IA039 Architektura superpočítačů a náročné výpočty Pravidla hry ■ Účast na přednáškách není povinná ■ Zkouška ■ Pouze písemná, 90 minut ■ Termíny budou k dispozici během dubna ■ Kolokvium ■ Projekt, nutno se přihlásit před koncem března Základní literatura ■ D. E. Culler, J. R Singh, A. Gupta: Parallel Computer Architecture, Morgan Kaufmann, San Francisco, California, 1999 ■ K. Down: High Performance Computing, O'Reilly, 1993 ■ D. E. Lenoski, W.-D. Weber: Scalable Shared-Memory Multiprocessing, Morgan Kaufmann, 1995 ■ J. F Kerrigan: Migrating to Fortran 90, O'Reilly, 1993. ■ B. B. Bauer: Practical Parallel Programming, Academic Press, 1992 High Performance Computing ■ Formule 1 v oblasti počítačů ■ Velmi drahé stroje, ovšem špičkových parametrů (výkonu) ■ Specifické uživatelské skupiny ■ Rozsáhlé simulace ■ Modelování (automobily, letadla, ...) ■ S jídlem roste chut ■ Požadavky rostou rychleji než výkon procesorů ■ Roste ale i složitost procesorů Kvalita programování určuje igh Performance Computing II ■ Procesory ■CISC ■ RISC ■ Vektorové procesory ■ Streaming procesory (např. GPU) ■ Speciální systémy FPGA, ...). ■ Paměti - výkon se zpožďuje za procesory HPC-požadavky ■ Klesá poměr teoretický_výkon/dosažený_výkon ■ Reakce: je třeba lépe pochopit ■ architekturu použitého počítače; ■ příčiny, proč určitý kód je podstatně rychlejší než zdánlivě ekvivalentní varianta; ■ způsoby měření reálného výkonu (programu a/nebo procesoru) High Throughput Computing ■ Nejvyšší aktuální výkon versus Nejvyšší využití ■ Dlouhodobé efektivní využití počítačových systémů ■ Velké množství menších úloh * Není kritická rychlost zpracování jedné úlohy * Podstatný celkový čas zpracování ■ Efektivita * Maximalizace „investice" * Celková propustnost systmu