Týden 4
Kolekce
Kolekce jsou dynamické datové struktury, které slouží k ukládání, procházení a vyhledávání objektů. Základní kolekce jsou seznam, množina a mapa, pomocí nich se pak implementují další jako zásobník nebo fronta. Kolekce v .NET jsou buď obyčejné nebo generické - typ kolekce závisí na typu prvků. Generické kolekce v .NET implementují rozhraní ICollection.
Příklad užití kolekce:
// prvky mohou byt primitivni typy, struktury i tridy List<int> numbers = new List<int>(); numbers.Add(1); numbers.Add(3); // k prochazeni se casto uziva cyklus foreach foreach (int number in numbers) { Console.WriteLine("Item: " + number); }
Třída Application
Třída Application obsahuje statické metody a statické vlastnosti, které buď nastavují nebo ovládají běžící okenní aplikaci.
Pro naše využití se hodí především dvě metody:
- Run - spouští smyčku zpráv, jako parametr lze uvést hlavní okno aplikace, které bude zobrazeno
- Exit - říká všem smyčkám zpráv, že mají skončit, tím skončí i aplikace (lze např. volat v reakci na stisk tlačítka)
Třída Form
Objekty třídy Form reprezentují okna, pomoci kterých aplikace komunikuje s uživatelem. Objekty této třídy mohou být hlavními okny aplikace nebo i obyčejnými dialogy.
Mezi užitečné vlastnosti patří:
- AcceptButton - pro dialogy
- CancelButton - pro dialogy
- BackColor - pozadí okna
- ControlBox
- Cursor
- Enabled - reaguje na podněty uživatele
- FormBorderStyle - styl rámečku (lze/nelze měnit velikost okna)
- MinimizeBox
- MaximizeBox
- StartPosition
- Visible
A několik užitečných metod:
- Close - zavře okno
- Show - zobrazí okno
- ShowDialog - zobrazí okno jako modální dialog (metoda čeká na zavření dialogu)