Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
NÁLEŽITOSTI ŠKOLNÍHO WEBU
AUTOEVALUAČNÍ ASISTENT
Verze dokumentu 1.02
Význam aktivity
Cílem této aktivity je poskytnout auto
rům, ředitelům škol a investorům
školních webů kritéria, podle kterých lze
hodnotit kvalitu oficiálních školních
webových prezentací.
Systém autoevaluace je nástrojem, pomo
cí kterého si každý autor webových
stránek může sám určit, jaké úrovně jeho
web dosahuje.
Jednotlivá hodnotící kritéria jsou sty
lizována tak, aby byla návodná a jedno
značně poukazovala na vlastnosti dobrého
školního webu.
Snahou autora je, aby se zvolená kritéria
stala vodítkem pro subjekty, které pořáda
jí soutěže v tvorbě školních webů.
Kritéria hodnocení
Použitá kritéria se týkají obsahu a prove
dení školních stránek a zároveň nastavení
procesů, které dlouhodobě zajistí
funkčnost webu a validitu podávaných
informací.
Čtyři tématicky zaměřené sekce jsou dě
leny do konkrétních očíslovaných kritérií.
Za splnění požadavku každého kritéria je
možné získat maximálně 5 a minimálně
0 bodů. Poslední pátá sekce umožňuje
získat bodové bonusy nebo penalizace.
Celkové bodové skóre by mělo vypovídat
o úrovni kvality školního webu.
Samotný proces evaluace, kdy autor webu
prochází jednotlivá hodnotící kritéria
a konfrontuje je s výsledky vlastní práce
může být mnohdy cennější a užitečnější,
nežli dosažené závěrečné skóre.
Aktuální znění
Tento dokument navazuje na knihu Bu
dujeme školní web (CP Books, 2005)
a bude procházet vývojem. Nejnovější
verze Autoevaluačního asistenta je
dostupná na adrese http://ondrej.neu
majer.cz/skolniweb/aea/.
Své připomínky a náměty neváhejte zaslat
na elektronickou emailovou adresu autora
ondrej@neumajer.cz.
Ondřej Neumajer
srpen 2007
Verze dokumentu 1.02 Strana 1 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
1. Obsah a poskytované informace
1. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
1.1
Kontaktní informace
na titulní stránce
Domovská stránka obsahuje přesný
název a celou adresu školy, aktuální
kontaktní email a telefon (nebo odkaz
na podstránku s kontakty), IČ
organizace a případně i RED_IZO
(resortní identifikátor právnické osoby
dle rejstříku škol).
Informace na domovské stránce
umožňují jednoznačně školu
identifikovat a kontaktovat vedení
školy.
Kontaktní informace na titulní stránce
chybějí nebo nejsou úplné.
1.2 Představení školy
Jednou z prvních dostupných
informací školního webu je stručné
představení školy obsahující
informace o počtu žáků a tříd,
informace o zaměření školy,
studijních oborech, historii školy
a představení vedení školy.
Škola se představuje formou dlouhých
textů nacházejících se fragmentovitě
v celé struktuře školního webu.
Škola o sobě bližší informace
nezveřejňuje nebo pouze útržkovitě.
1.3
Školní vzdělávací
program
Škola zpřístupňuje na webu plný
obsah svého školního vzdělávacího
programu (dle školského zákona
561/2004 Sb.) i s komentářem pro
rodiče. Jedná se zejm. o výchovné
a vzdělávací strategie, učební plány,
učební osnovy, pravidla pro
hodnocení žáků atp.
Škola zveřejňuje školní vzdělávací
program ve zkrácené formě. Program
není pro laickou veřejnost nijak
komentován.
Školní vzdělávací program není
součástí školního webu nebo jsou
použity pouze krátké úryvky.
1.4
Důležité termíny
školního roku, plán
akcí
Důležité termíny školního roku a
školní akce jsou řazeny chronologicky
a je možné jimi interaktivně procházet
a dozvídat se o nich bližší informace.
Důležité termíny a školní akce jsou
zveřejněny formou statického
seznamu.
Organizaci školního roku s termíny
škola dostatečně dopředu
nezveřejňuje.
Verze dokumentu 1.02 Strana 2 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
1. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
1.5
Výsledky hodnocení
školy
Výsledky hodnocení výchovněvzdělávacího
procesu školy jsou
součástí webu. Jedná se zejm.
o inspekční zprávy České školní
inspekce a dále o výsledky testování
(např. Scio, Kalibro, PISA, PIRLS),
autoevaluaci školy nebo výsledky
žáků v přijímacím řízení na vyšší
stupeň školy.
Inspekční zprávy nejsou přímou
součástí webu, odkaz ale směruje
na zveřejněnou inspekční zprávu
na webu ČŠI. Při zveřejňování
hodnocení školy jsou využity pouze
fragmenty získaných výsledků, nikoli
kompletní hodnocení.
O inspekční činnosti ČŠI se web
nezmiňuje, jiné hodnocení chybí nebo
obsahuje pouze obecné neověřitelné
informace.
1.6
Žákovské
a studentské práce
Stránky jsou obohaceny o výstupy
z žákovských projektů a prací.
Na webu jsou texty, obrázky, grafika,
hudba a video, které vytvořili žáci
v rámci vyučování. Součástí webu je
on-line podoba dětmi vydávaného
školního časopisu.
Stránky obsahují několik ukázek prací
žáků. Na webu je zmínka o vydávání
školního časopisu.
Stránky nejsou obohaceny
o studentské práce.
1.7 Fotografie
Fotografie ze života školy jsou
vhodně využívány jako doprovodný
materiál podporující hlavní sdělení
příslušné části webu. Fotografie web
oživují, nezabírají zbytečně moc
místa.
Fotografie jsou v některých částech
webu použity, ale nebyly pořízeny
přímo ve škole.
Školní web fotografie neobsahuje
nebo jsou používány nevhodným
způsobem (příliš velké nebo naopak
příliš malé rozlišení, velký objem
dat).
Verze dokumentu 1.02 Strana 3 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
1. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
1.8
Komunikace,
interaktivita
a zpětná vazba
Web zprostředkovává komunikaci
s učiteli zveřejněním jejich školních
emailových adres, případně dalších
komunikačních prostředků (ICQ,
Skype atp). Součástí webu jsou
i formuláře pro komunikaci se školou
(např. návštěvní kniha, kniha přání
a stížností určená vedení školy,
odhlašování obědů atp.). Návštěvníci
mohou vyjádřit názor vhodnou
formou (např. hlasování v anketách,
diskusní fórum).
Ze školy je možné elektronicky
komunikovat pouze s vybranými
pracovníky (vedoucí předmětových
komisí, třídní učitelé, vedení školy).
Vyjádřit názor elektronickou formou
(např. hlasování v anketách, diskusní
fórum) mohou návštěvníci pouze
omezeně (např. po registraci).
Komunikace s pracovníky školy není
možná elektronickými prostředky.
Stránky neumožňují návštěvníkům
komunikovat, reagovat a zanechat své
názory.
1.9
Přihlášení k odběru
informací
Zájemci mají možnost přihlásit
se k odběru novinek, důležitých
upozornění, školního buletinu nebo
časopisu formou rozesílky
elektronickou poštou nebo kanálu
RSS (tzv. syndikace obsahu).
Na webu je popsán způsob přihlášení
i odhlášení.
Určitý druh informací je rozesílán
elektronickou poštou nebo
distribuován kanálem RSS. Stát
se příjemcem mohou pouze předem
určené skupiny (např. rodiče)
a přihlásit se není možné
prostřednictvím webu (ale např.
na rodičovských schůzkách).
Žádná pravidelná elektronická
komunikace se zájemci není
realizována.
Verze dokumentu 1.02 Strana 4 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
2. Publikování na Internetu
2. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
2.1 Publikování obsahu
Publikovat informace na webu může
ředitelem školy schválený seznam
osob. Každý schválený uživatel
vlastní přístup (jméno a heslo) a může
publikovat pouze v té části webu,
do které má přístup. Jsou nastaveny
procesy kontrolující nový obsah před
zveřejněním (např. z důvodů kontroly
pravopisu).
Publikovat nové informace je možné
pouze prostřednictvím správce
webových stránek (webmastera),
kterému musejí být nové příspěvky
zasílány.
Proces publikování je v rukou jedné
osoby, která sama vytváří obsah
i vzhled.
2.2 Redakční rada
Redakční rada má hierarchické
uspořádání, jsou vyjasněny
kompetence a zodpovědnost
jednotlivých členů. Počet členů
odpovídá velikosti a druhu školy.
Členy redakční rady jsou kromě
učitelů také studenti, rodiče příp. další
členové místní komunity.
Redakční rada je malá skupinka osob,
která sama koordinovaně vytváří
obsah webových stránek.
Obsah stránek je dílem jedné osoby.
2.3
Aktualizace
a zařazování novinek
Změny webu probíhají zpravidla
několikrát týdně, datum poslední
aktualizace je zřejmý. Novinky jsou
zřetelně označeny a je znám datum
jejich zveřejnění.
Aktualizace webu probíhá přibližně
jednou za čtrnáct dní, z webu je
zřejmé, které události jsou právě
ve škole aktuální.
Web je aktualizován sporadicky,
většinou pouze na začátku školního
roku. Aktuálnímu dění ve škole
se web nevěnuje.
2.4
Frekvence revizí
a validita informací
Všechny stránky webu jsou
pravidelně, minimálně čtvrtletně
procházeny a kontrolovány
na přítomnost zastaralých informací.
Stránky jsou kontrolovány tak, aby
nedocházelo k zobrazování
zastaralých informací jednou
za pololetí.
Kontrola validity všech informací
probíhá jednou ročně.
Verze dokumentu 1.02 Strana 5 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
3. Webdesign
3. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
3.1 Použitelnost
Návštěvníci se na webu dobře
orientují, rychle pochopí jeho
uspořádání a ovládání. Všechny
stránky používají konzistentní
navigaci. Grafické zpracování je
adekvátní školnímu zaměření.
Některé stránky webu vybočují
ze společného designu, používají
rozdílnou navigaci.
Procházení webu není intuitivní,
vyžaduje přemýšlení a nezvyklé
ovládání. Struktura navigace není
vyvážená.
3.2 Přístupnost
Obsah stránek je dostupný a čitelný,
informace jsou srozumitelné
a přehledné. Stránky jsou vytvářeny
v souladu s webovými standardy
(W3C, WCAG, Pravidla přístupného
webu dle MIČR).
Stránky jsou pro běžného uživatele
dostupné, někteří uživatelé
se specifickými potřebami (dyslektici,
slabozrací, barvoslepí, nevidomí)
nebo neobvyklým vybavením (starší
počítače, minoritní operační systémy
či prohlížeče) mohou mít s přístupem
k obsahu stránek problémy.
Stránky se v některých prohlížečích
(Opera, Mozilla Firefox, Internet
Explorer) zobrazují nekorektně,
některé texty nebo navigace není
vůbec nebo obtížně čitelná.
Verze dokumentu 1.02 Strana 6 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
4. Bezpečnost a legislativa
4. Sekce / Kritérium
Příkladný školní web Užitečný školní web Školní web k dopracování
5 bodů 4 body 3 body 2 body 1 bod 0 bodů
4.1 Bezpečnost
Školní web neobsahuje citlivé údaje
o žácích (RČ, datum narození, adresu
bydliště), u portrétových fotografií
nejsou uvedena jména dětí, fotografie
nejsou choulostivé. Ke zveřejnění
fotografií žáků má škola souhlas
zákonných zástupců. Odkazy
nesměrují na nevhodné stránky
(rasisticky, násilně, sexuálně laděné).
Stránky neobsahují citlivé údaje,
zveřejněné informace o žácích
nemohou vést k jejich jednoznačné
identifikaci. U některých fotografií
žáků jsou uvedena jména.
Škola zveřejňuje informace
umožňující jednoznačnou identifikaci
konkrétních žáků. Některé živé
fotografie zachycují žáky
v choulostivých situacích (např.
svlečené při plavání). Na stránkách
se zobrazuje reklama, která může vést
na problematické stránky.
4.2 Autorské právo
Všechny publikované texty i další
multimediální prvky jsou dílem autorů
webů. U částí od jiných autorů je
pořízen souhlas ke zveřejnění a
uveden zdroj. Na webu se nevyskytují
prvky (např. fotografie nebo hudba),
které by byly cizím autorským dílem
a autor k jejich užití nedal souhlas.
Web využívá některé prvky, u kterých
není znám autor (např. cliparty) a lze
se domnívat, že jsou uvolněny pro
veřejné užití.
Web obsahuje prvky, u nichž nejsou
známy licenční podmínky užití.
4.3
Svobodný přístup
k informacím
Škola zveřejňuje všechny informace
požadované zákonem č. 106/1999 Sb.
v aktuálním znění. Odpovědi
na dotazy dle tohoto zákona jsou
zveřejněny na webu. Adresa
elektronické podatelny je zřejmá.
Informace jsou přístupné ve volně
dostupném formátu, např. (X)HTML
nebo OpenDocument.
Adresa elektronické podatelny není
uvedena. Některé dokumenty dle
zákona č. 106/1999 Sb. nejsou
součástí webu.
Dokumenty jsou zveřejněny
v proprietárních komerčních
formátech (např. DOC). Školní web
neřeší problematiku zákona
č. 106/1999 Sb.
Verze dokumentu 1.02 Strana 7 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
5. Bonus a penalizace
5. Sekce / Kritérium Důvod
Bonus body navíc
Penalizace odečtení bodů
5.1 Nefunkční odkazy Web obsahuje nefunkční odkazy (interní nebo externí). - 5 bodů
5.2
Nedokončené
stránky
Součástí webu jsou nedokončené stránky ve výstavbě. - 5 bodů
5.3
Indexace
ve vyhledávačích
Web je indexován ve fulltextových vyhledávačích (např. Google, Jyxo) a katalogových
službách (např. Seznam, Centrum, Atlas) tak, že na klíčová slova vztahující se ke škole
je zobrazen v první pětici výsledků.
+ 5 bodů
5.4
Přístup
do informačního
systému
Studenti či jejich zákonní zástupci mají možnost přistupovat vzdáleně pod přihlašovacím
jménem a heslem do informačního systému školy (obsahujícího např. klasifikaci,
suplování atp.).
+ 5 body
5.5 Doména
Stránky jsou umístěny na vlastní doméně druhého řádu (např. naseskola.cz). Adresa
stránek (tzv. URL) je intuitivní a snadno zapamatovatelná.
+ 3 body
5.6 Reklama Stránky obsahují reklamu nebo odkazy na produkty nesouvisející se vzděláváním. - 3 body
5.7 Rušivé elementy
Stránky obsahují rušivé elementy odvádějící pozornost čtenáře od obsahu sdělení, např.
nadbytečné animace, blikající či rotující text, vyskakovací okna (tzv. pop-up) nebo
nadbytečné odkazy od tématu směrující mimo problematiku školství.
- 3 body
5.8
Regionální
pospolitost
Web je zasazen do místního kontextu, propojen s regionem a lokální komunitou.
Obsahuje odkazy na zřizovatele, obec, místní přírodní či kulturní zajímavosti atp.
+ 3 body
5.9 E-learning
Škola nabízí na svých stránkách studijní materiály, případně celé vzdělávací kurzy pro
školní i mimoškolní zájemce.
+ 3 body
5.10 Cizojazyčná verze
Stránky nabízejí cizí jazykovou mutaci nebo je pro cizojazyčné návštěvníky připraveno
stručnější představení školy.
+ 3 body
5.11 Modulární systém
Způsob vytváření webu (typicky redakční systém) umožňuje jednoduše přidávat
a odebírat funkcionality (např. modul anketa, kalendář, odkazovník).
+ 3 body
Verze dokumentu 1.02 Strana 8 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
Hodnocení
Počet bodů Stručný popis Komentář
< 30 bodů
Vybudujme nový školní web
Takto pojatý školní web je v konečném důsledku kontraproduktivní a nedělá škole
dobrou vizitku. Zamyslete se nad tím, co je hlavním cílem školních stránek a podle
toho zvolte vhodný rozsah a obsah, učiňte kroky k vybudování základů nového webu.
Obraťte se na zkušenou školu (např. Informační centrum SIPVZ), zřizovatele nebo
přímo na konkrétního odborníka na tvorbu školních webů. Je-li problémem
financování, raději omezte rozsah webu.
30 49 bodů
Školní web k přepracování
Škola má snahu vlastnit webovou prezentaci, pověřeným pracovníkům ale chybí hlubší
odborné znalosti, které jsou pro realizaci úspěšného webu nezbytné. Některé části
webu bude možná lepší raději vypustit a soustředit se na to, co je v souladu s hlavním
cílem stránek. Naopak, některé informace by bylo vhodné zveřejnit, ale současný web
se jim nevěnuje. Zkuste si prohlédnout některé weby jiných škol a načerpat inspiraci.
Nepodléhejte iluzi, že formální náležitosti internetové prezentace (např. respektování
standardů a doporučení) jsou podružné.
50 69 bodů
Užitečný školní web
Škola dokazuje, že to s prostředky elektronické komunikace myslí vážně. Na webu
se nacházejí informace, které jsou pro některé návštěvníky zajímavé. Prostor pro další
zlepšení je možné vysledovat dle hodnotících kritérií, kde jste nezískali plný počet
bodů.
70 89 bodů
Dobrý školní web
Takto ohodnocený školní web patří k k té lepší části školních webů na českém
Internetu. Web hraje důležitou roli v komunikaci s klienty školy a zároveň je vytvářen
nadšenými lidmi, kteří si uvědomují význam a možnosti elektronické komunikace.
K dokonalosti postačí věnovat se oblastem, ve kterých jste nezískali plný počet bodů.
90 115 bodů
Kandidát na ocenění
Kdyby udělovalo MŠMT certifikát kvality, byl by váš web jasným kandidátem.
Vycházelo-li bodové hodnocení ze skutečně objektivních nálezů, pak se jedná
o ojedinělou ukázku školní prezentace, která může být zapsána do učebnic. Nebojte
se o svém webu dát vědět širokému okolí, máte na to stát se inspirací pro další školy.
Zveřejněte, jakým způsobem web vzniká, kdo se na něm podílí a jaké zkušenosti jste
v této problematice shromáždili.
Verze dokumentu 1.02 Strana 9 z 10
Náležitosti školního webu Ondřej Neumajer
Doporučené odkazy pro tvorbu školních webů
1. KUŽÍLEK O. Otevřete.cz web pro otevřenost veřejné správy.
Dostupné na Internetu .
2. LEVINE E., CARR N. Building Blocks to Electronic Communication: A Rubric for School Web Development & Management. SchoolSpan, Inc.
2006.
Dostupné na Internetu .
3. Making web sites work. British Educational Communications and Technology Agency (BECTA).
Dostupné na Internetu .
4. NEUMAJER, O. Budujeme školní web. Brno : CP Books a. s., 2005.
Částečně dostupné na Internetu .
5. Pravidla po tvorbu přístupného webu. Praha : Ministerstvo informatiky, 2004.
Dostupné na Internetu .
6. The key features of a safe school website. British Educational Communications and Technology Agency (BECTA).
Dostupné na Internetu .
7. Web Accessibility Initiative (WAI). World Wide Web Consortium (W3C).
Dostupné na Internetu .
8. Web Content Accessibility Guidelines 2.0 (Working Draft). World Wide Web Consortium (W3C), 2006.
Dostupné na Internetu .
Verze dokumentu 1.02 Strana 10 z 10