Použitelnost, uživatelské testování
Filip Zwyrtek
Příklad špatně použitelného produktu
Důležitost použitelnosti
Úspěch webu závisí na:
- použitelnost
- obsah
- důvěryhodnost
- grafika
Úspěšné produkty díky dobré použitelnosti: Apple iPod, iPhone.
Špatně použitelný web
- není zřejmá přidaná hodnota stránky
- navštěvník neví, co má dělat nebo kam pokračovat → frustrace
- až navštěvníkovi dojde trpělivost → odejde a nenakoupí
- příště se stránce vyhne
Uživatelé nečtou
- návštěvník většinou chápe vaše dílo úplně jinak než vy
- návštěvník se na webu pohybuje jinak než předpokládáte
- návštěvník nezkoumá strukturu stránek a jejich logiku
- návštěvník nehledá nejlepší odkaz, ale první lepší
- návody dnes téměř nikdo nečtě
- uživatelé vaše stránky nečtou — „skenují“ je
- zredukovat text o 50% je dobrý začátek :) (ne na úkor relevantních informací)
Časté chyby
- hodnota stránky není dostatečně zřejmá
- nekonzistentní navigace
- matoucí grafické zpracování
- špatná typografie
- příliš mnoho možností
- nároky na konfiguraci zařízení uživatele
Dobré rady
- klikatelný logotyp stránky v levém horním rohu vedoucí na homepage
- používat favicon
- dostatek prázdných míst
- podtržené odkazy
- na první pohled musí být zřejmé, které prvky jsou aktivní
- krokovat složitejší formuláře
- co není — nezobrazujte
Metody testování použitelnosti
- procházení (walktrough)
- AB testování
- dotazníkový průzkum
- heuristika expertem
- uživatelské testování
Uživatelské testování
- Kdy?
- Kdykoli, ale čím dříve tím lépe (je to levnější).
- Jak?
- Alespoň nějak.
- S kým?
- S kýmkoli, kdo používá internet.
- Kde?
- Jakékoli klidné místo s počítačem a internetem.
- Proč?
- Protože se to vyplatí.
Před testem
- scénář testu:
- já na to příjdu
- testování klíčových úkolů
- ujistit testovaný subjekt, že není testován on, ale stránka
- poprosit o „myšlení nahlas“
Prostředí uživatelského testování
- klidná kancelář nebo konferenční místnost
- PC s internetem
- webová kamera nebo alespoň papír a tužka
- ideálně test sledují další osoby v jiné místnosti
Počet subjektů testu
- čím více subjektů testu, tím menší přírůstek odhalených chyb
- lépe několik iterací s malým počtem uživatelů než nejdna s velkým
- mít „statisticky“ zvolené subjekty významně nezvyšuje kvalitu testu
- stačí jakýkoli uživatel internetu, kterému není téma stránek lhostejné
- test je pro uživatele umělá situace
Nielsenovy heuristiky (1)
- Viditelnost stavu systému
- Systém dává uživateli najevo svůj stav s přiměřenou dobou odezvy.
- Systém odpovídá reálnému světu
- Jazyk systému odpovídá jazyku uživatelů. Pořadí úkonů je logické a odpovídá zažitým konvencím.
- Uživatelská svoboda
- Uživatel má možnost kdykoli přerušit činnost. Systém umožňuje undo a redo.
- Konzistence a standardy
- Stejné věci musí být v celém systému stejně pojmenovány a odpovídat zažitým konvencím.
- Prevence chyb
- Návrh systému předchází vzniku chyb.
Nielsenovy heuristiky (2)
- Lépe rozpoznat než vzpomínat
- Systém by měl být dostatečně intuitivní — není potřeba si pamatovat specifické postupy.
- Flexibilita a efektivita použití
- Umožnění zrychlení práce pro zkušenější uživatele.
- Estetický a minimalistický návrh
- Dialogy a funkce by neměly obsahovat zbytečné, nerelevantní nebo málo používané elementy.
- Pomoc uživatelům rozpoznat a napravit chyby
- Srozumitelné chybové hlášky, konstruktivní návrhy řešení.
- Nápověda a dokumentace
- Dobře strukturovaná, lehce nalezitelné informace a konkrétní postupy.
Knihy
- Webdesign – Nenuťte uživatele přemýšlet (2. aktualizované vydání)
- Steve Krug, Computer Press 2006, ISBN: 80–251–1291–8
- Web.Design
- Jacob Nielsen, SoftPress 2002, ISBN: 80-86497-27-5