Týden 1
Motivace: K čemu je mi matematika, když studuji finance?
Inspirativní podcasty
https://www.ted.com/talks/jim_simons_the_mathematician_who_cracked_wall_street
https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Simons
Petr Zahradník, zakladatel algotradingové firmy Qminers: https://cc.cz/desitkam-ucitelu-posila-10-tisic-mesicne-rocne-vydelava-stamiliony-a-rika-meritkem-je-pro-me-svet/
"Matematiku považuji za důležitou věc a obecně prostředek k dorozumívání se.
Není to jenom počítání, ale je to nějaký způsob hlubokého uvažování o světe,
určitá algoritmizace."
"...Chtěl bych, aby strukturovaně uvažoval. Chtěl bych, aby věděl, že všechny
problémy mají nějakou hloubku a že nelze jen klouzat po povrchu. K tomu
matematika dobře navádí. Chtěl bych, aby uměl argumentovat, aby se uměl vyznat
v komplexním světě plném nepravd a dokázal si ověřovat věci a skutečně o nich
pořádně uvažovat..." (proč podporuje učitele matematiky a o vzdělávání svého syna)
Organizační pokyny k předmětu
- Matice a základní operace s maticemi
- Determinant matice
- Inverzní matice
- Systémy lineárních rovnic
- Elementární transformace, Gaussova eliminační metoda
- Euklidovský prostor
- Lineární nezávislost vektorů, hodnost matice
Přednáška (dle Further mathematics for economic analysis , kap. 1 a 2)
1. Vlastní čísla a vektory matice: definice a význam
2. Vlastní čísla a vektory matice: postup výpočtu
3. Využití vlastních čísel a vektorů: diagonalizace matice
4. Kvadratické formy a jejich definitnost