PRÁVO DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ PRÁVO ZNÁMKOVÉ® VÝBĚR 2 n Snímky slouží k orientaci posluchačů přednášek a k činění si poznámek. n Nenahrazují přednášky, učebnice ani cvičebnice. n n n nverze 2.4 (2014) n n© Ivo Telec, 2006 3 nUpozornění n nOchranné známky zapsané pro alkoholické nápoje slouží pouze k názornosti přednášky. nNenabádají k pití alkoholických nápojů. 4 TEMATICKÝ OBSAH 1.účel ochranné známky; funkce; druhy 2.zdroje známkového práva 3.známkový údaj, motiv a prvek 4.rozlišovací způsobilost 5.odmítací důvody 6.průměrný spotřebitel 7.shodnost nebo podobnost 8.podobnost známek a její hlediska 9.podobnost výrobků nebo služeb a její hlediska 10.pravděpodobnost záměny 11.známka s dobrým jménem a její hlediska 12.všeobecně známá známka a její hlediska 5 n img311 6 n img315 7 n img349 8 n img347 9 n img345 10 n img346 11 OHLÉDNUTÍ ü osobní znaky otrocké práce ve starověku n např. hrnčířské značky ü šlechtické rodové erby ü středověké cechovní znaky a znaky kupeckých n gild ü umělecké značky, např. výtvarníků a sochařů ü vodoznaky (filigrány) výrobců papíru ü grafické značky po vynálezu knihtisku n po roce 1450 v Evropě ü tovární výroba E tovární známky 12 obrazky_8_page1 13 obrazky_7_page1ž 14 ž 15 P1070245 16 P1070247 17 P1070181 23 NÁZVOSLOVÍ ntrade mark (GB) ntrademark (USA) nla marque déposée (F) nMark (Warenzeichen) (D) ntоварный знак (RUS) nznak towarowy (PL) nochranná známka (CZ) 24 n img312 25 n img330 26 02 27 n 20060425105539417_0004 28 n 20060425105539417_0005 29 n 20060425105539417_0001 30 n 20060607141549592_0016 31 sken 32 n img057 33 i n Ke dni 31. 12. 2012 v CZ platilo: n 1 025 612 ochranných známek z toho: Ø 118 855 národních CZ Ø 107 407 mezinárodních s účinností pro CZ Ø 81 099 mezinárodních s účinností pro EU Ø 718 251 nadnárodních s účinností pro celou EU nVýroční zpráva ÚPV za 2012, s. 59. 34 img021 35 n img048 36 n img044 37 n img056 38 n img008 39 varia 032 40 img150 41 n img052 42 img157 43 img158 44 img159 45 img160 46 img161 47 img162 48 n 20060512122356967_0001 49 DSC00169 50 n img284 51 P1020435 52 n skenovat0002 53 1. ČÁST n n nÚČEL nA nSLOŽKY OCHRANNÝCH ZNÁMEK® 54 POJEM 1.smysly vnímatelné označení n ideální předmět subjektivního práva n 2.schopnost grafického znázornění n např. slova, vč. osobních jmen, barvy, kresby, n písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal n 3.rozlišovací (známkoprávní) způsobilost n odlišit výrobky či služby jedné osoby n od výrobků či služeb jiné osoby n 4.neexistence právního důvodu odmítnutí ochrany právem známkovým 55 OCHRANNÁ ZNÁMKA v. OBCHODNÍ ZNAČKA nOchranná známka 1.užší 2.zapsaná v rejstříku n ochranných známek nebo nezapsaná všeobecně známá 3.značkové zboží 4.právo vlastníka nOznačení 1.širší 2.nezapsané (značka) 3. 3. 3. 3.značkové zboží 4.právo předchozího uživatele vůči vlastníku shodné nebo podobné známky 56 Z DĚJIN § Svět n 1883 Pařížská unijní úmluva na ochranu průmyslového n vlastnictví n 1889 Montevidejské patentové a známkové smlouvy n n 1891 Madridská dohoda o mezinárodním zápisu továrních n nebo obchodních známek n 1891 Madridská dohoda o potlačení falešných n nebo klamavých údajů o původu zboží n n 1994 Smlouva o známkovém právu n n 57 ï nRakousko vč. českých zemí n 1858 zákon daný pro ochranu známek a jiných n poznamenání; „vrejstrování“ cís. pat. 230/58 ř. z. n 1865 zákon o tom, pokud cizozemci mohou n účastni býti ochrany známkové v Rakousku n 1890 zákon o ochraně známek 58 ï n Československo n n 1919 zákon týkající se zatímních opatření k ochraně n známek n n 1952 zákon o ochranných známkách n a chráněných vzorech n 1988 zákon o ochranných známkách n n Česko n 1995 zákon o ochranných známkách n 2003 zákon o ochranných známkách n 2004 platnost práva ES vč. nařízení o ochranné n známce Společenství 59 obrazky_3_page1 60 obrazky_4_page1 61 obrazky_8_page1 62 obrazky_3_page1 63 obrazky_2_page1 64 obrazky_6_page1 65 obrazky_7_page1 66 obrazky_9_page1 67 obrazky_11_page1 68 img198 69 img195 70 n 20070503082551533 71 n 20070503082609893 72 n 20070503082627735 73 n img306 74 20070507085710692 75 20070507085732802 76 Scan10063 77 n img062 78 ÚČEL OCHRANNÉ ZNÁMKY n Zřetelné odlišení výrobků nebo služeb n jedné osoby od výrobků či služeb jiného n n E ochrana spotřebitele před újmou n nò n Známkoprávní způsobilost označení (vlastnost) n (rozlišovací způsobilost) n n Záruka původu výrobků či služeb od jedné osoby n r padělky L n n n n n 79 OBCHODNÍ VYUŽITÍ nUrčení známky k obchodnímu využití, a to k: a.označování výrobků či služeb b.obchodování s ní, viz např. licenční obchody n n E způsobilost známky být předmětem n soukromoprávního obratu n jako nehmotný majetek § 118/1 o. z. n n r res extra commercium n n 80 ï nHlediska sledování účelu známky 1.obsahová závislost na uživateli 2.původnost a nevšednost n např. TONAK = TOvárna NA Klobouky 3.dobrá rozlišovací schopnost od známek všeobecně známých, zapsaných, zavedených a používaných 4.neměnnost vzhledu, časová stálost a módnost 1. 81 ï 5.jednoduchost, výraznost a snadná zapamatovatelnost 6.všestranná použitelnost na různém materiálu a v jakékoli barvě 7.možnost zmenšování a zvětšování dle potřeby n nsrv. Horáček et al. 82 ï nSrv. právo k odrůdám rostlin: n nevhodné názvy odrůd pěstovaných rostlin n vyhl. č. 8/04 Sb., kterou se stanoví podrobnosti pro posouzení n vhodnosti názvů odrůd pěstovaných rostlin: n a.zaměnitelný s názvem používaným pro jinou odrůdu téhož nebo příbuzného druhu b.vyvolávající nesprávné představy c.obtížně vyslovitelný nebo jinak jazykově nevhodný, např. o 1 písmenu n 83 FUNKCE 1.rozlišovací 2.zaručující (zaručení původu zboží u osoby) 3.právně ochranná; viz nároky z práv; n ochrana majetku 4.monopolizační (výsadní); viz právo přednosti a výlučná práva ze zapsané známky 5.osvědčovací, viz osvědčení značkovosti zboží 6.jiná; např. náborová, soutěžní 7.[jakostní; viz čs. právo z 1952, 1988: odpovědnost výrobce za jakost zboží] n 4. 4. 4. 84 PODOBY UŽÍVÁNÍ 1.zapsaná podoba 2.změněná podoba i.napodobení (imitace) ii.překlad do jiného jazyka iii.přepis (transliterace) n např. z latinky do azbuky nsrv. podoby užití autorského díla 85 2 SOUSTAVY 1.soustava formální Øzápisný princip konstitutivní (EU, CZ) 1. 2.soustava neformální Øprincip prvního použití n se zápisem jen deklaratorním 1. 1. 86 n OZ_PRIHLASKA_06-VYP_0001 87 n OZ_PRIHLASKA_06-VYP_0003 88 n appliccs_0001 89 n appliccs_0002 90 obrazky_1_page1 91 obrazky_2_page1 92 n img324 93 n img323 94 n img316 95 n img318 96 REJSTŘÍK OCHRANNÝCH ZNÁMEK nVeřejná kniha 1.zásada formální veřejnosti n (bez osvědčení právního zájmu) 2.zásada oficiality (vedení z úřední povinnosti) 3.zásada legality (správnost zápisu) nZápisy 1.konstitutivní, např. zápis označení 2.deklaratorní, např. zápis již udělené licence a.z moci úřední, např.vzdání se známky b.na návrh, např. zápis již udělené licence 97 DRUHY REJSTŘÍKŮ 1.národní ochranné známky pro CZ n E rejstřík vedený ÚPV 2.mezinárodní ochranné známky n E rejstřík vedený Mezinárodním úřadem n duševního vlastnictví v Ženevě 3.ochranné známky Společenství n E rejstřík vedený Úřadem pro harmonizaci n ve vnitřním trhu (známky a vzory) v Alicante 98 ZNAČKA® NEBO ZNAČKATM SM nUrčení známkoprávního stavu označení n D zápis známky do rejstříku ochranných n známek n nPrávo používání značky až po zápisu a jen po dobu zápisu n nPrávní význam též nekalosoutěžní n n 99 varia 255 100 varia 038 101 n ochranné známky100 102 conprosta_etiketa 103 n img019 104 n img020 105 n img021 106 n img013 img013 107 20060504144745447_0003 108 n 20060504144745447_0004 109 n 20060504144745447_0001 110 n 20060504144745447_0002 111 n 20060607141549592_0013 112 n 20060607141549592_0012 113 n 20060607141549592_0014 114 n P1080915 115 n img355 116 n P1080916 117 n img356 118 n img357 119 CAFÉ HAWELKA, WIEN 2006 120 116_1658 121 P1000670 122 P1020097 123 Anheuser-Busch Inc. v. Budějovický Budvar, národní podnik nve Finsku zapsané známky Budweiser, Bud, nBud Light, Budweiser King of Bedra nv. nexistující dřívější právo k českému nobchodnímu jménu Budějovický Budvar, nnárodní podnik n nRozs. SD ES z 16. 11. 04 C-245/02 o předběžné otázce NS nv Helsinkách o výkladu TRIPS a směr. ES, kterou se sbližují právní npředpisy členských států o ochranných známkách. Jud. ESD 91. 124 ÚČEL OZNAČENÍ PŮVODU A ZEMĚPISNÉHO OZNAČENÍ n n Odlišení zboží pocházejícího z určitého n území od zboží z jiného území n např. Kostelecké párky, Piešťanské bahno n n n Záruka zeměpisného původu zboží n z určitého území n r padělky L 125 126 n 127 img028 128 skenovat0010 129 n img006 130 grun 131 BUDĚJOVICKÝ BUDVAR, národní podnik v. RUDOLF AMMERSIN GmbH n nv Rakousku mezinárodně chráněné české zeměpisné označení Bud nv. npro Rakousko zapsaná známka American Bud n nRozs. SD ES z 18. 11. 2003 C-216/01 o předběžné otázce Obch. nsoudu ve Vídni o výkladu Smlouvy o ES, nař. o ochraně zeměpisných noznačení a označení původu zemědělských výrobků a potravin. n Jud. ESD 92. 132 P1000158 133 DRUHY ZNÁMEK 1.známky výrobků 2.známky služeb 3.známky výrobků a služeb i.značky úřední ii.značky zkušební iii.značky záruční iv.značky puncovní v.značky dopravní 134 ï a.známky obranné (defenzivní) i.známky blokační ii.známky zásobní n a.známky individuální b.známky kolektivní (svazové) ð n a.známky národní, např. pro CZ b.známky mezinárodní, např. i pro CZ c.známky Společenství, viz EU vč. CZ 135 Scan10011 136 ï a.známky živé (používané) b.známky mrtvé (nepoužívané) n a.známky dle stupně rozlišovací způsobilosti i.všeobecně známé (notorické, zavedené, slavné) ð ii.silné (výrazný známkový motiv) iii.slabé L a. 137 ZDROJE ZNÁMKOVÉHO PRÁVA 1.mezinárodní 2.evropsko unijní 3.vnitrostátní n = součásti českého právního řádu n monistického a.hard law b.soft law 138 ï nMezinárodní 1.Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z 20. 3. 1883, ve znění revizí n (č. 64/75 Sb., ve znění 81/85 Sb.) 2.Madridská dohoda o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek z 14. 4. 1891 (č. 65/75 Sb., ve znění 78/85 Sb.) 3.Protokol k Madridské dohodě o mezinárodním zápisu ochranných známek z 27. 6. 1989 n (č. 248/96 Sb.) 139 ï 4.Madridská dohoda o potlačení falešných nebo klamavých údajů o původu zboží z 14. 4. 1891 n (č. 64/63 Sb.) n 5.Stockholmské dodatkové znění z 14. 7. 1967 n k Madridské dohodě o potlačení falešných nebo klamavých údajů o původu zboží, n ve znění revizí (č. 68/75 Sb.) 140 ï 6.Niceská dohoda o mezinárodním třídění výrobků n a služeb na účely zápisu známek z 15. 6. 1957, n ve znění revize (č. 118/79 Sb. ve znění č. 77/85 Sb.) 7.Smlouva o známkovém právu (č. 199/96 Sb.) 8.Úmluva o zřízení Světové organizace duševního vlastnictví z 14. 7. 1967 (č. 69/75 Sb., ve znění č. 80/85 Sb.) 9.Dohoda o obchodních aspektech práv n k duševnímu vlastnictví z 15. 4. 1994 (č. 191/95 Sb.) n 141 ï nEU: 1.nř. č. 40/94 o ochranné známce Společenství, n v pozdějším znění 2.nř. č. 2868/95, kterým se provádí nř. č. 40/94 3.nř. č. 2869/95 o poplatcích placených OHIM 4.nř. č. 216/96, kterým se stanoví jednací řád odvolacích senátů OHIM 5.První směrnice 89/104/EHS, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách 6. 6. 142 ï nVnitrostátní 1.čl. 11/1 LZPS: právo vlastnit majetek 2.z. č. 441/03 Sb., o ochranných známkách n 3.vyhl. č. 97/04 Sb., k provedení zákona ochranných známkách 143 ï SOFT LAW nPařížská unie na ochranu průmyslového n vlastnictví a WIPO 1.Joint Recommendation concerning Provisions n on the Protection of Well-Known Marks (1999) 2.Joint Recommendation concerning Trademark n Licenses (2000) 3.Joint Recommendation concerning Provisions n on the Protection of Marks, and Other Industrial Property Rights in Signs, on the Internet (2001) 2. 144 ï 4.Metodické pokyny pro řízení n před Úřadem průmyslového vlastnictví. n Praha: ÚPV 2006. 145 n „I známkové právo, jakkoli formální, musí být interpretováno podle přirozeného smyslu zákona. Jinak se stane jeho aplikace bezduchým výronem hraničícím mnohdy s absurditou.“ n n n n V. Pítra, K některým praktikám ve známkovém právu. n Prům. vlast., 2000/7/8, s. 192. 146 SLOŽKY OCHRANNÝCH ZNÁMEK 1.známkový motiv, je-li n např. motiv skřítků v lese n 2.známkový prvek, jenž je vždy n např. dominující velké čepičky n na hlavách skřítků nð n 147 ï ZNÁMKOVÝ ÚDAJ nOdlišující označení tvořené: 1.postřehnutelným známkovým motivem n nebo více motivy 2.nepostřehnutelným známkovým motivem 3.bez známkového motivu n (jen známkovým prvkem bez motivu) n n 1. n 148 ZNÁMKOVÝ MOTIV nCelkový výraz charakteristických vlastností známkového označení n = celkové posouzení rozhodných složek 1.slovní, např. slova „slon s kládou“ 2.obrazový, např. obraz „slona s kládou“ 3.kombinovaný, např. slova „slon n s kládou v obrazu slona s kládou“ n n 149 obrazky_4_page1 150 DRUHY ZNÁMKOVÝCH MOTIVŮ 1.hlavní (vedoucí) 2.vedlejší (doplňující) 3.sourodý s jiným motivem 4.nesourodý s jiným motivem 5.navozující vlastnost nebo příznačnost výrobku nebo služby 6.nenavozující vlastnost nebo příznačnost výrobku nebo služby 151 ï nShodnost nebo podobnost známkových motivů n 1.pojmová, např. shoda v pojmu „slon“: n dojem z obrazového motivu slona n při nahrazení známkovým motivem jiným n (slovním motivem ELEPHANT) je s to vzbudit n shodný nebo podobný dojem (dojem slona) 2.jiná n 152 PŘÍPAD ZNÁMKOVÉHO MOTIVU n Zkoumání zaměnitelnosti označení nemůže být založeno n jen na formálním porovnání složek, ale na porovnání n známkových motivů obou označení. n Motivem se rozumí rozhodující složky porovnávaných n označení, které při celkovém posuzování jsou výrazem n charakteristických vlastností srovnávaných označení. n nRoz. ÚPV O-134119 153 DRUHÝ PŘÍPAD ZNÁMKOVÉHO MOTIVU n Jestliže obě označení obsahují shodný známkový motiv, který je činí při celkovém posuzování velmi blízkými, pak přidání nebo naopak potlačení některé ze složek známkových prvků neodstraňuje samo o sobě nebezpečí zaměnitelnosti označení a vypovídá spíše o snaze obejít rozsah starší známkové ochrany než o snaze výrazně rozlišit své výrobky od výrobků stejného druhu. n n Rozh. ÚPV O-133090 154 ZNÁMKOVÝ PRVEK 1.slovní, např. „jaro“, zeměpisný (lokalizační) i. v běžném písmu používaném známkovým n úřadem, např. HOŘICKÉ TRUBIČKY ii. ve zvláštním grafickém písmu n např. v rukopisu, zvláštním typu, velikosti, n sklonu, stínování nebo šrafování 2.písmenný, např. „FK“ 3.číslicový, např. „4711“ 4.symbolový, např. noty, symbol „@“ nebo „&“ 5.obrazový, viz kresba n n 1. 155 ï 6.prostorový, viz trojrozměrný tvar výrobku n či obalu, např. tvar lahve, flakónu, dózy 7.barvový, viz odstín podle vzorníku barev nebo barevné stupnice, např. zelená Pantone 348C i. provedení černobílé ii. provedení barevné vč. možného uspořádání n barev a. barva vyjádřena abstraktně b. barva vyjádřena tvarem či obrysem n 156 ï 8.zvukový, např. znělka, kupř. FAMILY FROST, signál ¯ 9.čichový, např. vůně parfému 10.chuťový, např. zvláštní chuť sušenek 11.světelný, např. projekce, televizní vysílání 12.pohybový, např. pohybový záběr člověka při zvláštní chůzi 13.hmatový, srv. prostorové označení 14.hologramový n 157 ï 15.kombinovaný i. kombinace slova a kresby, např. logotyp ii. kombinace tvaru, výrobku či obalu, a slova n nebo kresby, např. tvaru lahve s etiketou iii. kombinace barev n n nZnámkový prvek sám n nebo ve spojení s jinými prvky n E známkový motiv E známkový údaj 158 ï nZnámkový prvek n 1.převládající (dominantní), např. emblém 2.podléhající (submisivní) n např. orámování emblému 3.podstatný 4.nepodstatný n 159 ï 5.s rozlišovací způsobilostí (distinktivní) 6.bez rozlišovací způsobilosti (nedistinktivní), např. prvek druhový jako slovo „sýr“, označení váhy, míry, původu, jakosti aj. vlastností, jako číslice a písmeno „1,5 l“, prvek obvyklý v běžném jazyce nebo n v poctivých obchodních zvyklostech 7.měnící rozlišovací způsobilost (odlišná podoba užívání známky od podoby zápisu) 8.neměnící rozlišovací způsobilost (shodná podoba užívání známky a podoby zápisu) 160 n img329 161 n img047 162 n img045 163 n img046 164 ï nSlovní známkový prvek ð 165 n 20060425105539417_0012 166 ï n n nČíslicový známkový prvek ð 167 n 20060620100341380_0008 168 n 20060620100341380_0009 169 img194 170 obrazky_14_page1 171 obrazky_1_page1 172 n 20060627171355681_0002 173 ï nProstorový známkový prvek ð 174 P1020539 175 P1020540 176 n 20070503082529415 177 n 20060607141549592_0023 178 n 20060607141549592_0024 179 n 20060607141549592_0025 180 n 20060607141549592_0027 181 n img351 182 n img328 183 P1070810 184 n Obrázek 185 P1070808 186 Coca-Cola Body Line Video Clip 187 n 20060607141549592_0028 188 n new-6 189 n n o3440900 190 ï nBarvový známkový prvek ð 191 Scan10003 192 Nový obrázek 193 n img004 194 P1030472 195 P1030471 196 P1030474 197 n img007 198 ï nPožadavky na barevné zámky: 1.zřetelnost 2.jednoznačnost 3.sebeuzavřenost 4.snadná dostupnost 5.srozumitelnost 6.trvalost 7.objektivita nRozs. SD ES C-104/01, Libertel Orange 199 ï n nČichový známkový prvek ð 200 n 20060517142137931_0002 201 r n Scan12212010_133640 202 n img359 203 n img360 204 ï n nZvukový známkový prvek ð 205 ï nZvuk schopný grafického znázornění nnotovým zápisem nbez ohledu na nemožnost zrakového vjemu nzvuku. n nRalf Sieckmann v. Deutsches Patent- und nMarkenamt, SD ES: C-273/00, výklad směr. n na návrh nizozemského NS nð 206 ï nPožadavky na zvukové označení: 1. jasné (clear) 2. přesné (precise) 3. soběstačné (self-contained) 4. snadno dostupné (easily accessible) 5. srozumitelné (intelligible) 6. názorné (durable and objective) 207 n 20060517142137931_0004 208 n 20060517142137931_0007 209 n img416 210 n img417 211 ï nHmatový známkový prvek ð 212 ï nSmyslem, a to hmatem, rozlišitelná známka nnapř. povrchová struktura výrobku n n nsrv. známky prostorové, viz např. tvar lahve nsrv. dílo sochařské n 213 n img358 214 ï n nHologramový známkový prvek ð 215 n img262 216 n img414 217 JUDIKATURA n Pro celkové posouzení zaměnitelnosti srovnávaných označení je rozhodující, že průměrný spotřebitel běžně vnímá i vědomě zjišťuje ochrannou známku ve výrazné většině případů vizuálně. n n Jakl 480. 218 n 105_0541 219 ZNÁMKOVÁ ŘADA n Společný známkový prvek (brand-core) n E známková řada (rodina) n n srv. koncernový dodatek obchodní firmy 220 2. ČÁST n nROZLIŠOVACÍ ZPŮSOBILOST OCHRANNÉ ZNÁMKY 221 POVAHA nMožná nestálost rozlišovací způsobilosti nzískání nò nztráta nò nznovunabytí n n 222 ZTRÁTA ROZLIŠOVACÍ ZPŮSOBILOSTI n Zdruhovění známky výrobku či služby n jedné osoby pro označení druhu výrobku n či služby od kohokoli n = zvratný právní stav n n např. PILS, PILSNER pro světlé pivo ležák, n CELOFAN pro druh obalu, LINOLEUM pro druh n podlahoviny, TEFLON pro druh pánve, n LUX pro vysavač, XEROX pro kopírku, n ZETOR pro traktor aj. 223 n 20060425105539417_0018 224 plechovka 225 IMG_5284 226 n img240 227 n img242 228 n DSC03384 229 230 ZÁPISNÉ PŘEKÁŽKY 1.absolutní n = taxativní zákonné důvody odmítnutí n ochrany (výluky) posuzované ex offo Ø důkazní břemeno nese zápisný úřad Ø zásada v pochybnostech ve prospěch n přihlašovatele n 2.relativní n = podané soukromé námitky proti zápisu n ze starších soukromých práv třetích osob Ø důkazní břemeno nese namítatel 231 ODMÍTACÍ DŮVODY L 1.nemožnost tvořit ochrannou známku n viz neschopnost grafického znázornění n r notový přepis znělek v CZ ¯ n 2.nedostatek rozlišovací způsobilosti n např. pouhé ornamenty, druhová označení n r původní svérázné znaky obsahu a formy n E individualizace zboží (upoutání n pozornosti spotřebitele) 1. 4. 232 Ad 2 n Objektivní posouzení celkového dojmu n označení jako celku (ráz celku) n s přihlédnutím k povaze výrobků či služeb n n E schopnost spotřebitele podle známky rozeznat n zdroj (původ) výrobků či služeb n r pouhý druh výrobku či služby n např. UMĚLECKÁ AGENTURA, n AUTODOPRAVA, CESTOVNÍ KANCELÁŘ n 233 Ad 2 nStupně rozlišovací způsobilosti 1.zvlášť vysoký stupeň n nutný u označení zboží denní spotřeby 2.vysoký stupeň a. označení fantazijní či smyšlená, např. KODAK b. označení obvyklá, avšak s jiným významem n např. CAMEL pro cigarety c. označení náznaková nebo sugestivní 234 Ad 2 nRozlišující barevnost 1.barvy základní n = volná dostupnost každému 1. 2.zvláštní odstíny barev n = monopol známkoprávní n 235 Ad 2 PŘÍPAD JAWA n Označení JAWA pro motocykly n z iniciál jmen původních vlastníků n nr nzamítnutí přihlášky ochranné známky v Indii z důvodu druhového označení n„jawa“ v jednom bengálském nářečí = jezdit 236 Ad 2 PŘÍPAD ŽLUTÉ BARVY n Žlutá barva představuje pro průměrného spotřebitele n jednu ze základních barev, kterou si přihlašovatel n nemůže přivlastňovat pro veškeré známky týkající n se výrobků ve třídách, pro které je žádána ochrana. n nRozh. ÚPV O-167546 237 Ad 2 n Volné značky bez rozlišovací způsobilosti n známkoprávní n např. ozubené kolo pro stroje, n T pro mražené potraviny, n běžné geometrické obrazce, přímky, čáry, n tečky: * t P n běžné obaly, matematické symboly n r výtvarné ztvárnění (grafické dílo) n r průmyslový vzor 238 Ad 2 n Slogany ü bez známkoprávní rozlišovací n způsobilosti, např. Jsme tu pro Vás! n Dokážeme poradit! n ü se známkoprávní rozlišovací n způsobilostí, srv. drobná díla literární 239 Ad 2 nOznačení rozlišující n (distinktivní) n n údaj o původu zboží n u osoby nOznačení popisné n (deskriptivní) n n údaj např. n o vlastnosti zboží n nebo o druhu zboží n (generické) 240 Ad 2 PŘÍPAD POČASÍ n Označení „Počasí“ nemá pro přihlášenou službu „televizní vysílání“ rozlišovací způsobilost, neboť televizní vysílání týkající se stavu nebo předpovědi počasí zajišťují v podstatě všechny televizní stanice. n Toto označení tudíž neplní základní funkci ochranné známky, spočívající v rozlišení služeb pocházejících od různých poskytovatelů. n Pro jiné výrobky a služby pak takto přesně definovaný pojem může klamat veřejnost o jejich povaze. n Jakl 355. 241 Ad 2 PŘÍPAD INTERNET A SHOPPER n Ze zápisu do rejstříku ochranných známek je vyloučeno označení, jehož význam je všeobecný a které nemá žádné originální znaky, které by mohly individualizovat zboží a služby, pro které je dané označení přihlašováno. n nJakl 391. 242 ï 3.označení výlučně vlastnosti výrobku n či služby, např. určení druhu, jakosti, n množství, velikosti, účelu, hodnoty, n zeměpisného původu, doby výroby n či poskytnutí služby aj. vlastnosti, n kupř. DRY, SELECTED, EXTRA, MINI, n MIKRO, SUPER, Speciál, ležák, jarní n brambory, židle, instantní káva, PRIMA, n nejlepší, ŠUMAVA, alpská 243 ï 4.označení výlučně obvyklé v běžném jazyce n nebo v poctivých obchodních zvyklostech n např. běžná slova ze slovní zásoby, n kupř. PRÁVNÍK, Made in EU n r důkaz získání rozlišovací způsobilosti n pro výrobky či služby (ad 2. – 4.) n důkazní břemeno přihlašovatele nð 5. 244 n 20060607141549592_0010 245 n 20060607141549592_0011 246 n 20060607141549592_0019 247 Ad 4 nHlediska získání rozlišovací způsobilosti 1.vžitost v obchodním styku a. dlouhodobost užívání b. četnost užívání c. způsob užívání 2.jiné 248 Ad 4 PŘÍKLADY n n„http://www.holahej.cz/“ nSAHARA pro sušenky nARKTIK pro motorový olej 249 ï 5.označení výlučně tvarem z povahy výrobku n či k technickému výsledku nebo dává výrobku podstatnou užitnou hodnotu n např. tvar boty pro obuv, tvar baterky n pro kapesní svítilny, tvar lahve pro obalové sklo n srv. tvar výrobku nebo obalu chráněný n průmyslovým vzorem, n např. láhev ve tvaru skřítka, zubní kartáček n ve tvaru zvířátka n srv. možný souběh průmyslového vzoru n se známkou n n n 250 Ad 5 PŘÍPAD ZABALENÝCH BONBONŮ n Pouhý tvar výrobku, který se běžně používá, nedává n označení, tvořenému tímto tvarem, rozlišovací n způsobilost. n Nic neřeší, jestliže je přihláška podána v barevném n provedení. n nRozh. ÚPV O-143720 z 22. 11. 02. 251 ï 6.označení v rozporu s: a.veřejným pořádkem, např. jméno nebo obraz člověka zasloužilého o stát či národ, žijícího či historického, (MASARYK, HUS, KAREL IV.), název či zkratka orgánu veřejné moci (NKÚ) nebo právnické osoby veřejného práva (ČTK, ČT, ČRo) b.dobrými mravy, např. necudné, hanlivé, lascivní, neslušné, nevkusné, kupř. pornografické, navozující násilí, drogy nebo národní, rasovou či politickou nesnášenlivost n n 252 Ad 6 n Zásada zužujícího používání překážky n veřejného pořádku n D omezení soukromých poměrů n co nejméně (minimalizace zásahů n do soukromých poměrů) 253 Ad 6 PŘÍPAD LADY DIANA n Označení obsahující jména osob, které se určitým n způsobem zasadily o dění v současném světě, jsou n vyloučena ze zápisu, neboť jejich použití v ochranné n známce by se příčilo veřejnému pořádku. n nRozh. ÚPV O-131254 z 9. 8. 01. 254 Ad 6 PŘÍPAD MONA LISA n Slovní označení shodné s názvem všeobecně známého obrazu neodporuje veřejnému pořádku ani dobrým mravům, n neboť není v rozporu se žádnými společenskými ani ústavními zásadami České republiky. n n z. č. 174/88 Sb. Jakl 416. 255 Ad 6 PŘÍPAD TESLA npřihláška ochranné zámky TESLA nr nNikolaTesla, známé jméno vynálezce n tesla, jednotka magnetické indukce nò nvyjádření TEchnika SLAboproudá n n 256 r n 20060620100341380_0001 257 r n 20060620100341380_0002 258 r n 20060620100341380_0004 259 r n 20060620100341380_0005 260 r n 20060620100341380_0003 261 n 20060627171355681_0001 262 n 20060620100341380_0006 263 P1000715 264 P1000714 265 ï PŘÍPAD TRÁVY n img400 266 r n img401 267 r n img411 268 r n img413 269 270 IMG_3585 271 IMG_3593 272 IMG_3599 273 ï 7.označení potencionálně klamavé (deceptivní) např. o povaze, podstatě, jakosti, vlastnosti, zeměpisném původu výrobku či služby, n o trvání již zaniklého podniku, n kupř. VIT bez vitamínů, LACT bez mléka, HOLLYWOOD pro české filmy, označení pochvalné (laudatorní), jako TOP, UNIVERSUM, kupř. PARIS pro nepařížskou kosmetiku, ČISTÁ VLNA, ač i umělá textilní vlákna, nepravdivé vročení ZAL. 1896, jméno nebo portrét třetí osoby bez vztahu k výrobku či službě n n 274 Ad 7 PŘÍPAD DATA NAROZENÍ MANŽELKY nPřihláška známky: n CANTONA STANDARD ORIGINAL JEANS QUALITY CLOTHING TRADE MARK CANTONA PATTERN JEANS MAY 18 1963 n n E způsobilá klamat veřejnost o historii n společnosti (o dni založení společnosti n nebo o dni zavedení výroby džínsových n oděvů) n n E zápisná překážka (rozh. ÚPV: O-152959 z 19. 6. 02) 275 Ad 7 PŘÍPAD TOYOTA n Je-li přihlášené označení součástí obchodního jména světově známé firmy, pod jejímž názvem byly obchodovány různé výrobky, včetně těch, pro které je žádán zápis tohoto přihlašovaného označení, n je takové označení spotřebitelskou veřejností také s touto firmou spojováno, čímž může dojít ke klamání n spotřebitelů. n nJakl 451. 276 Ad 7 n Potencionální klamavost označení n hlediskem dojem průměrného spotřebitele n€ ü při obvyklém přehledu a běžné orientaci n na trhu s průměrnými znalostmi ü při běžné informovanosti a přiměřené n pozornosti a obezřetnosti ð n 277 ï 8.pro vína či lihoviny se zeměpisným označením, n aniž by měly takový původ, např. MORAVIA pro víno n z vinařské oblasti Čechy, TOKAJ pro víno z jiné než maďarské nebo slovenské tokajské oblasti n 9.označení chráněné čl. 6 ter PUÚ, jehož užití je n předmětem zvláštního veřejného zájmu n n viz znaky státní svrchovanosti, jako erby a vlajky, n a zavedené úřední, zkušební, puncovní a záruční n značky, kupř. ČSN, DIN, ESČ, erby, vlajky aj. n symbolické znaky, kupř. akronymy, mezistátních n organizací, kupř. UN, UNESCO, WIPO, WTO aj. n r souhlas k zápisu 278 n 20070503095016518 279 Ad 9 nSrv. z. č. 3/93 Sb., o státních symbolech ČR n z. č. 352/01 Sb., o užívání státních n symbolů ČR 280 n skenovat0009 281 P1000176 282 P1000178 283 116_1622 284 P1000314 285 IMG_3576 286 KYPR srpen 2005 085 287 P1010192 288 IMG_5253 289 P1020622 290 P1030125 291 P1030326 292 P1050878 293 P1060230 294 P1050904 295 P1080055 296 n img329 297 ï 10.jiné znaky, emblémy a erby, jejichž užití je předmětem zvláštního veřejného zájmu, např. dopravní značky, olympijská symbolika n r souhlas k zápisu n srv. z. č. 60/00 Sb., o ochraně olympijských symbolik n 298 n 20070507085623550 299 n 20070507085544060 300 ï 11.znak vysoké symbolické hodnoty i.náboženský symbol n např. X U Y Z [ n jména svatých, zeměpisné údaje památných míst, kupř. Svatý kopeček, Kozí hrádek, označení ostatků ii.jiný znak této hodnoty n např. skautská lilie 13. n 301 ï nStupně symbolické hodnoty znaků 1.vysoký E zápisná překážka 2.střední (běžný) 3.malý n nPosouzení hodnotového významu 302 01 303 03 304 04 305 117_1713 306 P1000340 307 IMG_3837 308 IMG_3338 309 n img305 310 n 20070503082220639 311 n 20070503082241865 312 P1010361 313 P1020490 314 n 20070503082200336 315 n skenovat0004 316 n 20070503082259305 317 Ad 11 PŘÍPAD PRAŽSKÉHO JEZULÁTKA n Obsahuje-li ochranná známka zobrazení světově známé sošky n s bohatou historií, která je součástí kulturního bohatství celého národa, není možné, aby privilegium k využívání tohoto označení n s vysokou symbolickou hodnotou bylo přiznáno kterémukoli n jedinci, potažmo aby jeho využívání mohlo být na komerční bázi, n a proto je užívání takového označení n v rozporu se zájmy společnosti. n Rozpor se „zájmem společnosti,“ z. č. 174/88 Sb. Jakl 190. 318 DSC00180 319 320 Ad 11 PODRUHÉ PŘÍPAD PRAŽSKÉHO JEZULÁTKA n Je-li přihlašovaná ochranná známka tvořena světově známou soškou s bohatou historií, která je součástí kulturního bohatství celého národa, není možné, aby privilegium k využívání tohoto označení s vysokou symbolickou hodnotou bylo přiznáno kterémukoli jedinci. n Rozpor se „zájmem společnosti,“ z. č. 174/88 Sb. Jakl 396. 321 n 20060627171355681_0003 322 n img418 323 ï nDruhy symbolů 1. náboženské 2. olympijské, viz právo olympijské symboliky 3. obchodní, např. ochranné známky 4. politické 5. jiné, např. symboly společné duchovní n přitažlivosti, kupř. skautské 324 ï 12.užívání v rozporu s právním předpisem n či mezinárodní smlouvou n viz Ženevské úmluvy z 12. 8. 1949 na ochranu n obětí války (č. 64/54 Sb.) a dodatkové protokoly, n viz z. č. 126/92 Sb., o ochraně znaku a názvu n Červeného kříže a o Československém n červeném kříži n 325 ï 13.zjevný nedostatek dobré víry podání přihlášky (mala fides) Øpřihlašovatel věděl nebo vědět měl či mohl n o právu jiného či o veřejném statku n r spekulace na nabídku úplatného n převodu postiženému n r parazitování na pověsti n nebo zneužití již získané rozlišovací n schopnosti jiné známky 326 ï DOBRÁ VÍRA n Bona fides n n stav vlastního upřímného a pevného n přesvědčení o subjektivním právu n nebo o jednání po právu, n pramenícího z objektivně ospravedlnitelných n důvodů, n kdy člověk nevěděl, neměl vědět nebo nemohl n vědět o opaku, n s nímž právní řád spojuje právní následky n n např. vydržení práva, mala fide závazek vydat i užitky n n z bezdůvodného obohacení, zápisná překážka známk. n 327 JUDIKATURA: Škoda zápisem n Tvrdí-li žalobce, že mu zápisem ochranné známky „AVÍZO n s myšákem“ do rejstříku vznikla škoda, jedná se o škodu n nezákonným rozhodnutím. n Z předcházejícího úředního postupu správního úřadu nelze n vytrhnout část s tím, že v ní došlo k nesprávnému úřednímu n postupu, když nakonec je tvrzeno, že škoda vznikla až zápisem. n Nárok na náhradu škody však nelze uplatnit, pokud n nezákonné rozhodnutí nebylo zrušeno. n Usn. MS v Praze z 22. 11. 00, sp. zn. 19 Co 475/00, Prům. vlast., 2001/7/8. 328 SPRÁVNÍ PROCES nZvláštní druh správního řízení ve věcech známkových n zák. o ochr. zn., podpůrně spr. ř. 1.řízení nesporné n a. přihlašovací b. zapisovací ohledně práv vč. vzdání se práv c. změnové d. poplatkové 1. n n 329 ï 2.řízení sporné n a. námitkové b. zrušovací c. zneplatňovací n 330 PŘIHLAŠOVACÍ ŘÍZENÍ 1.Doručení přihlášky označení s právem přednosti n od doručení 2.Formální průzkum náležitostí přihlášky a zaplacení správního poplatku 3.Věcný průzkum zápisné způsobilosti 4.Zveřejnění přihlášky ve Věstníku ÚPV 5. Event. připomínky 6. Event. námitky 7.Zápis označení do rejstříku ochranných známek n s účinky od zápisu; platnost 10 let od doručení přihlášky 8.Oznámení zápisu ve Věstníku ÚPV n 331 IN DUBIO MITIUS n Vzniknou-li v průběhu řízení pochybnosti, n nechť je rozhodnuto nikoliv k tíži přihlašovatele. n n nJakl 104. 332 ABSOLUTNÍ PRÁVO PŘEDNOSTI nVznik 1.ze zákona doručením přihlášky 2.úředním přiznáním práva přednosti n z první přihlášky ve členském státě Unie n na ochranu průmyslového vlastnictví n nebo WTO (unijní priorita) či dle vzájemnosti; n důkazem prioritní doklad bez ohledu n na výsledek řízení o první přihlášce 333 PROCESNÍ ZASTOUPENÍ nBez povinného procesního zastoupení 1.advokátem 2.patentovým zástupcem 3. n r povinné procesní zastoupení n zahraniční osoby 334 116_1674 335 3. ČÁST nÚČINKY OCHRANNÉ ZNÁMKY 336 PRÁVA Z OCHRANNÉ ZNÁMKY 1.výlučné (monopolní) právo užívací n ve spojení s výrobky či službami, n pro něž je chráněna 2.právo zápovědi užívat v obchodním n styku shodné nebo podobné označení) 3.právo zakázat užívání nehodným n obstaravatelem zápisu 4.právo dispoziční 337 MRAVNÝ VÝKON PRÁV n Generální legální příkaz n výkonu práv v souladu s dobrými mravy n a oprávněným zájmy jiných n n § 3/1 o. z. 338 P1000553 339 4. ČÁST nSHODNOST NEBO PODOBNOST nOCHRANNÝCH ZNÁMEK n nTEST nPRAVDĚPODOBNOSTI ZÁMĚNY n OCHRANNÝCH ZNÁMEK 340 ÚČEL ü Ochrana hospodářské investice n do vybudování a udržování značky na trhu n n E požadavek právního bezpečí n obecná pravidla D case-by-case law n E požadavek hospodářského bezpečí n ü Ochrana spotřebitele na trhu 341 PRÁVNĚ GLOBALIZOVANÉ PRÁVNÍ SMYŠLENKY nÚčelem objektivizace působení pojmů nr svévole nObsahem: 1. právní doktríny 2. judikatury 3. zákonodárství 4. n 342 DRUHY 1.rozumný zákonodárce 2.rozumný člověk (člověk průměrného rozumu) n viz např. návrh o. z. 3.průměrný spotřebitel n viz právo známkové ð 4.informovaný uživatel n viz právo průmyslových vzorů 5.odborník n viz právo patentové 343 PRŮMĚRNÝ SPOTŘEBITEL ð nSmyšlenka (fikce) průměrného (běžného) n spotřebitele (the average consumer), n který přichází do styku s určitými výrobky n či službami a který je běžně informovaný (reasonably well-informed) a přiměřeně pozorný n a obezřetný (reasonably observant and circumspect) n nStupně zkušenosti spotřebitele n vzhledem k druhu výrobků nebo služeb: 1. spotřebitel bez profesionální znalosti 2. spotřebitel s profesionální znalostí n (business consumer) 344 ï POJMOVÉ ZNAKY 1.přiměřeně informovaný 2.přiměřeně pozorný 3.přiměřeně obezřetný i vzhledem k druhu výrobku n či služby, např. finanční služby 4.bez možnosti přímého srovnání známek n a výrobků či služeb vedle sebe, tj. při vnímání jedné n po druhé s časovým odstupem 5.vjemově zaměřený na celek bez zabývání se posuzováním různých detailů 6.dojem okamžitý bez rozboru 345 Nový obrázek 346 ï nD bez nutnosti znaleckého posudku n nebo výzkumu veřejného mínění n nSD ES C-210/96 z 16. 7- 98: nGut Springenheide GmbH and Rudolf Tusky nv. nOberkreisdirektor des Kreises Steinfurt – Amt nfür Lebensmittel übewachung 347 ï n Objektivní měřítko n srv. též fikci průměrného, rozumně n uvažujícího čtenáře, diváka n nebo posluchače v právu osobnostním, n mediálním nebo soutěžním, n např. u nadsázky, satiry či reklamního n přehánění ï n Průměrný spotřebitel, „který má dostatek n informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, n s ohledem na sociální, kulturní a jazykové n faktory,“. n „Pojem průměrného spotřebitele není statistickým n pojmem.“ nrec. (18) směr. o nekalých obch. prakt., 29/2005 Ú. v. 349 ï VADY PRÁVNÍHO POSOUZENÍ 1.zjištění úmyslu nebo znalosti konkrétní osoby spotřebitele 2.zjištění vnímání konkrétní osoby spotřebitele 3.odvolání se na vlastní subjektivní charakteristiky osoby soudce, n např. na své vlastní znalosti, vzdělání, spotřebitelské návyky a upřednostňování 1. 1. 350 JUDIKATURA 1 n n Kritériem pro zjištění zaměnitelnosti ochranné známky je hledisko průměrného spotřebitele, n resp. způsobilost upoutat jeho pozornost. n n n Jakl 219. 351 JUDIKATURA 2 n Průměrným spotřebitelem v prostředí Internetu je věci znalý n návštěvník webových stránek. Již „průměrný“ uživatel internetu n (a tedy i potencionální návštěvník stránek účastníků řízení) n si je vědom důležitosti každého písmene, číslice a znaménka n v označení jakékoli adresy v internetové síti, a tedy i nezbytnosti n naprosto přesného užití určitého doménového jména k otevření jím n výhradně žádaných webových stránek (pokud nevyužije n vyhledávače k nabídce adres při zadání konkrétního hesla). nUsn. VS v Praze z 16. 5. 05 sp. zn. 3 Cmo 304/04. n 352 SHODNOST NEBO PODOBNOST n Opak odlišnosti (rozlišovacího účelu) n n Shodnost (identita) známky a shodnost výrobků n či služeb s pravděpodobností záměny na straně n veřejnosti n E důvod nezapsání a důvod zneplatnění n E námitkový důvod n n Podobnost známky a podobnost výrobků či služeb n s pravděpodobností záměny na straně veřejnosti n E námitkový důvod 353 PRÁVNÍ VÝZNAM 1.právo známkové, viz důvod zápisné nezpůsobilosti, známkové účinky 2.právo nekalosoutěžní 3. n 1.právo mezinárodní 2.právo komunitární 3.právo vnitrostátní 354 PRÁVNÍ POSOUZENÍ n nMimosoudní 1. narovnací (dohoda o narovnání) 2. konciliační (prostředník ke komunikaci) 3. mediační (prostředník s návrhem) 4. rozhodčí (rozhodce s nálezem) n nSoudní v civilním řízení sporném 1. ochrana práva známkového 2. ochrana práva před nekalou soutěží 355 ï nSprávní ve správním řízení sporném n WIPO, OHIM, ÚPV n nSoudní v komunitárním řízení o předběžné otázce, např. o výkladu směrnice na návrh soudu státu ES, n nebo v soudním přezkumu správních rozhodnutí n SD ES, Soud prvního stupně SD ES v Lucemburku n MS v Praze, NSS v Brně n 356 ï nE požadavek jednotného výkladu n právního řádu a neurčitých právních pojmů nò n požadavek mezinárodně a komunitárně konformního výkladu českého zákona n n Judikatura SD ES n a Soudu prvního stupně SD ES 357 ? PRÁVNÍ OTÁZKA ? n Právní kvalifikace známek a výrobků či služeb n co do jejich shodnosti nebo podobnosti s vyvoláním n pravděpodobnosti záměny n srv. právní kvalifikaci dobrých mravů soutěže n r dokazování skutku, např. již nastalého n skutku záměny na straně veřejnosti n Důkazní břemeno jen u skutkových tvrzení n Právní otázka i předběžná 358 ï ? nFormulace právní otázky: n „Zda na straně veřejnosti existuje n pravděpodobnost záměny ochranné n známky (…) a (…) z důvodu jejich podobnosti n a z důvodu podobnosti výrobků nebo n služeb, pro něž jsou všeobecně známy nebo n zapsány či přihlášeny?“ 359 VĚDECKÉ METODY nVěda známkového práva: součást právní vědy 1. popisná metoda 2. srovnávací metoda 3. metoda vnímání fiktivním průměrným n spotřebitelem 4. celkově hodnotící metoda n nE právní poznání shodnosti nebo podobnosti n nPrávovědný Test pravděpodobnosti záměny ochranných známek; srv. např. Test poměrnosti cíle n a prostředku, Test pojmových znaků autorských děl, trojstupňový test podle a. z. aj. vědecké testy nE přezkoumatelnost závěru n 360 ZNÁMKOVÉ TESTY VĚDECKÉ 1.Test pravděpodobnosti záměny n pro účely práva známkového 2.Test vyvolání nebezpečí záměny n nebo klamné představy n pro účely práva proti nekalé soutěži 3.Test snadné zaměnitelnosti n pro účely práva trestního nE „odmystičtění“ legislativně právních pojmů 361 SOUVZTAŽNÉ PRÁVNÍ POJMY 1.shodnost známek a 2.shodnost výrobků či služeb a (ES: předpoklad) n pravděpodobnosti záměny na straně veřejnosti n v důsledku obojí shodnosti (double identity test) n 1.podobnost známek a 2.podobnost výrobků či služeb a nE pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti n v důsledku obojí podobnosti n (double similarity test) n 362 SHODA nIdentity = naprostá (úplná) shoda 1. slovní 2. obrazová (zraková) 3. výslovnostní 4. významová 5. výrobků či služeb n r podobnost 363 PŘÍKLADY SHODY ZNÁMEK Øpouze odlišná velikost prostorových známek n (3D marks), např. postavy na karosérii vozidla Øpouze různé typy běžného písma nebo běžné velikosti písma Øpouhá záměna běžných velkých a malých písmen Øpouhé zbarvení černobíle zapsané známky nE shoda známek 364 PODOBNOST nSimilarity 1. ve známkovém motivu 2. ve známkovém prvku 3. ve výrobcích nebo službách, n pro něž je známka zapsána n n = předměty vědeckého porovnání 365 ZÁSADY nZásada shodnosti známek 1.shodnost ve všech známkových prvcích n nZásady podobnosti známek 1.čím podobnější, tím větší pravděpodobnost záměny n 2.čím větší rozlišovací způsobilost staré známky, n tím větší pravděpodobnost záměny s ní 3.vyšší stupeň podobnosti známek lze vyvážit nižším stupněm podobnosti výrobků či služeb n a naopak 366 PODOBNOST ZNÁMEK nHlediska běžného spotřebitele při průměrné n paměti a průměrném smyslu pro detail 1.hledisko zrakové (vizuální) i. vzhled ii. obsah a rozložení obrazových prvků 2.hledisko výslovnostní (fonetické): počet slov, shodnost nebo podobnost jednotlivých slov, počet a shodnost slabik, shodnost předpon, přípon a kmenů slov, shodnost výslovnostní struktury slov, kupř. FEMME – FAM, shodné nebo výslovnostně podobné souhlásky, shodné nebo podobné samohlásky aj. n 2. 3. n 367 ï 3.hledisko významové (sémantické) n např. synonymní význam slova nebo obrazu 4.hledisko seznamu výrobků nebo služeb 5.hledisko stupně podobnosti (zřejmost rozlišení) 6.hledisko celkového dojmu 7.jiné i. doba užívání na trhu ii. územní rozsah užívání iii. součást známkové řady iv. známost na trhu aj. n 368 ï nCelkové hodnocení ukazatelů jednotlivě n a v jejich vzájemné souvislosti (global assessment) n n E možné převážení i jen 1 hlediska n nPodobnost kombinované známky üpodobnost slovního prvku n D způsobilost slovního prvku zvukové reprodukce üpodobnost obrazového prvku üpodobnost kombinace těchto prvků n i. i. i. i. i. n 369 ï nStupeň podobnosti známek: n n rozdíl mezi známkami je tak malý (běžně nezřejmý), n že běžný spotřebitel by mohl známky snadno vzájemně n zaměnit nebo si je snadno splést, n a tak být uveden v omyl (zmaten) o původu výrobků n či služeb u osob n E pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti n pokud jde o podobnost známek n E snadná zaměnitelnost s trestními důsledky 370 Metropolis v. BRNĚNSKÝ METROPOLITAN nstarší kombinovaná ochranná známka nMetropolitan, nzapsaná pro časopisy (16), nv. npřihlášená kombinovaná ochranná známka nBRNĚNSKÝ METROPOLITAN, npřihlášená pro časopisy (16) n 371 n 20060421094356256_0004 372 n 20060421094356256_0005 373 n 20060421094356256_0006 374 n ochranné známky 1105 375 n ochranné známky 1104 376 KOVO v. Koyo nnamítaná starší slovní grafická ochranná známka nKOVO, nzapsaná pro mj. stroje a součástky strojů na přístrojů a strojní příslušenství (7) nv. n přihlášená ochranná známka nKoyo, npřihlášená pro mj. hnací hřídele, spojky, hnací převody (7), (12) 377 n 20060421094356256_0001 378 n 20060421094356256_0002 379 n 20060421094356256_0003 380 n DSC03108 381 PODOBNOST VÝROBKŮ NEBO SLUŽEB nVýznam n zapsaná známka je chráněna pouze pro výrobky n či služby, pro něž je zapsána, n a ve státě, pro nějž je zapsána n nPojem n = stejnost nebo blízkost podstatných znaků n výrobků či služeb n E představa u průměrného spotřebitele, n že pocházejí od téže osoby n např. od téhož výrobce oděvů, od téhož n ubytovatele, dopravce aj. n n n 382 ï VÁŽENÁ HLEDISKA 1.povaha výrobků či služeb z obchodního hlediska i.složení, např. chemické ii.principy fungování iii.fyzikální vlastnosti jako míra, hmotnost a tvar iv.způsob výroby či služby, např. rukodělný v.převažující surovina vi.užitná hodnota vii.vzhled viii.cena ix.vžitost x.příznačnost xi.proslulost aj. n 383 ï 2.určení (zamýšlený účel), např. k čištění nábytku 3.způsob užití, např. nošení oděvu či telefonování 4.doplňující se (komplementární) povaha n E představa o stejné odpovědnosti původce n za ně 5.soutěžní povaha (vzájemná vyměnitelnost) 6.způsoby rozšiřování (distribuční kanály) n např. umístění ve stejném obchodě, zásilkovým nebo podomním prodejem n n 384 ï 7.významná veřejnost (relevant public) n viz skuteční nebo potencionální zákazníci 8.požadavek na zvláštní nebo odborné znalosti spotřebitele 9.souvisící spotřebitelské zvyklosti 10.obvyklý původ výrobků či služeb, např. výrobní nebo obchodní tradice, podnik, místo výroby 11.obvyklé zpracování, např. tradiční 12.jiné n 385 PŘÍKLAD n nvýrobek náhradní díly pro automobily (9) nběžně podobný nservisu a opravám automobilů (37) n n n n ð 386 MEZINÁRODNÍ TŘÍDĚNÍ VÝROBKŮ A SLUŽEB nAdministrativní zatříďování známek n pro účely rejstříkových zápisů n n Niceská úmluva o mezinárodním třídění výrobků a služeb pro účely zápisu známek (1957) n (č. 118/79 Sb. a 77/85 Sb.) n E 34 tříd výrobků, 11 tříd služeb n n E právní význam pouze administrativní n n r známkoprávní shodnost nebo podobnost n výrobků či služeb n 387 PŘÍPAD MEZINÁRODNÍHO TŘÍDĚNÍ n Rozdělování výrobků a služeb do tříd n podle Mezinárodního třídění výrobků a služeb n je pro průměrného spotřebitele nepodstatné, n neboť zpravidla o tomto zatřídění ani neví a druh n výrobků a služeb vnímá podle jiných kritérií, n jako je zejména jejich účel a použití. n nRozh. ÚPV O-170235 388 SPRÁVNÍ EXKURS nSprávní zatřídění periodického tisku n pro účely veřejnoprávní evidence periodického tisku, vedené MK n n např. obecní zpravodaje, ostatní tisk n n E právní význam pouze evidenční 389 PRAVDĚPODOBNOST ZÁMĚNY NA STRANĚ VEŘEJNOSTI nLikelihood of confusion n objektivní způsobilost známky reálně vyvolat potencionální nebezpečí domněnky veřejnosti, že různé výrobky či služby pocházejí od stejné osoby z důvodu n shody nebo podobnosti známek a výrobků n či služeb (nebezpečí matení) = újma n üveřejnost n význam vzhledem k výrobkům nebo službám n n n 390 HLEDISKA NA STRANĚ VEŘEJNOSTI 1.povědomí veřejnosti o známce na trhu a o její známosti 2.povědomí veřejnosti o výrobcích či službách na trhu 3.vyvolatelné představa (asociace) o souvislosti 4.stupeň podobnosti známek 5.stupeň podobnosti výrobků či služeb 6.celkový vjem fiktivního průměrného spotřebitele, který mu utkví v paměti n srv. výrazný, převládající, známkový prvek 7.dojem propojenosti, např. koncernový 8.jiné 9. 391 ï nnapř. soudce nebo úředník objektivizuje nfiktivního průměrného spotřebitele n n E soudní nebo správní posouzení n vlastností známek a výrobků či služeb n srv. např. posouzení vědecké n bezúhonnosti člověka 392 ï PŘÍČINY 1.shodnost nebo 2.podobnost na to: 1.známek a současně 2.výrobků či služeb n n n 393 ï DRUHY 1.pravděpodobnost asociace se starší známkou n (vyvolání představy o souvislosti s ní) n 2.nevyhnutelná pravděpodobnost záměny shodných známek nebo výrobků či služeb 3. 3.možná pravděpodobnost záměny podobných známek nebo výrobků či služeb 394 ï MÍRA PRAVDĚPODOBNOSTI 1.stupeň pozornosti spotřebitele n podle druhu spotřebitele běžného n nebo profesionála (pozornějšího) 2.koexistence konfliktních známek na trhu 3.jiné 395 SNADNÁ ZAMĚNITELNOST nTrestněprávní pojem n trestný čin porušování práva k ochranné n známce, obchodnímu jménu n a chráněnému označení původu § 150/1 tr. z. n D neoprávněné označení výrobků n či služeb známkou snadno n zaměnitelnou s ochrannou známkou 1. 1. 396 ï 1.Zaměnitelnost známek z důvodu: a. shody známek b. shody výrobků či služeb 1. 2.Snadná zaměnitelnost známek z tohoto důvodu n E neoprávněnost označení 397 ï nStupeň zaměnitelnosti a. snadná b. nesnadná, vyžadující např. vyšší n nežli běžnou pozornost, odbornou n znalost nebo větší zkušenost n oproti pouhému běžnému n spotřebitelskému vnímání 398 PŘÍPAD ARCIBISKUPSKÝCH SKLEPŮ nzapsaná ochranná známka Arcibiskupské vinné sklepy nv. nnezapsané označení Arcibiskupské sklepy Kroměříž nna mešním víně nò nsnadná zaměnitelnost nò ntrest odnětí svobody na 8 měsíců s podmíněným odkladem na 15 měsíců nKS v Brně 7 To 571/03-557 z 5. 2. 2004 n 399 n 683070 400 683070+ 401 obrazky_15_page1 402 obrazky_16_page1 403 EXKURS: ÚDAJ O VLASTNOSTI VÍNA n Vlastnost vína na etiketě n např. mešní víno, košer víno n n D písemný souhlas příslušné církve n nebo náboženské společnosti; n předchozí souhlas k uvádění vína n do oběhu nz. č. 321/04 Sb., o vinohradnictví a vinařství 404 EXKURS: NEKALÁ SOUTĚŽ n Možný jednočinný skutkový souběh n s právem známkovým n Delikt nekalé soutěže n Generální klausule n § 44 obch. z. n n n n 405 n 20060607141549592_0001 406 n 20060607141549592_0002 407 n 20060607141549592_0003 408 n priloha 409 ï nDelikt vyvolání nebezpečí záměny n = zvláštní skutková podstata n nekalé soutěže (delikt), n a to užitím označení příznačných n v zákaznických kruzích pro určitý podnik n či závod se způsobilostí vyvolání nebezpečí n záměny nebo klamné představy o spojení n § 47/b obch. z. n 410 KOFČA v. KOLČA nUžití slovního, hovorového, nezapsaného nzvláštního označení nealkoholického nápoje nKOFČA, příznačného pro výrobní podnik Kofoly, na. s., vedle používání všeobecně známých nzapsaných ochranných známek známkové řady nKOFOLA, v hospodářské soutěži, nv. nužití slovní zapsané ochranné známky KOLČA npro podobné nealkoholické nápoje (32) ð 411 ï n nE vyvolání nebezpečí záměny nebo nE vyvolání klamné představy o spojení n s podnikem nebo nealkoholickými nápoji n kolového druhu jiného soutěžitele 412 n 20060425105539417_0003 413 Nový obrázek 414 ï DALŠÍ DELIKTY NEKALÉ SOUTĚŽE n Srovnávací reklama vedoucí k vyvolání nebezpečí n záměny na trhu mezi ochrannou známkou n podporovaného soutěžitele a známkou jiného n § 50a/d) obch. z. n n Srovnávací reklama zlehčováním ochranné známky n § 50a/e) obch. z. n n Srovnávací reklama nabízením zboží či služby jako n napodobení či reprodukci zboží či služeb n označovaných ochrannou známkou § 50a/h) obch. z. n n 415 112_1248 416 5. ČÁST n nVŠEOBECNĚ ZNÁMÁ ZNÁMKA nA nZNÁMKA S DOBRÝM JMÉNEM n 417 Z DĚJIN ROZŠÍŘENÉ OCHRANY n Československo a Česko n 1988 proslulá známka n 1995 všeobecně známá známka n 2003 všeobecně známá známka n známka s dobrým jménem 418 ZNÁMKA VŠEOBECNĚ ZNÁMÁ n Well-known trade mark, la marque notoire n známkoprávní ochrana již všeobecnou známostí n bez ohledu na zápis do rejstříku n n Známka chráněna pro ty shodné nebo podobné výroby n či služby, pro něž je všeobecně známa (homogenita) n ü právně silná známka (lepší známkové právo) n odlišuje shodné nebo podobné výrobky či služby n původce, pro něž se stala v příslušném okruhu n veřejnosti všeobecně známou n 419 ï n čl. 6 bis Pařížské unijní úmluvy na ochranu n průmyslového vlastnictví (od 1925): n n známka, o níž je všeobecně známo, n že je již známkou určité osoby a užívanou n pro výrobky či služby pocházející od této n osoby. nÚčelem chránit nezapsané označení, n je-li všeobecně známé, před zneužitím 420 PŘÍKLADY VŠEOBECNĚ ZNÁMÝCH ZNÁMEK nÚzemí Česka (nezapsané i zapsané) n např. BMW, NESTLÉ, NOKIA, ZARA, PERSIL, n TESCO, James Bond, BOSS, McDONALD`S, n Harry Potter n n FEBIO, ŠKODA, ŠKODA AUTO, TESLA, BAŤA, n Česká soda, Kdo je kdo, Slunce v duši, n Mucha, STROJEXPORT, KOFOLA, JAWA, n duhová energie 421 n img327 422 n 20070503082137274 423 n 20060607141549592_0030 424 n img066 425 img152 426 n 20060425105539417_0014 427 n 20060425105539417_0015 428 n 20060425105539417_0016 429 n 20060425105539417_0017 430 JUDIKATURA 1 n Při posouzení všeobecné známosti ochranné známky n je třeba brát v úvahu takové faktory jako je doba n a intenzita užívání, pověsti o známosti ochranné znánky, n její hodnotě, rozsahu a délce ochrany. n Odborné časopisy, které byly do České republiky dodávány v nevelkém počtu pro úzký okruh spotřebitelů, tyto skutečnosti prokázat nemohou. n Jakl 505. 431 JUDIKATURA 2 n Všeobecnou známost ochranné známky lze dokázat masovou a opakovanou reklamou v tisku, rozhlasu n nebo hromadným prodejem v široké distribuční síti, n nikoli však interními obchodními materiály, jako jsou podnikové výroční zprávy, kopie faktur apod. n Těmito doklady nelze ani prokázat rozlišovací způsobilost ochranné známky. n Jakl 506. 432 HLEDISKA ð 1.Kvantitativní a.stupeň známosti nebo rozpoznání příslušnou n veřejností na podstatné části území státu n ochrany b.poměr skutečné známosti a stupně známosti, n jaký by měl ideálně být, aby šlo o známost n všeobecnou (dostatečný podíl příslušné n veřejnosti, jíž je známo, že známka někomu n patří, resp. že patří někomu jinému) 433 ï c.doba, rozsah a zeměpisný dosah jakékoli n propagace známky vč. reklamy a předvedení n na veletrzích nebo výstavách ve vztahu n k výrobkům či službám, na něž se známka n vztahuje (důsledek propagace na příslušné n části veřejnosti) d.doba a zeměpisný rozsah jakéhokoli zápisu n nebo přihlášky známky v rozsahu, v jakém n vyjadřují její užívání nebo rozpoznání 434 ï e.zaznamenaná úspěšná uplatnění práva n ke známce, zejm. v rozsahu, v jakém byla n uznána za všeobecně známou příslušným n orgánem n 435 ï 2.Jakostní (kvalitativní) a. hodnota vybavená příslušnou veřejností n v souvislosti se známkou 3.Jiná pomocná hlediska nPosouzení známkoprávního stavu: n Jeden činitel sám o sobě, kombinace s jiným n nebo s více činiteli 436 r nBez známkoprávního významu: a.podmínka užívání známky na území státu n ochrany b.podmínka zápisu nebo přihlášky pro stát ochrany c.důkazy o všeobecné známosti v cizině, n o zápisu či přihlášce v cizině, o ochraně n v cizině d.důkazy o všeobecné známosti v široké n veřejnosti státu ochrany, zejm. množstevní n vymezení známosti, např. větší než 50%, mini n 30% apod. n 437 img151 438 img149 439 img155 440 img156 441 PŘÍSLUŠNÁ ČÁST VEŘEJNOSTI 1.skuteční nebo potencionální spotřebitelé výrobků či služeb, na něž se známka vztahuje 2.osoby zahrnuté v distribučních kanálech výrobků či služeb, na něž se známka vztahuje 3.obchodní kruhy nakládající s výrobky n či službami, na něž se známka vztahuje 442 DŮKAZ SKUTKU n Důkaz skutku získání všeobecné n známosti jen ve vztahu k namítané n známce; proveden v příslušném správním n řízení n (např. rozh. ÚPV: O-164691 z 18. 8. 03: všeobecná známost n známek známkové řady KOFOLA) n srv. podobně důkaz dobrého jména n n Důkazy skutku (skutková otázka) ð n 443 NÁMITKOVÝ DŮVOD 1.shodnost nebo podobnost známek, n z nichž starší je všeobecně známá, a 2.shodnost nebo podobnost výrobků n či služeb, na něž se vztahuje n nE pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti 444 n nJ 445 ZNÁMKA S DOBRÝM JMÉNEM nTrade mark with reputation 1. zapsaná® národní nebo Společenství 2. nezapsaná i zapsaná všeobecně známá n üprávně silná známka (lepší známkové právo) n odlišuje výrobky nebo služby vlastníka n od jiných výrobků nebo služeb n bez ohledu na jejich shodu nebo podobnost n (chráněna pro veškeré výrobky či služby) 1. n 446 ZDROJE 1.čl. 16/3 TRIPS (způsobem zesílení všeobecně známých známek) 2.nř. č. 40/94 o ochr. zn. Společenství (CTM) 3.z. č. 441/03 Sb., o ochr. zn. 447 POJMOVÉ ZNAKY nZvláštní hodnotová vlastnost známky n (jméno, pověst, renomé, dobrá image) n E zvýšená známkoprávní ochrana n 1.povědomost všeobecná nebo široká v důsledku n užívání 2.spojování s tradičně dobrými vlastnostmi, očekávanými u takto označených výrobků či služeb 3.způsobilost vyvolat důvěru v ní a v jí označené výrobky či služby (přesvědčivost o kladné hodnotě), n na to v povědomí příslušné veřejnosti n n 448 NÁMITKOVÝ DŮVOD 1.shodnost nebo podobnost známek, n z nichž starší má dobré jméno, a 2.nepodobnost výrobků nebo služeb n E nepoctivé těžení (parazitování) nebo n E bytí na újmu a. a.rozlišovací způsobilosti (rozmělňování) či b.dobrému jménu starší známky n n r pravděpodobnost záměny není nutná 449 HLEDISKA nKvalitativní (jakostní) nebo kvantitativní 1.vlastní hodnota známky 2.stupeň povědomí veřejnosti o pověsti n a o hodnotě známky 3.stupeň rozpoznání známky veřejností 4.podíl výrobků či služeb na trhu n např. podstatný nebo rozhodný podíl 5.rozsah (početnost) druhů výrobků či služeb n n ð n 450 ï 6.intenzita užívání, viz množství prodaného zboží (množstevní rozsah) a obrat 7.územní rozsah užívání 8.časový rozsah užívání vč. historie známky 9.počet a doba trvání zápisů v různých státech 10.důsledek propagace známky vč. trvání n a rozsahu investic do propagace, např. dopad n celostátní propagační kampaně 11.soudní nebo správní rozhodnutí opakující dobré jméno n 451 ï 12.osvědčení (atesty) výrobků či služeb 13.ocenění výrobků či služeb 14.jiné, na to vše bez ohledu na zapsané výrobky či služby, ntzn. i z hlediska jiných výrobků či služeb. n 452 DŮKAZY SKUTKU nSkutkem získání dobrého jména (nastavší skutečnost) 1.zprávy o pověsti nebo o hodnotě známky n např. od Hospodářské komory ČR 2.soudní nebo správní rozhodnutí, např. ÚPV 3.výzkumy veřejného mínění, např. sociologickou anketou s reprezentativním vzorkem spotřebitelů 4.spotřebitelské testy, např. v odborném tisku 5.přehledy trhu a odbytu 6. 6. 6. 3. 6. 453 ï 6.audity nebo kontroly 7.osvědčení (atesty) a ceny 8.nezávislé články v tisku, běžném i odborném 9.veřejné výroční zprávy, podnikové profily ap. 10.obchodní listiny 11.propagační a reklamní materiály n s pravděpodobnou sledovaností širokou n veřejností 454 ï 11.sponzorské materiály, např. plakáty n uměleckých nebo sportovních akcí, n s pravděpodobnou sledovaností širokou n veřejností 12.jiné n 455 EXKURS: NEKALÁ SOUTĚŽ nSouběh s právem známkovým n nSrovnávací reklama vedoucí n k nepoctivému těžení z dobré pověsti spjaté s ochrannou známkou soutěžitele, n která se pro něj stala příznačná n § 50a/g) obch. z. 456 n nJ 457 105_0521 458 JUDIKATURA nHoráček/Macek, Sbírka správních a soudních n rozhodnutí ve věcech průmyslového vlastnictví. n Praha 2007. nJakl, Sbírka správních rozhodnutí ve věcech n průmyslových práv. Praha 19962-19982-1999/1-3. n Jud. Evr. soud. dv., 2005/5. nPrůmyslové vlastnictví. Čsp., varia. n 459 LITERATURA nČermák, Spory v oblasti ochranných známek. Právní n rádce, 2006/3. nHanes, Právo ochranných známok. Bratislava 1963. nHansel, Zvuková ochranná známka v právu ES. Právní rádce, 2005/1. nHäckl, Vývoj, tvorba a užití ochranných známek n a značek. Praha 1978. nHildebrandt, Harmonised Trade Mark Law in Europe. Harmonisiertes Markenrecht in Europa. Berlin 2005. n 460 ï nHaigh, Oceňování značky a jeho význam. Praha 2002. nHoráček et al., Práva na označení. Zákon n o ochranných známkách a zákon o ochraně n označení původu a zeměpisných označení. n Komentář. Praha 2004. nHoráček/Čada/Hajn, Práva k průmyslovému vlastnictví. Praha 2005. nJakl, Ochranné známky a označení původu. Praha 2002.2 nJurečka, Ocenění ochranné známky. Praha 2000. n 461 ï nKnap, Kunz, Opltová, Průmyslová práva n v mezinárodních vztazích. Praha 1988. nLachout/Hradecký, Ochranné známky. Praha 1934. nLochmanová, Práva na označení. Praha 1997. nMunková, Ochranné známky, další práva n na označení a hospodářská soutěž. Praha 2000. nOHIM, Guidelines Concerning Procedings before the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs). Part C: Oposition n n 462 ï n Guidelines. Alicante 2004. nPipková, Ochranná známka Společenství a ochranná známka v Evropském společenství. Praha 2007. nPhillips, Trade Mark Law. A Practical Anatomy. Oxford 2003. nReichert, Ochranné známky. Praha 1932. nPítra et al., Zákon o ochranných známkách. Komentář. n Praha 1996. nŠvamberg, Firemní právo. Praha 1917. nWIPO, Introduction to Trade Mark Law and Practice. Rev. ed. Geneva 1990. n 463 ï nČasopisy: nDuševné vlastníctvo (současný čsp.) nSoutěž a tvorba, Schaffen und Wettbewerb nOchranné známky a chráněné vzory nPrůmyslové vlastnictví (současný čsp.) nVynálezy a normalizace nVynálezy a ochranné známky nVynálezy a zlepšovací návrhy 464 ï DALŠÍ LITERATURA 1 nBrož, Dali své jméno značce aneb S kůží na trh. Brno 2008. nGeršlová, Co se skrývá za značkou? B.m. 2011 nHaig, Království značky. Praha 2006. nHealey, Co je branding? Praha 2008. nKeller, Strategické řízení značky. Praha 2007. nKleinová, Bez loga. Praha 2005. nTaylor, Brand management. Brno 2007. 465 ï DALŠÍ LITERATURA 2 nBecker, Slovník symbolů. Praha 2002. nBenoist, Znaky, symboly a mýty. Praha 1995. nBiedermann, Lexikon symbolů. Praha 2008. nBuben, Encyklopedie heraldiky. Praha 1997. nCopony, Mandala karty. B. m. 2002. nFrotscher, 5000 znaků a symbolů světa. Praha n 2008. nJung, Mandaly. Obrazy z nevědomí. Brno 1998. nKenner, Symboly a jejich skrytý význam Praha n 2007. n n 466 ï nObuchová, Čínské symboly. Praha 2000. nRoyt/Šedinová, Slovník symbolů. Praha 1998. nSchwarzenberg, Heraldika. Praha 2007.3 nSteiner, Okultní pečetě a znamení. Hranice 2000. nMysliveček, Panoptikum symbolů, značek n a znamení. Praha 2001.3 n 467 n n n% 468 n nPoužité snímky: n nČutta, Pravé pícní vápno, dle Vošahlíková, Zlaté časy české reklamy. n Praha 1998. nDufková, Názvy, zkratky a symboly mezinárodních mezivládních organizací. Vynál. a zlepš. návrhy, 1987/7. nHanes, Právo ochranných známok. Bratislava 1963. nLachout/Hradecký, Ochranné známky. Praha 1934. nRádio Praha – Český rozhlas 7, 24. 5. 2008 nhttp//www.metacafe.com, Coca-Cola Body Line, 24. 5. 2008 n 469 n nFoto: nPísek, Čechy, Česko 2008 nZvíkov, Čechy, Česko 2008 nDen Haag, Nizozemí 2006 nBrno, Česká ulice, Morava, Česko 2006 nZlatý trojúhelník, Thajsko 2006 nDen Haag, Nizozemí 2006 nVídeň, Rakousko 2006 nValletta, Malta 2006 nKáhira, Egypt 2005 nSliema, Malta 2006 nMombasa, Staré město, Keňa 2007 nAkaba, Jordánsko 2008 nKeszthely, Maďarsko 2008 nEilat, Izrael 2008 nIsla Coche, Venezuela 2008 nLednice, Lednicko-valtický areál, Morava, Česko 2007 nKarmelitská ulice, Praha 1, Čechy, Česko 2007 nMyanmarsko-thajská hranice, Myanmar 2006 nFílé, otrov v Nilu, Egypt 2005 n n 470 n nSliema, Malta 2006 nValletta, Malta 2006 nČeský ráj, Čechy, Česko 2004 nValletta, Malta 2006 nNikosie (Lefkosia), Severokyperská Turecká republika, Kypr 2005 nAmsterdam, Nizozemsko 2006 nMombasa, Shanzu Beach, Keňa 2007 nSoutok Moravy a Dyje, Morava, Česko 2007 nZ Korfu, Řecko, do Sarandy, Albánie, 2007 nRoda, Korfu, Řecko 2007 nKáhira, Egypt 2005 nValletta, Malta 2006 nSiamský záliv, Ko Chang, Thajsko 2549 (2006) nAyutthaya, Thajsko 2549 (2006) nMalta 2006 nBrno, Veselá ul., Morava, Česko 2007 nRodos, Řecko 2004 nČeský ráj, Čechy, Česko 2004 nBrno, Šumavská ul., Morava, Česko 2010 n