Móda Důvody zakrývání kůže ,,Adam a Eva se oděli fíkovým listem a Bůh jim dal kožešinu, a odlišil od zvířat" ­ takto vysvětluje důvody používání oblečení Bible. Oblečení má potlačit sexuální touhu u civilizovaného člověka, ale např. Sigmund Freud tvrdí, že to má i opačný efekt - kon stantní zvědavost. Historie Móda mužské postavy je stejná už od Egypta a Babylonie - zdůrazňuje široké ramena, úzký pas, klasický trojúhelník. Jediná výjimka byla v antice ­ splývavý oděv zvaný tóga. Ve starém Řecku a Římě ženy a muži nosili vesměs stejné oblečení, později se ženská móda stala velmi proměnlivou. Kupodivu čím výše si žena stojí na společenském žebříčku, tím vyzývavěji a nákladně je oděna. Módní oblečení bylo v historii pro ženy velmi nepohodlné, např. klasické korzety, sukně atd. Nositelka nebyla schopna se ani obléci sama. Korzety jako takové se nosily už i v dávných dobách na Krétě. Móda diktuje jak zaujmout oko na prsou, zadku, nohou, pasu a bocích a snaží se přehnat přirozenou krásu těla, nadměrné ženské účesy měly za účel zvětšovat hlavu, vysoké podpatky a platformy zase prodlužovaly nohy. Mužská móda ve středověku diktovala špičaté boty a vycpávky na lýtka do ponožek. Francie byla první zemí, která pokutovala nesmyslné módní výstřelky, pro ženy byla dokonce předepsaná délka vlečky a hloubka výstřihu. Co se týče ženských prsou, nejdříve byla populární co nejvíce připlácnuté a nevýrazné poprsí, později v době renesance se už začínají prsa více ukazovat, plně odhalené je nosily prostitutky. Ve viktoriánské době nosili korzety i muži, obvyklé materiály korzetů byly dřevo, kov, kostice. U žen byl za ideální považován obvod pasu 35 cm, některé si dokonce nechaly vyoperovat spodní žebra, aby této délky dosáhly. Šaty byly dělané tak, že na jejich oblečení ženy potřebovaly pomoc, potom v šatech ani nemohly sedět nebo se ohnout. Muži kromě korzetů nosili stojáčky, cylindry, šosy. Až teprve ve 20. letech korzet nahradily podvazky a podprsenka, také díky slavné Amelii Bloomer, která postupně zavedla novou módu splývavých pohodlných šatů. Spolu s tím se objevila i první umělá prsa (z vosku a kůže), ve druhé světové válce je následovala umělá nafukovací prsa do podpr- senek. Pánský oblek se také formoval s dobou, v puritánské době z něj odpadla výšivka a od 19. století začal být jednoduše střižený a tmavý. Od roku 1960 nastoupila uvolněná móda ­ mini sukně, džíny, trička (viz Marlon Brando ve filmu A Streetcar Named Desire v roce 1951). Muži začali nosit více barev a oblečení ze syntetických materiálů. Nyní záleží móda na jednotlivci a stává se více individuální věcí. Citace: Umberto Eco. Dějiny krásy. Praha: ARGO spol. s r.o. (2005). 439 stran. Elia Kazan. A Streetcar Named Desire [film]. Warner Bros, 1951.