Em\? *t ^ ±s i ^HauplUl>4Tiri"f i PQ 3.PJ? IMr.HAIIII , ..MSI- Co je to INFORMAČNÍ SYSTÉM IS jsou systémy pro sběr, udržování, zpracování a poskytování informací a dat. Příkladem informačního systému může být kartotéka, telefonní seznam, kniha došlé pošty aneb účetnictví. Systém nemusí být nutně automatizovaný pomocí počítačů a může být i v papírové podobě. http://cs.wikipedia.org/wiki/Informacni_system IS je soustava prvků spojených vazbami Novák J., Slavík J.: Počítač jako pomocník učitele. Portál 1997 INFORMAČNÍ SYSTÉM Dělení IS: * uzavřené x otevřené - podle toho, zda nastává interakce s okolím, * deterministické x stochastické - tzn. jednoznačné nebo statistické chování, ■ ■ ■ • proprietární x neproprietární - použití a kopírování je omezeno, zdrojový kód není k dispozici, • rozšířený x jedinečný - u koho brát rozumy. TVORBA VLASTNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Zpětná vazba - hlasujte, do které skupiny patříte: a) Používáme ve škole IS vlastní (školní) výroby. b) Používáme komerční IS (aSc Rozvrhy, Bakaláři, dm Vysvědčení, RELAX KEŠ, Evidence, Knihovna), SAS, Škola OnLine atp.). c) Nepoužíváme žádný elektronický IS. d) Není mi známo, jaký IS používáme. ff? ** IS a jeho základní prvky Hardware ICT pian CSM, Hawiaer D účetnictví personalistika, mzdy majetek, učebnice Školní jídelna rozpočet manažerské systémy zákony, směrnice, nařízení standardy, osnovy_______ administrativa učitele rozvrh, suplování EKONOMIKA RIZENI OSTATNÍ ŠKOLNÍ is ADMINISTRATIVNÍ SYSTÉM ŠKOLY PEDAGOGICKY INFORMAČNÍ SYSTÉM strategické údaje encyklopedické zdroje informací operační prostředky PODPORA VÝUKY ZAKA diagnostické prostředky multimediální programy simulační programy, modelování testovací programy___________ výukové programy___________ informační zdroje ______ virtuální realita Internet slovníky POCITAC A INFORMAČNÍ SYSTEM ŠKOLY OBECNE ZDROJE INFORMACÍ OBECNE PROGRAMY programy pro zpracování dokumentů (textů) grafické editory______________________ tabulkové kalkulátory_________________ prezentační programy______________ autorské systémy knihovnické služby statistické a analytické programy systémy pro vyhledávání v textech plánovací programy____________ systémové a pomocné programy Novák J., Slavík J.: Počítač jako pomocník učitele. Portál 97 ZPŮSOB EVIDENCE ŽÁKŮ NA ŠKOLÁCH II. Způsob vedení evidence žáku Evidenci žáků vedou Počet skol % s wužitím evidenčního SW -> 2 152 52 pouze v papírové podobě 2 020 48 Celkem 4 172 100 Graf £. 1 Způsob vedení evidence žáků školami v květnu 2004 48% L J J □ s využitím evidenčního SW ■ pouze v papírové podobě Šetření probíhalo v květnu az červenci 2004, MTW ZPŮSOB EVIDENCE ZAKU NA ŠKOLÁCH lila. Evidence žáků - podle druhu školy Typ školy Celkem Používají SW Papírová evidence Používají SW (%) Papírová evidence (%) VOŠ 94 S3 11 ss 12 SŠ 902 713 1S9 79 21 Z Š a zvláštní škola 3 283 1 437 1 846 44 56 pomocná škola 164 30 134 IS 82 Celkem 4 172 2 152 2 020 52 4S r-. Evidence žáků 90 80 70 60 , 50 procento ,„ 30 20 10 0 a a L Celkem VOS SS typ školy ZŠ pomocná škola O Používají SW a Papírová evidence Šetření probíhalo v květnu az červenci 2004, ÚIV. školní is Nabídka nejrozšířenějších SW systémů pro školy (abecedně): aSc Rozvrhy (Applied Software Consultants) asc Rozvrhy BAKALÁRI Bakalári (Bakaláři Software) ptOílKltTlU. ptů ÍKťimí dm Vysvědčeni, Evidence, Knihovna (dm Soft.) RELAX KES (Alis spol. s r.o.) (MP-Soft) Škola OnLine (CCA Group) ZPŮSOB EVIDENCE ZAKU NA ŠKOLÁCH VI. Evidenční software Programový balík Počet škol % Bakaláři 1 164 54 DM Evidence 365 17 Systém agend pro školy (SAS) 279 13 RELAX - KEŠ 76 4 Jiný software 268 12 Celkem 2152 100 Šetření probíhalo v květnu az červenci 2004, ÚIV. aSc Rozvrhy Applied Software Consultants aSc Rozvrhy http://www.asctimetables.com/ •jednoúčelový program pro generování rozvrhu • suplování • doplněk: rozvrh na mobil • možno použít obrázky místo názvů předmětů • používán v 98 zemích světa + dobrá schopnost generovat rozvrh - pouze jednoúčelový nástroj m» -™t^ a^ «a^ ■** H^3 _ -t ■ |l'Jmfc 11 rw*'m JI *i*** II j«-j. 1 J to. j| N: :■■:/ smatu 1A-CMB ■J'jIii^iiJľ-- rclUkh OSBDFE' ca-ce; 1/ YS VĚD CENÍ ■P a TlnLJMI ii .1 ?L" L l«JTJ *l»jJl ' r ZŠ Pro pokračovaní stisknite-tiatiitse * naivtm tříay, tt literou tl přejete pn«v»t,, 3A | 4A | S.A | 6A | 7A | 6.A | SA 1.A | 2A l B 2B 3E 4E 5.B 6.B 7.B B.B 9.B 1.C 2.C 3.C 4.C S.C 9.C 5.C $.c 7.C 1.D | 2.D | 3.D 4.D 5 D S. D 7.D 8.D 9.D 1.E || 2.E | 3.E 4.E 5.E S.E 7.E G.C 9.E P(H"*ilk5V Modre pou ijredov tfr>. tor» ji i&fjta čuj FWn v.-r* Hw-ilírv'rírxKnédaiBdaní iíii^ŕTUHi \?K> ÍB9 2J |iijj:177lj: I ^nŕ&MŕJMfWlu-ŕiala| ,jjk ipď. I np^i prssuniski íäofsMsdií 6KÜÜ-aiři ejiWiitip Tip ii.ľon-,,1- ? U>...... H|l RELAX KES Alis spol. s r.o. RELA http://www.alis.dnet.cz/danky/detailM evid. žáků, zaměstnanců klasifikace tisk vysvědčení přijímací zkoušky maturity zápis do 1. tříd evidence úrazů evidence pošty inventarizace rozpočet textový editor + technická podpora zdarma i pro uživatele demoverze + nenáročný na HW + síťový přístup - mál Kaita žáka Od 1.9.2002 Třída G.A Č. radové Důvod změny [příchod] PřevodzRELAXu[DCB Odkud přišel Do Důvod zrněny (odchod] Kam odešel SAS Systém agem MP-Soft evidence žáků a pracovníků klasifikace žáků závěrečné zkoušky a maturity uplatnění absolventů (přihl. na VŠ) zápis žáků, přijímací řízení rozvrh hodin, suplování vedení školní matriky knihovna, majetek i pro školy 5A3 http://www.mp-soft.cz/?id=sas/main + komplexní balík pro školu + dvakrát ročně zdarma seminář - cena - menší rozšířenost a OJr/Fc-ní Iriforn KATEI Kt školy n* KATEDRA - SkolaOnLine CCA Group http://katedra.skolaonline.cz/ • evidence studijních výsledků a docházky • evidence osobních údajů zaměstnanců školy, studentů • plánování hodnocení studentů, porad, akcí • evidence zkušebních plánů pro jednotlivce nebo kolektivy • správa rozvrhů, podpora suplování • využití generátoru rozvrhů ASC evidence odpracovaných hodin tisk vysvědčení, evidenčních listů evidenci skladu, inventáře a plateb modul pro správu knihovny evidence přijímacího řízení, maturit možnost plánování školních akcí B PORTAL BERANA VEDENI □ KATEDRA Celkové Vypi? hodnocení studenta Diskuse Odhlásit ze systém :iti< :2.Li.2004 Student: Jan Novák Období; 1. r. Předmět Český jazyk a literatura m Anglický jazyk Občanská Chemie - ■ :r- -■-,-,■ ■ ■, ■-:: -lir, rľ- ř^^LM ' [ 1,00] L.00] [ 1.D0] [ 1.00] [ 0.60] 2 3 2rů7 3 2 2 3r5 2 3rSĚ 4 5 4r33 2r5 2 2 4 2 2 ě2F Uložitomezerí rs^^: KATEDRA - ŠkolaOnLine http://katedra.skolaonline.cz/ • technologie MS SQL Server 2000 a .NET Framework • marketingově silná kampaň • cca 50 škol (v roce 2005) + možnost provázat s modulem Žákovská + možnost provázat s Class Serverem + vše on-line, přístup odkudkoli - přístup pouze přes Internet (nikoli lokálně po LAN) - nutné rychlé připojení k Internetu - některé pokročilejší funkce mohou chybět KATEDRA 3 ro í kolt "* I » 11 r r, ( 1 !l JEDNOÚČELOVÉ IS Jednoúčelové IS zaměřené na komunikaci přes Internet iškola.cz (Computer Media s. r. o.) WebNotes (Datin) iškola.cz škola.cz http://www.iskola.cz/ Computer Media s. r. o. evidence známek a poznámek, docházky vedení rozvrhu hodin a suplování (nikoli generování) testy on-line SMS centrum (1,7 Kč / SMS) vývěsky umožňující komunikaci spravování, zadávání a vyhodnocování domácích úkolů schránka důvěry e-mailová schránka jméno.skola@iskola.cz 30 denní zkušební lhůta (50 žáku) cena dle počtu žáků (př.: 301-400 žáku - 4200 Kč/rok) kočkopes (LMS & IS & web) nebo nový český Facebook Docházka: l.A !■ . . ■ ■ ■ 1 ob da hi! 1.PölölEti2ÜD5;2Dae v | Vyber | -:-: ID í 20D5 >> T Po Út St Ct Pa" 5a Nů 39 12 +0 3 456 ľ B 9 +110 1112 13 14 15 lŕ 4217191í 2Ü 212i 23 43 14 2= 2Ě, 27 IS Z? 3D 4431 43. týden.. r.20D5, lichý ŽJt p,»..irir 24.10. Jterŕ 25.10. Středa 2Ŕ.10. ctut-tek 27.10. Pátnli 29.10. Sobota 29. LŮ. Nedala 30.10. Popopo balancoá 1 S Elia v il Jm úlu bobika oarbduda Barborka Qarbarkia Sestai.lt Sestavit 3 Sita v it Sestavit Martina Bälachaua' d Ijöl-Sll 5 Detail z: 3 D ots Í „L Detail 2 Detail 1 IJ4*t=lll Al; á ftrtník Madauj Kak^a Michal Kjucharak D.L ? 1 1 S BftJ U It Sestav t „L -or-au- Detail e-ast-avit Eflitiult Sastauft 1 1 Sesta-Jlt Sestavit °\ _=.-n = i = projev. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Dtiilova. kol.: Sprechen SiaDett^ch I. Praha: Polyglot, 2000. Cvičebnice namačká gramatiky Jtma Fretniöchaft UČEBNÍ POMŮCKY DALŠÍ ZDROJE POZNÁMKY CD přehrávač internát, časopisy video materiály ke kopírováni II bude na ko umet UČEBNICE OBSAH záři říjen listopad 25.11. -1 lekce 11 Freizeit tni hovořit o ivém volném čase. o '•~-ri,Í. Hobbvš svých koniccich. potüvat hoiina L ett e tni ihre perfekttm Hobbvš Perfekttm Poimět man i eí SPECIALIZOVANÉ IS PRO ODBORNÉ ŠKOLY • IS cestovního ruchu • hotelový IS • pokladní software • lázeňský IS • poštovní IS • účetní a ekonomický software • CRM (Customer Relationship Management) TVORBA VLASTNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Organizace řízení tvorby a návrhu systému má zpravidla tyto fáze: • úvodní studie, • rozbor zadání, • analytické modelování, • systémový design, • objektový design, • implementace, • zkušební provoz, • nasazení. TVORBA VLASTNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU Jaké máte zkušenosti z vytvářením vlastního IS školy? Podělte se o ně s ostatními. Co bylo nejtěžší? Co Vás příjemně překvapilo? Šli byste do toho znovu? Zopakovali byste tuto volbu? VÝBĚR ŠKOLNÍHO IS Důležité faktory • rozšířenost • zázemí a renomovanost autorské firmy • podpora (telefonní linka, servisní technik, web, školení) • možnost vyzkoušet (download zkušební verze) • dostupný známý, který IS používá • rozšiřitelnost v budoucnosti • možnost exportu a importu dat • přístup k datům přes Internet • aktualizace přes Internet • cena (pořizovaní, aktualizací) PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. ondrej@neumajer.cz nam