Modelování a simulace: o předmětu Radek Pelánek Vymezení zájmu Modelování a simulace komplexních systémů modely formulovatelné matematicky (včetně programovacích jazyků), simulace prováděné počítačem aplikace pro studium komplexních systémů, široký záběr oblastí: biologie, ekonomie, sociologie, ekologie, . . . Přehled obsahu 1 obecné principy komplexní systémy, modelování, simulace, zpětná vazba 2 přehled technik, ilustrace na malých příkladech modelování shora, dynamické modelování (Stella) modelování zdola, modelování založené na agentech (NetLogo) učení, evoluce komplexní sítě 3 aplikace spolupráce, epidemie, biologie, města, trhy, počasí, klima Forma předmětu přednášky (mírně interaktivní) cvičení jednou za 14 dní 2 hodiny, B311 speciální první cvičení (bez počítačů), C416, úterý 1. 3. „evidovaná účast přehledový předmět: jde hlavně do šířky, ne příliš do detailů Důraz předmětu z obhajoby jedné BP: „... chtěl jsem ukázat, že [v Matlabu] můžeme modelovat, i když nevíme, co děláme. důraz předmětu – vědět, co děláme (nebo alespoň tušit) jak přesně to udělat – tutoriály, učebnice, ... Předpoklady zájem, ochota myslet a číst základní matematická a programátorská gramotnost pasivní znalost angličtiny Cíle předmětu Mysl není nádoba, kterou je potřeba naplnit, ale oheň, který je potřeba zapálit. (Plutarch) vstřebání pojmu zpětná vazba rozvoj „systémového myšlení , schopnosti nových pohledů na problémy osvojení obecných principů modelování seznámení s vybranými technikami modelování a se zajímavými příklady modelů trénink samostatné práce a vzdělávání se Materiály Stránka předmětu: http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IV109/ slidy z přednášek kniha Modelování a simulace komplexních systémů literatura v knihovně FI odkazované zdroje dostupné na internetu Slidy, přednáška Slidy: obsahují všechna hlavní klíčová slova nejsou optimalizovány na samostatné pochopení (bez přednášky) Přednáška: zdůraznění klíčových myšlenek rozbor příkladů úvahy, zkušenosti většinou ne rozbor technických detailů – doplnit studiem literatury Cvičení nástroje Stella, NetLogo do značné míry styl „hodit do vody a nechat plavat procházení připravených příkladů tvorba vlastních malých modelů diskuze témat na projekt Hodnocení tři složky závěrečný test (40 %) projekt (40 %) čtenářský deník (20 %) minimum pro absolvování: každou část alespoň na 40 % celkem alespoň na 60 % slovní hodnocení aktivita se zohledňuje přesnější popis viz webové stránky předmětu: http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IV109/?action=hodnoceni Závěrečný test obecné pojmy: vysvětlit, popsat, ilustrovat na příkladech konkrétní pojmy: definice alespoň slovní konkrétní příklady modelů: účel, základní pravidla nástroje: znalost možností probíraných nástrojů Projekt modelování a simulace vybraného problému v jednom z nástrojů probíraných na cvičení (po domluvě možno i jinak) tvorba modelu, psaní zprávy (cca 5 stran A4) dvojice, možno i samostatně, výjimečně větší skupina česky, slovensky, anglicky výběr tématu projektu: zveřejněny náměty, možno vlastní výběr pomocí sdílené stránky každé téma 1 skupina, systém FIFO Projekt: poznámky modelování komplexního systému není snadno uchopitelné nemusí být zřejmé „co se po vás chce choďte na přednášky, cvičení, čtěte, zkoušejte dostupné modely, ... projekt ilustruje, jak moc jste si odnesli z „teorie Čtenářský deník literatura, videa související s probíranými tématy volný výběr s doporučeními deník: shrnutí obsahu, souvislosti s přednáškou, vaše myšlenky česky, slovensky, anglicky průběžně: Diskuzní fórum IS – vaše tipy na zdroje průběžná verze v půlce semestru Čtenářský deník: rozsah jeden záznam ke každé přednášce rozsah zdroje, např. článek o alespoň 5 stranách, 20 minutová přednáška z TED, kapitola z knihy rozsah komentáře: 1-2 odstavce může být 1 delší záznam místo 2-3 kratších zdroje musí být pestré: kniha, kapitola z knihy odborný článek populární článek video přednáška (např. TED, Coursera) vlastní pozorování a úvahy Čtenářský deník: jak ne Příklady chyb z minulých let: výpisky z přednášek „copy&paste z článku články z Wikipedie příliš mnoho článků z populárně vědeckých časopisů příliš mnoho videí pouze jeden typ zdroje beletrie-co-jsem-zrovna-četl-a-má-komplexní-příběh Poznámky předmět není těžký, ale vyžaduje čas (projekt, čtenářský deník) dodržujte termíny odevzdání k plagiarismu jsem přísný