1 Téma 5 Procesy podporované GIS ve veřejné správě 1 Veřejná správa, agendy, procesy........................................................................................................2 2 Národní infrastruktura pro prostorové informace (NIPI)......................................................................3 3 Zobecněné hlavní procesy podporované GIS.....................................................................................4 3.1 Prvotní plnění a migrace dat.......................................................................................................4 3.2 Sběr a pořizování dat..................................................................................................................4 3.3 Aktualizace dat ...........................................................................................................................5 3.4 Odvozování a analýzy dat ..........................................................................................................5 3.5 Vytěžování dat, business intelligence.........................................................................................6 3.6 Kartografické zpracování dat, vytváření tematických map .........................................................6 3.7 Výměna dat.................................................................................................................................7 3.8 Publikace dat ..............................................................................................................................7 3.9 Poskytování a distribuce dat.......................................................................................................8 3.10 Poskytování služeb.....................................................................................................................8 4 Příklady procesů podporovaných GIS v agendách veřejné správy ....................................................9 4.1 A124 - Katastr nemovitostí .........................................................................................................9 4.2 A123 – Územní identifikace..................................................................................................... 10 4.3 Vedení DMVS .......................................................................................................................... 12 2 1 Veřejná správa, agendy, procesy Veřejná správa je správní činnost související s poskytováním veřejných služeb, řízením veřejných záležitostí na místní i centrální úrovni a zajišťováním záležitostí ve veřejném zájmu. Kromě této správní činnosti (např. vydávání správních aktů) bývají za veřejnou správu označovány též správní orgány, které ji vykonávají, tedy především úřady. V centralistickém pojetí státu byl nositelem veřejné správy pouze stát. V současné době je však veřejná správa rozdělena na státní správu a samosprávu. Veřejná správa je vykonávána ve veřejném zájmu. Činnost veřejné správy je vázána právem i ústavními zásadami (čl. 2 odst. 3 české Ústavy: "Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech a způsoby, které stanoví zákon" a čl. 2 odst. 2 LZPS: "Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.") Veřejná správa je realizována pomocí agend veřejné správy. Existují katalogy agend a činností veřejné správy: http://www.mvcr.cz/clanek/katalogy-agend-a-cinnosti-verejne-spravy.aspx. Státní správu vykonávají:  ústřední orgány státní správy na ústřední úrovni s působností pro celý stát  územní orgány státní správy s místní působností  ostatní státní orgány (např. státní fondy apod.).  jiné subjekty oprávněné k výkonu veřejné správy, jimž stát veřejnou moc deleguje nebo propůjčuje (např. stanice technické kontroly, veřejná stráž). Z věcného hlediska se rozlišuje státní správa:  politická resp. všeobecná (např. krajský úřad).  odborná resp. specializovaná (např. finanční úřad). Výkonnou moc zajišťují ústřední úřady s působností pro celý stát. V čele některých ústředních úřadů stojí ministr, těmito úřady jsou ministerstva. Druhy samosprávy  Územní samospráva  Zájmová samospráva Územní samospráva je prostorově vymezený funkční celek, který je nadán právem sám rozhodovat o svých záležitostech. Příkladem územní samosprávy v České republice jsou obce jako základní územní samosprávné celky a kraje jako vyšší územní samosprávné celky. Samosprávné celky vytvářejí vlastní orgány, jejichž prostřednictvím je výkon samosprávy uskutečňován. Územní samospráva může vydávat podzákonné právní předpisy. Forma rozsáhlé samosprávy, kdy jednotný čili unitární stát poskytuje určitým územím široké právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech včetně legislativních kompetencí, se označuje jako autonomie. Pokud určité území ve státě je též státem, tak již nejde o územní samosprávu, ale o složený stát čili federaci. V zájmové samosprávě může být právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech svěřeno i subjektům, které spojuje určitý společný zájem. Příkladem v České republice mohou být Česká advokátní komora, Česká komora architektů, Exekutorská komora České republiky, Notářská komora České republiky, Česká lékařská komora, Česká lékárnická komora či Česká stomatologická komora. 3 Pro komunikaci různých skupin uživatelů (občan, podnikatel, cizinec, orgán veřejné moci) s orgány veřejné správy existuje Portál veřejné správy (http://portal.gov.cz/portal/obcan/) K registraci agend veřejné správy je v ČR určen jeden ze základních registrů – registr práv a povinností (RPP): http://www.szrcr.cz/registr-prav-a-povinnosti. Tento registr registruje agendy, činnosti, které jsou v rámci agendy vykonávány orgány veřejné moci (OVM) a požadavky těchto agend na přístup k údajům jiných registrů. V rámci RPP existuje projekt procesního modelování agend, který identifikuje procesy, které vykonávají různá OVM v rámci agendy, včetně nákladů na tyto procesy. Projekt má za cíl optimalizovat provádění agend ve veřejné správě. 2 Národní infrastruktura pro prostorové informace (NIPI) Národní infrastruktura pro prostorové informace se zaměřuje zejména na stránku technickou (informační systémy včetně jejich integrace, komunikační služby), datovou (interoperabilita dat) a stránku služeb (sdílené služby umožňující správu a využívání prostorových informací). Základní strukturu NIPI lze znázornit následujícím komponentním diagramem. 4 3 Zobecněné hlavní procesy podporované GIS  Prvotní plnění a migrace dat  Sběr a pořizování dat  Aktualizace dat  Odvozování dat  Vytěžovaní dat, BI  Kartografické zpracování dat, vytváření tematických map  Výměna dat  Publikace dat  Poskytování a distribuce dat  Poskytování služeb 3.1 Prvotní plnění a migrace dat Zvláštní pozornost si zasluhuje konverze (migrace) digitálních dat ze stávajících systémů do nově navrhovaného systému. Součástí migrace dat je analýza stávajícího (fyzického) datového modelu, kontrola stávajících dat, jejich opravy úpravy a konverze do tvaru, který přijme nový systém. Jednorázový vstup velkého množství dat je vhodné v rámci budování GIS řešit samostatným projektem, jehož součástí musí být metodika vstupu dat. Často se postupuje metodou pilotního projektu, který se skládá z těchto kroků:  návrh metody vstupu dat  vstup dat za vybrané (pilotní) území  vyhodnocení vstupu dat za vybrané území (vyhodnocení pilotního projektu)  úprava návrhu podle závěrů z vyhodnocení pilotního projektu Pokud jsou úpravy návrhu vstupu dat významné, je vhodné pilotní projekt opakovat na dalším území. Projekty vstupu dat patří mezi nejdéle trvající a nejdražší projekty při budování GIS. 3.2 Sběr a pořizování dat Sběr dat může být podporován portálem. Probíhá dvěma možnými způsoby:  korekcemi – oprávněná osoba si zobrazí data GIS a do pomocné vrstvy vyznačí opravy  převzetím souborů změnových dat, která vznikla v systému třetí strany (správce technické infrastruktury, obce, poskytovatele dat) class GISTR - asis Infrastruktura pro prostorové informace Prostorová data Služby informační společnosti (eGON služby) Regulační rámecÚčastníci a jejich koordinace Informační systémy Lidské zdroje a vzdělávání Financování a podmínky poskytování Zajištění rámce interoperability Věda, výzkum, inovace 5 Výsledkem obou způsobů sběru dat jsou soubory, které jsou ukládány v pracovním úložišti portálu a které jsou přebírány správcem dat do pracovního úložiště pro aktualizaci a použity ve změnovém řízení při aktualizaci dat. Tento proces zahrnuje i jednorázový vstup dat, který zajišťuje efektivní pořizování velkého množství dat (datový model, do kterého se pořizují data, může být rozšířen o objekty a vztahy, které souvisejí s technologií pořizování dat, zejména s kontrolou práce při pořizování dat). Před pořizováním většího množství dat je vhodné ve vztahu k této konkrétní úloze analyzovat různé metody pořizování dat (manuální digitalizace, skenování, skenování a vektorizace, měření, GPS) a implementovat nejvýhodnější z nich (kritéria mohou být různá - podle požadavků uživatele: cena x přesnost, rychlost x aktuálnost, apod.). 3.3 Aktualizace dat Aktualizace probíhá v zásadě dvěma způsoby:  data se aktualizují v rámci jednoho sezení  data jsou exportována ven - do okolí systému, po několika dnech až týdnech se vrátí změněná (tento způsob se realizuje v rámci výměny dat) Aplikace zajišťující aktualizaci by měly mít možnost volby z několika stupňů mezi dvěma krajními metodami:  aplikace přísně definuje pracovní postup konstrukce nových dat a nahrazení starých dat novými, který je pro operátora závazný  aplikace umožní operátorovi volnou práci (ve vymezené oblasti), procesy v pozadí kontrolují pořizovaná data Vizualizace dat pro aktualizaci může být jednoduchá, ale musí umět:  měnit symbologii (barevnost) geometrických objektů (podle tematiky i podle stavu dat v procesu aktualizace dat)  zobrazovat topologické vztahy  zobrazovat popisná data (zobrazitelné atributy) Aktualizace dat probíhá často formou zpracování zakázek. Zpracování zakázky, kterou řeší oprávněná osoba (geodet, projektant, investor) začíná výdejem dat. Oprávněná osoba po autentizaci vyplní Zakázkový list, který je automaticky systémem odeslán správci systému. Ten po kontrole Zakázkového listu a po kontrole a ocenění dat předá data dohodnutým způsobem oprávněné osobě (stažením z ftp serveru, osobně v kanceláři správce, apod.). Vydaná data jsou archivována. Po zpracování zakázky jsou vrácena aktualizovaná dat zpět se Zakázkovým listem. Správce zkontroluje předaná data, provede jejich archivaci a zahájí změnové řízení. V něm zaktualizuje data, provede kontrolu geometrické homogenity, zkonsoliduje kontext nezměněných dat, provede další dohodnuté kontroly a upraví, resp. vytvoří nová metadata popisující data a změnové řízení. Změnu správce zapíše do metainformačního systému. Poté zplatní aktivuje nový stav dat, zaprotokoluje průběh a ukončí změnové řízení. Při zplatnění změn si systém zároveň zapamatuje předchozí verze dat. Řešitel zakázky je informován o průběhu aktualizace daty z jeho zakázky. 3.4 Odvozování a analýzy dat Mezi základní metody odvození dat patří:  sumarizace (hodnoty atributů popisných dat vzniknou sčítáním dat za nižší jednotky)  agregace (prostorový objekt v nové třídě objektů vznikne sloučením několika objektů z jiné třídy)  selekce (prostorový objekt v nové třídě objektů vznikne výběrem z jiné třídy objektů)  simplifikace (zjednodušení geometrických atributů prostorového objektu)  generalizace (vytvoření prostorových objektů menšího měřítko z objektů většího měřítka kombinací předcházejících metod odvození dat) Při odvození dat je nutné dbát na kontext objektů, se kterými se v průběhu odvození manipuluje. Právě proto je odvození prostorových dat proces s velkým podílem práce operátora, a tedy drahá činnost. Z tohoto důvodu je významným problémem způsob aktualizace odvozených dat. Je možné volit mezi dvěma variantami: 6  promítnutí změn v originálních datech do odvozených dat, tedy manuální aktualizace odvozených dat  nové odvození dat O tom, jaký způsob zvolit, případně jak často provést nové odvození dat, rozhoduje vždy konkrétní situace ovlivněná cenou odvození dat, cenou aktualizace odvozených dat a frekvencí změn ve zdrojových datech. Analytické funkce odpovídají na dotazy uživatelů nad geografickými daty - některé z těchto dotazů jsou standardní a známé v průběhu návrhu GIS a odpovědi je možné připravit, na některé (ad hoc) kladené dotazy nelze připravit odpovědi. Kvalita návrhu informačního systému se projeví v tom, jak je systém odpovídat právě na tyto - nepřipravené - dotazy. Aby bylo možné na některé dotazy odpovídat, nestačí mít data ve vhodném datovém modelu v relační databázi. Často je nutný vznik nových tříd objektů odvozením nebo analytickým výpočtem z jiných tříd (například operací overlay). Typickými dotazy nad prostorovými daty jsou tyto dotazy:  jaké objekty se nacházejí v zadaném území  kde (v jakém území) se nalézají objekty se zadanými vlastnostmi  jaké jsou vztahy zadaných objektů k okolí 3.5 Vytěžování dat, business intelligence Systém slučující moduly BI a GIS lze znázornit následujícím diagramem. 3.6 Kartografické zpracování dat, vytváření tematických map Vytvořením mapy vznikají obvykle nová data v datovém modelu, kterým je reprezentována realita v (digitální) mapě. Schematicky: 7 Datový model reality v GIS a v mapě Ideální stav - shodnou reprezentaci objektů reality v GIS i v digitální mapě - nelze dodržet z těchto důvodů:  datový model reality v digitální mapě je určen pro vizualizaci geografických dat, datový model reality v GIS je určen pro realizaci všech funkcí GIS  pokud by byly oba datové modely shodné, byl by datový model reality v mapě velmi komplikovaný a jen obtížně popsatelný běžnými prostředky návrhu relačního nebo objektově orientovaného systému  datový model reality v digitální mapě je obtížně použitelný pro další, především analytické funkce GIS  v datovém modelu reality v digitální mapě jsou obsaženy objekty, které nereprezentují žádné objekty reality: je totiž výhodné, aby procesy, které pracují s digitální mapou, pracovaly jako s objekty s prvky, které nejsou objekty datového modelu GIS - ale zobrazují například vztah mezi objekty GIS nebo atribut objektu GIS Vytváření digitálních map z dat GIS se skládá z těchto procesů:  odvození grafické podoby prostorových objektů včetně jejich tematizace (konverze datového modelu reality v GIS do datového modelu reality v mapě)  řešení kolizí mezi objekty datového modelu reality v mapě  aktualizace mapy podle změn v originálních datech (zde platí stejné úvahy jako při odvození geografických dat) 3.7 Výměna dat Často je nutné nejen přijímat nová data, ale vyměňovat data jak mezi komponentami jednoho systému, tak mezi systémem a jeho okolím. Klasickým příkladem je výměna dat mezi různými organizačními stupni uživatele GIS. Výměna dat probíhá v těchto krocích:  export dat ze systému  úprava (změna) dat mimo systém  import dat do systému Tato činnost může být prováděna v síti (včetně Internetu) i mimo síť. Základní problémy:  systém musí umět rozpoznat data, která se vracejí do systému (problém jednoznačného klíče)  data změněná mimo systém mohou být změněna v rámci jiných výměn i uvnitř systému Výměna dat je shodná s aktualizací dat s tím, že změna dat probíhá externě. Výměna dat je dlouhá transakce nad daty (trvá často až několik týdnů). Z technologických důvodů je nutné řešit případné kolize transakcí optimisticky (nelze dlouhodobě zamknout exportované prvky). 3.8 Publikace dat Proces zabezpečuje vyhledávání prostorových dat a služeb a publikaci dat. Vyhledávání prostorových dat a služeb probíhá prostřednictvím metadat. Umožňuje zadat různá kritéria, jako například: klíčová slova, kvalita a platnost dat, zeměpisná poloha, podmínky pro přístup k datům a službám a další. 8 Proces podporuje zobrazení data a metadata. Obsahuje základní i rozšiřující ovládací komponenty přiblížení, oddálení, měření, výpočet plochy, zobrazení grafického a numerického měřítka, tisk do PDF, řazení vrstev, vyhledávání geografických názvů a další. V rámci tohoto procesu jsou také vytvářeny publikovány mapové kompozice a georeporty podle předdefinovaných šablon. 3.9 Poskytování a distribuce dat Každého správce informačního systému zajímá užití dat mimo jeho systém, neboť očekává, že za data obdrží finanční úhradu. Jiným důvodem může být zákonná povinnost poskytovat data, což ovšem vyvozuje nárok na dotaci provoz systému. Proto distribuce dat jednou z nejvíce sledovaných funkcí GIS. Distribuce dat se skládá z těchto procesů:  sběr požadavků na data  výstup digitálních dat externím uživatelům (včetně konverze do požadovaných formátů)  evidence distribuovaných dat  účtování za distribuovaná data  analýza požadavků a anticipace jejich dalšího vývoje Při distribuci, publikování a poskytování dat jsou s výhodou využívány moderní prostředky pro přenos dat včetně portálových řešení. Distribuci dat je možné evidovat a řídit metainformačním systémem. Proces vlastního výdeje dat probíhá v těchto krocích:  zahájení řízení výdeje dat  výběr dat do pracovního prostoru (tak, aby byla zajištěna integrita dat při případných průběžně prováděných dalších změnách dat)  dohodnuté konverze a úpravy dat (podle dohod se smluvními partnery včetně ORP je možné data konvertovat do jiných formátů)  kontroly vydávaných dat  archivace vydaných dat  ukončení řízení výdeje dat Vydaná data budou archivována a proces výdeje dat bude protokolován. Protokol o výdeji dat bude předán odběrateli dat. 3.10 Poskytování služeb Vstup dat, resp. výstup dat pomocí služeb jsou procesy, kterými data vstupují, resp. vystupují ze systému ve standardních formátech (WMS, WFS). Vstupující data mohou být přenesena na klienty ke zobrazení, nebo mohou být registrována v systému pro další využití. Vystupující data mohou být obdobně užívána dalšími systémy. Datová komunikace pomocí služeb může být využita také interně – ke komunikaci mezi komponentami systému. 9 4 Příklady procesů podporovaných GIS v agendách veřejné správy 4.1 A124 - Katastr nemovitostí Seznam hlavních procesů agendy (z PMA) a jejich vztah ke zobecněným procesům GIS:  Zápis do katastru nemovitostí poznámkou  Zápis do katastru nemovitostí záznamem a zápisy jiných údajů a jejich změn (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat)  Zápis do katastru nemovitostí vkladem (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat)  Revize katastru nemovitostí (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat, Publikace dat)  Oprava chyb v katastrálním operátu (Aktualizace dat)  Obnova katastrálního operátu novým mapováním a obnova katastrálního operátu přepracováním souboru geodetických informací (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat, Publikace dat)  Obnova katastrálního operátu na podkladě výsledků pozemkových úprav (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat, Publikace dat)  Poskytování podkladů pro vyhotovování geometrických plánů (Publikace dat, Poskytování dat)  Potvrzování geometrických plánů (Publikace dat)  Poskytování údajů ze sbírky listin (Publikace dat, Poskytování dat)  Poskytování údajů z katastru (Publikace dat, Poskytování dat)  Projednávání porušení pořádku na úseku katastru  Vykonávání správy zhušťovacích bodů a podrobných polí polohového a výškového (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat, Publikace dat, Poskytování dat)  Schvalování změn pomístního názvosloví a zabezpečení standardizace geografického názvosloví (Sběr a pořizování dat, Aktualizace dat, Publikace dat, Poskytování dat)  Schvalování změn hranic katastrálních území  Porovnávání a přejímání údajů katastru nemovitostí ČR a evidence obyvatel  Vyhotovování souhrnných přehledů o půdním fondu z údajů katastru (Odvozování a analýzy dat)  Rozhodování v případě pochybností, zda jde o výkon zeměměřických činností 10 4.2 A123 – Územní identifikace Příklad výstupu z procesního modelování agend veřejné správy – vymezení procesů. Barevně je doplněn zobecněný proces GIS. Název procesní podoblasti Název procesu Popis Typ procesu Organizace (aktér) Iniciátor Procesy ČÚZK Editace údajů RÚIAN Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním (Aktualizace dat) Proces sdružuje zápisy všech údajů, jejichž editorem je dle zákona 111/2009 Sb. ČÚZK. Tvrdý Český úřad zeměměřický a katastrální Český úřad zeměměřický a katastrální Procesy obcí RÚIAN Zápis údajů o stavebním objektu (a adresním místě) obcí (Aktualizace dat) Stavební úřad zapisuje do ISÚI tyto údaje o stavebním objektu: identifikační údaje, lokalizační údaje (definiční bod), údaje o vazbách na jiné územní prvky, případně na územně evidenční jednotky, údaje o typu stavebního objektu, způsobu jeho využití a o typu a způsobu jeho ochrany a technickoekonomické atributy. Proces končí schválením zápisu v ISÚI. Na zápis údajů o stavebním objektu může (a nemusí) navazovat zápis údajů o jednom či více adresních místech. Tvrdý Obce RÚIAN Obce RÚIAN; občan Procesy obcí RÚIAN Zápis údajů o adresním místě obcí (Aktualizace dat) Zápis údajů o adresním místě probíhá buď samostatně, nebo navazuje na zápis údajů o stavebním objektu. Obec zapisuje do ISÚI tyto údaje o adresním místě: identifikační údaje, lokalizační údaje (definiční bod), údaje o vazbách na jiné územní prvky a údaje o čísle orientačním v ulici, pokud je přiděleno. Proces končí schválením zápisu v ISÚI. Tvrdý Obce RÚIAN Obce RÚIAN; občan Procesy obcí RÚIAN Zápis údajů o ulici Obec zapisuje do ISÚI název ulice a vazbu na nadřazenou obec. Při zápisu údajů je ulici automaticky přidělen kód aplikací ISÚI, jejímž správcem je ČÚZK. Proces končí schválením zápisu v ISÚI Tvrdý Obce RÚIAN Obce RÚIAN Procesy stavebních úřadů RÚIAN Zápis údajů o stavebním objektu (a adresním místě) stavebním úřadem (Aktualizace dat) Stavební úřad zapisuje do ISÚI tyto údaje o stavebním objektu: identifikační údaje, lokalizační údaje (definiční bod), údaje o vazbách na jiné územní prvky, případně na územně evidenční jednotky, údaje o typu stavebního objektu, způsobu jeho využití a o typu a způsobu jeho ochrany a technickoekonomické atributy. Proces končí schválením zápisu v ISÚI. Na zápis údajů o stavebním objektu může (a nemusí) navazovat zápis údajů o jednom či více adresních místech. Tvrdý Stavební úřady RÚIAN Obce RÚIAN Procesy stavebních Zápis údajů o adresním místě stavebním úřadem Zápis údajů o adresním místě probíhá buď samostatně, nebo navazuje na zápis údajů o stavebním objektu. Stavební úřad Tvrdý Stavební úřady RÚIAN Obce RÚIAN 11 Název procesní podoblasti Název procesu Popis Typ procesu Organizace (aktér) Iniciátor úřadů RÚIAN (Aktualizace dat) zapisuje do ISÚI tyto údaje o adresním místě: identifikační údaje, lokalizační údaje (definiční bod), údaje o vazbách na jiné územní prvky a údaje o čísle orientačním v ulici, pokud je přiděleno. Proces končí schválením zápisu v ISÚI. Procesy ČSÚ Zápis údajů o základní sídelní jednotce (Výměna dat) ČSÚ zapisuje založení nové ZJS, zrušení ZSJ, změnu názvu nebo dalších atributů ZSJ do svého informačního systému RSO (na základě § 39, odst. 5 zákona 111/2009 Sb.). Změny z RSO jsou dávkově publikovány do ISÚI dálkovou službou. Tvrdý Český statistický úřad Český statistický úřad Opravy údajů v RÚIAN Opravy údajů v RÚIAN (Aktualizace dat) Editor obdrží podnět, na jehož základě vznikne oprávněná pochybnost o správnosti referenčního údaje. Následně editor označí referenční údaj jako nesprávný. Dále editor ověří správnost referenčního údaje a následně údaj opraví nebo reklamaci zamítne a odstraní označení nesprávnosti. Proces nepokrývá interní opravy ČÚZK, kde se záznam neoznačuje, ale rovnou opravuje. Tvrdý Český úřad zeměměřický a katastrální uživatel; editor Informování ČÚZK Zveřejňování a poskytování údajů z RÚIAN (Publikace dat, Poskytování dat) ČÚZK aktualizuje zveřejněné údaje z RÚIAN (v rozsahu dle § 47 a dle § 62 zákona 111/2009 Sb.) následujícími způsoby: 1. ve výměnném formátu RÚIAN, přičemž stavy se zveřejňují 1x měsíčně, změny se zveřejňují 1x denně. 2. přes aplikaci Veřejný dálkový přístup, která je aktualizována po 10 minutách. 3. Za úplatu na nosičích dat. Nad rámec zákona ČÚZK zveřejňuje na webových stránkách přehled budoucích změn a 1x měsíčně aktualizované soubory se seznamem adresních míst (ve formátu XLS) pro každou obec (nejde však o ověřené výstupy). Tvrdý Český úřad zeměměřický a katastrální Český úřad zeměměřický a katastrální Management ČÚZK Metodické vedení a kontrolní činnost Metodické vedení obcí a stavebních úřadů pro zápis do ISÚI zahrnuje tyto činnosti: - školení koncových uživatelů a také školitelů - testování aplikace - technická podpora (odpovědi na telefonické dotazy, e-maily) - vytváření uživatelských příruček a příkladů konkrétních postupů - vytvoření a správa internetové školící aplikace (eLearning) Měkký Český úřad zeměměřický a katastrální Český úřad zeměměřický a katastrální Management ČÚZK Správa RÚIAN, ISÚI a VDP V současné době ohlášeno v A103. Měkký Český úřad zeměměřický a katastrální Český úřad zeměměřický a katastrální 12 4.3 Vedení DMVS Procesy vedení DMVS jsou znázorněny následujícím aktivitním diagramem. Většinu z nich lze již podle názvu ztotožnit s obecnými procesy GIS. Připomínky a dotazy k obsahu tématu posílej, prosím, na adresu: Rudolf Richter, richter@fi.muni.cz cd Společné procesy v GIS řízení provozu GIS «datastore» úložiště dat GISsběr dat distribuce, poskytování a publikace dat externí systém systém 1 systém 2 . . . systém n výměna dat prvotní sjednocení dat průběžná datová komunikace s externím systémem vstup a výstup dat pomocí webových služeb aktualizace dat «datastore» úložiště GIS externího uživatele správce dat externího systému poskytovatel dat oprávněná osoba správce GIS veřejnost oprávněná osoba správce dat externího systému oprávněná osoba odvozování dat a analýzy vytváření tématických map uživatel uživatel