PA105/2016 Management a ergonomie informačních systémů v malých a středních organizacích (small to medium enterprises – SME) Malé a střední podniky Small to medium enterprises (SME) •Z hlediska podnikové kultury jsou malí asi do dvaceti ajťáků. •Střední do dvou set ajťáků •Hranice závisí na tom, co podnik dělá a na kvalitě jeho zaměstnanců. SME •Mnoho (více než 2/3) ajťáků pracuje v nějakém menším podniku •SME – podniková kultura, klíčové inovace a omezení pro podrobné rozpracování procesůprocesů •Mnohé technologie vyvinuté v SME jsou postupně používány mimo SME a jsou předobrazem budoucnosti ITC •Z malých občas vyrostou velmi velcí –Facebook, Google, HP –Simplity •SME a moderní moderní architektury Malí a velcí a IS •Malý dodavatel SW a malý odběratel – Typická oblast uplatnění malých SW firem •Comodity, open source, vlastní vývoj, dobré nápady i při rizicích •Malý dodavatel – velký odběratel –Subdodávky pomocí „přílepků“ •Binární SOA, Opencard, žádanky, prístup k analýza dat (Simplity) –Z velkého sysstému se pomocí změny architektury stane malý • asi Mýto, jistě Opencard, účast na inkrementálním vývoji • Velcí dodavatelé SW a malí uživatelé •Nejčastěji poskytovatelé SW komodit – datové báze, řízení, standardní operační systémy a normy •Problém s rozdílností podnikových kultur –SAP, Oracle •Problém s nákladností řešení, konfekce za vysokou cenu –SAP Hlavní témata •SW procesy, užitečná pravidla jak a zda zahájit projekt •SW architektury a dokumentová orientace – nové příležitosti pro SME –Proč to nejde ve státní správě •Kvalita dat a kvalita sw systémů •Manažerské aspekty řízení rizik, časté prohřešky •Týmová spolupráce a základy personalistiky •Efekty investic do nepřímých přínosů (do ekosystému), ergonomie SW a psychologický kapitál kontrola hygieny •Řízení pozdních etap životního cyklu •Použitelnost, uživatelské rozhraní a management, •SW metriky odhady a plánování •SW normy a jejich výhody a nebezpečí Příklady z praxe •Budeme mnohé ilustrovat na příkladech ze současnosti, především těch kterých jsem se zúčastnil –Mýto, historie, párové SOA –Opencard, –Žádanky –Platební karty –Proč je stále více úředníků –Problém permanentní zastaralosti a jeho řešení • http://www.ateam-oracle.com/wp-content/uploads/2013/07/CMPS6_03.gif Dříve převažovala tendence posunu vlevo dnes se to zčásti obrací Platí to obecné, nejen pro bpmn Obrázek od Oracle k normě týkající se byznys procesů