Základní standardy a rozhraní rodiny XML

Obsah

Specifikace a validita XML
Aktuální specifikace XML
Jakou verzi použít?
Validita XML dokumentů
Document Type Definition (DTD)
Document Type Definition (DTD)
Motivace pro DTD, srovnání, výhody a nevýhody
DTD - tutoriály
DTD - deklarace typu dokumentu podrobněji
DTD - podmíněné sekce
DTD - definice typu elementu
DTD - definice atributu
DTD - definice typu hodnoty atributu
DTD - předpis kardinality (počtu výskytů) atributu
DTD - implicitní hodnota atributu
Fyzická struktura (entity)
Entita - deklarace a použití
Entity obecné (general) - mohou být
Entity parametrické (parametric)
XML Base
XML Base
XML Base - příklad
Jmenné prostory
Jmenné prostory (XML Namespaces)
Prefixy jmenných prostorů, shoda...
Příklad implicitního jmenného prostoru
Příklad explicitního jmenného prostoru
Obtíže se jmennými prostory
XML Information Set
XML Information Set (XML Infoset) - cíle
XML Infoset - struktura
Kanonický tvar XML
Kanonický tvar XML dokumentu
Kanonický tvar - zásady konstrukce
Potíže při definici kanonického tvaru
Základní pojmy
Cílem rozhraní je
Hlavní typy rozhraní pro zpracování XML dat:
Stromově orientovaná rozhraní (Tree-based API)
Mapují XML dokument na stromovou strukturu v paměti
Modely specifické pro konkrétní prostředí
Rozhraní založená na událostech (Event-based API)
Při analýze ("parsing") dokumentu "vysílají" zpracovávající aplikaci sled událostí.
Událostmi je např.:
SAX - příklad analýzy dokumentu
Kdy zvolit událostmi řízené rozhraní?
Vlastnosti (features) nastavitelné pro analýzu - parsing
SAX filtry
Další odkazy k SAX
Rozhraní založená na technice "pull"
Rozhraní založená na technice "pull"
Streaming API for XML (StAX)
StAX - příklad s iterátorem
StAX - příklad s kurzorem
Document Object Model (DOM)
Základní rozhraní pro tvorbu a přístup ke stromové reprezentaci XML dat.
Specifický DOM pro HTML dokumenty
Odkazy k DOM
Implementace DOM
Práce s DOM v Javě
Co potřebujeme?
Co nejčastěji použijeme?
Příklad 1 - vytvoření DOM stromu ze souboru
Příklad 2 - modifikace DOM stromu
Příklad 3 - uložení XML z DOM do souboru
Alternativní stromové modely k DOM
XML Object Model (XOM)
Alternativní parsery a stromové modely - NanoXML
Prakticky dobře použitelný stromový model: dom4j
Kombinace stromových a událostmi řízených přístupů
Události -> strom
Strom -> události
Virtuální objektové modely

Specifikace a validita XML

Aktuální specifikace XML

Jakou verzi použít?

Jakou verzi specifikace bychom měli v nových aplikacích používat?

Odpověď dává W3C XML Core Working Group:

  • nepíšeme-li parser, ale aplikaci, která generuje nebo vytváří XML (editor), používejme XML 1.0 (zpětná kompatibilita)

  • nové parsery by měly umět XML 1.1

Validita XML dokumentů

  • Opakování: každý XML dokument MUSÍ být správně utvořený (well formed)

  • Nové: XML dokument můřže být platný (valid) dokument:

    Platný podle specifikace znamená přísnější omezení než správně utvořený.

    Obvykle se validitou myslí soulad s DTD (Document Type Definition) dokumentu nebo

    (moderněji) - soulad s XML Schematem, případně jinými schématy (RelaxNG, Schematron).

Document Type Definition (DTD)

Document Type Definition (DTD)

  • Definice typu dokumentu (použití této definice je pak deklarace typu dokumentu).

  • Specifikována přímo (základním) standardem XML 1.0.

  • Popisuje přípustný obsah elementů, atributů, jejich implicitní (default) hodnoty, definuje použité entity.

  • Může být uvedena jako interní nebo externí DTD (internal and external subset) nebo "napůl" - tam i tam.

  • Dokument vyhovující DTD je označován jako valid (platný).

  • DTD a podobným jazykům se také říká modelovací -- modelují/definují konkrétní značkování.

  • Syntaxe DTD není XML (na rozdíl od většiny dalších modelovaních jazyků).

Motivace pro DTD, srovnání, výhody a nevýhody

Jaká jsou úskalí DTD?

  • Zásadním úskalím DTD je "nekompatibilita" se jmennými prostory (XML Namespaces) a

  • slabá modelovací schopnost - řadu omezení v modelu nelze pomocí DTD popsat.

  • "Přímým" a mocnějším, ale také podstatně složitějším, nástupcem DTD je W3C XML Schema.

  • Existují rovněž zdařilé, jednoduché a mocné alternativy ke XML Schematu - jako je RelaxNG. (on Wikipedia:RELAX_NG)

Proč vůbec (ještě) používat DTD?

  • Jednoduché, všechny validující parsery ho umí.

  • Pro mnoho jednoduchých značkování nepoužívajících jmenné prostory DTD dostačuje.

DTD - deklarace typu dokumentu podrobněji

Uvádí se těsně před kořenový elementem konstrukcí

  • <!DOCTYPE jméno-kořenového-elt Externí-ID [ interní část DTD ]>

Interní nebo externí část (internal or external subset) nemusí být uvedena nebo mohou být uvedeny obě.

Externí identifikátor může být buď

  • PUBLIC "PUBLIC ID" "URI" (hodí se pro "veřejná", obecně uznané DTD) nebo

  • SYSTEM "URI" - pro soukromá nebo jiná "ne zcela standardizovaná" DTD ("URI" nemusí být jen URL na síti, může být i jméno souboru, vyhodnocení se děje podle systému, na němž se vyhodnocuje)

Význam interní a externí části je rovnocenný (a nesmí si odporovat - např. dvě definice téhož elementu).

Obsahem DTD je seznam deklarací jednotlivých prvků - elementů, seznamů atributů, entit, notací

DTD - podmíněné sekce

Slouží k "zakomentářování" úseků DTD např. při experimentování.

  • <![IGNORE[ toto se bude ignorovat ]]>

  • <![INCLUDE[ toto se zahrne do DTD (tj. nebude se ignorovat)]]>

DTD - definice typu elementu

Popisuje možný obsah elementu, má formu <!ELEMENT jméno-elementu ... >, kde ... může být

  • EMPTY - prázdný element, může být zobrazen jako <element/> nebo <element></element> - totéž

  • ANY - povolen je libovolný obsah elementu, tj. text, dceřinné elementy, ...

  • může obsahovat dceřinné elementy - <!ELEMENT jméno-elementu (specifikace dceřinných elementů)>

  • může být smíšený (MIXED) - obsahující text i dceřinné elementy dané výčtem <!ELEMENT jméno-elementu (#PCDATA | přípustné dceřinných elementy)*>. Nelze specifikovat pořadí nebo počet výskytů konkrétních dceřinných elementů. Hvězdička za závorkou je povinná - vždy je možný libovolný počet výskytů.

Pro specifikaci dceřinných elementů používáme:

  • operátor sekvence (sequence, follow with) ,

  • operátor volby (výběru, select, choice) |

  • závorky () mají obvyklý význam

  • nelze kombinovat v jedné skupině různé operátory , |

  • počet výskytů dceřinného elementu omezujeme specifikátory "hvězdička", "otazník", "plus" s obvyklými významy. Bez specifikátoru znamená, že je povolen právě jeden výskyt.

DTD - definice atributu

Popisuje (datový) typ, případně implicitní hodnoty atributu u daného elementu.

Má tvar <!ATTLIST jméno-elementu jméno-atributu typ-hodnoty implicitní-hodnota>

DTD - definice typu hodnoty atributu

Přípustné typy hodnot jsou:

  • CDATA

  • NMTOKEN

  • NMTOKENS

  • ID

  • IDREF

  • IDREFS

  • ENTITY

  • ENTITIES

  • výčet hodnot - např. (hodnota1|hodnota2|hodnota3)

  • výčet notací - např. NOTATION (notace1|notace2|notace3)

Atribut (i nepovinný) může mít implicitní hodnotu:

  • "implicitní hodnota" - atribut je nepovinný, ale není-li uveden, chápe se to, jako by měl hodnotu implicitní hodnota

DTD - předpis kardinality (počtu výskytů) atributu

Atributy mohou mít předepsán (povinný) výskyt:

  • #REQUIRED - atribut je povinný

  • #IMPLIED - atribut je nepovinný

  • #FIXED "pevná-hodnota" - atribut je povinný a musí mít právě hodnotu pevná-hodnota

DTD - implicitní hodnota atributu

Atribut (i nepovinný) může mít implicitní hodnotu:

  • "implicitní hodnota" - atribut je nepovinný, ale není-li uveden, chápe se to, jako by měl hodnotu implicitní hodnota

Fyzická struktura (entity)

Entita - deklarace a použití

Rozlišuje se:

  • deklarace

  • reference (tj. použití) dané (již deklarované) entity.

Entity obecné (general) - mohou být

  • parsované - soubory se (správně utvořeným) značkováním,

  • neparsované - např. binární soubory,

  • znakové - znaky, např. &gt; je referencí na znakovou entitu

Entity parametrické (parametric)

  • mohou být použity jen v rámci DTD

  • hodí se při např. deklaracích seznamu atributů (pokud je dlouhý a vícekrát použitý, nahradíme ho referencí na parametrickou entitu)

  • viz např. DTD pro HTML 4.01 - http://www.w3.org/TR/html4/sgml/dtd.html

  • definicí parametrické entity je např. <!ENTITY % heading "H1|H2|H3|H4|H5|H6">

XML Base

XML Base

  • XML Base, W3C Recommendation 27 June 2001: http://www.w3.org/TR/xmlbase/

  • Standard pro vyhodnocování relativních URL v odkazech z/na XML dokumenty.

  • Definuje použití vyhrazeného atributu xml:base označujícího základ pro vyhodnocování relativních URL.

  • Doplňuje se se standardem XLink.

  • Respektuje princip "překrývání" bázové adresy nastavené v nadřazeném elementu.

XML Base - příklad

Příklad 1. xml:base určuje základ pro relativní URL


[Poznámka]Poznámka

Všimněte si použití vyhrazeného prefixu xml:

Jmenné prostory

Jmenné prostory (XML Namespaces)

  • XML Namespaces (W3C Recommendation, aktuálně Namespaces in XML 1.0 (Second Edition) W3C Recommendation 16 August 2006): http://www.w3.org/TR/REC-xml-names

  • Existuje také nové Namespaces in XML 1.1 W3C Recommendation 4th February 2004. Andrew Layman, Richard Tobin, Tim Bray, Dave Hollander

  • Definují "logické prostory" jmen (elementů, atributů) v XML dokumentu.

  • Dávají uzlům ve stromu XML dokumentu "třetí dimenzi".

  • Logickému prostoru jmen odpovídá jeden globálně ("celosvětově") jednoznačný identifikátor, daný URI (URI tvoří nadmnožinu URL).

  • NS odpovídající danému URI nemá nic společného s obsahem nacházejícím se případně na tomto URL ("nic se odnikud automaticky nestahuje" - nedochází k tzv. dereferenci danéhol URI).

Prefixy jmenných prostorů, shoda...

  • V rámci dokumentů se místo těchto URL používají zkratky, prefixy těchto NS namapované na příslušné URI atributem xmlns:prefix="URI".

    Jméno elementu či atributu obsahující dvojtečku se označuje jako kvalifikované jméno, QName.

  • Dva NS jsou stejné, jestliže se jejich URI shodují po znacích přesně (v kódování UNICODE).

  • NS neovlivňují význam textových uzlů.

  • Element/atribut nemusí patřit do žádného NS.

  • Deklarace prefixu NS nebo implicitního NS má platnost na všechny dceřinné uzly rekurentně, dokud není uvedena jiná deklarace "přemapující" daný prefix.

  • Jeden NS je tzv. implicitní (default NS), deklarovaný atributem xmlns=

  • Na atributy se implicitní NS nevztahuje!!!, čili atributy bez explicitního uvedení prefixu nejsou v žádném NS.

Příklad implicitního jmenného prostoru

V následující ukázce je pro celý úryvek platný deklarovaný implicitní jmenný prostor charakterizovaný URI (URL) http://www.w3.org/1999/xhtml

Příklad 2. Implicitní jmenný prostor

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
   <body>
      <h1>Huráááá</h1>
   </body>
</html>

Příklad explicitního jmenného prostoru

V následující ukázce je deklarován a přiřazen prefixu xhtml jmenný prostor charakterizovaný URI (URL) http://www.w3.org/1999/xhtml

Příklad 3. Jmenný prostor mapovaný na prefix

<xhtml:html xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
   <xhtml:body>
      <xhtml:h1>Huráááá</xhtml:h1>
   </xhtml:body>
</xhtml:html>

Obtíže se jmennými prostory

Dosud ne všechny parsery dokážou rozpoznávat NS. ...i když problémy jsou s tím dnes výjimečné...

NS jsou nekompatibilní s DTD (DTD přísně rozlišuje např. jméno xi:include a include i v případě, že patří do stejného NS a mají tedy z hlediska aplikace obvykle stejnou interpretaci/význam).

XML Information Set

XML Information Set (XML Infoset) - cíle

  • XML Infoset 2nd Edition W3C Recommendation First published.og 24 October 2001, revised 4 February 2004, John Cowan, Richard Tobin, http://www.w3.org/TR/xml-infoset/

  • Infoset popisuje "jaké všechny informace lze o uzlu (elementu, dokumentu, atributu...) získat"

  • Jinými slovy: aplikace by neměla spoléhat na informace z XML dokumentu, které se po analýze (parsingu) neobjeví v Infosetu.

  • Každý správně utvořený XML dokument vyhovující standardu pro jmenné prostory má Infoset.

XML Infoset - struktura

  • Infoset se skládá z Information items

  • Infoset se týká dokumentu s již expandovanými entitami

  • Rozlišuje se infoset dokumentu, elementu, atributu, znaku, instrukci pro zpracování, neexpandované entitě, neanalyzované entitě, notaci

  • Podrobněji viz specifikace.

Kanonický tvar XML

Kanonický tvar XML dokumentu

  • Canonical XML Version 1.0, W3C Recommendation 15 March 2001, http://www.w3.org/TR/xml-c14n

  • Smyslem je popsat kritéria (a algoritmy), které pomohou rozhodnout, zda jsou dva XML dokumenty ekvivalentní, lišící se pouze fyzickou reprezentací (entity, pořadí atributů, kódování znaků)

  • Kanonizace "setře" rozdíly mezi takovými dokumenty, k nimž se analyzátor "bude jistě chovat stejně", tj. z pohledu aplikace jsou totožné.

  • Použití kanonického tvaru je nutné např. u elektronického podpisu XML dat (při výpočtu hodnoty digest).

  • Bylo by možné nad XML dokumenty definovat i jiné relace ekvivalence než je Canonical XML.

Kanonický tvar - zásady konstrukce

Hlavní zásady konstrukce kanonického tvaru XML dokumentu:

  • kódování v UTF-8

  • zlomy řádků (CR, LF) jsou normalizovány podle algoritmu uvedeného v std. XML 1.0

  • hodnoty atributů jsou normalizovány

  • reference na znakové a parsované entity jsou nahrazeny jejich obsahem

  • CDATA sekce jsou nahrazeny jejich obsahem

  • hlavička "xml" a deklarace typu dokumentu jsou odstraněny

  • bílé znaky mimo kořenový element jsou normalizovány

  • jiné bílé znaky (vyjma normalizace zlomu řádků) jsou zachovány

  • hodnoty atributů jsou uvozeny "

  • speciální znaky v hodnotách atributů a textovém obsahu elementů jsou nahrazeny referencemi na entity

  • nadbytečné deklarace jmenných prostorů jsou z každého elementu odstraněny

  • implicitní hodnoty atributů jsou dodány do každého elementu (kde je to relevantní)

  • na pořadí atributů a deklarací jmenných prostorů se uplatní lexikografické řazení

Potíže při definici kanonického tvaru

Ztráta řady informací (typicky pocházejících z DTD):

  • neparsované entity (např. binární entity) jsou po kanonizaci nepřístupné

  • notace

  • typy atributů (vč. implic. hodnot)

Základní pojmy

Cílem rozhraní je

  • poskytnout jednoduchý standardizovaný přístup ke XML datům

  • "napojit" analyzátor (parser) na aplikaci a aplikace navzájem

  • odstínit aplikaci od fyzické struktury dokumentu (entity)

  • zefektivnit zpracování XML dat

Hlavní typy rozhraní pro zpracování XML dat:

  • Stromově orientovaná rozhraní (Tree-based API)

  • Rozhraní založená na událostech (Event-based API)

  • Rozhraní založená na "vytahování" událostí/prvků z dokumentu (Pull API)

Stromově orientovaná rozhraní (Tree-based API)

Mapují XML dokument na stromovou strukturu v paměti

  • dovolují libovolně procházet ("traverse") vzniklý strom;

  • nejznámější je Document Object Model (DOM) konsorcia W3C, viz http://www.w3.org/DOM

Modely specifické pro konkrétní prostředí

Rozhraní založená na událostech (Event-based API)

Při analýze ("parsing") dokumentu "vysílají" zpracovávající aplikaci sled událostí.

  • technicky realizováno jako volání metod ("callback")

  • aplikace poskytuje handlery, které volání zachytávají a zpracovávají

  • událostmi řízená rozhraní jsou "nižší úrovně" než stromová, protože

  • pro aplikaci zůstává "více práce"

  • jsou však úspornější na paměť (většinou i čas), samotná analýza totiž nevytváří žádné „trvalé“ objekty

Událostmi je např.:

  • začátek a konec dokumentu (start document, end document)

  • začátek a konec elementu (start element, end element) - předá současně i atributy

  • instrukce pro zpracování (processing instruction)

  • komentář (comment)

  • odkaz na entitu (entity reference)

  • Nejznámějším takovým rozhraním je SAX http://www.saxproject.org

SAX - příklad analýzy dokumentu

<?xml version="1.0"?>
<doc>
   <para>Hello, world!</para>
   <!-- that's all folks -->
   <hr/>
</doc>

vyprodukuje při analýze (parsingu) sled událostí:

start document
start element: doc {seznam atributů: prázdný}
start element: para {seznam atributů: prázdný}
characters: Hello, world!
end element: para
comment:  that's all folks 
start element: hr
end element: hr
end element: doc
end document

Kdy zvolit událostmi řízené rozhraní?

  • O co snazší pro autora parseru, o to náročnější pro aplikačního programátora...

  • Aplikace si musí (někdy složitě) pamatovat stav analýzy, nemá nikdy "celý dokument pohromadě".

  • Na úlohy, které lze řešit "lokálně", bez kontextu celého dokumentu, je to vhodné rozhraní.

  • Obvykle poskytuje nejrychlejší možné zpracování.

  • Aplikační nepříjemnosti lze obejít použitím nadstaveb, např. Streaming Transformations for XML (STX)

Vlastnosti (features) nastavitelné pro analýzu - parsing

Chování parseru produkujícího SAX události je možné ovlivnit nastavením tzv. features a properties.

SAX filtry

SAX rozhraní nabízí možnost napsat třídu jako tzv. SAX filtr (přesněji implementaci rozhraní org.xml.sax.XMLFilter).

Objekt takové třídy na jedné straně události přijímá, zpracuje je a posílá dále.

Další informace k filtrování událostí naleznete např. v článku Change the events output by a SAX stream (IBM DeveloperWorks/XML).

Další odkazy k SAX

Rozhraní založená na technice "pull"

Rozhraní založená na technice "pull"

  • Aplikace "nečeká na události", ale "vytahuje si" příslušná data ze vstupního parsovaného souboru.

  • Využíváme tam, kde "víme, co ve zdroji očekávat" a "postupně si to bereme"

  • ... vlastně opak API řízeného událostmi.

  • Z hlediska aplikačního programátora velmi pohodlné, ale implementace bývají o něco pomalejší než klasická "push" událostmi řízená rozhraní.

  • Pro Javu existuje XML-PULL parser API - viz Common API for XML Pull Parsing a také

  • nově vyvíjené rozhraní Streaming API for XML (StAX) vznikající "shora i zdola" jako produkt JCP (Java Community Process).

Streaming API for XML (StAX)

Toto API se později může stát standardní součástí javového prostředí pro práci s XML, tzv. JAXP.

Nabízí dva přístupy k "pull" zpracování:

  • přístup k "vytahovaným" událostem prostřednictvím iterátoru - pohodlnější

  • nízkoúrovňový přístup přes tzv. kurzor - rychlejší

StAX - příklad s iterátorem

Příklad 4. StAX - přístup iterátorem

import java.io.*;
import java.util.Iterator;
import javax.xml.namespace.QName;
import javax.xml.stream.*;
import javax.xml.stream.events.*;
public class ParseByEvent {
   public static void main(String[] args) 
                        throws FileNotFoundException, XMLStreamException {
      // Use the reference implementation for the XML input factory
      System.setProperty("javax.xml.stream.XMLInputFactory", 
                                  "com.bea.xml.stream.MXParserFactory");
      // Create the XML input factory
      XMLInputFactory factory = XMLInputFactory.newInstance();
      // Create the XML event reader
      FileReader reader = new FileReader("somefile.xml");
      XMLEventReader r = 
         factory.createXMLEventReader(reader);
      // Loop over XML input stream and process events
      while(r.hasNext()) {
         XMLEvent e = r.next();
         processEvent(e);
      }
   }
/**
 * Process a single XML event
 * @param e - the event to be processed
 */
  private static void processEvent(XMLEvent e) {
     if (e.isStartElement()) {
        QName qname = ((StartElement) e).getName();
        String namespaceURI = qname.getNamespaceURI();
        String localName = qname.getLocalPart();
        Iterator iter = ((StartElement) e).getAttributes();
        while (iter.hasNext()) {
           Attribute attr = (Attribute) iter.next();
           QName attributeName = attr.getName();
           String attributeValue = attr.getValue();
        }
     }
     if (e.isEndElement()) {
        QName qname = ((EndElement) e).getName();
     }
     if (e.isCharacters()) {
        String text = ((Characters) e).getData();
     }
     if (e.isStartDocument()) {
        String version = ((StartDocument) e).getVersion();
        String encoding = ((StartDocument) e).getCharacterEncodingScheme();
        boolean isStandAlone = ((StartDocument) e).isStandalone();
     }
  }
}

[Poznámka]Poznámka

příklad převzat z Tip: Use XML streaming parsers (IBM DeveloperWorks, sekce XML).

StAX - příklad s kurzorem

Příklad 5. StAX - přístup kurzorem

import java.io.*;
import javax.xml.stream.*;
public class ParseByIterator {
   public static void main(String[] args) 
                        throws FileNotFoundException, XMLStreamException {
      // Use reference implementation
      System.setProperty(
         "javax.xml.stream.XMLInputFactory",
         "com.bea.xml.stream.MXParserFactory");
      // Create an input factory
      XMLInputFactory xmlif = XMLInputFactory.newInstance();
      // Create an XML stream reader
      XMLStreamReader xmlr =
         xmlif.createXMLStreamReader(new FileReader("somefile.xml"));
      // Loop over XML input stream and process events
      while (xmlr.hasNext()) {
         processEvent(xmlr);
         xmlr.next();
      }
   }
   /**
    * Process a single event
    * @param xmlr - the XML stream reader
    */
   private static void processEvent(XMLStreamReader xmlr) {
      switch (xmlr.getEventType()) {
         case XMLStreamConstants.START_ELEMENT :
            processName(xmlr);
            processAttributes(xmlr);
            break;
         case XMLStreamConstants.END_ELEMENT :
            processName(xmlr);
            break;
         case XMLStreamConstants.SPACE :
         case XMLStreamConstants.CHARACTERS :
            int start = xmlr.getTextStart();
            int length = xmlr.getTextLength();
            String text =
               new String(xmlr.getTextCharacters(), start, length);
            break;
         case XMLStreamConstants.COMMENT :
         case XMLStreamConstants.PROCESSING_INSTRUCTION :
            if (xmlr.hasText()) {
               String piOrComment = xmlr.getText();
            }
            break;
      }
   }
   private static void processName(XMLStreamReader xmlr) {
      if (xmlr.hasName()) {
         String prefix = xmlr.getPrefix();
         String uri = xmlr.getNamespaceURI();
         String localName = xmlr.getLocalName();
      }
   }
   private static void processAttributes(XMLStreamReader xmlr) {
      for (int i = 0; i < xmlr.getAttributeCount(); i++)
         processAttribute(xmlr, i);
   }
   private static void processAttribute(XMLStreamReader xmlr, int index) {
      String prefix = xmlr.getAttributePrefix(index);
      String namespace = xmlr.getAttributeNamespace(index);
      String localName = xmlr.getAttributeName(index);
      String value = xmlr.getAttributeValue(index);
   }
}

[Poznámka]Poznámka

příklad převzat z Tip: Use XML streaming parsers (IBM DeveloperWorks, sekce XML).

Document Object Model (DOM)

Základní rozhraní pro tvorbu a přístup ke stromové reprezentaci XML dat.

  • existují verze DOM Level 1, 2, 3

  • DOM je obecně nezávislý na způsobu analýzy (parsingu) vstupního XML

  • Je popsán IDL definicemi+popisy rozhraní v jednotlivých jazycích (zejm. C++ a Java)

Specifický DOM pro HTML dokumenty

  • Core (základ) DOM pro HTML je nyní "víceméně" sloučen s DOM pro XML

  • určen pro styly CSS

  • určen pro programování dynamického HTML (skriptování - VB Script, JavaScript)

  • kromě samotného dokumentu model zahrnuje i prostředí prohlížeče (např. windowsearch in Czech Wikipedia, historysearch in Czech Wikipedia...)

Odkazy k DOM

Implementace DOM

Práce s DOM v Javě

Co potřebujeme?

Ve všech novějších verzích Javy (JDK i JRE) je podpora DOM zabudována ve standardních knihovnách, nemusíme tedy nic doinstalovávat.

V programech musíme nicméně importovat potřebné symboly (rozhraní, příp. třídy), většinou z balíku org.w3c.dom.

Co nejčastěji použijeme?

Nejčastěji používanými rozhraními jsou:

Element

odpovídá pojmu "element" v logické struktuře dokumentu; zpřístupňuje název elementu, atributy, dceřinné uzly (vč. textových). Zajímavé metody:

  • Node getParentNode() - vrátí rodičovský uzel

  • String getTextContent() - vrátí textový obsah elementu

  • NodeList getElementsByTagName(String name) - vrátí seznam následníků (dceřinných uzlů a jejich následníků) majících dané jméno

Node

nadrozhraní Elementu, odpovídá obecnému uzlu v logické struktuře, tzn. může to být jak element, textový uzel, komentář, atd.

NodeList

jakýsi seznam uzlů (např. získatelný voláním getElementsByTagName), lze s ním pracovat metodami:

  • int getLength() - vrátí počet uzlů v seznamu

  • Node item(int index) - vrátí uzel na dané pozici index

Document

odpovídá uzlu dokumentu (je to rodič kořenového elementu)

Příklad 1 - vytvoření DOM stromu ze souboru

Příklad metody, která načte DOM strom z XML souboru (viz Úloha 1):

/**
 * Konstruktor, ktery vytvori novou instanci tridy Uloha1
 * nactenim obsahu xml dokumentu se zadanym URL.
 */
private Uloha1(URL url) throws SAXException, ParserConfigurationException,
        IOException {

    // Vytvorime instanci tovarni tridy
    DocumentBuilderFactory factory = DocumentBuilderFactory.newInstance();

    // Pomoci tovarni tridy ziskame instanci DocumentBuilderu
    DocumentBuilder builder = factory.newDocumentBuilder();
    
    // DocumentBuilder pouzijeme pro zpracovani XML dokumentu
    // a ziskame model dokumentu ve formatu W3C DOM
    doc = builder.parse(url.toString());
}

Příklad 2 - modifikace DOM stromu

Příklad metody manipulující (modifikující) DOM strom dokumentu (viz Úloha 1):

/*************************************************************************
 * Metoda na upravu platu.
 * Ma-li osoba mensi plat nez <code>minimum</code>,
 * bude ji plat zvysen na <code>minimum</code>.
 * S ostatnimi osobami se nic nedeje.
 */
public void adjustSalary(double minimum) {

    // získej seznam elementů s platy
    NodeList salaries = doc.getElementsByTagName("salary");

    for (int i = 0; i < salaries.getLength(); i++) {

        // získej element s platem
        Element salaryElement = (Element) salaries.item(i);

        // získej plat
        double salary = Double.parseDouble(salaryElement.getTextContent());
        if (salary < minimum) {
            // modifikuj textový uzel/obsah elementu
            salaryElement.setTextContent(String.valueOf(minimum));
        }
    }
}

Příklad 3 - uložení XML z DOM do souboru

Příklad metody ukládající DOM strom do souboru (viz Úloha 1).

Postup používá transformace, které zatím neumíme. Berme to tedy jako "černou skříňku" :-)

public void serializetoXML(File output)
       throws IOException, TransformerConfigurationException, TransformerException {

    // Vytvorime instanci tovarni tridy
    TransformerFactory factory = TransformerFactory.newInstance();

    // Pomoci tovarni tridy ziskame instanci tzv. kopirovaciho transformeru
    Transformer transformer = factory.newTransformer();

    // Vstupem transformace bude dokument v pameti
    DOMSource source = new DOMSource(doc);

    // Vystupem transformace bude vystupni soubor
    StreamResult result = new StreamResult(output);

    // Provedeme transformaci
    transformer.transform(source, result);
}

Alternativní stromové modely k DOM

XML Object Model (XOM)

  • XOM (XML Object Model) vznikl jako one-man-projekt (autor Elliote Rusty Harold).

  • Jde o rozhraní, které je "papežštější než papež" a striktně respektuje logický model XML dat.

  • Motivaci a specifikaci najdete na domovské stránce XOM.

  • Tam je též k získání open-source implementace XOM a

  • dokumentace API.

Alternativní parsery a stromové modely - NanoXML

  • velmi malé (co do velikosti kódu) stromové rozhraní a parser v jednom

  • dostupné jako open-source na http://nanoxml.n3.net

  • adaptované též pro mobilní zařízení

  • z hlediska rychlosti a paměťové efektivity za běhu ale nejlepší není

Prakticky dobře použitelný stromový model: dom4j

Kombinace stromových a událostmi řízených přístupů

Události -> strom

  • Je např. možné "nezajímavou" část dokumentu přeskočit nebo odfiltrovat pomocí sledování událostí a pak

  • za "zajímavé" části vytvořit strom v paměti a ten zpracovávat.

Strom -> události

  • Vytvoříme strom dokumentu (a zpracujeme ho) a

  • strom následně procházíme a generujeme události jako bychom četli výchozí soubor.

  • Toto umožňuje snadnou integraci obou typů zpracování v jedné aplikaci

Virtuální objektové modely