Seminární skupiny 6 a 7

Týden 4

Kolekce

Kolekce jsou dynamické datové struktury, které slouží k ukládání, procházení a vyhledávání objektů. Základní kolekce jsou seznam, množina a mapa, pomocí nich se pak implementují další jako zásobník nebo fronta. Kolekce v .NET jsou buď obyčejné nebo generické - typ kolekce závisí na typu prvků. Generické kolekce v .NET implementují rozhraní ICollection.
Příklad užití kolekce:

// prvky mohou byt primitivni typy, struktury i tridy
List<int> numbers = new List<int>();
numbers.Add(1);
numbers.Add(3);

// k prochazeni se casto uziva cyklus foreach
foreach (int number in numbers)
{
    Console.WriteLine("Item: " + number);
}

Třída Application

Třída Application obsahuje statické metody a statické vlastnosti, které buď nastavují nebo ovládají běžící okenní aplikaci.
Pro naše využití se hodí především dvě metody:

  • Run - spouští smyčku zpráv, jako parametr lze uvést hlavní okno aplikace, které bude zobrazeno
  • Exit - říká všem smyčkám zpráv, že mají skončit, tím skončí i aplikace (lze např. volat v reakci na stisk tlačítka)

Třída Form

Objekty třídy Form reprezentují okna, pomoci kterých aplikace komunikuje s uživatelem. Objekty této třídy mohou být hlavními okny aplikace nebo i obyčejnými dialogy.
Mezi užitečné vlastnosti patří:

  • AcceptButton - pro dialogy
  • CancelButton - pro dialogy
  • BackColor - pozadí okna
  • ControlBox
  • Cursor
  • Enabled - reaguje na podněty uživatele
  • FormBorderStyle - styl rámečku (lze/nelze měnit velikost okna)
  • MinimizeBox
  • MaximizeBox
  • StartPosition
  • Visible

A několik užitečných metod:

  • Close - zavře okno
  • Show - zobrazí okno
  • ShowDialog - zobrazí okno jako modální dialog (metoda čeká na zavření dialogu)

Jednoduché ovládací prvky Label, Button, TextBox