1 Ekonomický styl myšlení 2. přednáška 24. února 2015 2 Obsah přednášky 1. Měření výkonu - dokončení důchodová metoda vzájemné vztahy veličin (NDP, NI aj.) 2. Analýza složek AD (spotřeba, investice aj.) 3. Rovnováha ekonomiky – model AS-AD 3 Hospodářský mechanismus Domácnosti Firmy Trh statků Trh VF Platby za statky Platby za statky DůchodyDůchody D D S S 4 Veličina typu produkt • Výdajová metoda: – Výdaje domácností, firem, státu, (zahraničí). • Hrubé vs. čisté investice (IB/IG vs. IN) • HDP vs. HNP • HDP vs. NDP • reálný vs. nominální • skutečný vs. potenciální 5 Veličina typu důchod • Národní důchod (NI) – Důchody výrobních faktorů (domácností): • Hrubé mzdy • Hrubé zisky • Příjmy ze samozaměstnání • Čisté úroky • Renty 6 Osobní a disponibilní důchod • Osobní důchod (co získají domácnosti) • PI = NI – nerozdělené zisky firem - daně ze zisků firem - odvody z hrubých mezd + transfery • Disponibilní důchod (s čím mohou disponovat) • DI (YD) = PI – osobní daně DI = C + S 7 Souvislost HDP a NI • HDP = NI + amortizace (a) + nepřímé daně (TN) – čistý důchod VF ze zahraničí • KVÍZ: Vztah HNP a NI lze vyjádřit jako: HNP = NI +/- ? +/- ? 8 Alternativy měření výkonu • Čistý ekonomický blahobyt (NEW) – Stínová (šedá) ekonomika – Hodnota volného času – Změny v kvalitě statků nepromítnuté do cen – Nápravy škod na životním prostředí HPI, HDI, MI atd. Příklad • Spočítejte: a) HDP b) Y (důchod) c) disponibilní důchod Znáte: spotřeba 500, úspory 100, hrubé investice 180, amortizace 60, export 800, import 900, vládní výdaje 200. 9 10 2. Analýza složek AD • Co představují jednotlivé výdaje? C I G NX (export – import) • Čím jsou ovlivněny? 11 Vliv na jednotlivé složky • C – největší podíl na AD (cca 2/3 AE) – Této problematice věnujeme dnešní přednášku • I – podíl cca 20% – Vliv: úvěrové podmínky (i), očekávání firem, zdanění firem (hosp. politika státu) aj. – Krátkodobý a dlouhodobý efekt investic. • G – podíl cca 20 % – Vliv: rozhodnutí vlády (hospodářská politika) • NX – podíl dle typu ekonomiky – Vliv: měnový kurz, zahraničně obchodní politika