P114_1 ‹#› P114_1 1 P114 Datové modelování I (základní kurs) P114_1 ‹#› P114_1 2 P114 Úvodní přednáška 1 P114_1 ‹#› P114_1 3 Obsah •představení, očekávání (*) •cíle předmětu •literatura •požadavky ZK •Motivace •Souvislost s řízením projektů zavádění IS •Přehled předmětu P114_1 ‹#› P114_1 4 Cíle předmětu •vyložit základní pojmy DM a naučit metody tvorby těchto modelů tak, aby posluchači byli schopni rozpoznat kvalitní datový model, samostatně popsat danou oblast datovým modelem a použít DM pro porozumění neznámé oblasti •přesvědčit, že DM je základem dobrého SW inženýrství P114_1 ‹#› P114_1 5 Studijní materiály •přednášky + podklady k přednáškám •Z.Staníček: Datové modelování metodou HIT, minikurs, Sborník konference DATASEM ´96, vyd. CS-COMPEX a.s., 1996 •Školící materiály fy SHINE Consulting s.r.o. - případové studie datových modelů, SHINE studio 1999 •M. Duží: Konceptuální modelování - datový model HIT, Slezská universita v Opavě, FPF Ústav informatiky, 2000, (skripta) •/ Materna, Pala, Zlatuška: Logická analýza přirozeného jazyka, Academia, Praha, 1989 •/ LBMS Systems Engineering, verze CZ 2.0, vyd. LBMS, 1995 •/ Pokorný, Halaška: Databázové systémy, vyd. ČVUT Praha, 1998 • P114_1 ‹#› P114_1 6 Požadavky ke ZK •Odevzdání semestrální práce (konkrétní DM) v rámci cvičení •50% práce (tvorba DM) •50% test (cokoli z odpřednášeného, ale nic jiného) P114_1 ‹#› P114_1 7 Motivace k předmětu •Jde o projekty zavádění IS •Gartner group: 12 - 15 - 30 - 43 •diletantismus dodavatelů („lékaři bez ZK z anatomie“) •kultura komunikací: umět popsat co děláme a co pro to potřebujeme •nástroj pro porozumění novým/cizím oblastem ... •problém „zadání úkolu“ - CO se vlastně má udělat ? P114_1 ‹#› P114_1 8 Řízení projektů zavádění IS •Plány: CO - JAK - SKYM - KDY - ZAKOLIK •CO se má udělat = specifikace provedení –jaké informace bude IS poskytovat = vymezení třídy dotazů nad daným IS zodpověditelných –jak bude informace poskytovat = pomocí jakých funkcí –za jakých okolností bude IS informace poskytovat = v rámci jakých procesů se to bude dít –komu bude jaké informace poskytovat = organizace přístupu k informacím • P114_1 ‹#› P114_1 9 jaké informace bude IS poskytovat •jak zadat třídu dotazů, které mají být daným IS zodpověditelné •vytvořit seznam všech takových dotazů? •určit „bázi“ prostoru dotazů, které mají být zodpověditelné •z této „báze“ se pak seznam všech zodpověditelných dotazů dá vygenerovat •„báze“ prostoru dotazů = Datový Model P114_1 ‹#› P114_1 10 Informační schopnost IS •je dána prostorem dotazů zodpověditelných daným IS •prostor je určen „bází“, tj. datovým modelem (DM) (? datovým schématem) •IS zobrazuje reálný svět proto, abychom se dokázali domluvit o jeho struktuře a o jeho chování - abychom mohli komunikovat poznání jeho stavu P114_1 ‹#› P114_1 11 Reálný svět, ideální světy, kultura Reálný svět: časoprostor + pojmy Ideální světy Kultura P114_1 ‹#› P114_1 12 CO poznáváme, PROČ poznáváme •stav reálného světa (PROCESY) •tj. dynamické systémy •chceme porozumět, dokázat předpovědět •základní potřeba: komunikovat –s druhými = domlouvat se –se sebou = přemýšlení P114_1 ‹#› P114_1 13 JAK poznáváme •vždy pomocí modelů •model dynamického systému –jiný dynamický systém (v reálném světě) –pomocí pojmů a představ (v ideálním světě) •pojem: konstrukce (dohoda na významu) •pojmový (konceptuální) model •model v ideálním světě (ideální model) •IDM = konceptuální (datový) model P114_1 ‹#› P114_1 14 Co se děje v našich hlavách? •každý tam máme svůj svět představ, svůj ideální svět •dynamické systémy reálného světa mapujeme statickými pojmovými modely •vytváříme základní modely pozorováním •odvozujeme sekundární modely přemýšlením P114_1 ‹#› P114_1 15 Elementární konstrukt přiřazení Přiřazení - zobrazení - funkce: je to předpis (procedura), který říká jaký výsledek (výstup) je přiřazen k danému vstupu P114_1 ‹#› P114_1 16 O čem jsou ideální světy •procesy (vnímáme z reálného světa) •věci (vyabstrahujeme se na čas) •události (navnímané koincidence procesů) •kontejnery (sbalení do vyššího celku za účelem pořádání) •objekty ideálního modelu P114_1 ‹#› P114_1 17 O čem je komunikace? •o objektech reálného světa (časoprostorového resp. světa pojmů) •o souvislostech těchto objektů (tj. o strukturách čili složitějších objektech) •o chování těchto struktur • P114_1 ‹#› P114_1 18 Jaké máme ke komunikaci nástroje? •přirozený jazyk •grafiku (obrázky) •jiné ... •Datové modely obrázky (schémata) + přirozený jazyk •BPM (Business Process Model) P114_1 ‹#› P114_1 19 Funkce/ Business aktivity CO JAK a KDY S ČÍM KDE a S KÝM EPC/ Procesní řetězce IDM/ mapa informačních souvislostí ORG/ schéma Kompetence FD/ Business aktivity P114_1 ‹#› P114_1 20 BPM a DM - shrnutí •BPM: –pojmové hřiště (IDM) –schopnosti, dovednosti („funkce“ - FD) –události a procesy (EPC) –organizace (ORG) •pojmový model –objekty a souvislosti –proč říkáme „datové modelování“ •DM jako technika pro konstrukci BPM –všechno to jsou „objekty a souvislosti“ P114_1 ‹#› P114_1 21 Datové Modelování, data a metadata •DM a jeho vztah k datům a metadatům ? •interpretace dat: přiřazení sémantiky –programem –pomocí metadat •co víme, když známe data? ( ) •co víme když známe metadata? (+) •DM je nástroj pro vytvoření takových metadat, že data jimi interpretovaná poskytují odpovědi na požadované dotazy P114_1 ‹#› P114_1 22 Přehled předmětu 1 •1 Úvod •2 Klasické metody modelování •3 Funkcionální přístup - základní intuice •4 Logické základy (TIL) •5 Konstrukce •6 Sémantika a její role P114_1 ‹#› P114_1 23 Přehled předmětu 2 •7 Pojmy metody HIT •8 Postup tvorby modelu •9 Definovatelnost •10 Rozložitelnost •11 Doladění a transformace do ERD •12 Příklady datových modelů