Webová prezentace školy Služby Web 2.0 ve škole ICT Koordinátor Jihlava, listopad 2007 Tomáš Pitner Masarykova univerzita, Brno Universität Wien e-mail: tomp@fi.muni.cz, tel: 549495940 Představení • Tomáš Pitner – Masarykova univerzita, Brno, CZ – Universität Wien, AT – Proděkan pro celoživotní vzdělávání • celoživotní vzdělávání • průmyslová spolupráce • další vzdělávání učitelů – Odborné zájmy • Programování a návrh algoritmů (Java) • Rozsáhlé podnikové systémy (Java EE) • Značkovací jazyky • Web 2.0 Obsah • Webová prezentace školy na bázi Web 2.0 – Co je Web 2.0? – Typické služby Web 2.0 – Představení možností prezentace školy, učitele, studenta… na Webu 2.0 – Web 2.0 pro školu: • Nejen směrem ven, ale i ve výuce! Co je Web 2.0: Technicky • Souhrnné označení pro moderní služby na internetu/webu charakteristické – vysokou interaktivitou • skoro jako u desktopových/instalovaných aplikací • žádné znovuzavádění celých stránek – maximální jednoduchostí použití • minimální vstupní bariéra – “hezkým” uživatelským rozhraním • komponenty jako na desktopu • tzv. Rich Internet Applications Co je Web 2.0: Uživatelsky • Uživatelská dimenze – vysoká interaktivita • skoro jako u desktopových/instalovaných aplikací • žádné znovuzavádění celých stránek – maximální jednoduchostí použití • minimální vstupní bariéra – elegantní uživatelským rozhraním • “lehký” design • komponenty jako na desktopu • tzv. Rich Internet Applications • dostatek multimédií – mobilita • smartphones, telefony s Java ME, PDA,... Našeptávání Interaktivita jako na „desktopu“ Multimedialita Co je Web 2.0: Sociálně • Sociální dimenze – služby Web 2.0 často nemají smysl bez komunit kolem nich • pro užitečnost služby nutné dosáhnout kritickou masu uživatelů • síťový efekt - čím více uživatelů, tím větší užitek... – vytvářením komunit, sociálních vazeb • social networking - spolupráce, zábava... • social navigation - hledání lidí podle zájmů, profilu... • social sharing - sdílení obsahu, názorů,... Příklad: Sdílení Co je Web 2.0: Technicky • Technologická dimenze – nic převratně nového • převážně využití stávajících protokolů, jazyků, nástrojů • spíše technicky propracovanější, sofistikovanější využití – založeno především na • HTTP - klasický protokol webu • JavaScriptu - jazyk dynamického webu • asynchronním volání - netřeba znovuzavádět celé stránky • XML - výměna (semi)strukturovaných dat Web 2.0 - Mashups • Nový fenomén – integrace více služeb, vytváření tzv. mashups – kombinace s přidánám hodnoty Volná integrace služeb - mashups Volná integrace služeb - mashups Volná integrace služeb - mashups Volná integrace služeb - mashups Volná integrace služeb - mashups Typické technologie Web 2.0 • Protokoly – HTTP/S (SOAP) • Výměnné formáty – XML, JSON • Uživatelské rozhraní – prohlížeč s JavaScriptem (AJAX) • Programátorské rozhraní – Webové služby: REST, SOAP – Parazitní rozhraní („screen-scraping“) – Jednoduché HTTP rozhraní Jak použít Web 2.0? • V osobním životě – snadná sebeprezentace, zajištění přítomnosti na webu • Wiki a blogy (wikidot.com, Blogger, Wordpress) – usnadnění a zlevnění komunikace • VoIP a Instant Messaging (Skype, Google Talk, ICQ) – plánování a organizace běžných informačních a komunikačních úkonů • PIM (RememberTheMilk, Google Calendar) – sdílení informací a dat • online editory a úložiště (Google Docs, Buzzword, Zoho) Osobně: prezentace, přítomnost • Wiki – instalací na vlastní server • technicky i finančně náročné • nic signifikantního nepřinese • možnost jemnější konfigurace a nestandardních modulů navíc – typy wiki platforem • Mediawiki (PHP) • TWiki • PMWiki • ... • JSPWiki Příklady Wiki platforem • MediaWiki (http://kore.fi.muni.cz:5080) Příklady Wiki platforem • TWiki (http://twiki.org/) Osobně: prezentace, přítomnost • Wiki - hostovaná – i zdarma – nemusíme se o nic starat (nové moduly, upgrade, ladění) – zajištěný provoz (dostupnost) – http://wikidot.com Osobně: prezentace, přítomnost Osobně: prezentace, přítomnost Jak použít Web 2.0? • V profesi – prezentace a “public relations” školy – komunikace se studenty a rodiči – bezprostředně pro výuku, scénáře Web 2.0 v profesi • Výhody – používám totéž, co já a ostatní v osobním životě – je to jednoduché a nemusím se o to moc starat – poznávám a učím se tím sám Použití Web 2.0 ve výuce • Univerzální přístup/Universal Access (UA) – všichni zúčastnění participují všemi směry – tradičně se řeší spíše technologické a designové aspekty přístupnosti – Web 2.0 jde směrem přístupnosti • Nízká vstupní bariéra na Webu 2.0 – In Web 2.0, people can communicate and contribute online, express their views without any specialized skills - for the first time! Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Zvážit cíle a očekávání – ”Čeho chci ve výuce dosáhnout?” (student) • Podpora Web 2.0 – skupiny (např. MySpace, Google Groups) – blogy (např. Blogger) – wiki (např. Wikidot) Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Týmové práce – podpořit aplikace znalostí a zkušenost z přímé práce • Podpora Web 2.0 – Komunikační služby • … individuální komunikace • e-mail (mnoho Web 2.0 služeb...) • instant messaging … nebo i integrované řešení – Online pracovní prostory • online office balíky (Zoho, G. Docs & Spreadsheets...) • online úložiště a sdílení (MediaMax) Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Týmová práce (pokr.) Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Učení založené na projektech – umožní zvládnout složité problémy interaktivně a inkrementálně – obvykle kombinujeme s týmovou prací a – vzájemným hodnocením • Podpora Web 2.0 – plnohodnotné služby Web 2.0 pro řízení projektů – nebo jen plánovací služby a sdílení • CalendarHub, Google Calendar, Eventful – reporting • blogy, Docs & Spreadsheets – “vystav a sdílej” Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Sdílení a prezentace příspěvků – Smysl: vědět, co dělají ostatní – Místo jednosměrného definuj-vypracuj-předveď: • podpořit sdílení a diskusi nad příspěvky a • poskytnout prostor pro průběžné prezentace • studenti se učí navzájem • Podpora Web 2.0 – Jednoduché blogy & wiki – specializované prezentační služby a SW: • Zoho Show • Slideshare.net • CamStudio (V3 Recording Tool) Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Vzájemné učení – Smysl: students become more involved, “greater confidence, more motivation to work” – How? presentations, tutorials, even moderated course units • Podpora Web 2.0 – Presentation tools & services, or content creation by – Wiki (installed or a Web 2.0 service) – Link (Delicious, Digg) or clip collections (Clipmarks) Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Interaktivní prvky – interaktivita mezi studenty, instruktory, tutory a odborníky – Formy: brainstorming, kolektivní práce na teoriích, tematické workshopy, (online) konzultační hodiny • Podpora Web 2.0 – mind-mapping SW (FreeMind) nebo – služby (bubble.us) – anotační služby (Diigo) – LiveOnline Rooms Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Komunikace pomocí počítače – online komunikační služby (synchronní, asynchronní) • Podpora Web 2.0 – e-mail, IM, VoIP – diskusní fóra – místnosti pro chat – LiveOnline Rooms Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Návrhy (vlastních) problémů – Problémy k řešení, prezentaci či k rozmyšlení • Podpora Web 2.0 – kolaborativní tvorba obsahu – anotace -> např. služba Diigo • záložky, zvýraznění, anotace webových stránek • sdílení anotací veřejně, v rámci týmu Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Výukové kontrakty – učitel nastaví základní požadavky a tematický rámec - studenti si mohou zvolit něco specifičtějšího – musí se uzavřít kontrakt • Podpora Web 2.0 – jako u Zvážení představ a cílů a Návrh problémů, ovšem individuálněji – Dobudoucna ! E-portfolia ! Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Sběr zpětné vazby a názorů – Strukturovaně či nestrukturovaně: • dotazníky nebo • otevřená zpětná vazba ve třídě, • online dotazníky, průzkumy a • fóra zpětné vazby • Podpora Web 2.0 – nestrukturovaně: blogy, wiki – strukturovaně: průzkumy, kvízy • služba Free Online Surveys • InternetMailManager Výukové scénáře IA se službami Web 2.0 • Kombinované hodnocení – vtáhnout studenty do hodnocení • vlastních a ostatních příspěvků – mělo by být zhodnocené učitelem • Podpora Web 2.0 – generické nástroje pro kvalitativní (slovní) hodnocení • diskusní fóra, blogy, wiki – “digging or burying” – Digg (ale lze jen veřejně!!!) – průzkumy Diskuse • Dotazy, prosím – Tomáš Pitner, tomp@fi.muni.cz