Detekce a prevence podvodů Optimalizace dopravy paliva Nabídka společnosti Mycroft Mind, a.s. na dodávku a implementaci řešení pro detekci a prevenci podvodů při distribuci PHM a optimalizaci dopravy paliva na čerpací stanice 1. Obsah 1. Obsah. 2 2. Úvod. 2 3. Rozbor řešené problematiky. 2 3.1. Popis modelu optimalizace dopravy a zásob. 2 3.1.1. Popis situace. 4 3.1.2. Cíle. 4 3.2. Popis modelu detekce a prevence podvodů. 5 3.2.1. Popis situace. 6 3.2.2. Cíle. 6 2. Úvod Dokument se zabývá nabídkou řešení pro dvě oblasti – detekcí podvodů a optimalizací zásobování palivy pro čerpací stanice. V dokumentu jsou obě oblasti popsány a navrženo řešení, které umožní pokrýt stávající požadavky a je zároveň otevřené přirozenému dalšímu rozvoji. 3. Rozbor řešené problematiky Kapitola se zabývá rozborem dvou témat: detekce podvodů při distribuci PHM a optimalizace zásobování palivy pro čerpací stanice ve společnosti XYZ. V kapitolách 4.1 a 4.2 jsou popsány konceptuální modely obou oblastí, v dalších kapitolách jsou popsány cíle a požadavky zadavatele. 3.1. Popis modelu optimalizace dopravy a zásob Na následujícím diagramu jsou zobrazeny klíčové pojmy a vztahy, které s optimalizací dopravy a zásob souvisejí. Model slouží pro rozbor současné situace, navrženého řešení a pro vymezení informací, které by výsledné řešení čerpalo z existujících informačních systémů společnosti XYZ. Optimalizace dopravy.png Modře jsou znázorněny subjekty, které hrají v distribučním modelu klíčovou roli, žlutě ostatní relevantní informace a informace a červeně parametry, kterými lze v současnosti ovlivňovat efektivitu distribuce paliva. 3.1.1. Popis situace 1) Palivo je nakupováno od dodavatelů paliva (#Dodavatel paliva) a odebíráno z terminálů (#Terminal). 2) S dodavateli paliva jsou sjednány a uzavřeny roční kontrakty, postavené na obdobných parametrech. (#Parametr kontraktu). Plnění kontraktů s dodavatelem je sledováno (vyhodnocováno) měsíčně, nicméně bonifikace za dodržení deklarovaného odběru paliva případně penalizace za nedodržení nejsou uplatňovány. 3) Dodavatel paliva dopředu deklaruje ceny jednotlivých produktů na následující týden (#Deklarovana cena produktu). Tato informace je k dispozici v pondělí každý týden (ceny platí od úterý do pondělí následujícího týdne). 4) (#Cerpaci stanice) je zásobována jedním smluvně určeným dopravcem (#Dopravce). V průběhu roku se smluvní dopravce může změnit. 5) (#Dopravce) zásobuje stanice pomocí svých cisteren (#Cisterna) a řidičů (#Ridic). XYZ neovlivňuje, jakým způsobem dopravce dopravu zajistí. 6) Cesta cisterny od naplnění na lávce v terminálu po dodání paliva na čerpací stanici je evidována jako (#Zavoz). 7) V rámci závozu může být na čerpací stanici dopraveno více produktů (cisterny jsou vícekomorové). Každý takový závoz produktu (#zavoz produktu) je samostatně evidován. 8) XYZ dle svého rozhodnutí předepisuje dopravcům na následující týden dodavatele paliva, od kterého mají být jednotlivé čerpací stanice zásobovány (#Predepsany zdroj paliva). Zdrojem paliva pro konkrétní závoz je momentálně právě jeden terminál. Teoreticky je možné, aby dopravce jeden produkt (např. diesel) načerpal u jednoho terminálu a do jiné komory stejné cisterny u jiného terminálu načerpal např. natural 95, s touto cisternou přijel na čerpací stanici, a zde oba produkty vyčerpal, nicméně se to v praxi takto nedělá. 9) Cena za konkrétní dopravu vychází z objemu dopraveného paliva a vzdálenosti, na jakou bylo pravidlo dopraveno. Pro každou dvojici čerpací stanice, terminál je tak známa cena za dopravu jednoho litru z terminálu na čerpací stanici (#Cena za dopravu). 10) XYZ stanovil (#Limit zasobenosti), který určuje maximální velikost zásob produktů na čerpacích stanicích. Nyní je tento limit stanoven na 3dny pro benzin a 3,5dne pro motorovou naftu a platí stejně pro všechny čerpací stanice. Dodržování limitu se sleduje, ale jeho plnění se 100% neuplatňuje během měsíce. Výjimkou je konec kalendářního měsíce, kdy se plnění limitů striktně vyžaduje.. 11) Je znám denní objem zásob jednotlivých produktů na čerpací stanici (#Objem zasob). 12) Je známa denní výtoč jednotlivých produktů na čerpací stanici (#Denni vytoc). 3.1.2. Cíle 1) Optimalizovat náklady na zásobování čerpacích stanic a) Nastavovat dopravcům pravidla (#Predepsany zdroj paliva) tak, aby byl minimalizován součet i) ceny za dopravu ii) ceny za palivo iii) penále za nedodržení parametrů smlouvy v případě, že bude sjednáno 2) Minimalizovat objem skladových zásob, tak, aby nebyl ohrožen provoz jednotlivých stanic a zároveň byly minimalizovány náklady na dopravu. 3.2. Popis modelu detekce a prevence podvodů Detekce podvodu.png Modře jsou znázorněny subjekty, které hrají v distribučním modelu klíčovou roli, žlutě ostatní relevantní informace a informace a červeně informace, které bude počítat modul detekce podvodů. 3.2.1. Popis situace 1) V rámci procesu závozu (#zavoz) probíhají měření, která měří objem přepravovaných komodit a také slouží minimalizaci prostoru pro podvody. Při odjezdu z terminálu rafinérie je dodávka zaplombována a tato skutečnost je zaznamenána v dokumentu „plombový list“. 2) Při plnění cisterny na terminálu je měřen objem vydaného paliva (#Mereni z terminalu). Toto měření provádí a poskytuje dodavatel paliva. Načerpané palivo je určeno pouze pro jednu konkrétní ČS. Jeden druh paliva může být uložen ve více komorách cisterny. 3) Po naplnění cisterny řidič pořídí měření (#Mereni po naplneni cisterny). 4) Před dodávkou na čerpací stanici změří obsluha objem hladiny v nádrži (#Mereni hladiny v nadrzi pred plnenim). 5) Po přečerpání paliva z cisterny do nádrže řidič pořídí (#Mereni z cisterny o dodanem objemu) a vystaví doklad – tzv. „stáčecí lístek“ a to zvlášť pro každé palivo a každou komoru cisterny. 6) Před dodávkou obsluha čerpací stanice provede (#Zaznam o kontrole) kontrolu neporušenosti plomb cisterny. Záznam je součástí dodacích listů dodavatele. 7) Po dodávce obsluha čerpací stanice pořídí (#Mereni hladiny v nadrzi po naplneni). Měření probíhá na základě požadavku obsluhy a zobrazuje se na monitoru nebo na vytištěném lístku. Transakce, realizované během doplňování paliva (prodejní transakce), jsou při měření zohledňovány. 3.2.2. Cíle 1) Hlavním cílem je schopnost společnosti spolehlivě automaticky identifikovat situace, kdy s vysokou pravděpodobností dochází ke krádeži paliva a identifikovat původce (spolčení obsluhy a řidiče, vlastní aktivita řidiče, technický problém měřidel atd). 2) Vedlejším cílem je schopnost mít tato data průběžně dostupná a používat je pro analýzu a zlepšování procesů prevence.