Barva Historie Již Michel Eugen Chevrel (ředitel barvírny v královské barvírně gobelínů) zažil stížnosti na modré a fialové barvy a také na nedostačující sílu černé použité pro stínování. Stížnosti na modrou a fialovou oprávněné byly, ale na nedostatečnost černé již ne ­ jedná se totiž o fenomén barevných kontrastů. Barvy ovlivňují jedna druhou. Věděl to již Leonardo da Vinci:" Z barev stejné dokonalosti se objeví za znamenitější, která bude viděna v sousedství barvy opačné k ní samé, tak bledá s černou, černá s bílou, modrá se žlutou, zelená a červená, protože každá barva se poznává lépe vedle své opačné barvy než vedle sobě podobné, jako temnota v jasu a jas v temnotě." Malíři označují tři barvy jako elementární ­ žlutou, modrou a červenou, jejich míšením lze získat barvy podvojné ­ sekundární - oranžovou (žlutá a červená), zelenou (modrá a žlutá) a fialovou (modrá a červená). Základní barva, která se nepodílí na skladbě sekundární barvy, je její doplňkovou (komplementární) barvou ­ žlutá a fialová, oranžová a modrá, zelená a červená. Komplementární barvy Grafickou váhu v celkové kompozici může barva významně ovlivnit, kontrast barev vede pozornost diváka, tam kam chceme. Kontrast barev lze nejlépe vidět, když jsou barvy obklopeny svými komplementárními barvami, tedy barvami, které jsou na barevném kotouči umístěny naproti sobě. Komplementární barvy se často používají společně, jdou dobře k sobě. Pokud například navrhujete dva charaktery, které budou trávit spoustu času společně na obrazovce, zvažte použití komplementárních barev. Programy Color Schemes: software that helps you think about color ­ Free, vytvořen Greggem Pattonem a Eni Okenem. o Více informací: http://www.oken3d.com/html/tips.html o Download: http://www.oken3d.com/color/cs_inst.exe o Manual: http://www.oken3d.com/color/colorschemedoc.zip ColorImpact - Color Scheme Designer ­ komerční software o Více informací: http://tigercolor.com/ Galerie schémat: http://colorschemer.com/ http://www.colorcombos.com/ Webové pomůcky: http://www.wellstyled.com/tools/colorscheme2/index-en.html http://www.colorsontheweb.com/colorwizard.asp#wizard http://www.hypergurl.com/colormatch.php Význam barev Ve svém životě jsme se naučili rozpoznávat určité významy barev, černá je pro nás barva smutku, červená například znamením nebezpečí. Ovšem pozor, barevné vnímání se může lišit podle národností a zvyků, u nás je bílá barva znamením čistoty a nevinnosti, v čínské a indické tradici je bílá barva barvou smutku a smrti. A jiné je to i s černou barvou, u nás je znamením smutku a neštěstí, ve východních zemích je zase barvou plodnosti. Teplé barvy Obvykle lidé označují červenou, oranžovou a žlutou barvu jako teplé odstíny a modrou a zelenou jako studené. Červená barva spouští určitou pohotovost organismu, neboť je to barva krve a ohně. Lidé váhají projít červenými dveřmi nebo spustit červené tlačítko. A všimněte si také, že například červené auto vypadá vždy sportovněji. Restaurace rychlého občerstvení zase často používají oranžovou barvu, aby zákazníci více spěchali a rychleji opustili stoly pro další zákazníky. Žlutá je barvou slunce a všeho veselého, pokud ve scénách užijete žlutou jako dominantní. Publikum bude očekávat šťastný konec. Studené barvy Modrá a zelená jsou považovány za uklidňující a relaxační. Vodní plochy, obloha, zelené pláně a stromy tvoří neutrální pozadí pro kompozice. Tmavě modrá působí pevně, stále a vznešeně (proto je stěžejní barvou bank a pojišťoven). Scéna zaplněná modrým světlem může způsobovat pocit smutku a chladu (využití pro pocit zimy v noční scéně. Zelená barva může v některých odstínech působit velmi přirozeně, v jiných zase extrémně nepřirozeně a nezdravě. Zelené světlo se často užívá v nemocničních scénách. Barevná hloubka Lidem se často zdají být chladné barvy vzdálenější a teplé barvy bližší. Zkuste dobře využít tohoto poznatku ve svých scénách a dodejte jim větší hloubku. Zaplňte pozadí své scény modrým světlem a použijte červené světlo pro popředí scény. Zdroje: PLESKOTOVÁ, Petra. Svět barev. Praha: Albatros. 1987.