Tvorba uživatelských rozhraní a hodnocení použitelnosti Martin Dostál Honeywell International - Aerospace Advanced Technology Europe Masarykova Univerzita v Brně, Fakulta informatiky PV252 4. přednáška WEB A UŽIVATELSKÁ ROZHRANÍ •Identifikujte webová specifika •Srovnejte s desktopovým prostøředím Diskuze • „to be in control” • respektovat nastavení prohlížeče (písma, velikost okna ...) • pokud možno neotevírat nová okna • ne zvuk • web - volnějši forma, ale stále platí form follows function • časopis ? • prezentace bohatá, interakce střídmá • ne samoúčelnost • neimitovat GUI, resp. WIMP Web a uživatelské rozhraní 3 • orientace na obsah vs. data – více připomíná (interaktivní) noviny než aplikace • prohlížení vs. vytváření • pomalá interakce • nejsou aplikace v pravém smyslu • heterogenní prostředí (platformy, prohlížeče, technologie) • nepříliš standardizované – osvědčené příklady namísto HIG • jednoduchá interakce – klikání • součástí tvorby je i forma • vzhled není pevně daný • web se výrazně posunul k jiným účelům - aplikace Web a uživatelské rozhraní 4 • stránky • zaměřené na navigaci • zaměřené na obsah • image safe area • pozor na navigaci „vpravo” • načtení stránky do 1 vteřiny, maximálně 10 vteřin zdroj: IBM Ease of Use Web Guidelines Webové stránky 5 • poslání: • kde jsem • kde jsem byl předtím • kam se mohu dostat • jak se sem dostanu přímo • drop down ne pro navigaci • odkazy na soubory vyznačit (PDF) Navigace 6 • Menu • Drobečková navigace • Záložky • Katalog • Mapa webu • Vizuální mapy Navigace 7 zdroj: www.upol.cz, www.csas.cz, www.amazon.co.uk Menu 8 Obr´azek 1: P%íklad mapy webu: www.mall.cz Obr´azek 2: P%íklad drobe(kové navigace: www.mall.cz ti&t#n"m textem. Pokud stránka obsahuje v#t&í mno!ství textu, pak se hodí na úvod uvést shrnutí (i abstrakt toho, co (tená% najde ní!e. • struktura – velmi d$le!ité je obsah stránky dob%e strukturovat, abychom umo!nili procházení (scanning) stránky namísto (tení, co! je zdlouhavé a (asto zbyte(né. Hodí se vyu!ívání sekcí, odrá!ek a podobn#. zdroj: ww.mall.cz,www.upol.cz • hierachie, cesta, vlastnosti (struktura) Drobečková navigace 9 Obr´azek 1: P%íklad mapy webu: www.mall.cz zdroj: www.mall.cz Mapa webu 10 • vizuální identifikace • informace kde jsme a co tam můžeme dělat • stručná informace o obsahu, „úvod” • navigace • vyhledávání • aktuality (novinky, akce ...) • informace pro prvonávštěvníky • „Splash page” musí mít také nějakou funkci Domovská stránka 11 zdroj: www.kanzelsberger.cz Splash Page 12 Splash Page 13 • minimalizujte text • inspirujte se novinami, co to znamená ? • 50 % proti tištěnému obsahu • obrácená pyramida • organizujte text • ne dlouhý text • struktura • odrážky apod. • ne odkazy typu „klikněte zde” nebo „tady” • navigace – též Zpět a Vpřed ! Obsah 14 Formuláře a popisky položek • vhodné pro rutinní operace nebo dobře známé oblasti • nejrychlejší • + rychlá orientace (scanning) • - spotřeba místa vertikálně zdroj: www.dvurnadrokytkou.cz Umístění „vlevo-nad” 16 • vhodné pro nepříliš známé/zaběhnutné oblasti, nebo tam kde se předpokládá delší doba vyplňování • + spotřeba místa vertikálně • + rychlá orientace vertikálně • - horší orientace horizontálně zdroj: www.google.com Umístění „vlevo-vedle” 17 • o 50% rychlejší než předchozí způsob • + šetří oči • + spotřeba místa vertikálně • + orientace horizontálně • - pomalejší orientace vertikálně zdroj: www.seznam.cz Umístění „vpravo-vedle” 18 • text nebo *, barva • indikace povinných/nepovinných • většinová preference • minimalizovat nepovinná pole • podpora tabulátorů • nápověda • příklady • doplňování ! zdroj: www.aukro.cz Povinná/nepovinná pole 19 • šířka podle délky vstupu, je-li to možné a vhodné • preferovat jednotu, malý počet různých rozměrů • seskupování ano, ale ne na úkor toku ! • preferovat separátor • minimalizace vizuálního šumu zdroj: www.paypal.com Šířka polí a seskupování 20 • hlavní • hedlejší • důležitost demonstrovat raději umístěním než vzhledem • prezentace • textové odkazy • obrázkové odkazy • tlačítka Akce 21 • webové aplikace • Inductive User Interface (Microsoft) zdroj: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ ms951103.aspx Web a aplikace 22 Webové aplikace - doporučení • preferujte jednoduchost před komplexností • drag-and-drop, klávesové zkratky - ano, ale opatrně • mimializuje hierarchii • myslete na motoriku • posilte strukturu • posilte zpětnou vazbu • silná/slabá • in-place • status-bar • zvýrazňování • nemodální validace 23 Webové aplikace - doporučení • posilte nápovědu a trénink • validace, doplňování,... • posilte návodnost (afforance, invitation) • staticky/dynamicky • hledejte hranici mezi implementací prostředí a implementací aplikace • inspirujte se u desktopu ale mějte na paměti omezení webové platformy ďáběl je ukrytý v detailu • uvažujte nad tokem informací • definujte standard 24 Vzorové interakce • Best practices, de-facto standardy • Progressive Disclosure • Master-Detail • Column Browser • Dynamic Search • Dashboard (Inlay) • Overlay (dialogy) • Wizard • ... 25 INteraction patterns Návrh webových rozhraní • Obecné principy tvorby UI • Vizuální styl • Korporátní Human Interface Guidelines/Styleguide (u velkých projektů) • Rapid prototyping! • Evaluace/Iterace 26 Progressive Disclosure 27 Column Browser 28 Dynamic Search 29 Dashboard (Inlay) 30 Obrázkový test • jednoduchá metoda pro základní oveření použitelnosti • charakter dotazovací a hodnotící • úloha • účastník má rozeznat a popsat funkcionalitu aplikace, stránky či formuláře pouze ze snímku obrazovky • snímek není interaktivní • účastník se nemůže dotazovat • můžete poté, co uživatel přestane dodávat jeden komentář za druhým udělat čáru pod posledním vloženým komentářem - to je to co uživatel rozeznal na první pohled 31 Obrázkový test: výsledek • zda uživatel poznal co může dělat • zajímavé je pořadí • zajímavé jsou komentáře uživatele • zajímavé jsou omyly (čí ?) 32 Obrázkový test: příklad 33