Baroko rané: v Itálii konec 16. stol., v Evropě 17.stol vrcholné: konec 17. -- 1. pol. 18.stol pozdní: 2. pol. 18. stol (závěr -- rokoko) baroque (fr.) podivný, nepravidelný, absurdní (J.Burckhardt) báros -- (řec.) tíha, hojnost verruca -- (lat.) bradavice barroco -- (portug.) velké perly nepravidelných tvarů otevřená forma, cit proti rozumu, člověk a jeho vnitřní svět, duchovnost a mysticismus, patos (protireformační boj) Předchůdci - manýrismus: Carravaggio, El Greco Architektura: - kombinace podélného a centrálního kostela + kupole - konkávní a konvexní tvary - štuková výzdoba, závitnice, oválná okna (volské oko) - dynamika (sever od Itálie) x klasicismus (Francie, Španělsko) - urbanistické pojedí (např. nedodržení liturgických zásad) Il Jesu -- kostel v Římě (1568-75) (Michelangelo půdorys, Vignola stavba, Giacomo della Porta průčelí) Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) Baldachýn, kolonáda (sv. Petr), Vidění sv. Terezie, David, Apollón a Dafné Francesco Borromini -- San Carlo all Quatro fontane (pol. 17.stol) Diego Vélasquez, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Vermeer van Delft Petr Pavel Rubens Jan Blažej Santini Aichl, Kryštof a Kilián ignác Dienzenhoferové, Johann Bernard Fischer z Erlachu, Mořic Grimm Ferdinand Maxmilián Brokof, Matyáš Bernard Braun, Anton Schweigl Václav Hollar, Jan Kupecký, Karel Škréta, Petr Brandl, Jan Jiří Etgens, Antonín F. Maulpertsch