1 Úvod do poradenství Vstupní fáze Blok 1_prezentace 2 Co se dozvíme ? 1. Jak bude vypadat výuka 2. Co je to poradenství a jaké jsou jeho základní principy 3. Jakou hodnotu mohu jako poradce firmám přinést 4. Mám předpoklady k tomu stát se poradcem 5. Jaké jsou fáze poradenského procesu 3 Struktura semestru 1 2 Švandová Švandová Úvod Vstupní fáze Švandová Švandová? Dovednosti poradce (Case interview) Model poradenské organizace Švandová EY Strukturovaná diagnoza Manažerké poradneství v ČR PwC PwC Řešení případových studií Řešení případových studií Švandová Švandová Strukturované řešení Prezentace projektu pro klienta Maryáš Švandová Interní poradenství Prezentace modelu 20.12. Blok 27.9. 11.10. 25.10. 22.11. 6.12. Přednáškový blok Seminární blok Přednáškový blok Seminární blok Přednáškový blok Seminární blok 4 Hodnocení 1. Aktivní účast na seminářích (40 bodů – 3*15-15-10) 2. Tvorba či návrh business modelu vlastní poradenské organizace nebo návrh na změnu modelu poradenské organizace a jeho prezentace. (30 bodů) 3. Minitesty z učiva probraného v přednáškových blocích (15 bodů - 3*5) 4. Zkouškový test (příkladu). (max. 15 bodů) – 9 bodů nutno získat (Dohromady za 3+4 je třeba získat 18 bodů) 5 Doporučená literatura ̶ Doporučená literatura: BAAIJ, M. G. An introduction to management consultancy. First edition. Los Angeles: Sage, 2014, xix, 580. ISBN 9781446256138. ̶ https://is.muni.cz/auth/el/econ/p odzim2024/MPH_MZPO/index. qwarp?prejit=14542960;mode= edit 6 Vaše očekávání ̶ Co očekáváte od předmětu? ̶ Čeho se obáváte? 7 Zájem stát se poradcem ̶ Co láká na tom, stát se poradce? ̶ Co se nelíbí na tom, stát se poradcem? ̶ SLIDO anketa: #1189213 místnost ̶ https://app.sli.do/event/5Hd7P35b8gbUZRXwLAo5aa ̶ https://www.topzamestnavatele.cz/ ̶ https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/vysokoskolaci-se-meni-nechteji- uz-pracovat-v-zahranicnich- fi/r~729a6d201a1711ec878fac1f6b220ee8/ #1189 213 8 Příklady táhnou ̶ Tomáš Spurný – generální ředitel Moneta money bank ředitel McKinsey & Company ̶ Lubor Žalman – v letech 2004-2012 GŘ reiffeisenbanky, nyní investiční firma ENCOR wealth management McKinsey & Company ̶ Martin Illner – Oracle, Bain and McKinsey & Company ̶ Mojmír Mlčoch – absolvent MU – CFO v TV JOJ PwC 9 Jaký je rozdíl mezi manažerským poradcem a finančním poradcem? Co si představíme pod pojmem manažerské poradenství resp. 1 0 Pár definic ̶ Management consultancy service - set of multidisciplinary activities of intellectual work, within the field of management activities, which aims to create value or promote changes, by providing advice and proposing solutions, by taking into account actions or by producing deliverables (ISO 20700) ̶ ‘This service provided to business, public and other undertakings by an independent and qualified person or persons in identifying and investigating problems concerned with policy, organisation, procedures and methods recommending appropriate action and helping to implement these recommendation.(ICMCI) ̶ Management consultancy is an advisory service by specially trained and qualified persons who assist, in an objective and independent manner, the client organization to identify management problems, analyse such problems, recommend solutions to these problems, and help, when requested, in the implementation of solution“ (Greiner and Metzger, 1983) Nezávislost poradce • finanční nezávislost • administrativní nezávislost • politická nezávislost • emocionální nezávislost interní poradenství x externí poradenství 11 1 2 Interní vs. Externí poradenství Shrneme-li…. • poradce je někdo, kdo za úplatu poskytuje rady nebo jiné služby profesionální nebo poloprofesionální povahy (Kubr) • poradce navrhuje, nerozhoduje o změnách • pro management podniku • Jedná se o službu • Nezávisle • Implementace jako odlišný projekt Management consultancy vs business consultancy 13 1 4 Poradenství je služba….. ̶ Nehmotnost ̶ Nedělitelnost – spotřeba a tvorba v jednom okamžiku, vztah poradce-klient je mediátorem ̶ Rozmanitost kvality ̶ Pomíjivost resp. neskladovatelnost Co z tohoto vyplývá pro poradenské organizace? Historický exkurz Počátky poradenství v řízení • vědecké přístupy - Taylor • Škola lidských vztahů – Mayo, Follettová • Vznik 1. poradenských firem Arthur D. Little, založená v roce 1886 • Booz Allen Hamilton založena v roce 1914 – průmyslové a vládní poradenství • Rozvoj hlavně USA kvůli odlišnému pohledu na úlohu managementu (smluvní vztah vs. Management jako Otec rodiny) Poválečná léta – zlatá léta poradenství • 60. léta – důraz na strategické plánování, portfolio analýza, BCG (1963), McKinsey, Booz Allen Hamilton a Harvardská business school položili základ strategického managementu v průběhu 60 a 70 let • 70. léta zpomalení, IT industry Nolan, Norton and Company, KPMG také specializace IT, Capgemini (1975) • 90. léta opět růst, po ukončení studené války, vstup velkých poradenských organizací na český trh • 21. století krize metod, IT poradenství Big 5 → Big 4 – Kdo je součástí? 15 1 6 1 7 Důvody sílící konkurence Pohled na poradenství Kritický pohled • Clark a Finchman (2002) • Rétorika hlavně • Špatně měřitelné, neexistují studie dopadu poradenství na výkonnost Funkční pohled • Poradce jako doktor • Nejen léčí, ale i zlepšuje výkony 18 Poradenství bojuje s mnoha předskudky, ale i etickými selháními 1. Znáte nějaká? 2. Jaké argumenty byste použili pro klienta s negativním pohledem na poradenství, abyste ho přesvědčili, že by měl využít vaše služby? Kritika poradenství • Používání módních výrazů • Příliš výstřelků (BPR?) • Málo regulované, může se stát kdokoliv • přínos je nižší než náklady • disassembly of the business (by firing employees) in a drive to cut costs, • only providing analysis reports, • junior consultants charging senior rates, reselling similar reports to multiple clients as "custom work", • lack of innovation, • overbilling for days not worked, • speed at the cost of quality, • unresponsive large firms and lack of (small) client focus, • lack of clarity of deliverables in contracts, not customizing specific research report criteri (Johann Hari: The management consultancy scam, 2003) 19 2 0 2 1 Co poradenství může nabídnout klientovi? 2 2 Model rolí chování poradce 2 3 Co poradenství může nabídnout klientovi 2 4 Faktory využítí MCS ̶ Rizika externího poradenství pro klienty ̶ Overdependance ̶ Isomorphism ̶ Opportunism 25 Přestávka? 26 Osobnost poradce ̶ Odborná kvalifikace a technické znalosti ̶ Inženýring ̶ Řízení projektů ̶ Plánování ̶ Marketing, výroba, lidské zdroje ̶ Finance ̶ Systémová analýza atd. ̶ vzdělávací systémy ̶ Interpersonální dovednosti ̶ Asertivní jednání ̶ Schopnost vyjádřit podporu ̶ Umění konfrontace ̶ Naslouchání ̶ Manažerský styl ̶ Skupinový proces ̶ Poradenské dovednosti – zvládat všechny kroky poradenského procesu Zamyslete se nad tím, co chcete poradci nabídnout a co byste pro to mohli udělat? 2 7 Poradci - specialisté vs. generalisté ̶ generalisté - připravují a koordinují globální zakázky ̶ specialisté – jsou vysoce kvalifikovaní ve svém technickém oboru ̶ nutná spolupráce mezi nimi ̶ prohlubování specializace 2 8 Dimenze poradenství 2 9 Hlavní typy poradenských organizací ̶ Velké mnohofunkční poradenské firmy ̶ Malé a střední poradenské firmy ̶ Organizace poskytující zvláštní technické služby ̶ Poradenská oddělení v ústavech pro řízení ̶ Nezávislí poradci ̶ „Konzultující profesoři“ ̶ Netradiční dodavatelé poradenských služeb Typy poradenství 30 Oblasti poradenství Strategie McKinsey & Company, The Boston Consulting Group, Booz & Company, and Bain & Company. 31 Etické kodexy určují to, co organizace v příslušné profesi považují za profesionální chování právo zákazníka vyžádat si výtisk kodexu přijatého firmou příloha ke smlouvě některé z profesionálních standardů ➢ vyloučení zkreslených informací o firmě ➢ objektivita a nestrannost ➢ informace o přijatých nebo zaplacených provizích ➢ respektování důvěrnosti informací ➢ účtování přiměřeného honoráře ➢ předcházení konfliktu zájmů 37 3 8 3 9 Profesionální standardy ̶ Úloha asociací v profesionálních službách ̶ hlavní funkce poradenských asociací: ➢ strážce kvalifikačních standardů (kritéria členství) ➢ propagátor kodexů etiky ➢ propagátor profese mezi klienty ➢ poskytovatel služeb, o které mají klienti zájem Poradenský proces Fáze dle P. Blocka (2000) vstup a vyjednávání odhalování a dialog zpětná vazba a rozhodnutí o akci zapojení klienta a implementace rozšíření, ukončení Kolb-Frohmanův upravený Kubrem dle různých poradenských společností Přístup Agfa HealthCare - DMAIC Define Measure Analyze Improve Control Philip Lynch studie proveditelnosti (možné přínosy) tvorba schématu projektu analýza implementace 40 Poradenský proces poradenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci. pětifázový model, jehož součástí jsou následující fáze: vstup, diagnóza, plánování akce, implementace a ukončení. 1. Vstup ➢ První kontakty se zákazníkem ➢ Předběžná diagnóza problému ➢ Plánování zakázky ➢ Zakázkové návrhy zákazníkovi ➢ Poradenská smlouva 2. Diagnóza ➢ Zjištění faktického stavu ➢ Analýza a syntéza fakt ➢ Detailní zkoumání problému – kauzální analýza ➢ Strukturování podniku pro potřeby diagnostiky 3. Plánování akce ➢ Vypracování řešení – techniky tvůrčího myšlení ➢ Zhodnocení alternativ ➢ Návrhy zákazníkovi ➢ Plán implementace 4. Implementace ➢ Pomoc při implementaci ➢ Úprava návrhů ➢ Školení 5. Ukončení ➢ Zhodnocení ➢ Závěrečná zpráva ➢ Vypořádání závazků ➢ Plány na další spolupráci ➢ Odchod 41 4 2 Základy poradenského přístupu • pohovor, psaní zpráv • průzkum trhu • psychologické testy • oborové analýzy, ekonomické a tržní analýzy, komparace • rozměry změny v poradenské organizaci ➢technický rozměr ➢lidský rozměr • tendence k participativnímu poradenství! 43 ACME Consulting – PŘÍPADOVKA 1. Co bylo najednání špatně? 2. Může za to Ronald? Udělal nějaké chyby? 3. Co by měl teď Ronald udělat? Přemýšlejte nad výhodami a nevýhodami vašich návrhů. 4 4 Co jsme se dozvěděli? 1. Jak bude vypadat výuka 2. Co je to poradenství a jaké jsou jeho základní principy 3. Jakou hodnotu mohu jako poradce firmám přinést 4. Mám předpoklady k tomu stát se poradcem 5. Jaké jsou fáze poradenského procesu Děkuji za pozornost 45