Interval spolehlivosti pro 4 w = D = si /si F1-a/2(ni-l,n,2-l)' H = sf/sl sí Isi F(m-l,n2-l) Fa/2(ni-1,112-1) 1. V tabulce jsou uvedeny výsledky analýz niklu získané dvěma analytickými metodami. Stanovte horní odhad pro podíl směrodatných odchylek obou metod při riziku a = 0, 05, jestliže tyto výsledky považujeme za realizace nezávislých náhodných výběrů rozsahu 4 z N(/j,i,ai) a N{m,al). Metoda I: 3,26; 3,26; 3,27; 3,27 Metoda II: 3,23; 3,27; 3,29; 3,29 Testování hypotéz Statistickými hypotézami rozumíme předpoklady o rozděleních náhodných veličin. Při testování hypotéz proti sobě vždy stojí testovaná -- nulová -- hypotéza, která se označuje Ho a alternativní hypotéza, která se označuje H\. Týká-li se test hodnoty jednoho neznámého parametru 9, zapíšeme nulovou hypotézu ve tvaru Ho : 9 = 9o, kde 6o je předpokládaná hodnota parametru 6. Alternativní hypotéza se stanoví většinou jako negace nulové - oboustranná varianta. Někdy se ale také přikláníme pouze k jednostranným variantám. Máme tedy tyto možnosti: 1. Hx ˇěÔo 2. Hi :8>8o 3. Hi :e<9o K testu hypotézy HQ proti hypotéze H\ použijeme statistiku T a nazveme ji testovým kritériem. Obor možných realizací testového kritéria S rozdělíme na dva disjunktní obory - obor přijetí nulové hypotézy V a kritický obor W. Jestliže výběrová hodnota testového kritéria padne do kritického oboru, zamítáme nulovou hypotézu a přijímáme alternativní (a naopak). Ho platí Ho neplatí Ho zamítáme chyba 1. druhu správně HQ nezamítáme správně chyba 2. druhu Pravděpodobnost chyby 1. druhu a = P(T G W\Ho) Pravděpodobnost chyby 2. druhu ß = P{T G V\Hi) Její doplněk do jedné l-ß = P(TeW\H1) se nazývá síla testu. Postup 1. Formulovat obě hypotézy (je dobré jako H\ stanovit to, co chceme dokázat) 2. Zvolit hladinu významnosti a. Nejčastěji se volí a = 0,05 nebo a = 0, 01. 3. Nalézt testové kritérium a jeho rozdělení při platnosti HQ. 4. Vymezit kritický obor s ohledem na formulaci H\. Kritický obor oddělují od oboru přijetí tzv. kritické hodnoty, což jsou kvantily rozložení testového kritéria při platnosti HQ. 5. Vypočítat hodnotu testového kritéria. 6. Učinit závěr: Jestliže t G W zamítáme Ho a říkáme, že s pravděpodobností 1 -- a platí hypotéza H\. Jestliže t G V považuje H\ za neprokázanou (v takovém případě neprovádíme úsudek o platnosti Ho, pokud se nechceme zabývat sílou testu). 2. Stroj na plnění másla do kelímků je nastaven na 250 g. V případě, že stroj nedává správné dávky, musí být seřízen. Ze vzorku 50 kelímků másla byla zjištěna průměrná hmotnost 262,5g se směrodatnou odchylkou 65g. Je čas stroj seřídit? Otestujte na hladině významnosti a = 0,05. 3. Letecká společnost analyzovala rentabilitu linky. Spojení se vyplatí v případě, že průměrný počet přepravených osob činí alespoň 150 osob. Z údajů za několik posledních letů bylo vybráno 20 hodnot. Dá se předpokládat, že se linka vyplatí? (a = O.Olj 158, 138, 133, 172, 163, 162, US, 155, 149, 171, 156, 142, 149, 135, 158, 125, 170, 133, 128, I43. 2 4- Na zavařeninách je uvedena průměrná hmotnost 160 g s maximální odchylkou 5% z uvedené hmotnosti. U 20 náhodně vybraných zavařenin byla zjištěna odchylka 8.5 g. Zjistěte na hladině významnosti 10%, zda je odchylka v normě. 5. Britský týdenník The Economist sledoval rozdíly v zájmu o politické dění ve východních (bývalá východní Evropa, blízký východ) a západních zemích. Bylo vybráno 7 západních a 11 východních zemí a zjištěny hodnoty: mv = 15,3%,s^ = 2,9%,mz = 17,5%,sz = 3,2%. Testujte na hladině významnosti 5 %, zda je významný rozdíl mezi podílem zájmu o politiku mezi východem a západem. 6. Při kvalifikaci na šachový mistrovský turnaj má být vybrán jeden zástupce oddílu ze dvou. Z obou zástupců má být vybrán ten, který má buď lepší výsledky a v případě, že není možno rozhodnout podle průměrných výsledků, bude vybrán ten, který má výkon stabilnější (s menším rozptylem). Z výsledků posledních soutěží hráčů byly získány procentuální úspěšnosti A 49.6 59.4 59.5 76.8 69.4 70.9 68.1 66.3 B 38.5 51.2 79.5 72.3 86.5 Na hladině významnosti 5 % testujte, zda je možno rozhodnout o tom, který hráč by se měl turnaje účastnit. 3