1 Téma 4 Principy eGovernmentu a jeho vztahu ke GIS 1 Historie a strategické dokumenty k eGovernmentu ............................................................................2 1.1 Co je to (veřejná) strategie? .......................................................................................................2 1.2 Strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby - Smart Administration 2007 – 2015............................................................................................................................................2 1.3 Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky 2014+............................................4 1.4 Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + .....................................................................4 1.5 Sdělení komise EVROPA 2020 - Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění ....................................................................................................................................4 1.6 Investice pro evropskou konkurenceschopnost: příspěvek České republiky ke Strategii Evropa 2020 - Národní program reforem České ........................................................................4 1.7 Realizace projektů podle strategických dokumentů ...................................................................5 2 eGovernment po roce 2014.................................................................................................................6 2.1 Strategie Evropa 2020................................................................................................................6 2.2 Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + .....................................................................6 2.3 Čtyřvrstvá architektura sdílených služeb veřejné správy ...........................................................7 2.4 SoaML model sdílených služeb............................................................................................... 10 3 eGovernment a GIS.......................................................................................................................... 13 3.1 Dva odstavce ze strategie Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + ....................... 13 3.2 Stávající legislativní rámec ...................................................................................................... 13 3.3 Koncept systému Základních registrů a role RÚIAN ............................................................... 14 3.4 GeoInfoStrategie...................................................................................................................... 15 3.5 Současné velké GIS ve veřejné správě................................................................................... 16 2 1 Historie a strategické dokumenty k eGovernmentu 1.1 Co je to (veřejná) strategie? Veřejná strategie je strategie vypracovaná subjektem veřejné správy jako ucelený soubor opatření směřujících k dosažení cílů v definované oblasti. Strategie v tomto pojetí obsahuje definici problému, souhrn podkladových analýz a dat, definuje vizi (tj. budoucí žádoucí stav v dané oblasti) a stanovuje sadu cílů, jichž má být dosaženo. Dále strategie obsahuje opatření, jejichž prostřednictvím jsou jednotlivé cíle naplněny. Zároveň strategie definuje implementační rámec (včetně vymezení aktérů implementace strategie, časový a finanční rámec implementace. 1.2 Strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby - Smart Administration 2007 – 2015 Logo – úplný graf o šesti uzlech: 3 Legislativa - měla by být co nejjednodušší a nejsrozumitelnější a přijímána jen v nezbytně nutných případech, aby nezpůsobovala zbytečnou byrokratickou zátěž. Organizace výkonu veřejné správy - vždy hledá rovnováhu mezi přiblížením veřejné správy občanovi a efektivní vynakládáním veřejných prostředků; zahrnuje v sobě úroveň řízení, metody řízení kvality, sledování výkonnosti a efektivnosti vynakládaných prostředků a sledování spokojenosti občanů jako zákazníků veřejné správy. Technologie - jsou prostředek, který usnadní styk občana s veřejnou správou, ale také komunikaci uvnitř veřejné správy. Občan - je klientem veřejné správy a je nutné mu usnadnit styk s úřady a co možná nejméně znepříjemňovat život nadbytečnou regulací; zároveň je potřeba veřejnou správu zprůhlednit a umožnit občanům se podílet na jejích rozhodnutích a kontrolovat její fungování. Úředník - je základním stavebním kamenem veřejné správy, na úředníky by mělo být nahlíženo všude stejně, musí být vyžadována vysoká kvalita jejich výkonu a jejich průběžné vzdělávání. Financování veřejné správy – je třeba věnovat pozornost způsobu alokace zdrojů na jednotlivé aktivity v rámci veřejné správy a provázání rozpočtů se strategickými prioritami vlády/ministerstev/zastupitelstev; veškeré agendy v rámci veřejné správy je třeba přezkoumávat z hlediska nákladové efektivnosti. Vize pro rok 2015:  Veřejná správa v ČR je primárně pojata jako služba občanovi, naplňuje principy dobrého vládnutí, funguje efektivně a výkonně.  Veřejné služby jsou klientsky orientovány, naplňují očekávání občanů, flexibilně reagují na jejich potřeby a fungují hospodárně.  Veřejná správa a veřejné služby přispívají ke zvyšování konkurenceschopnosti české ekonomiky a zvyšování kvality života obyvatel ČR. Globální cíl: Prostřednictvím zefektivnění fungování veřejné správy a veřejných služeb podpořit socioekonomický růst ČR a zvýšit kvalitu života občanů. Strategické cíle  A - Zkvalitnit tvorbu a implementaci politik  B - Zlepšit a zjednodušit regulatorní prostředí a vytvořit atraktivní prostředí pro podnikatele, domácí i zahraniční investory  C - Zefektivnit činnost úřadů veřejné správy, snížit finanční nároky na chod administrativy a zajistit transparentní výkon veřejné správy o Zajistit adekvátní využívání ICT, vytvořit centrální registry veřejné správy tak, aby bylo možné bezpečné sdílení dat orgány veřejné moci a zároveň byl občanům umožněn oprávněný přístup k údajům vedeným v těchto registrech o …  D - Přiblížit veřejné služby občanovi, zajistit jejich maximální dostupnost a kvalitu o Prosazovat e-Government s důrazem na bezpečný a jednoduchý přístup k veřejným službám prostřednictvím sítě internetu, připravit právní úpravu, která zajistí elektronizaci procesních úkonů ve veřejné správě, zrovnoprávní formu listinnou s formou elektronickou, umožní bezpečnou komunikaci mezi úřady a veřejností a optimalizuje interní procesy veřejné správy s využitím informačních komunikačních technologií o Vybudovat síť kontaktních míst veřejné správy, univerzálního místa pro fyzické a právnické osoby, kde bude možné z jednoho místa činit veškerá podání vůči orgánům veřejné správy, získávat veškeré ověřené údaje vedené v dostupných centrálních registrech a evidencích a získávat informace o průběhu všech řízení, která jsou s danou osobou či o jejích právech a povinnostech orgány veřejné moci vedena o Digitalizace datových fondů a jejich archivace D5 o Budování komunikační infrastruktury veřejné správy o …  E - Zkvalitnit činnost justice o Zavést systém elektronické justice, vč. dokončení všech návazných projektů vedoucích k zefektivnění práce 4 1.3 Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky 2014+ Globální cíl – Zlepšení a zpřehlednění výkonu veřejné správy v České republice zajišťující vyšší konkurenceschopnost  Strategický cíl – Modernizace veřejné správy o Specifický cíl – Zpracování procesních modelů vybraných agend dle Metodiky pro procesní modelování agend veřejné správy o Specifický cíl – Zavedení standardů vybraných agend veřejné správy a upravení jejich financování o Specifický cíl – Zefektivnění podpůrných a obslužných procesů ústředních správních úřadů o Specifický cíl – Rozšíření metod kvality ve veřejné správě o Specifický cíl – Snižování byrokratické zátěže  Strategický cíl – Výkon veřejné správy v území o Specifický cíl – Administrativní členění státu o Specifický cíl – Revize a úprava funkce územně členěných měst o Specifický cíl – Optimalizace veřejnoprávních smluv  Strategický cíl – Financování výkonu veřejné správy v území o Specifický cíl – Zavedení nového systému financování přeneseného výkonu státní správy o Specifický cíl – Snížení rizika platební neschopnosti územní samosprávy  Strategický cíl – Vzdělávání a řízení lidských zdrojů ve veřejné správě o Specifický cíl – Zajištění propustnosti vzdělávání úředníků o Specifický cíl – Centrální podpora aktivit v oblasti vzdělávání úředníků veřejné správy o Specifický cíl – Podpora personálních procesů a řízení lidských zdrojů ve veřejné správě 1.4 Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + Cíle strategie Globální cíl: Prostřednictvím zavádění principů e-vládnutí do veřejné správy podpořit konkurenceschopnou a na inovacích založenou ekonomiku ČR Více v kapitole 2.2. 1.5 Sdělení komise EVROPA 2020 - Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění Evropská unie potřebuje vymezit úroveň, které by chtěla dosáhnout do roku 2020. Za tímto účelem Komise navrhuje následující hlavní cíle EU:  75 % obyvatelstva ve věku od 20 do 64 let by mělo být zaměstnáno,  3 % HDP Evropské unie by měla být investována do výzkumu a vývoje,  v oblasti klimatu a energie by mělo být dosaženo cílů „20-20-20“ (včetně zvýšení závazku na snížení emisí na 30 %, pokud budou podmínky příznivé),  podíl dětí, které předčasně ukončí školní docházku, by měl být pod hranicí 10 % a nejméně 40 % mladší generace by mělo dosáhnout terciární úrovně vzdělání,  počet osob ohrožených chudobou by měl klesnout o 20 milionů. K dosažení těchto cílů bude implementována jedna ze sedmi „stěžejních iniciativ“ „Digitální program pro Evropu“ – urychlení rozvoje vysokorychlostního internetu a využití jednotného digitálního trhu domácnostmi a podniky. 1.6 Investice pro evropskou konkurenceschopnost: příspěvek České republiky ke Strategii Evropa 2020 - Národní program reforem České Strategie implementuje evropskou strategii Evropa 2020. Hlavní reformní opatření  Konsolidace veřejných financí o Reforma daní a daňového systému o Reforma systému zdravotnictví a veřejného zdravotního pojištění 5 o Reforma fiskálního rámce o Efektivní veřejná správa a boj s korupcí  Fungující trh práce a sociální systém jako předpoklad konkurenceschopné ekonomiky o Moderní sociální systém a pracovní právo o Integrace na trhu práce o Sociální začleňování a snižování chudoby  Vzdělání jako cesta ke konkurenceschopnosti o Zvyšování kvality a dostupnosti předškolního vzdělávání o Systematické zlepšování kvality vzdělávací činnosti a reforma vzdělávací soustavy o Reforma vysokého školství  Podpora podnikání, digitalizace a rozvoj digitálního trhu o Snižování administrativní a regulační zátěže podnikatelů o Institucionální a legislativní podpora rozvoje podnikání o Zlepšení přístupu k vysokorychlostnímu internetu a rozvoj eGovernmentu  Podpora růstu založeného na výzkumu a inovacích o Investice do výzkumu, vývoje a inovací a hodnocení jejich výstupů a dopadů o Zvýšení inovačního potenciálu ekonomiky ČR  Podpora nízkouhlíkové konkurenceschopné ekonomiky šetrné k životnímu prostředí o Zvyšování energetické účinnosti o Zvyšování podílu energie z nízkouhlíkatých zdrojů o Zlepšování kvality životního prostředí a snižování emisí skleníkových plynů  Podpora konkurenceschopnosti zlepšením dopravní infrastruktury o Strategické plánování rozvoje dopravní infrastruktury o Zajištění efektivního a stabilnějšího financování dobudování páteřní sítě 1.7 Realizace projektů podle strategických dokumentů class Programy a projekty Výzva Operační program Prioritní osa Oblast podpory Prioritní oblastFond EU Projekt Fond soudržnosti Strukturální fond Evropský fond pro sociální rozvoj Evropský sociální fond Evropská strategie Strategie ČR vnitřní členění operačního programu Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova notes Období 2014- 2020 Evropský námořní a rybářský fond notes Období 2014 - 2020 6 2 eGovernment po roce 2014 2.1 Strategie Evropa 2020 Jedna ze sedmi „stěžejních iniciativ“ „Digitální program pro Evropu“ – urychlení rozvoje vysokorychlostního internetu a využití jednotného digitálního trhu domácnostmi a podniky Cílem je zajistit udržitelný hospodářský a sociální přínos jednotného digitálního trhu, založeného na rychlém a superrychlém internetu a interoperabilních aplikacích, se širokopásmovým připojením pro všechny obyvatele do roku 2013, s přístupem k výrazně rychlejšímu internetu (nad 30 Mb/s) do roku 2020 a s nejméně polovinou evropských domácností s internetovým připojením rychlejším než 100 Mb/s. Na úrovni EU bude Komise pracovat na těchto záměrech:  zajistit stabilní právní rámec, který bude stimulovat investice do otevřené a konkurenceschopné infrastruktury pro vysokorychlostní internet a do souvisejících služeb;  vypracovat účinnou politiku pro oblast rádiového spektra;  usnadnit využívání strukturálních fondů EU pro plnění tohoto programu;  vytvořit skutečně jednotný trh pro internetový obsah a služby (tj. evropský trh pro internetové služby a digitální obsah, bezpečný a bez hranic, s vysokou úrovní důvěry a důvěryhodnosti, vyvážený regulační rámec s jasně vymezenými režimy práva, podpora licencí pro více území, náležitá ochrana a odměna držitelů práv a aktivní podpora digitalizace bohatého kulturního dědictví Evropy) a mít vliv na utváření globální správy internetu;  reformovat fondy určené pro výzkum a inovace a zvýšit podporu v oblasti IKT tak, aby mohly být posíleny technologické silné stránky Evropy v nejdůležitějších strategických oblastech, a vytvořit podmínky pro to, aby rychle rostoucí malé a střední podniky mohly získat vedoucí pozici na rozvíjejících se trzích a stimulovat inovace v IKT ve všech odvětvích podnikání;  podpořit přístup k internetu a jeho používání všemi evropskými občany, především prostřednictvím činností na podporu počítačové gramotnosti a přístupnosti. Na vnitrostátní úrovni budou členské státy muset:  vypracovat operační strategie pro vysokorychlostní internet a zaměřit veřejné financování (včetně strukturálních fondů) na oblasti, které nejsou plně pokryty soukromými investicemi;  vytvořit právní rámec pro koordinaci veřejných prací, aby se snížily náklady na plošné zavedení sítí;  podporovat rozmístění a využívání moderních, přístupných služeb na internetu (např. egovernment, zdravotnické služby on-line, inteligentní domácnost, počítačové dovednosti, bezpečnost). 2.2 Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + Cíle strategie Globální cíl: Prostřednictvím zavádění principů e-vládnutí do veřejné správy podpořit konkurenceschopnou a na inovacích založenou ekonomiku ČR Dílčí cíle týkající se elektronického podání  Dílčí cíl 1: Umožnit v roce 2020 nejméně 85 % podání vůči veřejné správě jako úplné elektronické podání.  Dílčí cíl 2: Realizovat úplná elektronická podání bez nutnosti dokládat údaje doložitelné z propojeného datového fondu veřejné správy.  Dílčí cíl 3: Umožnit prvoinstanční úplná elektronická podání bez ohledu na místní a věcnou příslušnost samoobslužně nebo asistovaně. Shrnutí základních problematických aspektů harmonického e-vládnutí Některé nevýhody jsou zapříčiněny zejména následujícími aspekty:  neexistence standardů pro procesy ve veřejné správě,  duplicita agend a činností veřejné správy,  nekoncepčnost, neefektivita a nízká předvídatelnost procesů veřejné správy,  vysoká administrativní zátěž, 7  místně a věcně rozdílný přístup k řešení životních situací občana,  časová náročnost v přípravě a schvalování legislativních opatření. Postupnou implementací principů a služeb moderního eGovernmentu budeme schopni tyto aspekty v maximální možné míře eliminovat. Přiblížení služeb veřejné správy občanovi Znamená to zajistit jejich maximální dostupnost, možnost participace, bezpečnost, důvěryhodnost a kvalitu:  rozvíjet eGovernment s důrazem na bezpečný a uživatelsky přívětivý přístup k službám veřejné správy prostřednictvím sítě internet,  vytvořit zásady pro práci a využívání mobilních zařízení - mobilní správa věcí veřejných (mGovernment), tvorba mobilních aplikací s výstupem na tablet či mobilní telefon,  zajistit dostupnost služeb veřejné správy bez ohledu na místní příslušnost a úřední hodiny,  rozvíjet systém kontaktních míst veřejné správy jakožto univerzálního místa pro fyzické a právnické osoby (One-Stop Shop),  zavést kontinuální sledování kvality veřejných služeb včetně zjišťování klientské spokojenosti,  podporovat zavedení a šíření širokopásmového připojení pro všechny, a to prostřednictvím jak pevných, tak bezdrátových technologií,  pro lepší komunikaci s občany vytvořit sociální síť veřejné správy,  posílit opatření proti vyloučení občanů z využívání služeb informační společnosti. Definice sdílené služby 2.3 Čtyřvrstvá architektura sdílených služeb veřejné správy Podle způsobu správy jsou sdílené služby ve veřejné správě rozděleny do čtyř oblastí (vrstev), služby dané vrstvy jsou implementovány pomocí vrstvy nižší (viz. tabulka sdílených služeb). Tabulka sdílených služeb Název vrstvy Způsob správy Příklad 1. vrstva: Služby veřejné správy (CO?) Platné právní předpisy Výplata sociálních dávek, vydání ŘP, výměna OP, změna trvalého pobytu, vydání živnostenského oprávnění 2. vrstva: Služby informační společnosti (eGON služby) (JAK?) Platné právní předpisy Elektronická identita, výdej referenčních údajů, zaručené doručení, zaručené podání, zaručená publikace údajů a 8 akceptace změn 3. vrstva: Služby platforem IT (KDE?) Platné právní předpisy a provozní standardy Hostingové služby datového národního centra, platforma jako služba, provozní dohled jako služba 4. vrstva: Služby komunikační infrastruktury (KUDY?) Platné právní předpisy a provozní standardy Univerzální klientská přípojka z fixní lokace, klientská přípojka z mobilní lokace, propojení do EU, propojení mezi datovými centry Služby veřejné správy po provedené procesní optimalizaci (procesy veřejné správy) budou podporovány orchestrovaným katalogem eGON služeb poskytovaných službami informační společnosti pro jednotlivé výkonné procesy ve službách veřejné správy. Procesy veřejné správy budou prostřednictvím sdílených eGON služeb dostupné nejen přes publikační portálové vrstvy, Czech POINT a DS, ale rovněž federované z hlediska identity s dalšími specializovanými portály ve veřejné správě (viz obr. 3). To znamená, že každý standardní proces popsaný podle současné legislativy bude doplněn popisy procesů umožňujících realizovat frekventovaná podání elektronickou cestou včetně doplnění požadovaných příloh. Publikační vrstva umožní přístup ke klíčovým agendovým informačním systémům. Agendové informační systémy pak budou sdruženy pomocí integračních platforem do věcných, resp. regionálních celků, které jsou a budou propojeny se základními registry. 9 10 2.4 SoaML model sdílených služeb Servisní architektura veřejné správy soaml Veřejné správa «servicesArchitecture» Veřejná správa «serviceContract» Služby veřejné správy «participant» Participanti::Agenda VS «participant» Participanti::Klient VS notes včetně: - veřejnost - komerční sféra - akademická sféra - ... poskytovatel :Agenda VS uživatel :Agenda VS uživatel :Klient VS «participant» OVM «serviceContract» Působnost v agendě OVM :OVM vymezuje vymezuje oznamuje užívá užívá poskytuje 11 Servisní architektura služeb veřejné správy soaml Služby veřejné správy «servicesArchitecture» Služby veřejné správy «participant» Participanti::Systém informační společnosti «serviceContract» Sdílené služby informační společnosti poskytovatel :Systém informační společnosti poskytovatel : Agenda VS uživatel :Agenda VS «serviceContract» Služby veřejné správy užívá užívá poskytuje užívá poskytuje 12 Příklad servisní architektury služby „Poskytnutí IOLDP“ soaml Příklad služba IOLDP «serviceContract» Poskytnutí IOLDP «serviceContract» Odeslání IOLDP «serviceContract» Přijetí žádosti o IOLDP «serviceContract» Zobrazení IOLDP poskytnutí IOLDP podle zákona č. 582/1991 Sb., §40a : Agenda A1029 pojištěnec :Klient ČSSZ «serviceContract» Autentizace žadatele «serviceContract» Ověření adresy «serviceContract» Odeslání do DS :Systém informační společnosti notes ROB RÚIAN ISDS ... 13 3 eGovernment a GIS 3.1 Dva odstavce ze strategie Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014 + Koordinovaný rozvoj infrastruktury pro prostorové informace Koordinovaným rozvojem infrastruktury pro prostorové informace podpoříme efektivní výkon, kvalitu i transparentnost veřejné správy a veřejných služeb za účelem zvýšení konkurenceschopnosti ČR na straně jedné a zvýšení sortimentu dat nabízených ke sdílení v rámci 2. Vrstvy, na straně druhé. Tento rozvoj, bude-li koncipován jako integrální součást eGovernmentu v ČR, povede k zajištění interoperability prostorových dat a služeb nad těmito daty (INSPIRE). V novém programovém období je nezbytné věnovat pozornost stanovení ucelené a systematické národní infrastruktury pro prostorové informace, která zefektivní pořizování, tvorbu a správu dat o území v gesci veřejné správy. V souladu s evropskou legislativou (INSPIRE) budeme důsledně usilovat o systematické stanovení a uplatňování standardů pro interoperabilitu prostorových dat i poskytovaných informačních služeb a pro bezpečné sdílení prostorových dat. V návaznosti na výše uvedené budeme v novém programovém období podporovat rovněž tvorbu nástrojů, které budou využívat prostorová data s cílem zvýšit efektivitu, výkon, kvalitu a transparentnost veřejnost správy (včetně zpřístupňování těchto dat veřejnosti na principu otevřených dat). Otevřená data - prostředek transparentní veřejné správy Otevřená data lze podle účelu využití a způsobu jejich správy rozdělit na tři oblasti:  Otevřená data posilující protikorupční prostředí, jedná se například o rozpočty obcí, data o veřejných zakázkách, data o smlouvách ve veřejné správě apod.  Aplikační otevřená data, jedná se o veřejná data využitelná zejména komerčním sektorem v různých druzích aplikací a služeb. Například jízdní řády, či prostorová data.  Informativní otevřená data, primární či agregovaná data s významnou informační hodnotou využitelná například jako data pro agregované statistiky či situační popisy. Takovými daty jsou základní statistická data, dále například počet obyvatel v obcích, seznam orgánů veřejné moci, seznam firem, ale také například informace o stavu znečištění ovzduší v určitém regionu, informace o životním prostředí apod. 3.2 Stávající legislativní rámec Téměř žádný. Pouze zmínka v zákoně o základních registrech č. 111/2009 Sb.: „§ 36 Zobrazení územních prvků Územní prvky z registru územní identifikace jsou zobrazovány nad mapami státního mapového díla nebo nad digitální mapou veřejné správy, která je vytvořena propojením katastrální mapy, ortofotomapy, popřípadě též technické mapy obce nebo města, pokud je vedena.“ a ve stavebním zákoně „§ 27 Pořizování územně analytických podkladů (1) Úřad územního plánování pořizuje územně analytické podklady pro svůj správní obvod v podrobnosti a rozsahu nezbytném pro pořizování územních plánů a regulačních plánů. Krajský úřad pořizuje územně analytické podklady pro území kraje v podrobnosti a rozsahu nezbytném pro pořizování zásad územního rozvoje. (2) Územně analytické podklady pořizuje příslušný pořizovatel na základě průzkumů území a na základě údajů o území, kterými jsou informace nebo data o stavu území, o právech, povinnostech a omezeních, která se váží k určité části území, například ploše, pozemku, přírodnímu útvaru nebo stavbě, a která vznikla nebo byla zjištěna zejména na základě právních předpisů a dále informace 14 nebo data o záměrech na provedení změny v území; údaje o území zahrnují i informace o jejich vzniku, pořízení, zpracování, případném schválení nebo nabytí platnosti a účinnosti (dále jen "údaje o území"). Podkladem pro pořízení územně analytických podkladů může být i technická mapa. (3) Údaje o území poskytuje pořizovateli orgán veřejné správy, jím zřízená právnická osoba a vlastník dopravní a technické infrastruktury (dále jen "poskytovatel údajů") především v digitální formě bezodkladně po jejich vzniku nebo po jejich zjištění, přitom zodpovídá za jejich správnost, úplnost a aktuálnost. Tyto údaje o území může pořizovatel použít jen pro územně plánovací činnost, založení a vedení technické mapy a pro činnost projektanta územně plánovací dokumentace a územní studie. (4) Vlastník technické infrastruktury poskytuje úřadu územního plánování v grafickém vyhotovení polohopisnou situaci technické infrastruktury dokončené a zkolaudované po dni nabytí účinnosti tohoto zákona v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální18) v měřítku katastrální mapy, případně v měřítku podrobnějším. U technické infrastruktury dokončené a zkolaudované přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona poskytne polohopisné údaje v jemu dostupném systému, pokud tento zákon nestanoví jinak. (5) Vlastník dopravní a technické infrastruktury je oprávněn požadovat na pořizovateli úhradu nákladů spojených s poskytnutím údajů o území podle tohoto zákona, nejvýše však do výše nákladů na pořízení jejich kopií, nosičů dat a nákladů na doručení pořizovateli.“ 3.3 Koncept systému Základních registrů a role RÚIAN Základní registry ISZR Centrální AIS - editoři ORG Vnější rozhraní ISZR - KIVS ROB Vnitřní rozhraní ISZR - KIVS Aplikační logika ISZR RUIAN RPP AIS - používající údaje ZR ROS AIS - pro veřejný přístup Public Registrovaní uživatelé portálu VS Rozhranní centrálního AIS - KIVS Lokální AIS Katalog služeb, agendových rolí Osoba Uživatel centrálního AIS Registrovaní uživatelé DS Autorizace Autentizace Anonymní uživatel Uživatel lokálního AIS Registrovaný uživatel 15 Obsah RÚIAN – výměnný formát prostorových dat (http://www.cuzk.cz/Uvod/Produkty-a-sluzby/RUIAN/2-Poskytovani-udaju-RUIAN-ISUI- VDP/Vymenny-format-RUIAN/Vymenny-format-RUIAN-(VFR)/Struktura-a-popis-VFR-1_3_0- (1).aspx) 3.4 GeoInfoStrategie Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice do roku 2020 (GeoInfoStrategie) je vytvářena v gesci MV ČR. Podle vládou schváleného záměru (usnesením č. 837 ze dne 14. 11. 2012) bude obsahovat:  popis stavu infrastruktury pro prostorové informace v České republice, včetně výčtu hlavních komponent (např. datové sady, související metainformace a síťové služby různých poskytovatelů), přehled klíčových problémů a analýzu jejich příčin a možností řešení,  vytýčení cílového stavu s jasně formulovanými společnými prioritami a měřitelnými cíli, a návrh konkrétních opatření a úkolů k dosažení vytýčených cílů včetně odhadu nákladů a přínosů jednotlivých opatření,  upřesnění rolí dotčených subjektů veřejné správy i zainteresovaných uživatelských skupin, institucionální zakotvení vhodné koordinační struktury,  stanovení legislativních a organizačních opatření a gestorů jednotlivých opatření a cílů,  časový harmonogram plnění jednotlivých úkolů,  opatření týkající se ekonomických a lidských zdrojů a vzdělávání včetně podpory profesního celoživotního vzdělávání. Termín dokončení GeoInfoStrategie je říjen 2014 (posunutí z února 2014). 16 3.5 Současné velké GIS ve veřejné správě  Informační systém katastru nemovitostí (ISKN) – Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK)  Digitální mapa veřejné správy – Ministersrtvo vnitra ČR a kraje  ZABAGED – Zeměměřický úřad  Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN) – jeden ze Základních registrů, Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK)  Registr sčítacích obvodů – Český statistický úřad  GIS krajských úřadů, příklad: portál JÚAP Zlínského kraje  GIS obcí – digitální technické mapy, územní plány, pasporty vybavení, …  Národní geoportál INSPIRE – Česká informační agentura životního prostředí (CENIA), Ministerstvo životního prostředí  Digitální model území (DMÚ 25), NATO Core GIS, Vojenský GIS, Internetový zobrazovač geografických armádních dat (IZGARD) - Geografiská služba Armády ČR (GeoSl AČR)  Informační systémy krizového řízení (ISKŘ) – kraje, Praha  Hydroekologický IS (HEIS) Výzkumného ústavu vodohospodářského (VÚV)  GIS a mapový server České geologické služby (ČGS)  GIS a mapový server Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů (ÚHÚL)  Jednotný systém dopravních informací (JSDI) – MD + ŘSD  GIS pro životní prostředí - Jednotný informační systém životního prostředí (JISŽP) – CENIA, Ministerstvo životního prostředí  a další Vybranými systémy se budeme zabývat v dalších přednáškách. Připomínky a dotazy k obsahu tématu posílej, prosím, na adresu: Rudolf Richter, richter@fi.muni.cz