Nástroje památkové péče Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Nástroje památkové péče  Legislativní rámec  Institucionálně-organizační nástroje  Programové dokumenty  Ekonomické nástroje Instituce památkové péče  veřejné vlastnictví a provoz památky  regulace, právní nařízení a předpisy  ustavení, přiřazení a posílení vlastnických práv  motivace a pobídky  šíření informací a posilování racionality Důležití aktéři památkové péče  Šlechta  „Noblesse oblige“  Církve a náboženské společnosti  Státní památková péče Principy formálních institucí a organizací  princip koordinace  princip alokace Organizační schéma památkové péče Možnosti funkčního využití  Původní funkční využití  Odpovídající jiné funkční využití  Neodpovídající nebo nevhodné funkční využití  Bez funkčního využití Ústřední orgány a jejich kompetence v oblasti kulturních hodnot  Ministerstvo kultury  ve věcech výkonu památkové péče  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  vzdělávání včetně základní orientace na kulturní hodnoty  Ministerstvo pro místní rozvoj  územní plánování a stavební řádu  Ministerstvo životního prostředí  ochrana životního prostředí, přírody a krajiny  Ministerstvo práce a sociálních věcí  při vytváření sociálněekonomických podmínek a možností pro kulturní život občanů ČR  Ministerstvo financí  zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí na území ČR. Systém veřejné správy  Státní správa  přenesená působnost krajů a obcí  Ministerstvo kultury  Krajské úřady  Obecní úřady obcí s rozšířenou působností  ORP, obce s nejširším rozsahem státní správy v přenesené působnosti  Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem (POÚ) a stanovením obcí s rozšířenou působností (ORP)  Odborná organizace státní památkové péče  Národní památkový ústav Systém samosprávy  Kraj  Zákon č.129/2000 Sb. o krajích  Obec  Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích  program rozvoje územního obvodu obce  hospodaření s majetkem obce  vydávání obecně závazných vyhlášek  schvalování rozpočtu obce, rozpočtového výhledu  pořízení a vydání územně plánovací dokumentace obce – územního plánu Ministerstvo kultury  ústřední orgán státní správy pro kulturní památky ČR  zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče  sestavuje, vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ně všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů obnovy kulturních památek  usměrňuje kulturně výchovné využívání NKP a ostatních památek v souladu se zájmy státní kulturní politiky  koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče  zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči  spolupracuje s MŠMT a VŠ při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné výsledky, uděluje cenu za památkovou péči  zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče  vydává statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou organizací s celostátní působností Památková inspekce  specializovaný kontrolní orgán  dozírá, jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky  dozírá, jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní stanovené povinnosti  na základě poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče a navrhuje opatření k jejímu prohloubení Krajský úřad  metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji  plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud nepřísluší MK nebo vládě ČR  dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a jeho prováděcích předpisů a vyhlášek  vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z hlediska státní památkové péče. A plní další úkoly vyplývající ze zákona o státní památkové péči  schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK ČR  schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji  usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji  uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je památková zóna nebo nemovitá kulturní památka a nejedná se o území v kompetenci MK  vydává jako dotčený orgán nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů, jde-li o zabezpečení péče o NKP  vykonává dozor při obnově NKP z hlediska státní památkové péče Obecní úřad s rozšířenou působností  podílí se na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek  zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky a nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu a v souvislosti s tím vydává jako dotčený orgán na návrh nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů  uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je nemovitá kulturní památka nebo její ochranné pásmo, pásmo PR, PZ, nejde-li o kompetence MK, KÚ, a ve vztahu k tomuto území uplatňuje stanovisko k vymezení zastavěného území  usměrňuje péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi  vykonává státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán státní památkové péče  koordinuje označení nemovitých kulturních památek  vykonává dozor při obnově kulturních památek při stavbě, změně stavby, terénních úpravách, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby nebo udržovacích pracích na nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je v PR, PZ nebo ochranném pásmu  dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení  jmenuje konzervátora památkové péče  pověřuje zpravodaje památkové péče Konzervátor památkové péče  konzervátor je členem komise státní památkové péče zřízené radou v ORP  Cíl  sledovat stav kulturních památek  Aktivity  podávat obecnímu úřadu s rozšířenou působností zprávy o stavu, péči a využití KP  navrhuje potřebná opatření  napomáhá propagaci kulturních památek  navrhuje zpravodaje památkové péče  dobrovolný pracovník Samospráva - kraj  Rada kraje  komise státní památkové péče  Činnosti  schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK  schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji  usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji  schvaluje krajský rozpočet a nakládání s majetkem kraje  Krajská komise pro nakládání s památkovým fondem Samospráva - obec  Obec pečuje o KP v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem, vychází přitom z odborných vyjádření NPÚ  Obec může podle místních podmínek po projednání s úřadem ORP zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek  schvaluje obecní rozpočet a nakládání s majetkem obce Národní památkový ústav (NPÚ)  vznikl k 1. 1. 2003  Příspěvková organizace státu (Ministerstvo kultury)  zpracovává rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé výhledy rozvoje památkové péče  organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly, rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku společenského uplatnění kulturních památek  vede ústřední seznam a evidenci kulturních památek  zabezpečuje odborný dohled, vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče a další činnosti Národní památkový ústav  Územní odborná pracoviště Územní odborná pracoviště  zabývají se  poznáváním  dokumentací  odbornou péčí  ochranou památek, jejich souborů a památkových území (rezervací a zón)  bezplatně poskytují poradenství pro  zachování, údržbu a obnovu památek a při restaurování památek, rekonstrukcích apod.  zajišťují odborný dohled  památky různými formami prezentují  přibližují kulturní dědictví veřejnosti Územní památkové správy Zajišťují - správu hradů, zámků a ostatních památek v majetku státu, o něž Národní památkový ústav pečuje. - Čtyři územní památkové správy se sídly v - Praze, Českých Budějovicích, na Sychrově a v Kroměříži - mají na starost 113/106 památek, které najdeme ve všech 14 krajích České republiky Další nástroje památkové péče  Programové  Dlouhodobé  Strategie, koncepce  Krátkodobé  Akční plány  Ekonomické  Přímé nástroje  Subvence, dotace (fakultativní charakter)  Nepřímé nástroje  Daňový systém (obligatorní charakter) Programové nástroje  Státní kulturní politika  na léta 2021 – 2025+  analýza, hlavní cíle  vyhodnocení strategického materiálu Státní kulturní politika na léta 2015–2020 (s výhledem do roku 2025) Ekonomické nástroje památkové péče  Nepřímé ekonomické nástroje  Přímé ekonomické nástroje (dotační programy)  Nadnárodní úroveň – Evropské fondy  IROP (kulturní dědictví a cestovní ruch) – národní kulturní památky, památky z Indikativního seznamu UNESCO a kulturní památky (pouze v ITI)  Strategický plán společné zemědělské politiky – kulturní a přírodní dědictví – zejména drobné památky, spolková (volnočasová) a kulturní činnost, komunitní centra, obecní knihovny,  Národní úroveň  Program záchrany architektonického dědictví  Krajská úroveň  Jihomoravský kraj – podpora rozvoje v oblasti památkové péče Nepřímé ekonomické nástroje  Daňové zvýhodnění pro kulturní památky v rámci vybraných daňových zákonů:  Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů  Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty  Zákon č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitých věcí  Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí