Dialogové systémy Dialogové systémy CCXML Luděk Bártek Laboratoř vyhledávání a dialogu, Fakulta Informatiky Masarykovy Univerzity, Brno jaro 2015 >0 0,0 Speech Synthesis Markup Language Dialogové systémy Luděk Bártek Značkovací jazyk, určený pro zvýšení kvality syntézy řeči. Standard W3C. Aktuální verze 1.1 (září 2010). Vychází ze specifikací JSGF a JSML (Sun Microsystems) Vychází z něj jazyk SABLE. SSML Cíle návrhu Dialogové systémy Luděk Bártek Vytvořit standard pro značkování prozodických jevů mluvené řeči. Jazyk by měl být podporován různými TTS. Zvýšení kvality syntézy řeči pomocí ovládání: ■ výslovnosti ■ hlasitosti ■ průběhu základního hlasivkového tónu ■ rychlosti SSML Struktura dokumentu Dialogové systémy Luděk Bártek SSML ■ Kořenový element - speak. PLS ■ Atributy: SCXML ■ version - použitá verze SSML (aktuálně 1.0, 1.1) CCXML ■ xmhlang- přirozený jazyk použitý obsahem tohoto elementu. ■ Může obsahovat elementy: ■ výslovnost - lexicon, phoneme, say-as ■ struktura - p, s ■ prozódie - emphasis, prosody, voice, break ■ ostatní - audio, meta, metadata, ... 1 >T) <\ £V SSML Strukturní značkování Dialogové systémy Luděk Bártek Element p: ■ Ohraničuje odstavec. ■ Atribut - xmhlang - přirozený jazyk tohoto odstavce. ■ Může obsahovat elementy: ■ audio, break, emphasis, mark, phoneme, prosody, say-as, sub, s, voice. Element s: ■ Ohraničuje větu. ■ Atribut - xmhlang. ■ Může obsahovat elementy: ■ audio, break, emphasis, mark, phoneme, prosody, say-as, sub, voice. SSML Značkování výslovnosti Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Element lexicon: SSML ■ Vkládá odkaz na lexikon výslovnosti (více viz ). PLS ■ Atributy: SCXML ■ urí — URI odkazující na soubor s lexikonem výslovnosti. CCXML ■ type - mime typ odpovídající typu lexikonu. ■ Element phoneme: ■ Obsahuje fonetický přepis textu. ■ Atributy: ■ alphabet- použitá fonetická abeceda (IPA, případně ještě x-JElTA, x-JEITA-2000 - japonské fonetické abecedy většinou znaková využívá znakovou sadu UNICODE). ■ ph - fonetický přepis textu uzavřeného do tohoto elementu. SSML Značkování výslovnosti Dialogové systémy Luděk Bártek SSML ■ Element say-as PLS ■ Popisuje jakým způsobem se má daný text vyslovovat SCXML (datum, množství peněz, ...). CCXML ■ Atributy: ■ interpret-as - o jaký typ dat se jedná (currency, date, .. .) ■ Element sub: ■ Umožňuje definovat aliasy pro daný text (např. přepis zkratek, .. .). ■ Atributy: ■ alias - alias pro text, který je obsahem daného elementu. SSML Prozodické značkování Dialogové systémy Luděk Bártek Umožňuje popsat prozodické vlastnosti promluvy počítače. Do jaké míry budou obsaženy ve výsledné řeči závisí na podpoře v konkrétním TTS. voice - umožňuje ovlivňovat některé charakteristiky použitého hlasu: ■ pohlaví - atribut gender- povolené hodnoty male, female, neutral ■ věk - atribut age- kladné celé číslo udávající věk mluvčího. ■ variantu - atribut variant - kladné celé číslo, které značí která varianta daného hlasu se má použít - musí být podpora v TTS ■ jazyk - atribut xmUang- pokud je dostupný použije se tento jazyk, jinak by se měl použít jiný, co nejbližší jazyk. SSML Prozodické značkování Dialogové systémy Luděk Bártek Element emphasis ■ daný text by se měl říct s důrazem - pomocí prízvuku, hlasitosti, .. . ■ míra důrazu popsána atributem level - hodnoty jsou none, reduced, moderate, strong. Element break ■ výsledkem by měla být pauza v řeči ■ její síla (výraznost) je ovlivněna atributem strength - jedna z hodnot none, x-weak, weak, medium, strong, x-strong ■ doba trvání atributem length - čas ve formátu shodným s formátem použitým ve specifikaci CSS2. SSML Prozodické značkování Dialogové systémy Luděk Bártek Element prosody - umožňuje ovlivňovat prozodické charakteristiky promluvy, která je jeho obsahem. Je nutná podpora na straně TTS:: ■ Fq (atribut pitch) - hodnota může udávat výšku v Hz, relativní změnu a nebo některou z hodnot x-low, low, medium, high, x-high a nebo default. ■ Průběh Fq (atribut contour) - hodnotou jsou mezerou oddělené uspořádané dvojice (time, pitch), kde time je vyjádřen pomocí percentuálně a výška stejným způsobem jako u atributu pitch. ■ Rozsah Fo na daném úseku (atribut range) - hodnota buď rozsah v Hz, nebo relativní rozsah a nebo jedna z hodnot x-low, low, medium, high, x-high a default. ■ Doba trvání (atribut duration) - jak dlouho se má daný text číst (ms resp. s). ■ Hlasitost (atribut volume) - hlasitost proslovu - hodnoty v intervalu 0.0 - 100.0 nebo jedna z silent (=0.0), x-soft, soft, medium, loud, x-loud a nebo default (=10CL0). = Pronunciation Lexicon Specification Dialogové systémy Luděk Bártek Standard W3C Vo i ce Browser Activity. Aktuální verze 1.0 (říjen 2008). Popisuje jazyk pro tvorbu lexikonů výslovnosti použitelných pří syntéze a rozpoznávání řeči. ■ výslovnost cizích slov ■ výslovnost zkratek Pronunciation Lexicon Specification Struktura slovníku Dialogové systémy Luděk Bártek Kořenový element lexicon: ■ Atributy: ■ xml.lang- přirozený jazyk dokumentu ■ version - aktuální verze 1.0 ■ xmlns- musí být propojen se jmenným prostorem http:// www. w3. org/2005/01/pronunciation-lexicon ■ alphabet - použitá fonetická abeceda. ■ Obsah: ■ Element metadata - informace o dokumentu. ■ Element(y) lexeme - jednotlivé položky slovníku. Element lexeme ■ Atribut role - popisuje mluvnické kategorie slova, tak aby bylo možné zvolit nejvhodnější výslovnost (např. sloveso vs. podstatné jméno - red vs. red) ■ Obsah: ■ Element(y) grapheme - psaná podoba slova. ■ Element(y) phonemes - výslovnost(i) slova. ■ Element(y) alias - v případě, že grapheme obsahuje zkratku, tak její plný tvar (např. CR - Česká republika). v □ 1 ^)c^o Pronunciation Lexicon Specification Struktura slovníku Dialogové systémy Luděk Bártek SSML ■ Element phoneme PLS ■ Atribut preferred - pokud je u pojmu uvedeno více různých SCXML výslovností, tato je preferovaná. CCXML ■ Obsah - fonetický zápis výslovnosti pojmu. ■ Element alias ■ Atribut preferred - pokud je u pojmu uvedeno více různých výkladů, toto je preferovaný. ■ Obsah - plný zápis zkratky. ■ Více viz specifikace. State Chart XML Dialogové systémy Luděk Bártek Návrh standardu W3C (poslední varianta prosinec 2012) Značkovací jazyk pro popis konečných automatů používaných v dialogových rozhraních. Kandidát na řídící jazyk v: ■ VoiceXML 3.0 (aktuálně ve vývoji) ■ budoucích verzích CCXML ■ jazyce pro popis multimodálních rozhraní. SCXML Základní prvky jazyka Dialogové systémy Luděk Bártek Konečný automat (S, Z, (f), qo, Q): ■ S - konečná neprázdná množina stavů ■ Z - vstupní abeceda ■ (j) - přechodová funkce SxY. —>* S ■ qo - počáteční stav ■ Q - množina koncových stavů. Zápis pomocí SCXML: ■ stav - element state. ■ povinný atribut id — název stavu ■ počáteční stav - obsahuje dceřiný element initial ■ koncový stav - obsahuje dceřiný element finál ■ přechod(y) - pomocí elementu/ů transition: ■ atribut event - událost, která vyvolá přechod (nepovinný) ■ atribut target - identifikátor cílového stavu Příklady a podrobnosti viz specifikace. SCXML ukázka Grafická reprezentace SSML PLS SCXML CCXML Obrázek: Grafické znázornění Mealyho automatu SCXML ukázka Odpovídající SCXML dokument Dialogové systémy Luděk Bártek ^transition event="Credits" target="Credits" > ^transition event="Course" target="Course,_finishin oq,o Dialogové systémy Luděk Bártek SSML PLS SCXML CCXML Call Control XML Dialogové systémy Luděk Bártek SSML ■ CCXML je navrženo, aby umožnilo ovládat telefonní PLS hovory z dialogových rozhraní popsaných např. pomocí SCXML VoiceXML,.... CCXML ■ Umožňuje ovládat hovory na úrovni, která je mimo možnosti VoiceXML: ■ konferenční hovory ■ přiřadit každému hovoru vlastní VoiceXML interpretr ■ ovládání odchozích hovorů ■ ■ Aktuální verze 1.0 (červenec 2011)