT CAN** SWE *GBR > 8EL Old lass likely lo ba poor I5ian the average DNK W)R FRA '0 Is 20 £5 30 Poverty fata in total population (%] Note: I1 ala are for 2020 except for some countries: see Fwte D-f Table 7.1 far detail. Source: OECD frico™ DfsiriiiLrfi'an Database. www.oecd.Qri^sccial/mcDme-disliibulion-database.htm Uune 2023 version). Zdroj:Pensions at a Glance 2023, OECD AND G20 INDICATORS Figure 1.11 The normal retirement age will be rising in more than half of OECD countries Normal retirement age for men entering the labour market at age 22 with a full career ■ Future ♦ Current - OECD: future OECD: current 75 r 73 - Note: The normal retirement age is calculated for an individual with a full career from age 22. "Current" refers to people retiring in 2022. "Future" refers to the age from which someone is eligible to full retirement benefits from all mandatory components (without any reduction), assuming a full career from age 22 in 2022. Educational credits are not included. For better visibility, the scale of this chart excludes the lowest observed value of 52 for current normal retirement age in Turkiye. Source: See Chapter 3, Figure 3.8, https://stat.link/f9zejl. Table 3.3. Indexation of first-tier benefits Basic Minimum contributory Safety net Basic Minimum contributors Safety net Australia Highest cf two price indexes. benchrnartad towages Japan Wages until age 67. Ihen prices Cnsl of luring and wages Austria Prices Discretionary Korea Prices Prices Belgium Prices Prices Latvia 50%-B0% wages' 50% prices 50%^0% wages/50% prices Canada Prices (R) Prices Lithuania Wb[C) Pnces Chile Prices Prices Luxembourg Cost of liviig and annually consider wages:C: Cost of living arid annually consider wages Cost of luring and annually consider -:acri Colombia Wages Mexico Prices(R) Prices Casta Rica Wages Wages Netherlands Legal nel rmmmum wage (R) Legal net minimum wage Czechia Wages |Cj Wagesrnflne Discretionary 'it .v it al;nc Prices and periodically net average wage(R) Prices and periodically net average wage Wages (R) Norway 50% wages; 50% pnces(R) 50% wages/ 50% prices Estonia SO;-, wages/20% prices {C) B0% wagesi'2(K6 prices Pn and Pnces* 20% wages Prices Finland Prices Portugal GDP and consumer price mde* without housing lJr:^ss France PricES Prices Slovak Republic PncBS _ Pnces _ Germany 70% prices'30% wages SlovemE 60% wagesi40% prices Prices Greece Prices (R) Prices Spain Prices Pnces Hungary Prices Prices Sweden Prices Iceland Whatever is higher: weg.es cr cost of Irving (Ft) Whaleveris higher wages or cast of living Switzerland 50% wages/50% P'iCcS 50% wages/50% prices Ireland Discretionary (C) Discre nonary I urkiye Pnces Prices Isr :ie Prices (RJC) Prices Whatever is highest pnces. wages or 2.5% fC) Whatever is higher: pnces. wages or 2.5% Italv PricES Prices United Stales Prices Note: (C) refers to contribution-based basic and (R) refers to residence-based basic. Source: See "Country Profiles" available at httDj'/oe.cd/'paa. Rok Předčasný starobní důchod zahrnuje důchody vyplácené důchodcům, kteří ještě nedosáhli důchodového věku tak i těm, kteří již důchodového věku dosáhli. Význam zkratek druhů důchodů: SD = starobní důchod z invalidity přiznaný pře důchodovým věkem (tzv.předčasný) ST = starobní důchod přiznaný pře důchodovým věkem (tzv.předčasný) trvale krácený pro předčasnost • typy důchodů • největší podíl podle počtu představují starobní důchody (75 %), dále pozůstalostní a sirotčí penze (11 %) a invalidní penze (14 %). Shrnutí projekcí důchodového systému pro vybrané roky (v % HDP) 2023 2033 2043 2053 2063 2073 starobní důchody 7,9 8,2 10,1 11,5 11,5 10,7 invalidní důchody 0,9 1,0\ 1,0 iA 0,9 1,0 pozůstalostní důchody 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 Výdaje celkem 9,3 9,7 11,5 12,9 12,9 12,1 Příjmy celkem 8,3 8,5 8,7 8,8 8,9 9,0 SALDO -1,0 -1,2 -2,9 -4,1 -4,0 -3,1 NRR-Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti, září 2023, www, rozpočtová rada .cz Projekce počtu starobních důchodců (střední varianta Podíl výdajů na starobní důchody na HDP (v %) demografické projekce) NRR-Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti, září 2023, www.rozpoctovarada.cz Srovnání penzí v ČR a okoLÍ deník Slovensko 53,1 13878 Polsko 30,6 I 1 114 267 Maďarsko 1 62,5 110 OlO Německo Eľl II 33 087 Rakousko 74,1 35 309 Česko* 41 20188 Poměr důchodu k hrubé mzdě (v 1 Aktuální průměrný důchod (v přepočtu na Kč) Srovnání rizika chudoby důchodců v členských státech EU v % Stát Belgie Bulharsko Česko Dánsko Estonsko Finsko Francie Chorvatsko Irsko Itálie Kypr Litva Lotyšsko Riziko 14.8 34,6 10.5 11.6 40.6 12.7 10.9 32.4-20,4. 15,6 19.5 35,9 44.6 * po letošnf červnové valorizaci o průměrných 700 korun bude poměr důchodu ke mzdě skoro 50 procent Lucembursko 9,1 Maďarsko Malta Německo Nizozemsko Polsko Portugalsko Rakousko Rumunsko Řecko Slovensko Slovinsko Španělsko Švédsko Výběr pojistného na sociální zabezpečení v miliardách Kč 2013 2015 2020 2021 2022 £= Kurzívou podíl OSVČ na celkových příjmech v procentech :É Varianta ING - rovný důchod podle počtu dětí a povinné penzijní spoření* sazba příspěvku do obou pilířů počet dětí 0 1 2 3+ sazba do FF v % hrubé mzdy 12 9 6 3 sazba do PAYG v % hrubé mzdy 12 12 náhradový poměr z PAYG pilíře počet dětí 0 1 2 3+ důchod z PAYG v % prům. mzdy 0 10 21 31 *Hyzl, J. - Rusnok, J. - Řezníček, T. - Kulhavý, M. Penzijní reforma pro Českou republiku (Inovativní přístup). Praha: ING Česká a Slovenská republika, 2004