Podnikatelský ekosystém © Leonard Walletzký 2016 Komerční inovace Strategické aliance •specializace každého z partnerů + využití jejich silných stránek • • doplnění chybějících kapacit • ´ = pružnější a rychlejší reakce na vývoj ´ Ekologické pojetí inovace ´Úspěchu inovace dosáhne organizace pouze s podporou partnerů - členů strategické aliance. ´ ´Stejně jako jednotlivé složky biologického ekosystému, jsou i jednotlivé články podnikatelského ekosystému navzájem závislé ´ ´= ´ ´změna ve vývoji jednotlivce vyvolává potřebu změny vývoje celého ekosystému ´ Proč ekosystém? ´Firma nemůže existovat sama o sobě – k její existenci musí být důvod ´Firma musí být v rámci ekosystému užitečná ´Pro zákazníky: ´Musí řešit jejich problém, za který jsou ochotni platit ´Pro dodavatele: ´Musí být stabilní a důvěryhodný partner ´Pro zaměstnance ´Stabilní příjem ´Pro investory ´Přinášející zisk ´Pro ????? ´ Co tvoří prvky ekosystému? ´Nejen standardní finanční řetězce a vztahy ´Firma buduje vztahy i s dalšími důležitými skupinami ´Stakeholders ´Všichni, koho firma ovlivňuje nebo je jimi ovlivňována ´ Název Očekávání Přínos Vlastníci Zisk Kapitál Věřitelé Splácení půjčky a platba úroků Kapitál Zaměstnanci Férové mzdy, stabilní práce Práce Management Odměny, moc, prestiž Vedení Zákazníci Zboží a služby za férovou cenu Zdroj příjmů Dodavatelé Včasné platby, dlouhodobá spolupráce Dodávky vstupů Veřejnost Placení daní, dodržování zákona, chování dle standardů Infrastruktura, právní rámec Příklady staholderů Příklad ekosystému http://image.slidesharecdn.com/business-20ecosystem-20design-130831085446-phpapp01/95/business-ecos ystem-design-21-638.jpg?cb=1379181577 Podnikatelský ekosystém ´Konkurenční soutěž se přesouvá z oblasti vzájemného souboje jednotlivých subjektů do oblasti vzájemného soupeření jednotlivých ekosystémů (jejich částí) • ´??? ´ •Možnost využití síly kombinovaných zdrojů k realizaci jinak neuskutečnitelného inovačního záměru •Ztráta samostatnosti při rozhodování o provedení vlastních inovačních záměrů •Potřeba bezkonfliktního fungování celého podnikatelského ekosystému •Dělba výnosů z úspěšné realizace ´ Přístupy ´INTEGRAČNÍ: ´Tvůrce inovace zabezpečuje svými silami management všech kroků (včetně partnerů) nutných k úspěšné komercializaci inovačního nápadu. ´DIRIGENTSKÝ: ´Tvůrce inovace koordinuje využití všech zdrojů aliance, které se podílejí na komercializaci inovačního řešení, sám se na zpracování podílí pouze částečně. ´LICENČNÍ: ´Tvůrce inovačního nápadu se podílí na výnosech z jeho komercializace, kterou zabezpečují jiné organizace; sám se na realizaci svého nápadu vůbec nepodílí. ´ Srovnání tří základních přístupů KOMERCIALIZACE: ´INTEGRAČNÍ ´ DIRIGENTSKÝ LICENČNÍ Investiční náročnost •Vysoká: investice do pořízení všech nových zdrojů •Střední: investuje jen do vlastních aktivit •Nízká: R&D a formální zpracování Potřebné způsobilosti •Technické a projekční •Výrobní •Marketingové •Vůdcovství aliance •Project mngm. •Vztahy se zákazníky •Spolupráce v alianci •Rychlost a pružnost reakce na změny v okolí •Výzkum a vývoj •Management znalostí a intelektuální kapitál •Vliv na standardizaci •Prodej duševního vlastnictví ´Další aspekty volby vhodného inovačního přístupu ´ ´situace v oboru, charakter inovace, rozsah rizik ´kompatibilita se silnými stránkami interního prostředí organizace a její kulturou. Kdy je postup nejvýhodnější? •průběžná (inkrementální) inovace •stabilní trh •známá technická řešení s pomalými inovačními cykly •nová technická řešení •rychlé inovace •vysoká pravděpodobnost substituce •rozvinuté vztahy •vysoká ochrana duševního vlastnictví •slabý vliv značky •absence vlastních kapacit •Rychlost komercionalizace Proč je ekosystém základem poskytování služeb? ´Služby nelze poskytovat samostatně ´Na vstupu i na výstupu je potřeba kombinovat řadu zdrojů pro úspěšné dokončení služby ´Úroveň této kombinace je zároveň základním zdrojem úspěchu a konkurenční výhody ´Bez aktivní kooperace všech členů ekosystému nelze dosáhnout dalšího rozvoje ´Vstup jakéhokoliv monopolu do služeb způsobí stagnaci služeb či jejich pseudorozvoj (např. UPC, Skylink) Principy založení vlastního ekosystému ´Vnitřní ´Zvládnutí vnitřních procesů ´Komunikace uvnitř firmy ´Stabilní management finančních zdrojů ´Podrobná analýza sítě stakeholderů ´Vnější ´Konzistentní vystupování ´Jasná deklarace cílů ´Sdílení společných hodnot ´