IS/IT outsourcing services – basic RNDr. Stanislav Michelfeit Agenda § Cíle semináře (5 min) § Service Science (45 min) – Současné ekonomické trendy – Definice pojmu služba (service) – Základní pojmy, obsah § Přestávka (10 min) § IT/IS outsoursing (45 min) – Definice pojmu outsoursing – IT epochy, trendy – Současný stav poskytování služeb outsourcingu § Diskuse (5 min) Cíle semináře § Seznámit s konceptem celého semináře § Prezetovat trendy, které vedly k definici pojmu Service Science, Engineering and Management (zkráceně Service Science, nebo SSEM) § Zasadit IT/IS outsorcing do kontextu SSEM Proč studujete informatiku? § Je to moderní. § Baví mě to. § Nic jiného mě nenapadlo. § Poslali mě sem rodiče. § Rodiče mi to zakázali. § Je to dobře placené. Zobrazení ekonomické evoluce US Hrubý domácí produkt TOP 10 státu a jejich rozdělení prac. sil Co je to služba? Služba = platba za výkon (úkon) § Nehmotný výstup, těžko kvantifikovatelný a měřitelný § Neskladovatelná § Nedostatečně mobilní § Spotřeba probíhá současně s dodávkou § Zákazník je „on-line“ přítomen produkci § Zákazník je často „spolutvůrce, spoludodavatel“ § Složitě specifikovatelná Růst v oblasti služeb má dopad na akademickou .. Definice § Aplikace vědeckých, inženýrských a manažerských disciplín na úkoly kdy jedna organizace výhodně pracuje pro/s jinou organizací. § Studium servisních systému a jejich aktuální a navrhované evoluce. Systémy služeb jsou vytvořeny nad velkým množstvím interagujících klientů a dodavatelů spoluvytvářejících hodnoty. Jedním z mechanizmů vytváření hodnoty je specializace, která vede k potřebě koordinace. Základní otázky SSEM § Jak rekonfigurovat systémy práce? § Jakou roli v tomto procesu hrají inovace? § Existují integrační vztahy mezi rozdílnými systémy práce? Dnešní business vyžaduje více inovací a systematický přístup ke službám musí být interdisciplinární Přestávka 10 min. Outsourcing - definice § „Outside resource using“ § Smluvní vztah, který má za úkol přenesení odpovědnosti za určitou část funkční oblasti na externí zdroje § Je delegace některých činností na specializovanou organizaci § Firma předává veškerou zodpovědnost za určitou firemní aktivitu externímu dodavateli Outsourcing IT § IT/IS Outsourcing je delegace činností provozu, správy a rozvoje ITC § IT/IS Outsourcing je předpokladem industrializace/standardizace sektoru služeb § Informační služby jsou dominantní ve vyspělích ekonomikách Profesoři jsou na řadě jako další? IT epochy § 0 – 1982 – Epocha proprietálních řešení § 1982 – 1999 – Epocha standardních řešení § 1999 – – Epocha outsourcingových řešení Charakteristika a struktura nákladů § 0 – 1982 – Charakteristika • Mainframe a terminály • Datová střediska na pořizování dat • Dávkové zpracování, vlastní vývoj aplikací – Interní náklady (fixní náklady) • Vysoké náklady na vývoj a údržbu vlastních řešení • Závislost na nedostatkové pracovní síle • Vysoké náklady na dostupnost a bezpečnost Charakteristika a struktura nákladů § 1982 - 1999 – Charakteristika • PC a PC Servery, • Standardní interaktivní aplikace • Uživatelský vstup data – Interní a externí náklady (variabilní a fixní náklady) • Vysoké investice do nákupu HW a SW • Nízká návratnost (ROI) • Vysoké náklady na dostupnost a bezpečnost Charakteristika a struktura nákladů § 1999 - – Charakteristika • Nezávislost na HW (sdílená datová centra) • Standardní služby • Distribuovaná struktura – Externí náklady (variabilní náklady) • Pouze variabilní náklady (platí za výkon) • Nezávislost na nedostatkové pracovní síle • Vysoká dostupnost a bezpečnost IT Spending 2002-2007 (Gartner Dataquest (December 2003) Trendy vývoje outsourcingu § Outsourcing dle oborů Outsourcing mapa Varianty outsourcingu § Personální outsourcing – poskytování služeb a personálu § Komplexní outsourcing – poskytování služeb, personálu a všech prostředků § Částečný outsourcing – poskytování služeb, personálu a části prostředků § Outsourcing business procesů (BPO) – poskytování služeb Výhody a příležitosti outsourcingu § Ekonomické – finanční – zprůhlednění a snížení nákladů § Personální – dostatek kvalifikovaných odborníků § Administrativní – věcné – delegování rizik na poskytovatele outsourcingu Service Level Agreement (Dohoda o úrovni poskytovaných služeb) § Základní specifikace, podmínky a pravidla – popis služeb, metriky, platební podmínky § Tvrdé metriky – dostupnost služby, doba odezvy § Měkké metriky – kvalitativní hodnocení outsourcingové služby Diskuse § Děkuji za pozornost