1 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Ondřej NEUMAJER ondrej@neumajer.cz http://ondrej.neumajer.cz/skolniweb/ září 2007, Praha PLÁNOVÁNÍ VÝSTAVBYPLÁNOVÁNÍ VÝSTAVBY INTERNETOVÉ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÉ PREZENTACE ŠKOLY 2 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Struktura prezentace 1) Plánujeme školní web ˇ Proč? Pro koho? Co? Jak? Kde? Kdo? Jak často? Kdy? 2) Nápady pro školní web ˇ Co by mohlo být obsahem webových stránek 3) Školní web a zákony ˇ Autorský zákon, ochrana soukromí, zákon o svobodném přístupu k informacím 3 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Občas nějaká otázka... 4 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Plánujeme školní web 5 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY internetové stránky internetová prezentace webové stránky webové sídlo webová prezentace HTML stránky web site web pages informační systém redakční systém ,,místo na Internetu, žijící svým životem" služba Internetu World-Wide Web (WWW) Být na webu... 6 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Internetové stránky školy: Proč? aneb Hlavní cíl stránek Pro koho? aneb Cílová skupina návštěvníků Co? aneb Obsah Jak? aneb Jaký nástroj zvolit Kde? aneb Webhosting Kdo? aneb Redakční rada Jak často? aneb Aktualizace Kdy? aneb Kdy a čím začít Než zadáme zakázku... ...položme si otázku 7 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Předešlé otázky musí zodpovědět vedení školy! Učitel informatiky, resp. ICT koordinátor, se může stát poradcem (zejména pro otázku Jak?). Není ale kompetentní odpovědět na všechny otázky! Odpovídá vedení školy 8 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Proč? aneb Hlavní cíl stránek obecně představují školu umožňují informovat rodiče o organizaci školního roku prohlubují komunikaci školy s žáky a rodiči zprostředkovávají přijímací řízení pro nové žáky shánějí zájemce o vzdělání ve škole informují o formách a výsledcích výchovně-vzdělávacího procesu školy (Manifest SPIS 2004: Zřídit ,,elektronickou žákovskou knížku", resp. ,,elektronickou školu" pro efektivnější komunikaci rodičů se školou, http://www.spis.cz/spisnew/index.php?id=481) nabízejí kurzy pro externí studenty či informace o dalších kurzech a seminářích pro veřejnost zprostředkovávají výměnu pedagogických zkušeností 9 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Proč? aneb Hlavní cíl stránek dělají reklamu doplňkové činnosti školy tvoří platformu pro spolupráci s partnerskými školami umožňují zákonným zástupcům žáků přístup ke klasifikaci a výsledkům práce svých dětí, rozvrhu, změnám suplování atd. zprostředkovávají administraci soutěží, které škola na obvodní nebo krajské úrovni organizuje (např. zveřejnění přihlášek, pravidel a výsledků literární, hudební nebo třeba tělovýchovné soutěže) slouží jako výkladní skříň prací žáků ­ práce textové (básničky, povídky), grafické (naskenovaný výkres, fotografie keramického artefaktu) nebo hudební (školní hymna, písnička školního sboru) 10 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Proč? aneb Hlavní cíl stránek Napadá Vás nějaký jiný hlavní cíl webových stránek? 11 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Příklady další cílů odejmout práci vedení školy v poskytování informací (např. o výsledcích přijímacího řízení) získat aprobované učitele vyhovět zákonu 106/1999 Sb. o poskytování informací (úřední deska školy) být moderní, být in Proč? aneb Hlavní cíl stránek 12 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Je cíl Vašich stránek správně formulován? Jednou z osvědčených metod pro formulaci cílů je technika SMART, která spočívá na těchto základech: S ­ to make a sence (smysluplný) M ­ measurable (měřitelný) A ­ acceptable (akceptovatelný) R ­ realistic/reasonable (realizovatelný) T ­ time limited (dosažitelný v konkrétním čase) Proč? aneb Hlavní cíl stránek 13 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY rodiče současných žáků rodiče potencionálních žáků noví učitelé jiné školy veřejnost určitá komunita sponzoři sociální partneři děti, žáci, studenti zřizovatel, MŠMT, ČŠI, kontrolní orgány Popis modelového čtenáře ­ přizpůsobit web jeho potřebám (věk, pohlaví, vzdělání, zkušenosti, specifika) Pro koho? aneb Cílová skupina návštěvníků 14 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Pro koho? http://www.gjm.cz/ 15 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Koho chceme naším webem oslovit? Pro koho jej vytváříme? A proč? Kdo jsou skuteční návštěvníci našeho webu? Proč k nám přicházejí? Jsou stránky pro všechny zájemce nebo jen pro vymezenou skupinu? Jaké informace návštěvníky zajímají? Jak si návštěvníky udržet? Nenabízím něco (zbytečně), co nabízí všichni ostatní? Je web skutečně ten nejlepší prostředek pro zpřístupnění této informace? Je to efektivní a vhodné? Pro koho? aneb Cílová skupina návštěvníků 16 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jaký má tato stránka význam? 17 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Obsah je to nejdůležitější! Co? vyplyne z odpovědi na Proč? a Pro koho? Chcete čtivý, živý a navštěvovaný web? Zapomeňte na statické stránky bez časté aktualizace! Dobrý školní web se může stát otevřenou platformou pro výměnu názorů rodičů, žáků či absolventů. Není to ale zadarmo. Blíže viz Nápady pro školní web. Co? aneb Obsah 18 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY http://www.mendelova.cz/ I ZŠ může mít obsahově bohatý web! 19 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Způsob tvorby WWW stránek Oddělení formy (vzhledu) od obsahu Kvalifikace webmastera Kvalifikace redaktora Týmová spolupráce (přispívá více osob) Pravděpodobný výsledek export/konverze z různých datových formátů (textový, grafický, prezentační program) ne nízká ne WYSIWYG editor (What You See Is What You Get) ne nízká ne HTML editor (psaní stránek v jazyce HTML) ne vysoká ne blog, weblog (on-line i off-line) ano střední nízká možná redakční systém ano vysoká nízká možná nedosažitelný ideál ano nízká nízká možná Ideální by bylo, kdyby měly školy k dispozici takové nástroje, které by jim umožnily přenést svoji pozornost z formy na obsah. 20 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Máte školní web řešený redakčním systémem? 21 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY REDAKČNÍ A PUBLIKAČNÍ SYSTÉMY (CMS) CMS ­ Content Management Systems jde o (nej)méně náročný způsob publikování na webu umožňují celému týmu lidí sdílet informace přesně definovaným způsobem příklady: portály, blogy, elektronické obchody, diskusní fóra, e-learningové systémy, e-ziny každý uživatel zastává určitou roli (např. roli grafika, jazykového korektora, redaktora, šéfredaktora) redakční systém funguje na principu klient-server. Na internetovém serveru je umístěn příslušný soubor textů (databáze článků), ke které se přistupuje pomocí webového rozhraní (klasické webové stránky s formulářovými políčky). Autoři a návštěvníci potřebují na své straně pouze připojení k Internetu a webový prohlížeč. Jak? aneb Jaký nástroj zvolit 22 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY REDAKČNÍ A PUBLIKAČNÍ SYSTÉMY (CMS) každý uživatel má přesně definovaná práva a může vykonávat pouze ty operace, které mu byly svěřeny (hierarchie práv) Příklady rolí: redaktor ­ píše články do předem schválených rubrik (co nejmenší nároky na obsluhu) šéfredaktor ­ rediguje všechny nové články, opraví stylistické a gramatické chyby, klíčová slova pro pozdější vyhledávání a zadá datum a hodinu publikace administrátor ­ správce systému, který jej nainstaloval na server, nastavil vzhled, jednotlivé rubriky, práva uživatelů, atd. Pro rutinní provoz serveru to ani není potřeba. Jak? aneb Jaký nástroj zvolit 23 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Modularita redakčních systémů: diskusní fórum ­ čtenáři mohou vkládat vlastní komentáře k článkům anketa aneb hlasování aktualita ­ krátký sloupeček obsahující nějaký důležitý text náhodný text ­ např. vtip, citát dne atd. reklama ­ zpravidla reklamní proužek (banner) nebo textová reklama fulltextové vyhledávání na serveru ­ hledání podle zadaných slov chat ­ on-line diskuse převzaté zprávy z jiného serveru odkazovník neboli rozcestník newsletter ­ zasílání novinek na e-mail Jak? aneb Jaký nástroj zvolit 24 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYRed. systém Media Factory A ... C ­ reklamní bannery D ­ hierarchický přehled rubrik E ­ kalendář akcí F ­ diskusní fóra G ­ fulltexové vyhledávání H ­ články ­ datum, autor, rubrika, název článku, perex článku, diskuse k článku http://www.ceskaskola.cz/ 25 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYOpen source redakční systém phpRS http://www.1zsostrov.cz/ 26 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Výběr z desetibodového seznamu podmínek pro Open Source viz http://www.opensource.org/: licence programu nesmí nikoho omezovat v prodávání nebo rozdávání programu jako součást celku obsahujícího programy z různých zdrojů licence nesmí vyžadovat licenční poplatek nebo jiný poplatek za takový prodej program musí zahrnovat zdrojový kód a musí být umožněna jeho distribuce jak ve zdrojové formě, tak v kompilované formě licence musí povolovat modifikace a odvozená díla licence nesmí diskriminovat žádnou osobu nebo skupinu osob. Open Source 27 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Znáte nějaký konkrétní program, který je Open Source? 28 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Příklady Open Source software: Linux OpenOffice.org Mozilla Firefox Mozilla Thunderbird Apache Moodle NVU (SeaMonkey) Open Source 29 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kde? aneb Webhosting Prostor, kde se budou internetové stránky fyzicky nacházet ­ hostování školní prezentace na nějakém webserveru. Tři možnosti: webserver přímo ve škole ­ dedikované PC, konektivita komerční webhosting ­ dostupnost 24/7/365, velikosti v MB, garance dostupnosti, zálohování, statistiky, skripty, dbf spřízněná instituce ­ např. zřizovatel Otázku webhostingu vhodné konzultovat s odborníkem. 30 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdo? aneb Redakční rada Redakční rada webových stránek British Educational Communications and Technology Agency (BECTA) doporučuje (http://www.becta.org.uk/): senior manager ­ hlavní zodpovědnost za obsah project manager ­ zajišťuje aktuálnost a pravidelnou, resp. častou aktualizaci stránek editor ­ kontroluje validitu odkazů, tedy to, že směrují na funkční stránky sub-editor ­ ručí za jazykovou správnost, provádí jazykové korektury tým učitelů a žáků ­ starají se o obsahovou stránku Hlavně ne one man show! 31 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdo? aneb Redakční rada Redakční rada webových stránek Čím pestřejší skupina participuje na tvorbě webu, tím pestřejší bude sám web! zástupce vedení školy samotní učitelé zástupci jednotlivých tříd zástupce sdružení rodičů a příznivců člen Rady školy Nutno přesně vymezit kompetence, rozdělit role, úkoly a zodpovědnost. Vedení školy musí školní web přijmout za své! Je to science fiction? Nevadí, pusťte se do práce s lidskými zdroji, které máte k dispozici. 32 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jak často? aneb Aktualizace Jasná odpověď: Co nejčastěji! V každé škole se neustále něco děje. Interní zprávičky přibližují školu čtenářům, bojují proti anonymitě. Důležitý údaj na webu: datum poslední aktualizace. Ideální je rubrika Novinky, Aktuality, Nově zařazeno ... Aktualizace denně/týdně/měsíčně ­ záleží na velikosti redakční rady. Čtěte svůj web co nejčastěji! 33 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdy aneb Kdy a čím začít? Plánujte web ­ od jednoduchého ke složitějšímu. 34 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jakými způsoby nové webové stránky propagovat? 35 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdy aneb Kdy a čím začít? Jak dát o nových stránkách světu vědět (klasicky): regionální tisk ­ článek v region. novinách, screenshot propagační materiály ­ školní brožurky, ročenky, školní kalendář, informační list, školní časopis atd. žákovské knížky či studentské indexy ­ nejrychlejší způsob, jak informovat rodiče vizitky zaměstnanců ­ WWW i e-mailové adresy oznámení na vstupu do školy ­ kupodivu nejefektivnější způsob, jak tuto informaci rozšířit 36 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdy aneb Kdy a čím začít? Jak dát o nových stránkách světu vědět (elektronicky): on-line registr Ústav pro informace ve vzdělávání ­ nejkomplexnější informace školském rejstříku na http://delta.uiv.cz/ Informační systém SIPVZ na adrese http://is.e-gram.cz/skoly/ indexace v katalogových a vyhledávacích serverech ­ katalogy: Seznam, Atlas, Centrum ­ vyhledávače : Google, Jyxo odkazy ze spřátelených webů ­ čím více, tím lépe emailová rozesílka ­ pozor na spam 37 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Indexace ve vyhledávačích ­ optimalizace TOP10 Pozitivní faktory 1.Klíčové slovo použité v elementu title 2.Globální link popularity webu (počet a důležit. odkazů) 3.Text, jímž je tvořen zpětný odkaz 4.Link popularity v rámci vnitřní struktury webu 5.Stáří webu 6.Tématická relevance odkazů směřujících na web 7.Link popularity webu v rámci skupiny tématicky souvisejících webů 8.Klíčové slovo použité v textu stránky 9.Globální link popularity odkazujícího webu 10.Četnost přibývání nových odkazů na web 38 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Indexace ve vyhledávačích ­ optimalizace TOP5 Negativní faktory 1.Server je často robotům nepřístupný 2.Obsah velmi podobný nebo duplicitní k již zaindexovanému obsahu 3.Odkazování na nekvalitní a spamovací weby 4.Použití duplicitních elementů title a meta na velkém množství stránek 5.Účast v odkazovacích službách nebo prodej odkazů Zdroj: Search Engine Ranking Factors V2 (Rand Fishkin a Jeff Pollard, 2. 4. 2007 39 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Kdy aneb Kdy a čím začít? Pozor na neoficiální (studentské, rodičovské) stránky. mohou se tvářit jako oficiální a ,,nedělat škole dobrou pověst", třeba i neúmyslně. Řešení: pouze v rámci slušného chování nabídněte studentům/rodičům spolupráci na vytváření oficiálního školního webu buďte rychlejší Např. http://katalog.seznam.cz/Instituce-a-urady/Vzdelavaci-ins http://www.skolnistranky.cz/ 40 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYOficiální stránky školy? http://www.mujweb.cz/www/vosopava/ 41 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYSkutečně oficiální web http://www.vosahs.cz/vos/ 42 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY http://www.spsejecna.cz/ http://spsejecna.wz.cz/ 43 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jaké potencionální problémy s provozováním webových stránek Vás napadají? 44 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Potencionální problémy provozování webových stránek zahlcení vedení školy (email, diskuse, problémy, validita informací) nepříjemné a vulgární diskuse ­ pravidla pro přispívání kvalitní aktualizované stránky znamenají hodně práce (a příslušné ohodnocení :-) TCO je většinou vyšší 45 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jedná se o specifickou odbornou činnost, kterou lze v odlehčené variantě realizovat i ve školním prostředí. Vhodní testeři: učitelé žáci a studenti rodiče víceméně kdokoli, kdo zatím web nezná Nutno zvolit vhodné úkoly a sledovat, jakým způsobem a jak rychle je tester plní, co mu dělá potíže. Příklady úkolů: nalézt telefonní a e-mailový kontakt na vedení školy zjistit termín podzimních prázdnin zjistit cenu stravného a způsob úhrady vyhledat seznam členů a kontakt na Radu školy zjistit informace o přijímacím řízení Testování použitelnosti 46 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web 47 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web DOMÉNA hierarchické uspořádání doménového systému (např. it.pedf.cuni.cz) pro ČR je doménou nejvyšší úrovně .cz správu domén zajišťuje CZ.NIC (Network Information Center), faktickou registraci domén registrátoři. Seznam je dostupný na http://www.nic.cz/ platí pravidlo KDPTDM prefix identifikující konkrétní službu Internetu na začátku: www.e-gram.cz, ftp.seznam.cz souvisí se školními emailovými adresami, např.: neumajer@zsangel.cz 48 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web DOMÉNA ideální vlastní doména druhého řádu, např. www.gfxs.cz, www.lupacovka.cz, www.zsruska.cz pozor na příliš dlouhé názvy, např. www.zs17listopadu.orlovalutyne.indos.cz webhostingy nabízejí subdomény ve své doméně, např. zsbartosovice.raz-dva.cz nebo www.sweb.cz/zsnavrsku/ stránky nutno indexovat ve vyhledávačích, deklarovat na vizitkách a školních materiálech není dobré adresu měnit, a když tak zařídit přesměrování 49 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web TITULNÍ STRÁNKA do objemu přenášených dat co nejmenší (pozor na syndrom MSMT) musí být jasné, že se jedná o oficiální školní web logo na všech stránkách webu funguje jako odkaz na titulní stránku vyhýbat se zkratkám používat přiměřenou grafiku (méně je mnohdy více) 50 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Co by mělo být na titulní stránce školního webu? 51 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web TITULNÍ STRÁNKA přesný název a adresu školy ­ nejlépe umístit do záhlaví kontaktní informace ­ je-li kontaktů více (tel. čísla, emaily na učitele...), pak z titulní stránky odkáz na stránku s těmito informace vyhledávání ­ políčko formuláře pro vyhledávání na každé stránce webu, zejména na titulní cizojazyčná verze ­ odkaz na verze stránek v cizím jazyce datum poslední aktualizace ­ nejlépe u každého příspěvku 52 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web TITULNÍ STRÁNKA seznam rubrik (konzistentní navigace) nebo jinak řešená navigace ­ zajišťuje pohybovat po stránkách, vždy na stejném místě kontakt na správce webu ­ např. v patičce prohlášení o přístupnosti ­ viz Pravidla pro tvorbu přístupného webu ( http://www.micr.cz/files/1588/BP_web.htm) mapa webu ­ není povinná, ale prospěšná. počítadlo přístupů ­ či statistika přístupů 53 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web TITULNÍ STRÁNKA ­ takhle NE!!! aktuální datum a čas ­ proč? animace ­ web by měl být živý svým obsahem, nikoli blikajícími prvky. příliš mnoho grafiky velké obrázky ­používat náhledy zvukový doprovod ­ nejde o hudební dílo, například třídní pokřik nebo písničku z hudební výchovy odkazy na notoricky známé weby reklama ­ nenápadný odkaz na sponzory nevadí intro ­ nejlépe dlouhé a ozvučené, viz http://www.maximise-ict.co.uk/ 54 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYObsahově možná zajímavé, ale: přemíra grafických prvků nevhodné strukturování obsahu mnoho odkazů nesouvisejících se školou 55 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web KONTAKTNÍ INFORMACE měly by být na zvláštní stránce telefonní seznam s e-mailovými kontakty na učitele (nutná opatření, aby učitelé emaily četli; správné konvence +420 123 456 789) textový popis, jak se do školy dostat, včetně spojení mapa okolí školy ­ možno použít on-line mapy, např. http://mapy.atlas.cz/mapa/zsangel/ adresa elektronické podatelny kontakt na správce webu 56 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM NA WEBU Systémy pro školní administrativu evidence žáků tvorba rozvrhů suplování přijímací řízení zápis do prvních ročníků knihovna kalendář akcí 57 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYUkázka suplování na webu http://www.gyzamb.cz/rozvrh/supl/suplov.htm 58 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM NA WEBU Žákovská knížka on-line klasifikaci on-line nutná dobrá konektivita a počítač pro každého učitele pro učitele hodně práce, dnes netradiční Skutečně to chceme? Co na to rodiče? Uvidíme je ještě? 59 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYUkázka žákovské knížky na webu http://zakovska.skolaonline.cz/ 60 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM NA WEBU Školní jídelna Web ŠJ především informace o provozu a provozním řádu: kontakt na jídelnu (adresa, telefon, mobil, elektronická adresa, IČO, číslo účtu), informace o provozní době (kdy je jídelna otevřena, kdy se vydávají obědy, snídaně, večeře), informace o prodeji stravenek, objednávkách (kdy je možno zakoupit stravenky, kdy se objednává u terminálů, dokdy je možné se z jídla odhlásit), ceny jídel (co stojí stravenky, ceny jednotlivých jídel, výše dotací), informace o akcích v jídelně (Dny cizích kuchyní, Den otevřených dveří, výstavy a předvádění aj.). 61 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYUkázka jídelních objednávacích systémů http://objednavky.barda.cz/ 62 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA ŠKOLY velmi lákavé téma různé pojetí ­ od opravdových procházek 3D virtuálním prohlížečem např. http://www.vsps-su.cz/ nebo http://www.vsh.cz/new/?uid=10&category=32&lang=cz přes simulované procházky školou např. http://www.zs-a-ms-teplysovice.wz.cz/ simulovaný ,,průlet" školou, viz GJM_prulet.mpg po obyčejné fotografie, resp. galerii obrázků on-line webové kamery vzdáleně řízené laboratoře 63 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYWebová kamerka snímá on- line terárium s gekony http://www.zscvrch.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=135&mode=thread&order=0& 64 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ VRBA umožňuje napsat připomínku, stížnost či námět aniž by byla odhalena identita pisatele schránka musí být ,,vybírána" 65 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web DISKUSNÍ FÓRUM výborné oživení webu web pak žije vlastním životem náročné na monitorování pro správnou funkci vyžaduje reakce vedení školy problém cenzury ­ řešení: mazat pouze vulgární, urážlivé, rasově či sexuálně zabarvené příspěvky problém anonymů ­ řešení: pouze pro registrované Diskusní fóra jsou lakmusovým papírkem klimatu školy! 66 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYDiskusní fórum, kde škola reaguje http://zs.mukarov.indos.cz/diskuse.htm 67 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ČKD aneb ČASTO KLADENÉ DOTAZY, na webu často jako Frequently Asked Questions (FAQ) ideální způsob, jak předejít dotazům na e-mail vhodné postupně doplňovat vhodné strukturovat dle témat (sdružit obsahově podobné) 68 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jaké ČKD byste volili? 69 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYČasto kladené dotazy http://www.oakhs.cz/?page=12 70 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web VÝSLEDKY VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Výsledky srovnávacích testů (SCIO, KALIBRO, PIRLS, TIMSS, PISA...) velmi vhodné je představit základy, na kterých byl výzkum realizován a způsob, jak výsledky interpretovat vždy je vhodné umístit odkaz na domovské stránky příslušného výzkumu Výsledky přijímacích zkoušek Inspekční zprávy ČŠI (http://www.csicr.cz/) 71 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYVýsledky přijímacích řízení minulých let 72 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Klima školy nejlépe poznáme ze ŠKOLNÍHO ŘÁDU 73 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Klima školy nejlépe poznáme ze ŠKOLNÍHO ŘÁDU 74 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web STUDENTSKÉ PRÁCE výtvarná díla literární díla hudební díla stránky jedinců i třídních kolektivů práce oceněné v různých soutěžích výstupy ze školních projektů Pozor na bezpečnost dětí na Internetu a Autorský zákon! 75 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ ČASOPIS Mnohdy komplexní dílo, na jehož vzniku participuje mnoho osobností a jež může sloužit čtenářům a hlavně mladým autorům k nácviku mnoha schopností a dovedností. Vhodný formát: (X)HTML, PDF, RTF http://www.radiodomino.cz/casopisy.htm http://bemi.org/delirium/index.php3?mn=archiv&id=0 76 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ŠKOLNÍ KRONIKA A HISTORIE ŠKOLY Webové zpracování eliminuje základní problém všech kronik, tedy problematický přístup pro širší skupinu zájemců. http://www.santoska.cz/foto4.php 77 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web zadání úloh vypracovaná řešení e-learning podpora předmětu vzdělávací stránky STUDIJNÍ MATERIÁLY http://moodle.cz/ http://kojot.gfxs.cz/komise/z/ 78 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web PROPAGAČNÍ MATERIÁLY informační listy průvodce kalendáře bulletiny brožurky ročenky plakáty prospekty vývěsní deska bulletin nabídka školení software video klip 79 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web NAPSALI O NÁS o každé škole se občas píše, např. v regionálním tisku každého ředitele občas zpovídá redaktor Vše shromažďujte a zveřejňujte! Prohledejte web: link:www.naseskola.cz 80 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web KALENDÁRIUM Soupis významných událostí v kalendářním řazení. zahájení školního roku termíny prázdnin pedagogické rady třídní schůzky školy v přírodě lyžařské výcviky besedy http://www.zsdr.cz/index.php?module=PostSchedule 81 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web ROZPIS ZVONĚNÍ Jedna z nejčastějších informací, kterou rodiče na webu hledají (nejčastěji v žákovské, kterou mají žáci u sebe). 82 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Nápady pro školní web BONUS přidaná hodnota, prémie, něco navíc něco, co si lidé zapamatují a budou si o tom povídat Např.: recepty perličky ze školních lavic SW spořič 83 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony 84 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony AUTORSKÝ ZÁKON č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů Autorské dílo je literární nebo jiný umělecký či vědecký výtvor fyzické osoby, jehož znaky jsou jedinečnost a smyslová vnímatelnost. U fotografií, počítačových programů a databází postačí, jsou-li autorovým vlastním duševním výtvorem, nemusí být jedinečné. Bezúplatná zákonná licence ­ ke vzdělávacím účelům je možné bezúplatně užívat zveřejněné dílo ve vyučování. Musí jít o dílo dokončené. Nutno uvést: jméno autora, název díla a pramen!!! 85 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony AUTORSKÝ ZÁKON č. 121/2000 Sb. Školní dílo ­ vytvořili žáci nebo studenti ke splnění školních nebo studijních povinností. Škola může taková díla užívat i bez jejich souhlasu, ovšem pouze nevýdělečně a jen ke své vnitřní potřebě. Nutno uvést: jméno autora, název díla a pramen!!! 86 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony AUTORSKÝ ZÁKON č. 121/2000 Sb. Bohužel, školní web nelze z tohoto pohledu označit za prostředek vzdělávání! Co to znamená? Ke zveřejnění autorských děl na školním webu musí mít škola povolení od autorů. Doporučení: povolení od zákonných zástupců v písemné formě. Dokument MŠMT: Ochrana autorských práv 87 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Jaká opatření by měl splňovat školní web z hlediska ochrany soukromí žáků a studentů? 88 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony OCHRANA SOUKROMÍ OBČANSKÝ ZÁKONÍK, zákon č. 40/1964 Sb. ,,podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby." ...jinak řečeno: prostor pro soudní spory 89 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony Zásady bezpečného školního webu chraňte soukromí žáků ­ žádné osobní informace jako telefon, e-mail, adresa dítěte nebo rodné číslo, zveřejňujte osobní stránky žáků pouze na intranetu nezveřejňujte fotografie se jmény ­ nemožnost děti identifikovat (možná kombinace: jméno žáka bez fotky nebo fotka bez jména) dbejte na vhodné pojmenování obrázků vyžádejte si souhlas rodičů ­ stejný souhlas byste měli mít i pro vývěsky nebo časopis. upřednostňujte hromadné fotografie před portréty kontrolujte odkazy a reklamu veďte žáky ke správnému chování na síti 90 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYNebezpečná identifikace žákyně. Uvedeno plné jméno, škola i fotografie. 91 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYZcela nepřípustné! Uvedeno plné jméno i rodné číslo, adresa současné školy a adresa nové školy. Zároveň zveřejněn termín schůzky (místo a čas), kde proběhne rozřazovací jazykový test. 92 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY 20 procent lidí, se kterými se děti setkaly, byli "jiní", než za koho se vydávali na Internetu ­ a to nejen ve smyslu věku (kde rozdíly činily dokonce i více než 20 let!), ale v některých případech i pohlaví (cca 18 procent z výše uvedených 20 procent). Výzkum agentury Gemius ve spolupráci se serverem Safer Internet a portály Seznam, Atlas, iHNed a iDnes, 2006. 93 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM č. 106/ 1999 Sb. (novelizován 23. března 2006) Jedna z premis: zvýšení transparentnosti zlepšuje kontrolu nakládání s veřejným majetkem. Jeden z cílů: zvýšení zájmu veřejnosti o veřejné záležitosti. Web původních autorů zákona: http://www.otevrete.cz/ 94 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM Školy jsou podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona, povinným subjektem, tzn. subjektem, který je povinen podle tohoto zákona poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti, jako příjemce dotací ze státního rozpočtu, tedy veřejných prostředků. 95 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM Zveřejňování informací je vymezeno § 5 odst. 1 a ukládá zveřejnit na místě všeobecně přístupném tyto informace: a) důvod a způsob založení povinného subjektu b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím, d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, e) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt jedná a rozhoduje, f) sazebník úhrad za poskytování informací, g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 18), h) výhradní licence poskytnuté podle § 14a odst. 4, i) usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7, j) adresu elektronické podatelny. 96 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM Odstavec 2. stejného paragrafu (§ 5) pak ještě doplňuje: a) právní předpisy vydávané v rámci jejich působnosti, b) seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle tohoto zákona včetně případných návrhů licenčních smluv 2b) podle § 14a. 97 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM Výroční zpráva dle § 18: zveřejnit do 1. března za předcházející kalend. rok o činnosti poskytování informací: a) počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti, b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí, c) opis podstatných částí každého rozsudku soudu ve věci přezkoumání zákonnosti rozhodnutí, d) výčet poskytnutých výhradních licencí, e) počet stížností podaných podle § 16a, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení, f) další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona. 98 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony VYHLÁŠKA O STRUKTUŘE POVINNĚ ZVEŘEJNĚNÝCH INFORMACÍ Od 1. ledna 2007 musejí všechny povinné subjekty na svém webu zveřejnit širší okruh informací. Vyhláškou č. 442/2006 Sb. z 31. srpna 2006 se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup: Vyhláška v PDF na webu MIČR Vyhláška v TXT na Portálu veřejné správy 99 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Školní web a zákony ZÁKON O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM každé zveřejnění informace musí být provedeno ve volně dostupném formátu, např.: (X)HTML, OpenDocument nikoli DOC z MS Word, zamknuté PDF škola nesmí odmítnout poskytnout informaci elektronicky s tím, že ji poskytne pouze v tištěné podobě informace musí být do 15 dnů od jejich poskytnutí žadateli zveřejněny také na webových stránkách místo zveřejnění možno předat v požadované struktuře správci portálu veřejné správy (http://portal.gov.cz/) každá škola by měla zřídit elektronickou podatelnu, jinak "... postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu povinného subjektu" 100 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYInformace zveřejněné dle zákona o svobodném přístupu k informacím http://www.zssumbark.havirov.indos.cz/infdle_zakona.html 101 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY (BECTA ­ British Educational Communications and Technology Agency, www.becta.org.uk) plánujte celý proces ­ v plánu počítejte s dalším rozvojem stránek začněte malou prezentací, tu poději rozšiřujte ­ nedávejte si zpočátku velké cíle vytvářejte stránky jednoduché a dostupné všem, včetně handicapovaných ­ dodržujte standardy (HTML, CSS, XHTML, atd.), neoptimalizujte pro jeden prohlížeč a jedno rozlišení používejte společné prvky na všech stránkách (odkazy, grafika, malé animace, ikonky, atd.) Navrhování efektivních stránek škol 102 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY nezapomínejte, pro koho stránky děláte nezavrhujte pomoc od nikoho ­ stránky mohou tvořit i děti vyžadujte zpětnou vazbu od návštěvníků aktualizujte často a pravidelně provádějte revize, občas si přečtěte stránky znovu respektujte copyright, bezpečnost dětí, zachování soukromí, vyhněte se plagiátorství Navrhování efektivních stránek škol 103 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY Hodnocení obsahu školních webů http://ondrej.neumajer.cz/skolniweb/aea/ Kniha Budujeme školní web praktické zkušenosti z budování školních webů návody, inspirace příklady pro váš web zákony a nařízení týkající se školních webů nástroje a pomůcky pro jejich tvorbu CP Books, 2005 Webová podpora knihy ukázkové kapitoly mnoho recenzí aktualizace knihy (pouze na webu) výsledky průzkumu webových stránek související články http://ondrej.neumajer.cz/skolniweb/ 106 INTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLYINTERNETOVÁ PREZENTACE ŠKOLY DĚKUJI ZA POZORNOSTDĚKUJI ZA POZORNOST PhDr. Ondřej NEUMAJER, Ph.D. ondrej@neumajer.cz