KOMBINATORIKA Cíle: 1. Ovládat pojmy faktoriál, kombinační číslo, umět aktivně využít vlastností kombinačních čísel, Pascalův trojúhelník včetně příslušné terminologie a symboliky. 2. Chápat správně pojmy variace, permutace, kombinace a to bez opakování i s opakováním. Aktivně ovládat vzorce pro počty těchto skupin. 3. Umět řešit kombinatorické úlohy včetně užití kombinatorických pravidel součtu a součinu. 4. Aktivně ovládat binomickou větu. Podnět pro kombinatorické úvahy byly v 17. století různé hry s kostkami a hry karetní. Jednalo se o určení pravděpodobnosti výhry. Dnes je součástí finitní matematiky, která sleduje vlastnosti konečných množin. Nelze ověřit výsledek, práce v množině přirozených čísel /kromě nuly/. ,,Kolika způsoby lze vybrat, seřadit, uspořádat jisté objekty?" Takové úlohy se kombinatorika snaží roztřídit do skupin či typů a pro každý typ úlohy formuluje obecnou metodu řešení ­ například v podobě vzorce. Motivační úloha: Určete počet přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá, vyskytuje nejvýše jednou. Řešení: na místě desítek se vyskytují postupně cifry 1 ­ 9 , ke každé z nich lze z množiny 0 , 1 , 2 .............9 vytvořit všechna dvojciferná čísla tak , že se cifry neopakují 1 krát 9 zbývajících 2 krát 9 zbývajících 3 krát 9 zbývajících atd. celkem tedy vytvořím 9 . 9 = 81 čísel Aniž si uvědomujeme použili jsme k řešení první z kombinatorických pravidel ­ pravidlo součinu. KOMBINATORICKÁ PRAVIDLA Předcházející jednoduchá úloha vede k zavedení kombinatorického pravidla součinu: Předpokládejme, že máme vybrat dva prvky a,b přičemž vybíráme první z konečné neprázdné množiny A a druhý z konečné neprázdné množiny B. V případě, že výběr prvku b je nezávislý na výběru prvku a, je celkem A . B možností, jak vybrat tyto prvky. Jedná se tedy o počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen lze vybrat n1 způsoby, druhý n2 způsoby po výběru prvního, ........., každý k-tý člen n1 , n2 ,...,nk způsoby po výběru ( k ­ 1) ho členu.Tento počet je roven součinu n1 . n2 . .....nk Kombinatorickým pravidlem součinu lze řešit většinu kombinatorických úloh, řešení je však zdlouhavé. Jestliže je úkolem zjistit počet prvků nějaké množiny M, můžeme množinu M rozložit na několik disjunktních podmnožin , M = M1 + M2 + .............+ Mk, a určit počty prvků množin Mj. Tím je zavedeno kombinatorické pravidlo součtu. Tento počet je roven |M| = |M1| + |M2| + |M3| +...........+ |Mk| Pro řešení úloh nejen těmito pravidly je nutné definovat nejzákladnější pojem kombinatoriky a to faktoriál. Faktoriál čísla n je součin přirozených čísel 1 až n a značíme jej vykřičníkem za daným číslem , obecně n!. Matematicky to nejsnáze zapíšeme jaksi odzadu, tedy takto : n! = n(n ­ 1)( n ­ 2 )( n ­ 3 ). . . 3 . 2 . 1 Nula není přirozené číslo, ale pokud jsme nuceni vyjádřit v některém vztahu 0! , definujeme ji jako 1. Přitom chceme- li faktoriál rozložit jen částečně, můžeme kdykoli přestat a poslední člen zase považovat za faktoriál tedy, např.: n! = n(n ­ 1 )( n ­ 2 )! Na základě toho je možné určit faktoriál složitějších příkladů. 1. Rozložte ( n + 1 )! Např. ( n + 1)! = ( n + 1)( n )( n ­1)( n ­ 2 )! 2. Dokažte , že platí ( n + 1 )! - n! = n . n! Řešení : provedeme rozklad ( n + 1 )! ( n + 1 ).n! ­ n! = n.n! vlevo vytkneme n! n!.( n + 1 ­1 ) = n.n! po úpravě dostáváme n.n! = n.n! Je důležité si zapamatovat, že faktoriál je pouze symbol, který sám o sobě nelze ani vytknout ani vykrátit, zrovna tak jako s ním nelze například roznásobit závorku. Při výskytu faktoriálů ve zlomku rozvádíme větší výraz tak dlouho, dokud se neobjeví dva stejné výrazy v čitateli i ve jmenovateli, které pak můžeme vykrátit. Sledujte úpravy následujících zlomků. Procvičte si : 1. V četě je dvanáct vojáků. Kolik různých dvojčlenných hlídek z nich lze sestavit , jestliže první z dvojice má být velitelem? ( 132) 2. Je dán čtverec ABCD a na každé jeho straně n vnitřních bodů. Určete počet všech trojúhelníků XYZ ,jejichž vrcholy leží v daných bodech a na různých stranách čtverce ABCD. ( 1/6(4n.3n.2n)=4n) 3. Upravte ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) (2) !2 ! !1 !12 ! !2n c) (1) !1 ! ! !1n b) )(n!!!1n) - + - + - + - - + -+ n n n n n n n n nna Obecné metody řešení - základní typy kombinatorických úloh Skupiny 1. Bez opakování 2.S opakováním a/ záleží na pořadí: a/záleží na pořadí -variace -variace -permutace -permutace b/nezáleží na pořadí: b/nezáleží na pořadí -kombinace -kombinace Skupiny bez opakování VARIACE bez opakování základní formulace úlohy: ,,Kolik uspořádaných k-tic lze vytvořit z n prvků? ,,Kolika způsoby lze z n objektů vybrat kn objektů,jestliže záleží na pořadí výběru?" Variace je počet možností sestavení k skupin z n různých prvků, kde záleží na pořadí prvků v každé skupině, avšak prvky se vyskytují nejvýše jednou. Počet variací označujeme V(k,n) = ( )! ! kn n - kN , nN , 1 k n Vzorové úlohy: 1.Najděte všechna trojmístná čísla vytvořená z číslic 1 až 6, aniž by se číslice opakovaly. Řešení: sestavujeme skupiny 3 čísel, v nichž je jasné, že záleží na pořadí, protože např. číslo 246 není totéž jako 642 V(3,6) = 120 2. Kolik jedno až trojciferných čísel lze vytvořit z číslic 0 , 1 , 2 ,...,9,jestliže se cifry vyskytují nejvýše jednou. Řešení: n = { 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 } n = 10 k: 1,2,3 jednociferná V(1,10) = 10 dvojciferná 1 . 9 zbývajících /kromě 1/ 2 . 9 zbývajících /kromě 2/ ....... 0 . 9 ­ nelze ,tím bychom vytvořili jednociferná čísla celkem dvojciferných V(2,10) - V(1,9) /odečteme ta čísla, která začínají nulou/ V(2,10) - V(1,9) = 81 trojciferná /postup se opakuje, od celkového počtu musíme odečíst čísla začínající nulou, ta by byla dvojciferná/ V(3,10) - V(2,9) = 648 celkem všech : V(1,10) + V(2,10) ­ V(1,9) + V(3,10) ­ V(2,9) = 739 3. Kolik různých umístění může být na prvních třech místech při hokejovém mistrovství, jestliže se ho účastní 8 družstev? Řešení: - při umístění záleží na pořadí, nelze aby družstvo bylo první a zároveň třetí - jedná se tedy o variace bez opakování třetí třídy z osmi V(3,8) = 336 Procvičte si: 1. Kolik trojciferných přirozených čísel dělitelných pěti lze sestavit z číslic 1,2,3,4,5 jestliže se číslice neopakují? (12) 2. Kolika způsoby zvolíte třídní výbor, který se skládá z předsedy, pokladníka a referenta, je-li ve třídě 20 žáků? V(3,20) PERMUTACE bez opakování základní formulace úlohy : ,,Kolika způsoby lze seřadit do řady prvky konečné neprázdné n ­ prvkové množiny?" Permutací n prvků, rozumíme skupiny všech n prvků, uspořádaných v každém možném pořadí. Počet permutací označujeme P(n,n) = ( ) 10!; !0 ! ! ! === - n nn n P(n,n) = n! Permutace je zvláštní případ variace kde n=k. Vzorové úlohy: 1. Kolika způsoby lze rozsadit pět hostů do pěti křesel? Řešení: - hledáme 5-ti prvkové množiny z 5-ti prvků P(5) = 5! = 120 2. Kolika způsoby lze vedle sebe uložit šest různých knih? Řešení: - máme najít šestiprvkové množiny P(6) = 6! = 720 3. Vozy tvoří kolonu takto ­ 2 vozy škoda, 3 vozy opel, 4 vozy fiat. Kolika způsoby lze seřadit kolonu jestliže jsou stejná vozidla za sebou? - jedná se o uspořádané trojice ! P(3) = 3! = 6 Procvičte si: 1. Kolik různých šesticiferných přirozených čísel lze napsat pomocí číslic 1,2,3,4,5,6.jestliže se číslice neopakují? ( P(6) = 720) 2. Kolika způsoby může stát za sebou pět vojáků ABCDE tak, aby a/ voják A byl první a voják E poslední ( P(3)=6) b/ vojáci CDE stáli za sebou v libovolném pořadí ( P(3).P(3)=36) 3. S připomínkami k navrhovanému zákonu chce v parlamentě vystoupit šest poslanců, určete počet všech možných pořadí jejich vystoupení. ( P(6)= 720) KOMBINACE bez opakování základní formulace úlohy: "Kolika způsoby lze z n různých objektů vybrat k ( k n ) objektů, nezáleží-li na pořadí výběru?" ,, Kolik k-prvkových podmnožin má n-prvková množina?" Kombinace je počet všech sestavených k skupin z n prvků,kde nezáleží na pořadí. Platí: V(k,n ) = k! K( k,n ) Celý postup ilustruje schéma pro 2členné variace ze tří prvků a , b , c. 2členné variace z prvků a , b , c ( a,b ) ( c,b ) ( a,c ) ( b,a ) ( b,c ) ( c,a ) => V(2,3) = 6 ( a,b ) ( b,c ) ( a,c ) => K(2,3) = 3 závěr: V(2,3) = 2! K(2,3) Počet kombinací označujeme K( k,n ) = ( )!! ! knk n - Tento výraz se v kombinatorice vyskytuje velmi často, proto je pro něj zaveden zvláštní symbol ( čte se ,, n nad k ,,) a nazývá se kombinační číslo. Vzhledem k významu je mu věnována zvláštní kapitola, kde se dozvíte jaké vlastnosti toto číslo má. Příkladem kombinací bez opakování je třeba počet možností telefonního spojení mezi dvěma skupinami deseti účastníků tak , aby každý vždy hovořil pouze s jedním ze skupiny, a přitom jsou k dispozici jen 3 telefonní linky. Počet prvků je zde počet účastníků ve skupině / každou linkou jsou spojeni dva účastníci současně/ , třídu tvoří počet linek ­ tedy Řešení: n = 10 , k = 3 K( 3,10 ) = 120 Vzorové úlohy: 1. Na polici je 40 knih. Kolika způsoby lze vybrat dvě? Řešení: n = 40 k = 2 - nezáleží na pořadí výběru K( 2,40 ) = 780 2. V rovině je dáno 24 různých bodů, z nichž žádné tři body neleží na téže přímce. Vypočtěte, kolik je těmito body určeno : a/ přímek b/ trojúhelníků Řešení: ad a/ přímka je jednoznačně určena dvěma body nebo-li hledáme dvojice z 24 prvků k = 2 , n = 24 , nezáleží na pořadí K( 2,24 ) = 12.23 = 276 Představme si, že ze 24 bodů právě 6 umístíme na jednu přímku. - musíme pak vyjít z celkového počtu přímek a od něj odečíst ty, které by mohlo tvořit těchto 6 bodů - nezapomínáme na tu jedinou přímku na níž leží těchto šest bodů pro výpočet pak platí : K( 2,24 ) - K( 2,6 ) + 1 ad b/ trojúhelník tvoří rovinu a ta je dána 3 body, nebo-li hledáme trojice z 24 prvků k = 3 , n = 24 , nezáleží na pořadí K( 3,24 ) = 23.22.4 = 3. Určete kolika způsoby je možno ze sedmi mužů a čtyř žen vybrat šestičlennou skupinu, v níž jsou: a/ právě dvě ženy b/ aspoň dvě ženy ad a/ - pro šestičlennou skupinu lze dvě ženy ze čtyř vybrat K(2,4) způsoby, zbývající čtyři muže ze sedmi K(4,7) způsoby - podle kombinatorického pravidla součinu je možno skupinu utvořit K( 2,4 ) . K( 4,7 ) = 210 způsoby ad b/ - má-li šestičlenná skupina obsahovat aspoň dvě ženy, obsahuje právě dvě, anebo právě tři, anebo právě čtyři ženy - počet způsobů jak lze skupinu utvořit je K( 2,4 ).K( 4,7 ) + K( 3,4 ).K( 3,7 ) + K( 4,4 ).K( 2,7 ) = 371 způsobů 4. Je dáno n bodů , z nichž žádné ze čtyř neleží v jedné rovině, určete počet rovin. - rovina je dána 3 body , tzn. že k = 3 - vybíráme trojice z n bodů, u nichž nezáleží na pořadí K( 3,n ) = Procvičte si: 1. Petr má sedm knih, o které se zajímá Ivana, Ivana má deset knih, o které se zajímá Petr. Určete , kolika způsoby si Petr může vyměnit své dvě knihy za dvě Ivaniny. (K(2,7).K(2,10)=945) 2. Určete, kolika způsoby může m chlapců a n dívek utvořit taneční pár. (K(1,m).K(1,n)= m.n) 3. Určete kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li aby mezi vybranými a/ nebyl pan A (K(10,19)) b/ nebyli zároveň pánové A, (K(10,20)-K(8,18)) c/ byl aspoň jeden z pánů A,B (2K(9,18)+K(8,18)) Skupiny s opakováním Variace s opakováním základní formulace úlohy:" Kolika způsoby lze z daných n objektů vybrat k objektů, jestliže záleží na pořadí vybírání a připustíme-li,že objekty mohou být vybírány vícekrát?" Každý takový výběr nazýváme k-prvkovou variací s opakováním z n prvků. - uvědomíme si pojem ,,variace" a dodejme, že prvky se mohou opakovat - toto opakování je potřebné k sestavování číselných skupin motivační úloha: Najděte počet variací skupin trojmístných čísel z číslic 1 až 6 jestliže. a/ číslice se neopakují Řešení: - zde se jedná o čistou variaci bez opakování V( 3,6 ) = 120 b/ číslice se opakují Řešení: - lze vytvořit čísla 1 1-6 1-6 (přiřadí) 2 3 . . 6 1-6 1-6 --------------- 6 . 6 . 6 pro výpočet platí 6 . 6 . 6 = 63 šest možností na místě stovek, desítek, jednotek Pro variaci s opakováním platí V`( k,n) = nk Vzorové úlohy: 1. Určete,kolik značek Morseovy abecedy lze utvořit sestavením teček a čárek do skupin o jednom až třech prvcích. Řešení: - Morseova abeceda obsahuje jako prvky tečku a čárku, n=2 - v sestavování se tedy prvky opakují, ale stále záleží na pořadí/ význam abecedy/ - skupiny tedy mohou obsahovat stejné prvky, k = 1 , 2 , 3 Pro výpočet platí: V`(1,2) + V`(2,2)+V`(3,2) = 2 + 2 + 2 = 14 2. V jisté zemi je státní poznávací značka tvořena uspořádanou sedmicí , jejíž první tři členy jsou písmena a další čtyři číslice.Určete, kolik poznávacích značek mají k dispozici, mohou-li pro první část značky použít každé z 28 písmen. Řešení - první část značky je uspořádaná trojice vybraná z 28 písmen, která se mohou opakovat - jejich počet je V`( 3,28) = 28 - druhá část značky je uspořádaná čtveřice vybraná z deseti číslic, které se také mohou opakovat - jejich počet je V`( 4,10) = 10000 - podle kombinatorického pravidla součinu pak platí V`( 3,28 ) . V`( 4,10 ) = 28 . 10000 = 219 520 000 poznávacích značek 3. Kolik různých telefonních stanic lze zapojit na telefonní centrálu, jestliže jsou všechna čísla stanic pěticiferná?Kolik může být těchto stanic, předpokládáme-li, že číslo nemůže začínat číslicí 0? Řešení: - čísla telefonních stanic jsou uspořádané pětice tvořené z deseti číslic - jejich počet je proto počet variací s opakováním páté třídy z deseti prvků V`( 5,10 ) = 100 000 - pěticiferných čísel, která začínají číslicí 0, je tolik, kolik je variací s opakováním čtvrté třídy z deseti prvků - jejich počet je V`( 4,10 ) = 10 000 - počet stanic , jejichž číslo nezačíná číslicí 0, je V`( 5,10 ) ­ V`( 4,10 ) = 100 000 ­ 10 000 = 90 000 Procvičte si: 1. Kolik různých čtyřciferných čísel lze sestavit z číslic 5 , 6 , 8? ( V`(4,3)) 2. Hodíme třemi hracími kostkami ­ bílou,modrou a žlutou. Kolik různých výsledků dostaneme? ( V`(3,6)) 3.Kufřík má heslový zámek, který se otevře , když na každém z pěti kotoučů nastavíme správnou číslici.Těchto číslic je na každém kotouči devět.Určete počet pokusů, které je nutno provést, chceme-li kufřík otevřít jestliže jsme zapomněli heslo. ( V`(5,9)) Permutace s opakováním základní formulace úlohy: ,,Mějme k1 objektů prvního druhu,k2 objektů druhého druhu......atd. až kk objektů k-tého druhu.Kolika způsoby lze těchto k1+k2+...+kk objektů uspořádat do řady?" Každé takové uspořádání nazýváme permutace s opakováním a jejich celkový počet označujeme P`(k1,k2,k3,.........kk) a vypočteme P`( Vzorové úlohy: 1. Určete počet všech anagramů, jež lze vytvořit ze slova KOMBINATORIKA. Řešení: - vytvoříme skupiny stejných písmen, ty budou postupně tvořit k1....kk A ­ 2 ,B ­ 1 , I ­ 2 , K - 2 , M ­ 1 , A ­ 1 , O ­ 2 , R ­ 1 , T ­ 1 celkem 13 písmen, která se mohou jakkoli zaměňovat počet takto vytvořených anagramů je P`( 2,2,2,2,1,1,1,1,1 ) = 16 !13 2. Kolika způsoby může aranžér umístit do výkladní skříně 3 stejné červené svetry, 2 stejné modré sukně a 3 stejné zelené kabáty? Řešení: - vytvoříme postupně skupiny k1 = 3, k2 = 2 , k3 = 3 - množina ze které vybíráme je dána součtem skupin tzn. k1+k2+k3=8 počet možností umístění je P`( 3,3,2 ) =560 3. Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel dělitelných devíti,v jejichž dekadickém zápisu se vyskytují pouze číslice 0 , 1 ,2 ,5 , 7. Řešení: - ciferný součet daných čísel musí být dělitelný devíti, tzn. přicházejí v úvahu součty 27 , 18 , 9 ,vzhledem k zadaným číslicím nelze získat součet 27 - součet 18 lze dostat použitím číslic 7,7,2,2 anebo 7,5,5,1 - součet 9 utvoří pouze číslice 7,2,0,0 nebo 7,1,1,0 nebo 5,2,2,0 nebo 5,2,1,1 - počet takových čísel je patrný z následujícího zápisu 7,7,2,2..........P`(2,2) = 6 7,5,5,1..........P`(1,2,1) = 12 7,2,0,0..........P`(1,1,2) ­ P(3) = 6 čísla nesmí začínat nulou,jinak trojciferná 7,1,1,0..........P`(1,2,1) ­ P`(1,2) = 9 5,2,2,0 .........P`(1,2,1) ­ P`(1,2) = 9 5,2,1,1..........P`(1,1,2) = 12 - počet všech takto tvořených čtyřciferných přirozených čísel je dán součtem jednotlivých výpočtů 6 + 12 + 6 + 9 + 9 + 12 =54 Procvičte si: 1. Určete počet všech anagramů ze slova ABRAKADABRA. (P`(5,2,2,1,1)) 2. Určete počet všech uspořádaných šestic sestavených ze čtyř nul a dvou jedniček. (P`(2,4)) 3. Vozy tvoří kolonu takto ­ 2 vozy Škoda, 3 vozy Opel, 4 vozy Fiat. Kolika způsoby lze seřadit kolonu jestliže pořadí vozů není podmínkou? (P`(2,3,4 )) Kombinace s opakováním základní formulace úlohy: ,, Kolika způsoby můžeme z daných n objektů vybrat k objektů , nezáleží-li na pořadí a připustíme-li , že objekty mohou být vybrány vícekrát?" Každý z možných výběrů nazýváme k-prvkovou kombinací s opakováním z n prvků. K-členná kombinace s opakováním z n prvků je neuspořádaná k-tice sestavená z těchto n prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše k.krát. Jejich celkový počet označujeme K`( k,n ) a počítáme ho podle vzorce K`(k,n) = Na rozdíl od kombinací bez opakování zde není třeba předpokládat kn. Vzorové úlohy: 1. Máme tři stejné předměty a tři přihrádky. Kolika různými způsoby můžeme tyto předměty rozdělit do přihrádek? Řešení: - tři stejné předměty lze umístit postupně takto 1 přihrádka 3 0 0 0 0 2 2 1 1 1 2 přihrádka 0 3 0 1 2 1 0 0 2 1 3 přihrádka 0 0 3 2 1 0 1 2 0 1 - z toho je vidět, že požadavkům úlohy vyhovuje 10 způsobů - pro výpočet n = 3 /počet přihrádek/ k = 3 /počet předmětů/ pak platí K`( 3,3 ) = =10 Vzorové úlohy: 1. V sáčku jsou červené, modré a zelené kuličky; kuličky téže barvy jsou nerozlišitelné . Určete, kolika způsoby lze vybrat pět kuliček, jestliže v sáčkuje a/ aspoň pět kuliček od každé barvy b/ pět červených, čtyři modré a čtyři zelené. Řešení: V pětici kuliček, které vybíráme, nezáleží na pořadí a barvy kuliček se v ní mohou opakovat. Jde tedy o 5členné kombinace kombinace s opakováním ze tří prvků. a/ V tomto případě je možno utvořit všechny možné pětice ze tří barev, neboť kuliček dané barvy je dostatek tj. pět. Počet způsobů výběru je K`( 5,3 )= 21 b/ Nyní nelze vybrat pět modrých ani pět zelených kuliček. Ostatní výběry lze uskutečnit. Počet způsobů výběru je K`( 5,3 ) ­ 2 = 19 2. Ze skladu je třeba rozvést šest stejných beden do čtyř různých prodejen. Určete počet způsobů rozvozu. Řešení: - uvědomíme si, že nezáleží na pořadí a ne všechny prodejny musí mít zboží - může existovat prodejna, která bude mít všech šest beden - jedná se tedy o kombinaci šesté třídy s opakováním ze čtyř prvků počet způsobů rozvozu je K`( 6,4 ) = 84 3. Určete počet způsobů jak lze dostat čtyři stejné koule do tří různých krabic. Řešení: - uvědomíme si, že je možné umístit všechny čtyři koule do jedné z krabic - jedná se tedy znovu o kombinaci a to čtvrté třídy ze tří prvků s opakováním počet způsobů umístění koulí je K`( 4,3 ) = 15 Procvičte si: 1. Podle vlastností dělíme látky na feromagnetické,paramagnetické a diamagnetické. Určete počet rozdělení osmi látek do těchto skupin. ( K`(8,3)) 2. V akvaristice mají čtyři druhy rybek v ceně 10 Kč za rybku. Kolika způsoby lze nakoupit, zaplatíme-li 60 Kč? ( K`(6,4)) 3. Určete počet všech trojúhelníků, z nichž žádné dva nejsou shodné a jejichž každá strana má velikost vyjádřenou jedním z čísel 4,5,6,7. (K`(3,4)) Závěr první části kombinatoriky Získané dovednosti: - chápat pojem faktoriál a operace s faktoriály - chápat pojem variace, permutace, kombinace bez opakování i s opakováním, umět tyto pojmy použít při řešení jednoduchých úloh - na základě rozboru textu dané úlohy umět aplikovat správný kombinatorický pojem Úlohy z kombinatoriky nebývají složité, většinou se jedná o dosazení dvou čísel/třída, prvky/ do jednoho vzorce. Důležité je rozpoznat, která operace danou úlohu řeší. To znamená, jde-li o variaci, permutaci nebo kombinaci. Určitou pomůckou zde je způsob vyjádření počtu prvků. Je-li zřejmé, že jsou všechny prvky stejné /body roviny/ nebo není známo jejich rozlišení /pět číslic a neví se které/ jde zpravidla o kombinace ­ k určení nás zajímá jen jejich kvantita. U variací /tedy i u permutací/ nás zajímá obojí. Nelze opomenout úlohy, které mívají určenu stránku kvalitativní i kvantitativní a přesto nejde o variace. Uvedeme následující úlohu: Lístek v loterii obsahuje čísla 1 až 9, kolik lístků bychom potřebovali, abychom vyhráli. Řešení: - položme si otázku, zda v dané skupině existuje pořadí čísel a zjistíme, že ne, protože označení je stejné - lístek dále obsahuje 9 číslic, ale ty jsou rozlišeny 1 až 9 - možnosti označení čísel na lístku nelze kvalitativně rozlišit a jde tedy o kombinace Řada příkladů není postavena jen na určení druhu operace.Obsahují zápletku, kterou je nutno řešit výhradně logicky. Uvedeme následující úlohu: Máme určit počet úhlopříček v n-úhelníku. Řešení: - zde je jasné, že všechny úhlopříčky jsou stejné, nelze je tedy řadit - jde o kombinace, kde počet prvků je vlastně počet úhlů, ze kterých úhlopříčky vycházejí - jednu skupinu vždy tvoří jedna úhlopříčka, která je zadána dvěma body - jde o kombinaci 2. třídy příklad bychom řešili K ( 2,n ) Je zde ale zápletka, že všechny přímky mezi úhly nejsou úhlopříčky /některé jsou strany n-úhelníku, kterých je n/, takže je musíme od získaného vztahu odečíst. Počet úhlopříček tedy je : K ( 2,n ) ­ n A konečně jsou zde i úlohy školní, kde jen těžko aplikujeme i výše uvedenou logiku z praxe. Můžeme uvést jeden příklad za všechny: Kolik pěticiferných čísel je možno sestavit z číslic 0,1,3,4,7? - jelikož u každého čísla záleží na pořadí číslic, jedná se o variace /v tomto případě o permutace n=k/ - pozor však na čísla začínající nulou, nyní ještě nevíme kolik jich bude - musíme si představit, že to budou čísla, mající na začátku stále nulu, takže se kombinování neúčastní/ zbytek se tedy kombinování účastní tj. čtyři/ - odečteme od celkového počtu permutací z pěti prvků počet permutací ze čtyř prvků P( 5 ) ­ P( 4) = 5! ­ 4! = 96 Na závěr si vytvoříme jednoduchý příklad: Mějme množinu 6 prvků, které tvoří číslice 1,2,3,4,5,6. Vytvořme všechny kombinační funkce druhé třídy, tedy n = 6, k = 2. 1. Vytvoříme variace bez opakování V(2,6) = 30 2. Permutace nelze vytvořit ani bez opakování ani s opakováním. 3. Kombinace bez opakování K(2,6) = 15 - povšimneme si vztahu kombinace a variace K < V 4. Variace s opakováním, vytvoříme tak, že si představíme, že v každé dvojici / obecně tedy v n-tici / k sobě mohou být přiřazeny i stejné prvky V`(2,6)=36 5. Kombinace s opakováním K`( 2,6 ) = 21 V následujících úlohách zdůvodněte typ a řešte /konzultujte s vyučujícím/. 1. Kolik různých pěticiferných čísel lze vytvořit z číslic 2 a 5? (32) 2. Kolik trojciferných čísel lze sestavit z číslic 1,2,3,4,5, jestliže se žádná číslice neopakuje? (60) 3. Kolik přímek je určeno šesti body, jestliže - žádné tři neleží na téže přímce (15) - tři body leží na jedné přímce (13) 4. Obchod nabízí 12 různých pohledů. Kolika způsoby lze koupit - 15 pohledů (7 726 160) - 7 pohledů (31 824) - 7 různých pohledů (792) 5. Kolika způsoby lze ubytovat 10 hostů do dvou třílůžkových pokojů a do dvou dvoulůžkových pokojů? (25 200) 6. Kolik různých součinů o dvou činitelích lze utvořit z čísel 2,3,5,7, jestliže se libovolněkrát opakují? (10) 7. Kolik anagramů vytvoříte ze slova PRAMA? (60) 8. Určete počet výsledků při jednom hodu 2 kostkami. (36) 9. Kolik přirozených čísel menších než 5 000 lze vytvořit z číslic 0,3,4,5, jestliže se žádná neopakuje? (42) 10. Kolika způsoby lze ze sady 12 různobarevných pastelek, mezi nimiž je jedna černá, vybrat 3 tak, aby - jedna z nich byla černá (55) - ani jedna nebyla černá (165)