Podzim 2013  Projekt  Časově ohraničené úsilí, směřující k vytvoření unikátního produktu nebo služby [Wiki]  ! Jedinečný – na rozdíl od procesu !  spojen s riziky  Program  Skupina věcně souvisejících, společně řízených projektů, organizačních změn a dalších činností [IPMA]  Portfolio  Soubor projektů a programů, které nemají společný cíl, a které byly dány dohromady za účelem řízení, kontroly, koordinace a optimalizace [IPMA]  Projekt + Program + Portfolio = PPP  Projektový cíl  Dosažení definovaného stavu [IPMA], splnění určitých potřeb  „Ohraničení projektu“ Projektový cíl CO (kvalita, výstupy) KDY (čas) ZA KOLIK (náklady)  Tvorba metodického zázemí, technik a postupů pro úspěšnou realizaci projektů  Způsob řízení organizace  Způsob řízení, pomocí kterého je možné zabezpečit realizaci požadovaných cílů  …  Neexistuje univerzální návod a postup  V praxi - soubor technik, doporučení, postupů, best practices a vlastních zkušeností, které se snaží minimalizovat rizika neúspěchu projektu  Více mezinárodně uznávaných standardů  ICB, PMBOK, PRINCE2, ISO normy, …  Hlavní odlišnosti  Obsah (procesy, best practices, kompetence, …)  Rozšíření (Evropa, Británie, USA, Indie, …)  Každý má svá pro a proti  Není univerzálně nej  Většinou možnost certifikace Standardy projektového řízení  International Project Management Association  Nejstarší organizace projektového řízení  Švýcarsko  Certifikace od r. 1992  V ČR: Společnost pro projektové řízení, o.s.  Vydává českou verzi standardu  Více info:  http://www.cspr.cz/  http://www.ipma.cz/  IPMA Competence Baseline  Zaštítěn organizací IPMA  Rozšířen především v Evropě  Rámcový dokument  Rozpracován do národních standardů  národní odlišnosti  Orientace na kompetence manažerů/členů týmů  Kompetence = prokázaná schopnost použít znalosti a/nebo dovednosti a ve vhodných případech i prokázat patřičné osobní vlastnosti  Technické, behaviorální a kontextové  Aktuálně ve verzi 3.0  Česká verze 3.2  4 úrovně certifikace  A – Certifikovaný ředitel projektů  Řízení důležitých portfolií a programů  B – Certifikovaný projektový senior manažer  Řízení komplexních projektů  C – Certifikovaný projektový manažer  Řízení běžných projektů  D – Certifikovaný projektový praktikant  Účast na projektech  Platnost 5 let  Možnost recertifikace  Absolvování kurzů PM v předepsaném rozsahu  Prokázání odpovídající praxe  Kromě stupně D  zaměření na praxi, ne jen teorie  Obsah zkoušky  A – Písemný test, reference, ředitelská zpráva, pohovor  B – Písemný test, reference, zpráva o projektu, pohovor  C – Písemný test, reference, krátká zpráva o projektu, pohovor  D – Písemný test  Popsán pomocí potřebných znalostí a zkušeností  Části:  Obecný popis  Možné procesní kroky  Související témata  Klíčové kompetence pro jednotlivé stupně  Hlavní vztahy  Další části – vzorce chování, apod.  Literatura  Všechny ± stejně důležité  Technické kompetence  Zásadní elementy kompetencí, tzv. „pevné elementy“  20 elementů  Behaviorální kompetence  Personální elementy – přístupy a dovednosti  15 elementů  Kontextové kompetence  Elementy vztahující se ke kontextu projektu řízení organizací s liniovým řízením, schopnost fungovat v organizaci zaměřené na projekt  11 elementů  Úspěšnost řízení projektu  Řízení projektu ke spokojenosti zainteresovaných stran  Zainteresované strany  Řízení subjektů zapojených do projektu nebo ovlivněných projektem  Požadavky a cíle projektu  Určení, definice a odsouhlasení projektu tak, aby naplnil potřeby a očekávání zainteresovaných stran  Rizika a příležitosti  Řízení rizik a příležitostí během všech fází životního cyklu projektu  Kvalita  Řízení kvality (stupně splnění původních požadavků projektu) během celého projektu  Organizace projektu  Návrh a udržování projektových rolí, organizačních struktur, odpovědností a způsobilostí pro projekt  Týmová práce  Řízení a vedení při vytváření týmu, fungování v týmech a skupinovou dynamiku  Řešení problémů  Identifikace a řešení problémů  Struktury v projektu  Koordinace projektů, programů a portfolií  Rozsah a dodávané výstupy projektu  Řízení rozsahu projektu – jeho hranic  Čas a fáze projektu  Trvání, odhady a časové rozvržení činností, přiřazování zdrojů, kontroly plnění, …  Zdroje  Plánování zdrojů, jejich identifikaci a přidělování s ohledem na potřebné schopnosti, optimalizace  Náklady a financování  Plánování, monitorování a controlling nákladů v průběhu životního cyklu projektu  Obstarávání a smluvní vztahy  Zajištění externího zboží nebo služeb pro projekt  Změny  Sledování, řízení a zapracování nevyhnutelných změn do projektu  Kontrola, řízení a podávání zpráv  Měření skutečného postupu a efektivity, porovnání s plánem, nápravná opatření  Informace a dokumentace  Modelování, získávání, výběr, ukládání a vyhledávání dat souvisejících s projektem  Komunikace  Zajištění efektivní výměny a porozumění informacím mezi zainteresovanými stranami  Zahájení  Řízení příprav projektu  Ukončení  Dokončení projektu nebo programu po dodání výsledků  Vůdcovství  Ovlivňování a motivování ostatních k naplňování jejich potenciálu a tím dosažení cílů projektu  Zainteresovanost a motivace  Osobní vklad – víra a vůle se projektu účastnit  Sebekontrola  Systematický a ukázněný přístup ke zvládnutí každodenní práce, změn a stresu  Asertivita  Schopnost prezentovat vlastní názory přesvědčivě a s autoritou  Uvolnění  Schopnost zmírnit napětí v obtížných situacích  Otevřenost  Schopnost přimět ostatní, aby cítili, že jejich vyjádření se k věci je vítáno (a využili toho )  Kreativita  Schopnost myslet a jednat originálně a s fantazií  Orientace na výsledky  Zaměření pozornosti týmu na klíčové cíle tak, abychom získali optimální výsledky  Výkonnost  Schopnost využívat čas a zdroje účelně  Diskuze  Schopnost logicky argumentovat, vnímat pohledy ostatních na věc, vyjednávat a nacházet řešení  Vyjednávání  Schopnost řešení neshod k oboustranně přijatelnému řešení  Konflikty a krize  Schopnost a způsoby zvládání konfliktů a krizí  Spolehlivost  Schopnost dodat to, co jste slíbili, že dodáte, a to v dohodnutém čase a kvalitě  Porozumění hodnotám  Schopnost vnímat skutečné vnitřní kvality druhých lidí a rozumět jejich úhlu pohledu  Etika  Morálně přijatelné chování každého jednotlivce  Orientace na projekt  Orientace organizace na řízení pomocí projektů a na rozvoj kompetencí projektového řízení  Orientace na program  Definice a atributy programů a jejich řízení  Orientace na portfolio  Řízení portfolia – stanovování priorit projektů a programů, optimalizace přínosů PPP  Realizace projektu, programu a portfolia  Proces ustanovení a neustálého zlepšování řízení projektů, programů a portfolií organizace  Trvalá organizace  Vztahy mezi dočasnými (projektovými) a trvalými strukturami  Byznys  Dopad byznys záležitostí na řízení projektů, programů a portfolií a obráceně  Systémy, produkty, technologie  Aplikování, dodání a implementování systémů, produktů či technologií (vazba PPP a trvalé org.)  Personální management  Plánování lidských zdrojů, nábor, školení, udržení, motivace a hodnocení výkonnosti, …  Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí  Správné chování v kontextu zdraví, bezpečnosti, ochrany života a životního prostředí  Finance  Finanční kontext organizace – získávání a řízení finančních zdrojů  Právo  Vliv práva a předpisů či směrnic na projekty a programy  PITAŠ, Jaromír, a kolektiv. Národní standard kompetencí projektového řízení verze 3.2. Vydání třetí – doplněné a aktualizované. Brno: Společnost pro projektové řízení, o.s., 2013. [online: http://www.ipma.cz/web/files/narodni- standard-kompentenci-projektoveho-rizeni.pdf]  DOLEŽAL, Jan, a kolektiv. Projektový management podle IPMA. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, ISBN 978-80- 247-4275-5. Uf.