Zlepšování procesů Procesní řízení 1 Úvaha - ideální model • Každý proces něco stojí. • Každý proces trvá nějakou dobu. • Některý proces něco vydělá. • Každý výdaj podniku musí odpovídat nějaké instanci Procesní řízení 2 • Každý výdaj podniku musí odpovídat nějaké instanci činnosti nějakého podnikového procesu. • Každý příjem podniku je příjmem z nějaké instance procesu. • Všechny příjmy a výdaje se musí rozpočítat na instance procesů. • Každý příjem a výdaj se započítává právě jednou. Příklad „Služební cesta“ Uskutečnění služební cesty se v podniku realizuje pomocí tří procesů: • Schválení SC • Vykonání SC • Vyúčtování SC Procesní řízení 3 Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC • Vyúčtování SC 1 2 3 Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 Procesní řízení 4 Činnost 1.1 vykonává zaměstnanec. Činnosti 1.2, 1.3 a 1.4 vykonává odpovědná osoba Vše se vyplňuje ručně v papírové formě. Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 Procesní řízení 5 pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(1.1) = 1,2 t(1.1) = 10 min c(1.1) = 20 Kč p(1.2) = 1,2 t(1.2) = 10 min c(1.2) = 25 Kč p(1.3) = 0,2 t(1.3) = 10 min c(1.3) = 25 Kč p(1.4) = 0,8 t(1.4) = 5 min c(1.4) = 10 Kč Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 Procesní řízení 6 T = 30 min (1,2 x 10 + 1,2 x 10 + 0,2 x 10 + 0,8 x 5) C = 67 Kč (1,2 x 20 + 1,2 x 25 + 0,2 x 25 + 0,8 x 10) Schválení služební cesty CPI – Continuous Process Improvement Stávající struktura procesů i činností zůstává, nemění se ani uživatelé, zdokonalují se pouze zbylé zdroje. Možná zlepšení metodou CPI: Procesní řízení 7 Možná zlepšení metodou CPI: Zavede se IS do kterého se budou zadávat cestovní příkazy, což znemožní jejich chybné vyplnění. Zároveň se zrychlí proces schvalování i vydávání povolení, resp. zamítnutí. Je však třeba připočítat náklady za pořízení IS, což však je (v tomto případě) částečně kompenzováno menšími výdaji na mzdy. Schválení služební cestySchválení služební cesty Nové hodnoty: pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(1.1) = 1 t(1.1) = 10 min c(1.1) = 30 Kč p(1.2) = 1 t(1.2) = 5 min c(1.2) = 25 Kč p(1.3) = 0,2 t(1.3) = 5 min c(1.3) = 10 Kč Procesní řízení 8 T = 20 min (1 x 10 + 1 x 5 + 0,2 x 5 + 0,8 x 5) C = 65 Kč (1 x 30 + 1 x 25 + 0,2 x 10 + 0,8 x 10) p(1.3) = 0,2 t(1.3) = 5 min c(1.3) = 10 Kč p(1.4) = 0,8 t(1.4) = 5 min c(1.4) = 10 Kč Pozn.: Úplné vyplnění CP hlídá IS, nevracejí se neúplně vyplněné CP. Vykonání služební cesty Vykonání SC 2.1 Procesní řízení 9 Jedná se unikátní, málo opakovatelný a neautomatizovaný (ad hoc) proces, který je tudíž nevhodný pro optimalizaci. Vyúčtování služební cesty Doplnění CP Kontrola odp. osobou Předání komisi Proplacení 3.1 3.2 3..3 3.5 Kontrola účtárnou 3.4 Procesní řízení 10 účtárnou Činnost 3.1 vykonává zaměstnanec. Činnosti 3.2 a 3.3 vykonává odpovědná osoba. Činnost 3.4 vykonává odpovědná osoba účtárny. Činnost 3.5 vykonává účetní. Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 15 Kč p(3.2) = 1,4 t(3.2) = 10 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 15 min c(3.3) = 35 Kč p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč Procesní řízení 11 p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 51 min (1,1 x 10 + 1,4 x 10 + 0,1 x 15 + 1,1 x 10 + 0,9 x 15) C = 105 Kč (1,1 x 15 + 1,4 x 25 + 0,1 x 35 + 1,1 x 25 + 0,9 x 25) Vyúčtování služební cesty BPR – Business Process Reengineering Stávající hranice procesů zůstávají. Mění se definice a uspořádání jednotlivých činností uvnitř procesu. Možná zlepšení metodou BPR: Procesní řízení 12 Možná zlepšení metodou BPR: Předávání komisi bude vykonávat řadový referent a ne odp. osoba. O předání komisi může zároveň rozhodnout rovnou i odp. osoba v účtárně. Vyúčtování služební cesty Kontrola Předání komisi 3.1 3.2 3..3 Po BPR: Procesní řízení 13 Doplnění CP Kontrola odp. osobou Proplacení 3.5 Kontrola účtárnou 3.4 Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 15 Kč p(3.2) = 1,2 t(3.2) = 10 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 15 min c(3.3) = 25 Kč p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč Procesní řízení 14 p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 49 min (1,1 x 10 + 1,2 x 10 + 0,1 x 15 + 1,1 x 10 + 0,9 x 15) C = 99 Kč (1,1 x 15 + 1,2 x 25 + 0,1 x 25 + 1,1 x 25 + 0,9 x 25) Vyúčtování služební cesty Doplnění CP Kontrola odp. osobou Předání komisi Proplacení 3.1 3.2 3..3 3.5 Kontrola 3.4 Procesní řízení 15 Proplacení účtárnou Následné zavedení IS umožní automatickou formální kontrolu doplněného CP a urychlí i ostatní činnosti (zvláště rozhodování). Po kontrole účtárnou již nebude třeba dokumenty vracet odpovědné osobě (BPR). Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 25 Kč p(3.2) = 1,1 t(3.2) = 5 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 10 min c(3.3) = 25 Kč p(3.4) = 0,95 t(3.4) = 5 min c(3.4) = 25 Kč Procesní řízení 16 p(3.4) = 0,95 t(3.4) = 5 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 35,75 min (1,1 x 10 + 1,1 x 5 + 0,1 x 10 + 0,95 x 5 + 0,9 x 15) C = 92,75 Kč (1,1 x 15 + 1,1 x 25 + 0,1 x 25 + 0,95 x 25 + 0,9 x 25) Služební cesty Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC 1 2 3 BPRD - Business Process Redesign Změna uspořádání a hranic procesů na nejvyšší úrovni Procesní řízení 17 Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC 1 2 3 nejvyšší úrovni Není-li včas předložen doplněný CP, proces vyúčtování se automaticky spustí (… a ukončí). Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to je Objednané zboží odesláno? Ne Ano Ne Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyÚvěr OK OK? Ověření úvěruObdrženíÚvěry a Vyplnění objednávky Předložení objednávky OK? Ověření úvěru Zastavení objednávky Platba za proces Ano Procesní řízení 18 Je zboží na skladě? Ne Ano ?OK? Ověření úvěruObdržení objednávky Úvěry a fakturace Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobje dnávek Sestavení a uskladnění balíků Plánování výroby Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to je Objednané zboží odesláno? Ne Ano Ne Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyÚvěr OK OK? Ověření úvěruObdrženíÚvěry a Vyplnění objednávky Předložení objednávky OK? Ověření úvěru Zastavení objednávky Platba za proces Ano Procesní řízení 19 Je zboží na skladě? Ne Ano ?OK? Ověření úvěruObdržení objednávky Úvěry a fakturace Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobje dnávek Sestavení a uskladnění balíků Plánování výroby Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to má být Objednané zboží odesláno? Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyOvěření úvěruÚvěry a fakturace Předložení objednávky Platba za proces Procesní řízení 20 Je zboží na skladě? Ne Ano Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobjedn ávek Plánování výroby Výroba Doba trvání 20% 45 min. Průměrný čas = 30 + 0,2 . 45 + 0,8 . 60 + 0,8 . 10 = 95 min. Průměrná doba trvaní = 30 + 0,2 . 45 + 0,8 . 60 = 87 min. Procesní řízení 21 20% 80% 30 min. 60 min. 10 min. Doba trvání 20% 45 min. Minimální doba trvaní = 30 + 45 = 75 min. Maximální doba trvaní = 30 + 60 = 90 min. Procesní řízení 22 20% 80% 30 min. 60 min. 10 min. Doba trvání 50% 50% 10% 90% 40 min. 20 min. 10 min. Procesní řízení 23 50% 20 min. 30 min. Minimální doba trvání: 10 + 20 Maximální doba trvání: 10 + 40 Průměrná doba trvání: 10 + 0,5 (0,1 . 40 + 0,9 . 20) + 0,5 . 30 Simulace Metoda generování diskrétních událostí na základě definovaných Při CPI, BPR i BPRD dochází často k narušení „rovnováhy“ mezi procesy. Ze „silných“ míst WFMS se stávají „slabiny“ a naopak. Pouhé výpočty výkonu jednotlivých procesů nejsou na globální úrovni dostatečné. Oproti tomu globální výpočty jsou příliš složité. Možné řešení nabízí simulace. Procesní řízení 24 Metoda generování diskrétních událostí na základě definovaných četností, pravděpodobnostních rozložení a disponibility zdrojů s možností začlenění sezónních fluktuací. Současné simulátory umožňují provádět animaci toku produktů, dynamicky zobrazovat časové průběhy různých charakteristik spojených se zatížením zdrojů nebo s náklady. Výsledkem simulace jsou statistická data, která lze dále analyzovat, porovnávat a tím zkoumat nejvhodnější variantu procesu. Simulace Simulace upozorňuje na kritické cesty procesu, umožňuje testovat alternativní procesy. Dále poskytuje údaje o úzkých místech procesů a způsobu užití zdrojů. Na základě provedení (dynamické) simulace lze proniknout do chování firmy a identifikovat příležitosti zlepšení procesu. Lze například revidovat zdroje, vyvodit závěry o přiměřenosti stavu Procesní řízení 25 revidovat zdroje, vyvodit závěry o přiměřenosti stavu zaměstnanců a přiměřenosti distribuce práce. Výsledek této analýzy může vést k racionalizaci nebo identifikaci problémů, případně sloužit ke zdůraznění schopnosti firmy zvládnout větší objemy práce, což může vyústit revizí cenové politiky upřednostňující konkurenční výhodu. Cvičení Navrhněte zlepšení primárního procesu Vaší firmy a výsledek vyjádřete číselně. Procesní řízení 26