Strategické plánování v kultuře Zdeněk Šilhan Strategické plánování jako proces PROCES STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ 1. Identifikace východisek – hodnocení situace 2. Volba směřování rozvoje – čeho chceme dosáhnout 3. Stanovení způsobu realizace – jak toho dosáhneme 4. Realizace naplánovaných činností a sledování efektů 5. Zhodnocení realizace a zpětná vazba – doplnění či změna plánu Jaký je rozdíl mezi strategickým plánování a projektovým řízením? ROZDÍL STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ X PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ  Strategické řízení je zaměřené na dlouhodobé plánování a směřování organizace.  Proces zahrnující výběr cílů, úkolů a činností potřebných k jejich dosažení.  Proces strategického plánování je formalizován ve strategických (koncepčních) dokumentech.  Projektové řízení se zabývá řízením projektů. Je to řízení časově ohraničené a ucelené sady činností a procesů jejímž cílem je zavedení, vytvoření nebo změna něčeho konkrétního. STRATEGICKÝ DOKUMENT  Co to je?  K čemu je?  Jak se postupuje? CO TO JE?  Analytická část  Návrhová část  Implementační část HIERARCHIE STRATEGICKÝCH DOKUMENTŮ HIERARCHIE TEMATICKÝCH STRATEGICKÝCH DOKUMENTŮ V KULTUŘE  Místní: Strategie kultury a kreativních odvětví města Brna (2018). Program rozvoje kultury města Brna (2012)  Regionální: Koncepce podpory kultury v Jihomoravském kraji 2009–2013; Koncepce zachování a obnovy kulturních památek Jihomoravského kraje 2005 (Program rozvoje Jihomoravského kraje 2014–2017)  Národní: Státní kulturní politika na léta 2021–2025; Strategie rozvoje knihoven; Strategie rozvoje umění (Integrovaná strategie podpory kultury v ČR do roku 2020) Koncepce památkové péče v České republice na léta 2017 – 2020  Nadnárodní: Evropská agenda pro kulturu; Agenda 21 pro kulturu  www.databaze-strategie.cz K ČEMU JE?  Zachycuje hlavní problémy rozvoje na určitém území v určitém tématu, formuluje možná řešení  Slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji  Podporuje vytvoření systému spolupráce subjektů  Zvyšuje připravenost k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky  Je podkladem pro průmět aktivit v územním plánu  Je nástrojem koordinace rozvoje v širším území  Je podkladem pro rozhodování orgánů obce / města / kraje / vlády  Východisko pro tvorbu rozpočtu a rozpočtového výhledu  Lze využít jako marketingový nástroj. 88,1 74,6 61,3 50,0 1,8 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 100,0 Pro přípravu žádostí o dotace Při plánování invest. záměrů Pro přípravu obecního rozpočtu Pro podporu všeob. rozvoje obce Jinak % Celkem Liberecký Pardubický Zlínský K ČEMU JE STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA?  https://kulturniparlament.brno.cz/dokumenty-ke- stazeni/  “Bez dimenze kultury se cyklus rozvoje stává začarovaným kruhem.”  Hudba, Scénická umění, Výtvarné umění a fotografie, Literatura, Kulturní dědictví, Audiovize, Design, Architektura, Lidová umění (řemesla, folklór), Hry, Reklama.  Míra a podoba podpory nebudou stejné u všech uvedených odvětví, ale budou sledovat specifické potřeby jednotlivých odvětví a priority stanovené touto strategií. K ČEMU JE KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI?  Tato koncepce má na základě poznání a popisu stávající skutečnosti stanovit cíle a nástroje vedoucí k optimalizaci podmínek rozvoje kultury na území Jihomoravského kraje pro roky 2009 – 2013 K ČEMU JE STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKA?  Podpora kultury, umění, péče o památky a dalších cílů Strategický dokument - postup JAK SE POSTUPUJE? JAK SE POSTUPUJE, DALŠÍ MOŽNÉ POSTUPOVÉ KROKY  Tvorba pocitové mapy  Rozhovory s významnými aktéry  Zúčastněné pozorování  Zapojení dětí POSTUP U KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI 2009–2013, POSTUP U STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY  Chybí  Koho byste nominovali do advokační skupiny? KOORDINAČNÍ SKUPINA PRO PROGRAM ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA (2012)  Akademická sféra  Náměstek primátora  Předseda finančního výboru Zastupitelstva města Brna  Předseda Komise Rady města Brna pro kulturu  Vedoucí Odboru kultury Magistrátu města Brna  Turistické informační centrum  Kulturní organizace zřizované veřejnou správou  Kulturní organizace nezřizované veřejnou správou MOŽNÍ AKTÉŘI PRO ROZHOVOR Příspěvkové organizace Městské kulturní středisko Tišnov Inspiro – středisko volného času ZŠ 28. října + ZŠ Smíškova oba ředitelé zaráz, diskuze problematiky školství Centrum sociálních služeb Tišnov, ředitelka Mgr. Jana Wildová 777 707 578, 549 410 310 (ten, kdo poveze krabice) Neziskové organizace MAS Brána Vysočiny z. s. Za sebevědomé Tišnovsko (http://sebevedome.tisnovsko.eu) Rodinné centrum Studánka, z.s. Sdružení sportovních klubů Tišnov, z.s. Římskokatolická farnost Tišnov (http://www.farnosttisnov.wz.cz) TJ Sokol (Brďo Tišnov) Podnikatelé ČSAD Tišnov Steinhauser Penzion Červený mlýn (v objektu pivovar Grádo) PC Servis pan Pálka Ostatní Předseda osadního výboru Hajánky – Hájek Ladislav Kotouček Předseda osadního výboru Jamné Jiří Procházka Kronikář  Co byste dali do dotazníku?  Na co byste se ptali? Mapování kultury a kreativních odvětví města Brna PŘÍKLADY OTÁZEK PRO ROZHOVOR  Co považujete za výhody, silné stránky Tišnova?  Jaké jsou problémy Tišnova?  (Jak vidíte situaci v oblasti vývoje počtu a struktury obyvatel, veřejných služeb, dopravy, hospodářství, životního prostředí, správy města?)  O čem v Tišnově sníte?  Na jaká témata by se mělo město v následujících letech zaměřit?  Co konkrétně by se mělo udělat?  Co z toho považujete za nejdůležitější?  Jaké úkoly byste uložil vedení města?  Co by se mělo změnit v jednotlivých oblastech rozvoje města?  Jste členem nějakého výboru/komise města? Zapojujete se nějak do rozvoje města? Máte zájem být případně členem pracovní skupiny ke strategickému plánu? PŘÍKLADY DISKUZNÍCH TÉMAT  podmínky pro život, možnosti vyžití mládeže, a rodin se dětmi,  zázemí spolků v obci a spolupráce s nimi,  chybějící obchody a služby v obci,  chybějící dopravní spoje (místo a čas),  místní komunikace a chodníky, které přednostně vyžadují doplnění či rekonstrukci,  slyšitelnost obecního rozhlasu,  spokojenost s odpadovým hospodářstvím obce,  úroveň a dostupnost mateřské školy, základfní školy, zdravotní a sociální péče,  kulturní a sportovní akce v obci, zázemí pro jejich konání,  dětská hřiště,  znečištění životního prostředí v obci, hluk,  stav zeleně v obci a za hranicemi obce,  komunikace obecního úřadu s obcemi. Jak byste postupovali při připomínkování? Evaluace, vyhodnocení  Jak byste postupovali při evaluaci? EVALUACE PROGRAMU ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA (2012)  Komentáře na úrovni aktivit  Případné indikátory (ukazatele) se musí vyhodnocovat průběžně  Případně aktualizace strategických dokumentů by měly respektovat původní strukturu a být na úrovni aktivit (projektů)  Při strategickém plánování je důležitá systematičnost, promyšlenost, otevřenost, spontánnost, smysl pro realitu Analytická část Co by měla obsahovat analytická část? ANALYTICKÁ ČÁST PROGRAM ROZVOJE KULTURY MĚSTA BRNA (2012)  Filmová projekce  Divadla  Hudba  Tanec  Galerie  Muzea  Hvězdárna a planetárium  Knihovny  Sdružení a spolky  Nakladatelství  Ostatní oblasti  Z čeho byste čerpali při sestavování analytické části? ZDROJE DAT (2012)  Anketární šetření  Vlastní sběr dat  Rozpočet  Český statistický úřad (CZ NACE)  Registr ekonomických subjektů  Databáze Albertina ANALYTICKÁ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA (2018)  Podmínky pro rozvoj kvality  Kultura a vzdělávání  Spolupráce a propojování  Renomé  Publikum  Dostupnost a soužití ZDROJE DAT (2018)  Mapování kultury a kreativních odvětví města Brna  Program rozvoje kultury města Brna  Aktualizace SWOT analýzy  Evaluace  Přehled financování kultury městem Brnem ANALYTICKÁ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY  Výběr poznatků vyplývajících z analýz výsledků výzkumů prováděných Ústavem etnologie – odd. kulturologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.  Vytvoření a ověření systému evaluace veřejných kulturních služeb https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika-69.html ANALYTICKÁ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI 2009–2013  Muzea a galerie  Hvězdárny  Knihovny  kulturní střediska  základní umělecké školy  Divadla  Filharmonie  Kina  Spolky, soubory, zájmová sdružení a občanská sdružení působící v oblasti kultury Strategická (návrhová) část NÁVRHOVÁ ČÁST FORMULACE CÍLŮ  Aktivity (projekty, činnosti)  Cíle  Vize  Prioritní osa  Strategická oblast  Opatření JAK PRACOVAT S CÍLI  Čeho bude dosaženo  Charakteristika: cíl je realistický (reálně dosažitelný), měřitelný nebo hodnotitelný, vydiskutovaný a odsouhlasený aktéry  Strategické (dlouhodobé) cíle  Programové (střednědobé) cíle FORMULACE CÍLŮ  Aktivity (projekty, činnosti)  Cíle  Vize  Prioritní osa  Strategická oblast  Opatření Jak by mohla vypadat strategická část? NÁVRHOVÁ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA  Cíl A: Špičková kulturní a kreativní scéna postavená na setkávání tradice a experimentu  Cíl B: Excelentní vzdělávání pro kulturu, kreativní sektor a jejich publikum  CÍL C: Spolupracující a propojená kulturní a kreativní scéna  CÍL D: Renomé brněnské kultury a kreativních odvětví a renomé Brna jako kulturní a kreativní lokace  CÍL E: Kultura vyžadovaná, dostupná a tmelící  Jak byste naplnili cíl D?  Přes jaké indikátory byste sledovali, jestli se daří naplňovat cíl D? http://kulturniparlament.brno.cz/dokumenty-ke- stazeni/  Studenti si měli napsat, čím by naplnili cíl D, pak jsme nápady diskutovali společně. NÁVRHOVÁ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JIHOMORAVSKÉM KRAJI  Podpora rozvoje živé kultury  Využití kulturní nabídky v cestovním ruchu  Vytváření podmínek pro existenci místní kultury a podpora jejího rozvoje  Začlenění kulturního aspektu do rozvoje regionu  Jak byste naplnili cíl Využití kulturní nabídky v cestovním ruchu? Str. 41 https://www.kr- jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=110041&TypeI D=7  Studenti si měli napsat, čím by naplnili cíl, pak jsme nápady diskutovali společně. NÁVRHOVÁ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY  Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu  Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění  Uchování kulturního dědictví  Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility  Čím byste naplňovali cíl Uchování kulturního dědictví? https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika-69.html  Studenti si měli napsat, čím by naplnili cíl, pak jsme nápady diskutovali společně. Implementační část Co by mělo být v implementační části? IMPLEMENTAČNÍ ČÁST STRATEGIE KULTURY A KREATIVNÍCH ODVĚTVÍ MĚSTA BRNA  Sledovat indikátory (naplnění cílů)  Zpráva k plnění aktivit  Odbor kultury MMB IMPLEMENTAČNÍ ČÁST KONCEPCE PODPORY KULTURY V JMK  Chybí IMPLEMENTAČNÍ ČÁST STÁTNÍ KULTURNÍ POLITIKY  Chybí Zapojení veřejnosti PŘEDSTAVENÍ VYBRANÝCH METOD ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI  World cafe  Tematická skupinová práce  Brainstorming + lajkování – stanovení priorit  Zeď nápadů  Tvorba vize komunity  Future workshop CO DĚLAT VŽDY? ▪ Přivítání, představení cílů a programu aktivity  Jedná se o úvodní seznámení účastníků s programem a cílem  Nejlépe nechat program vždy na viditelném místě  10–20 min.  Závěrečné shrnutí, poděkování, vysvětlení dalšího postupu a rozloučení  5–10 min. WORLD CAFE https://www.youtube.com/watch?v=7ODLvTBvKow (1:39 min) https://www.youtube.com/watch?v=qTiBLZJmd00 (3:51 min) https://www.youtube.com/watch?v=YrTKD8NpApY (4:58 min) WORLD CAFÉ ▪ Pro klíčové otázky ▪ Tematická stanoviště ▪ Menší skupiny ▪ Daný čas diskuze ▪ Vhodný facilitátor ▪ Účastníci přechází WORLD CAFÉ ▪ Potřeby:  Flipchart na každém stanovišti  Fixy  Zvonky pro oznámení vypršení limitu  Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe  60–90 min.  Max. 8 lidí ve skupině TEMATICKÁ SKUPINOVÁ PRÁCE ▪ Formulace klíčových témat ▪ Každý účastník se zařadí ▪ Daný čas diskuze ▪ Přítomnost experta z města ▪ Účastníci nepřechází ▪ Potřeby:  Flipchart na každém stanovišti  Fixy  Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe  20–30 min.  Malé – střední skupiny TEMATICKÁ SKUPINOVÁ PRÁCE ▪ Potřeby:  Flipchart na každém stanovišti  Fixy  Prostor – jednotlivá stanoviště dál od sebe  20–30 min. VEŘEJNÉ PROJEDNÁNÍ ▪ Expert představí výsledky ▪ Následuje moderovaná diskuze ▪ Veřejnost získává informace ▪ Veřejnost dává podněty ▪ Neomezená účast ▪ Potřeby  30–90 min.  Flipchart, stojan, fixy, prezentace  Zápis – audio x video záznam  kapacita místnosti s ohledem na účast OPEN SPACE ▪ Vhodné pouze při zájmu ▪ Účastníci nabízejí témata ▪ Účastníci poptávají témata ▪ Realizace workshopů ▪ Min. 15 lidí ▪ Potřeby  120–240 min.  Prostor – několik místností  Viditelně vyvěšený rozvrh open space  Materiály pro jednotlivé workshopy BRAINSTORMING + LAJKOVÁNÍ (STANOVENÍ PRIORIT) ▪ Sběr nápadů ▪ Nehodnotí se kvalita ▪ Účastníci sedí nejlépe v kruhu ▪ Navazuje „lajkování“ ▪ Získání prioritních témat ▪ Potřeby: ▪ Flipchart, fixy, stojan na flipchart, prostor, čas 20– 40 min. ZEĎ NÁPADŮ ▪ Sběr nápadů mimo hlavní předmět zájmu jednání ▪ Podněty od introvertů ▪ Zákulisní témata ▪ Potřeby: ▪ Flipchart, fixy INTERAKTIVNÍ VÝSTAVA ▪ Výstava fotek, map, nákresů ▪ Zjednodušení komunikace ▪ Interaktivní (ne MRTVÁ) ▪ Účast politiků, úředníků, odborníků ▪ Možnost doplnit dotazníkem ▪ Návrh vlastních řešení ▪ Min. 90 min. DESIGN ZAMĚŘENÝ NA ČLOVĚKA ▪ Práce s prototypy typických obyvatel ▪ Identifikace problémů ▪ Identifikace oblíbených míst ▪ Potřeby:  Skupiny 3–8 lidí  Flipchart  Fixy  Předkreslené postavy , 60 minut FUTURE WORKSHOP ▪ Definice problémů ▪ Definice ideálních stavů ▪ Hledání kompromisu ▪ 120 min. – víkend ▪ Potřeby  Flipcharty,  Barevné fixy  Stojany na flipcharty Skupinová práce Rozdělit se do skupin a udělalat future workshop na vybrané téma.  Problém  Ideální stav  Řešení  lidová umění  kulturní fabriky a centra  kulturní dědictví Děkuji za pozornost.