P114_8 ‹#› P114_8 1 P114 Postup tvorby modelu praktická doporučení 8 P114_8 ‹#› P114_8 2 Témata •Celkový postup tvorby datového modelu •Komponenty datového modelu •Jak vytvořit seznam E-typů •Jak psát definice základních typů •Jak objevovat HIT-atributy •Dialog modeláře s „expertem“ •Jak zapisovat konstrukci HIT-atributu se sémantikou •určení a zápis poměru HIT-atributu •vybalancování definic E-typů a sémantiky HIT-atributů •Hledání nejvýstižnějšího vyjádření P114_8 ‹#› P114_8 3 Postup DM •Vymezení zájmové oblasti •Dialog s expertem •Studium podkladů •Tvorba seznamu E-typů •Definice každého E-typu •Prvotní návrh datového modelu v diagramech + textech •Formovací seminář •Revize datového modelu •Transformace do tvaru ERD •Zápis ve zvoleném CASE • P114_8 ‹#› P114_8 4 Vymezení zájmové oblasti •... zlatokop si vždy vykolíkuje svůj claim •Určení komponent, které budeme řešit •určení hranic těchto komponent co do nich patří, a co už ne P114_8 ‹#› P114_1/4 5 Z čeho se DM organizace skládá •z komponent odpovídajících funkčním (fyziologickým) okruhům „organizmu“ •funkční okruh komponenta / 1:M •proč více komponent a ne jedna „všeobjímající“ (dynamika rozvoje v dimenzích funkčních okruhů) •proč ne podle morfologie? •fyziologický panák a model komponent P114_8 ‹#› P114_1/4 6 Komponenta: •minimum vazeb (souvislostí) překračuje hranici do jiných komponent •maximum vazeb (souvislostí ) uvnitř komponenty •pokrývá vždy ucelenou business oblast •její zavedení jako části IS znamená přínos pro fungování organizace • •její vymezení není a ani nemůže být exaktní P114_8 ‹#› P114_1/4 7 Fyziologie správa majektu primární proces finance personalistika obchod infocentrum Výklad: je snaha stavět IS na fyziologii tak, aby se jednotlivé komponenty IS mohly přizpůsobit měnící se morfologii musíme umět ovlivnit zákazníka, aby začal chtít to, co potřebuje! Princip federativní architektury IS klade na komponentu tyto základní požadavky. Komponenta je popsána jedním datovým modelem, tj. potřebné informace má uloženy ve svých vlastních datech v takové struktuře, že jako celek má požadovanou informační schopnost bez ohledu na stav svého okolí. Komponenta má minimum vnějších vazeb, tj. potřeb komunikovat se svým okolím. Komponenta by svou složitostí neměla překračovat únosnou míru, tj. měla by být v přiměřené době realizovatelná a začít přinášet užitek. Komponenta má jednoznačně popsané své exportní a importní schéma, tj. tvar, ve kterém je schopna informace předávat a přijímat. P114_8 ‹#› P114_1/4 8 Vnitřní finanční řízení Informační centrum, GO Personalistika + Mzdy Provoz, obstarávání Monitorování a ovlivňování okolí Primární proces P114_8 ‹#› P114_1/4 9 Příklady •komponenta Rozvrh •komponenta Studium •komponenta Mzdy •komponenta Výroba •komponenta Obchod •komponenta Sklady P114_8 ‹#› P114_8 10 Jak vytvořit seznam E-typů •technika „brainstorming“ –odložená kritika –týmové myšlenkové asociace –čištění seznamu –použití při práci se skupinou „expertů“ •technika „podstatných jmen“ –vyprávění starého fabrického inženýra –použití při práci s jedním „expertem“ P114_8 ‹#› P114_8 11 technika brainstorming: •vysvětlit co je to „objekt“ (jednoznačná odlišitelnost od všeho ostatního, má smysl evidovat alespoň dvě různé charakteristiky) •vysvětlit brainstorming (odložit kritiku a autokritiku, vykřikovat nápady; využití týmových myšlenkových asociací) •provést brainstorming (cca 5 minut, dokud vykřikují nápady) zapisovat na flip-chart „tapetovat“ místnost popsanými plakáty •provést „čištění“ viz dále P114_8 ‹#› P114_8 12 technika „podstatných jmen“ •nechat vyprávět „experta“ a NEPOSLOUCHAT ! •pouze zapisovat podstatná jména •provést „čištění“ • • P114_8 ‹#› P114_8 13 Čištění seznamu E-typů •podle kritérií „co je objekt“ –vyškrtat všechny „ne-objekty“ –vyloučit „objekty“ nezajímavé z hlediska businessu organizace –vše v dialogu se skupinou nebo s jedním expertem •... následuje dialog s expertem za účelem odhalení funkčních závislostí (konstrukce HIT-atributů) P114_8 ‹#› P114_8 14 Jak psát definice základních typů •Objektem typu (#jmeno E-typu) je každý takový ... (každé takové individuum), pro který/é platí ... •Příklady: –Objektem typu (#Artikl) je každý produkt nebo služba nebo právo, který může být předmětem nákupu či prodeje a to včetně produktů, služeb nebo práv dosud neexistujících, ale potenciálně vytvořitelných pro účely rozvojových aktivit obchodní společnosti. –Objektem typu (#Dokument) je každý záznam nebo zpráva, jehož/jejíž zaznamenání má pro organizaci smysl. –Objektem typu (#Business Partner) je každé takové individuum, které je, bylo nebo může být účastno obchodních aktivit naší společnosti a které je zajímavé z pohledu rozvojových aktivit naší společnosti. •Tento způsob definice je závazný, povinný ! P114_8 ‹#› P114_8 15 Jak psát definice základních typů - rigorózně •Prvkem typu (#jmeno E-typu) je každý takový objekt, pro který platí ... •Příklady: –Prvkem typu (#Artikl) je každý takový objekt, který má vlastnost být produktem nebo službou nebo právem, a který může být předmětem nákupu či prodeje a to včetně produktů, služeb nebo práv dosud neexistujících, ale potenciálně vytvořitelných pro účely rozvojových aktivit obchodní společnosti. –Prvkem typu (#Business Partner) je každý takový objekt, který má jednoznačnou právní identitu a který je, byl nebo může být účasten obchodních aktivit naší společnosti a který je zajímavý z pohledu rozvojových aktivit naší společnosti. •Všimněte si rozdílu v pragmatickém přístupu k tomu, co je (#Business Partner) oproti předchozí definici P114_8 ‹#› P114_8 16 Jak objevovat HIT-atributy •inspirace v řeči experta nebo v textech podkladových materiálů - tj. v přirozeném používání NL •rozpoznat ty výrazy NL, které mají funkční charakter, tj. označují přiřazení něčeho něčemu, čili vyjadřují konstrukci funkce •„... potřebujeme datum naskladnění každého zboží ...“ (Datum) naskladnění daného (#Zbozi) •„... nemáme přehled kdo komu dodává které výrobky ...“ (#Dodavatel)-s kteří dodávají daný (#Vyrobek) danému (#Odberatel) •je vhodné si pomoci grafickým vyjádřením: P114_8 ‹#› P114_8 17 „... my ale, kromě toho, potřebujeme vědět, kdo kolik čeho komu skutečně dodal ...“ MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB MnoZboDodOdb daného druhu dodané daným danému 0,M .. 0,1 P114_8 ‹#› P114_8 18 Diskuse s „expertem“ •M: je jasné, že atribut na obrázku popisuje něco jiného, než atribut předchozí. Není ale zboží a výrobek totéž? •E: ano •M: ponecháme tedy jenom „zboží“ a přeformulujeme již zapsané atributy: (#Dodavatel)-s kteří dodávají dané (#Zbozi) danému (#Odberatel) To množství zboží vás zajímá kumulativně? za jaké období? stačí rok? nebo měsíc ? •E: nee, my potřebujeme zapsat dodávku každý den ... •M: bude to tedy vyhovovat takto: P114_8 ‹#› P114_8 19 množství (MNOZSTVI) daného druhu zboží (#ZBOZI) dodané daným dodavatelem (#DOD) danému odběrateli (#ODB) v daném dni (DATUM) MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB daného druhu dodané daným danému DATUM v daném dni P114_8 ‹#› P114_8 20 diskuse - pokračování •M: a v jednom dni může přijít pouze jedna dodávka? •E: ano ... Vlastně někdy jich přijde víc... •M: potom to musíme nakreslit takto: P114_8 ‹#› P114_8 21 dodávka; (připíšeme i poměr): MNOZSTVI ZBOZI DOD ODB A daného druhu dodané daným danému 0,M .. 0,1 CAS v daném CAS = (DATUM, HODINA) P114_8 ‹#› P114_8 22 Jak zapisovat konstrukci HIT-atributu se sémantikou •při dialogu s expertem je srozumitelnější kreslit diagramy •mezi zkušenými stačí psát lineární zápis HIT-atributu •NIKDY ! však schémátko bez sémantiky •Viz zápis sémantiky v přednášce č. 7 P114_8 ‹#› P114_8 23 Určení a zápis poměru HIT-atributu •E: my ale ke každému zboží, chceme i výrobce ... •M: dobře, zapíšeme: (#Vyrobce) daného (#Zbozi) /1,1:1,M ... každé zboží má právě jednoho výrobce, a každý výrobce, kterého evidujeme, musí nějaké zboží vyrábět, někteří však vyrábějí více ... •E: my ale u některého zboží nevíme, kdo ho vyrábí ... •M: dobře, pak musíme psát: (#Vyrobce) daného (#Zbozi) /0,1:1,M ... a skutečně všechno vaše zboží je vždy od jediného výrobce? •E: ne, máme na některá zboží více dodavatelů pokračování P114_8 ‹#› P114_8 24 Určení a zápis poměru - pokračování •M: chtěl jste říci výrobců ..., pak musíme zapsat: (#Vyrobce)-s daného (#Zbozi) /0,M:1,M (1) ... a vy neevidujete jiné výrobce, než ty, od kterých již něco odebíráte? •E: Ne. •M: co když se dozvíte o novém výrobci pro vaše zboží? Nechcete si ho zaznamenat? •E: my to neděláme ... •M: ale nebylo by to výhodné ? •E: no, možná... •M: napíšeme raději (#Vyrobce)-s daného (#Zbozi) /0,M:0,M (2) P114_8 ‹#› P114_8 25 Vybalancování definic E-typů a poměru HIT-atributů •definice E-typu #Vyrobce se liší podle toho, zavedeme-li do modelu (1) nebo (2) (viz předchozí slide): •v případě (1): Objektem typu (#Vyrobce) je každý subjekt účastný trhu, který vyrábí některý z těch druhů zboží, které my nakupujeme od dodavatelů. •v případě (2): Objektem typu (#Vyrobce) je každý subjekt účastný trhu, který vyrábí nějaký druh zboží, a který má smysl evidovat pro účely našeho podnikání P114_8 ‹#› P114_8 26 Hledání nejvýstižnějšího vyjádření •viz předchozí popis dialogu s expertem •Formovací seminář: soustředěná práce týmu expertů z podniku pod vedením zkušeného moderátora - konzultanta –opravy definic E-typů + opravy sémantiky a poměrů HIT-atributů, vzájemné vyvažování –doplňování E-typů a HIT-atributů, které chyběly •Revize datového modelu –formální správnost definic E-typů a zápisu sémantiky HIT-atributů –křížové kontroly: sémantika HIT-atributu « definice E-typů « poměr HIT-atributu •Upřesňující dialogy s „experty“ •To jsou nástroje hledání nejvýstižnějšího vyjádření