VĚDECKÝ POSTER DPRPO – Příprava posteru Grafické zpracování vědeckého posteru 2 FORMÁT FORMÁT Řada A (mm) Řada B (mm) A0 841 × 1 189 B0 1 000 × 1 414 A1 594 × 841 B1 707 × 1 000 A2 420 × 594 B2 500 × 707 A3 297 × 420 B3 353 × 500 A4 210 × 297 B4 250 × 353 A5 148 × 210 B5 176 × 250 A6 105 × 148 B6 125 × 176 A7 74 × 105 B7 88 × 125 A8 52 × 74 B8 62 × 88 A9 37 × 52 B9 44 × 62 A10 26 × 37 B10 31 × 44 FORMÁT 841 mm 1000 mm 1189mm 1414mm A0 B0 A1 B1 A2 B2 A3 B3 A4 B4 A5 B5 A6 B6 A7 B7 A8 B8 OKRAJE SLOUPCE OKRAJE 841 mm 841mm 594 mm 1189mm A1A0 40 mm 15 mm 15 mm 40 mm 40 mm 50 mm 100 mm 80 mm 80 mm 80 mm20 mm 20 mm SLOUPCE 841 mm 841mm 594 mm 1189mm A1A0 40 mm 15 mm 15 mm 40 mm 40 mm 50 mm Sloupce 3, mezera šířky 15 mm = šířka 1 sloupce 180 mm Použitý text: Times New Roman Regular, velikost 18 b / 21,6 b 64 znaků včetně mezer na řádku. Optimální počet znaků na řádku se pohybuje kolem 60 znaků!!! Sloupce 3, mezera šířky 20 mm = šířka 1 sloupce 214 mm. Použité písmo: Times New Roman (Regular), velikost 24 b / 28,8 b. 65 znaků na řádku. 100 mm 80 mm 80 mm 80 mm20 mm 20 mm 841mm 841mm 841mm 594 mm 594 mm 594 mmA1 A1 A1 Okraje: nahoře 40 mm, dole 50 mm, vlevo 40 mm, vpravo 40 mm. Sloupce 3, mezera šířky 15 mm. Šířka 1 sloupce 180 mm. Použité písmo: Times New Roman (Regular). Velikost písma 18 b / proklad 21,6 b. 64 znaků včetně mezer na řádku. Okraje: nahoře 40 mm, dole 50 mm, vlevo 40 mm, vpravo 40 mm. Sloupce 4, mezera šířky 12 mm. Šířka 1 sloupce 119,5 mm. Použité písmo: Times New Roman (Regular). Velikost písma 18 b / proklad 21,6 b. 45 znaků včetně mezer na řádku. Okraje: nahoře 40 mm, dole 50 mm, vlevo 40 mm, vpravo 40 mm. Sloupce 5, mezera šířky 10 mm. Šířka 1 sloupce 95 mm. Použité písmo: Times New Roman (Regular). Velikost písma 18 b / proklad 21,6 b. 39 znaků včetně mezer na řádku. SLOUPCE SLOUPCE MEZISLOUPCOVÉ MEZERY Sloupce jsou vizuálně oddělené mezerami. Velikost, tvar a způsob oddělení může ovlivňovat celkový dojem grafické úpravy plochy, jelikož otevírá prostor pro textové části. Prázdné místo je nepotištěný a nevyužitý prostor, který obklopuje grafické prvky v designu a poskytuje jim prostor k dýchání (např. okraje). Prázdné místo vytváří v designu klidné plochy, které mohou vykonávat mnoho funkcí, například ukazovat vizuální hierarchii. Typografická hierarchie – lze docílit různou velikostí písma, kdy větší a tučnější písmo naznačuje větší důležitost než menší a lehčí. Polohová hierarchie – lze také navodit relativní polohou textu na posteru. Text v horní části stránky, případně ještě obklopený prázdným místem, připoutá více pozornosti a bude převažovat nad hlavní textovou částí. PRAVIDLO PRÁZDNÉHO MÍSTA PRÁZDNÉ MÍSTO + ASYMETRIE SAZBA Zarovnání do bloku s posledním řádkem zarovnaným na levý praporek. Zarovnání na levý praporek (vypnout dělení slov). Zarovnání na osu – použití v poezii! POZOR! Nevhodné zarovnání do bloku i s posledním řádkem odstavce. KOMPOZICE PRAVIDLO TŘETIN Pravidlo třetin je metoda, kterou obvykle používají fotografové k vytvoření zajímavých kompozic. Stejně tak ji lze využít v kompozicích jakéhokoli grafického umění nebo dokonce takových oborech, jako je textilní nebo nábytkářský design. Pravidlo třetin lze využít pro vytvoření ústředních bodů, které určí, kam mají být umístěny zajímavé prvky. Triumf Galatey je freska od malíře Raffaela Santí (1512) vytvořená pro palác Vílla Farnesína v Římě. Ústřední postava Galatea je orámována purpurovými linkami, kterými jsme rozdělili plochu. Nad ní jsou symetricky umístění tři cherubíni s hroty svých šípů umístěnými nad horními vyhledávanými body. PRAVIDLO TŘETIN Na diagramu je zobrazeno, jak lze pravidlo třetin využít pro vytvoření vyhledávaných bodů v prostoru. Tyto body neodpovídají přesnému matematickému rozdělení plochy. Jsou to aktivně vyhledávaná místa, u kterých studie prokázaly, že oko se při pečlivém prohlížení obrazu na ně zaměří. Designeři tuto znalost využívají při rozhodování o umístění prvků, a napomáhají tak diváky navést ke klíčovým informacím. Lidé se podvědomě snaží získat informace o obrázku nebo designu tak, že si ho očekávatelným způsobem prohlédnou, aby získali základní představu, čeho se týká. Tvůrce posteru může tento proces využít, a tak pomoci čtenáře nasměrovat dokonce i ve složitých návrzích obsahujících mnoho prvků. Navigace na ploše – čtenář pokaždé hledá nějaký vstupní bod na stránce, na který by se mohl zaměřit, který poznává, rozumí mu a který jej nasměruje k dalším informacím. Protože jsou lidé přitahováni barvami a pohybem, může designér umístit prvky v designu strategicky a přitáhnout tak k nim čtenářovu pozornost. PRAVIDLO ČTENÍ STRÁNKY A B C ORIENTACE NA PLOŠE 42 % 25 % 20 % 13 % Procentuální výsledek čtení plochy evropanů. Jako praktický důsledek se na mnoha webových stránkách umisťují navigační lišty nahoru. ORIENTACE NA PLOŠE 50 % 25% 25% Orientace na ploše s pravidlem prázdné plochy. PRAVIDLO ZLATÉHO ŘEZU Je prokázáno, že určité proporční vztahy celku působí na člověka lépe, přirozeněji než jiné. Výtvarníci se snažili přijít na jistou obecnou zákonitost, jak co nejlépe dělit úsečku či plochu. Vzniklý poměr byl nazván zlatý řez. Konstrukce zlatého řezu Pokud bychom chtěli vyjádřit zlatý řez matematicky, je třeba najít na jednotkové úsečce takové x, aby platilo, že (1−x)/x = x/1. Z toho po vyřešení rovnice vyplývá, že: x = (√5−1)/2 x = 0,618... V praxi bohatě postačí pamatovat si zaokrouhlené číslo 0,62. Libovolnou úsečku pak rozdělíme v poměru 0,62 : 0,38 a dominantní prvek kompozice umístíme do vzniklého poměru. Zlatý řez je možno sestrojit pro každou stranu obdélníka, v průsečících potom získáme „zlatý bod“ — ideální místo pro přesné umístění dominanty. Fibonacciho čísla jsou číselnou řadou, ve které je každé číslo součtem předcházejících dvou čísel v řadě. Jsou pojmenovaná po matematikovi Leonardovi z Pisy, známým také jako Fibonacci, který toto pořadí vypozoroval v proporcích v přírodě. Fibonacciho čísla mají přímou souvislost se zlatým řezem 8 : 13, neboť obě tato čísla jsou součástí číselné řady. PRAVIDLO ZLATÉHO ŘEZU PRAVIDLO OPTICKÉHO STŘEDU Optický střed Optický střed udává dynamický centrální bod v uměleckém díle, který pomůže určit vyhledávaný bod, na kterém spočine zrak diváka. Obraz Portrét Binda Altovitiho (1514) vytvořený Raffaelem. Ústa a oči jsou klíčové ústřední body lidské tváře. Vidíme, že Raffael zde ústa opatrovnice umístil do optického, nikoli matematického středu. SYMETRIE Jan Tschichold, konstrukce zrcadla knihy dle geometrické konstrukce SYMETRIE SYMETRIE Zrcadlová symetrie Vertikální symetrieOsová symetrie ASYMETRIE ASYMETRIE BARVA Barva je v jazyce grafického designu nesmírně silným a sdělným prvkem. Ovlivňuje každého z nás, je totiž zdrojem vizuální energie a rozmanitosti ve všem, co každodenně vidíme a prožíváme. Dokáže upoutat pozornost, spojit izolované prvky, zdůraznit sdělení a posílit celkový účinek kompozice. Barva patří spolu s typografií k nejdůležitějším a nejvlivnějším elementům ve slovníku grafického designu. Je nesmírně užitečným nástrojem, dokáže sdělovat širokou paletu emocí, kódovat různé informace a citově angažovat diváka. Může také přímo vyjádřit postoj nebo emoci, podnítit k reakci, zdůraznit a zpestřit, sdělit konkrétní poselství nebo podtrhnout hierarchii. Existuje jen málo vizuálních stimulů, které mají stejnou váhu jako barva; ta je velmi užitečný komunikační nástroj. Význam, který barva vysílá, je ovšem vždy přijímán naprosto subjektivně. Její vnímání závisí na dvou nedokonalých lidských orgánech (oči a mozek), jež utvářejí naši představu o barvě poté, co k nim doputují odražené světelné vlny. Tento mechanismus vnímání barev je univerzální pro všechny lidské bytosti. Jiná věc je, jak je ve výsledku vidíme, jak na nás působí a jak je chápeme. BARVA Základní vlastnosti (barva má tři základní vlastnosti:) Tón, též odstín – pojem spektrální tón či odstín označuje základní povahu barvy, náš zrakový vjem z dominantní frekvence světla odraženého od konkrétního objektu. Tón (odstín) vyjadřuje podstatu barvy, to, čemu říkáme červená, modrá nebo žlutá. Barvy bez rozlišitelného tónu, například šedou, nazýváme neutrální. Jas, též světlost – druhá vlastnost vyjadřuje celkovou světlost nebo tmavost barvy a nazývá se jas, světlost nebo valér. Označuje celkové množství světla, které při pohledu na objekt vnímáme. Přimícháním bílé barvu zesvětlujeme, přidáním černé ztmavujeme. Práci s jasem lze zvýšit čitelnost vizuálního sdělení. Rozmístěním různě světlých prvků přitáhneme divákovo oko k obrazu a zavedeme je do významných oblastí. Proměnami kontrastu a jasu vnášíme do obrazu pohyb. Protože vzdálené objemu se jeví světlejší, může jas také vytvářet hloubky prostoru. Saturace (sytost) – pojmem saturace označujeme sytost. Závisí na šířce rozsahu frekvencí, jejichž zprůměrováním barva vzniká. Saturované barvy jsou bohaté a intenzivní, kdežto odsaturované barvy působí bledě a tlumeně. BARVA BARVA Světlo a teplota – teplé barvy jak červená, oranžová nebo žlutá evokují zdroje tepla a vyvolávají hřejivé pocity. Studené barvy jako modrá či zelená nám připomínají vodu a přírodu a vyvolávají dojem chladu. Teplé barvy jsou veselé a živé, studené působí vyrovnaněji a klidněji. Teplé barvy (červená, žlutá) mají dlouhé vlnové délky, a proto je potřeba vyvinout více energie na jejich zpracování očima a mozkem. S tím souvisí nárůst aktivity metabolismu a energie označující se jako vyrušení. Naopak kratší vlnové délky studených barev (modré, zelené, fialové) vyžadují méně aktivity a energie ke svému zpracování, má za následek klidnění a utlumení metabolické činnosti. Červená barva patří mezi nejnápadnější barvy. Velmi intenzivně stimuluje naší nervovou soustavu a v podvědomí vytváří pocit nebezpečí. Biologicky podněcuje větší tvorbu slin a vznětlivost. Evokuje vášeň a vzrušení. Modrou barvu si spojujeme s vodou, vzduchem a životem (pocit nekonečnosti a důvěryhodnosti). Modrá barva má uklidňující účinky a evokuje pocit bezpečí. Je statisticky nejoblíbenější ze všech barev. BARVA Žlutou barvu si spojujeme se sluncem a teplem, navozuje nám pocit štěstí. V prostoru vystupuje v poměru  k ostatním barvám do popředí a tím je také oživuje a uvádí do činnosti. Žlutá povzbuzuje jasné myšlení a pomáhá nám zlepšovat paměť. Zářivá zelenožlutá může vyvolávat úzkost. Tmavší žlutá evokuje blahobyt. Oranžová je směsí červené a žluté, evokuje vitalitu, vzrušení, teplo a přívětivost. Oranžová je výrazná a dobrodružná, ale může být vnímaná jako nespolehlivá. Tmavší odstíny stimulují tvorbu slin a evokují blahobyt. Zářivější odstíny evokují zdraví, svěžest a sílu. Přechodem k neutrálnějším odstínům slábne její aktivita. Hnědá je barvou země a dřeva, proto si s ní spojujeme pohodlí a bezpečí. Svou organickou podstatou evokuje věčnost, trvanlivost. Hnědá vyjadřuje také ekologičnost, pracovitost, důvěryhodnost, odolnost. Zelená má nejkratší vlnovou délku, a proto nás dokáže ze všech barev nejvíc uvolnit. Je spojena s přírodou a rostlinami, vzbuzuje v nás bezpečí a důvěryhodnosti. Čím je zelená zářivější, tím působí mladistvěji a svěžeji. Tmavé odstíny zelené vyjadřují spolehlivost a ekonomický růst. Neutrálnější olivové odstíny evokují hřejivost, zemitost. Může znamenat i nemoc nebo zkaženost. BARVA BARVA Černá je nejvýraznější barvou barevného spektra. Vyniká kontrastností a neproniknutelností. Evokuje marnost, prázdnotu, nekonečný vesmír a v západních kulturách také smrt. Je vnímána jako formální, exkluzivní, autoritativní, povýšená i vážná. Neutrální šedá může být vnímána jako chladná a nevýrazná, stejně jako formální, důstojná a autoritativní. Chybí jí barevnost, a proto v sobě nemá tolik emocí. Může evokovat rezervovánost, nedotknutelnost. Evokuje preciznost, kvalifikovanost, informovanost a pracovitost. Bílá jako čistá, autoritativní a všem nadřazená barva. Propojuje všechny barvy světla a evokuje proto duchovno a sílu. BARVA Fialová je někdy vnímána jako klamná, falešná ale také jako tajemná a těžko pochopitelná. Působení fialové barvy je ovlivněno jejím odstínem: tmavě fialová, evokuje chmurnost a smrt; světlá a studená levandulově fialová vyvolává snivou a nostalgickou náladu; načervenalé fialové odstíny (fuchsiová) jsou dramatické a plné energie; švestková působí magicky. POSTER & REDAKČNÍ DESIGN $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        Nadpis (titulek) – jeden z nejdominantnějších prvků na stránce. Použití titulkových fontů (navženy tak, aby snesli větší velikost písma větší než 14 bodů. Podnadpis, podtitul – nachází se pod titulem, nebo u titulu. (většinou věta na jeden řádek), menší velikostí písma než titul, ale větší než běžný text. Perex – krátký text (2–4 věty), shrnuje obsah následujícího článku. Jeho funkce je nalákat čtenáře k přečtení článku. Iniciála Textové sloupce Rámečky a moduly PRVKY v článku záhlaví, zápatÍ (Rubriky, Paginace) OBRAZOVÁ PŘÍLOHA, Ilustrace Mřížka účaří Výkřik, citát TYPOGRAFICKÉ PRVKY v článku $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        MODULY – rozdělením mřížky do různých rámečků nebo modulů se získá rozsáhlejší aktivní prostor a zachová se přitom základní sloupcová struktura. Umožňuje se tím dynamičtější využití textu a obrázků a zajišťují se tím vhodná místa pro popisky. Mřížka účaří – mřížka základních linek neboli účaří je (neviditelná) grafická základna, podle které se tvoří design. Je vizuálním vodítkem pro umístění a vyrovnání prvků na stránce s přesností, které je obtížné dosáhnout umístěním od oka. Moduly a mřížka účaří Moduly a mřížka účaří POLOHOVÁ HIERARCHIE PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY A PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY $ )+*+     !$ %     "("&$$&$,'' #  %      4                           4  4      2 *       3     3      6!) 54    4       4                            2    4        4   #2 /          3            +    4                        2 *        4    4                  /-  .0  4  3                     3          4    4  4     2                         4  4         3                   4                     2   $                            3   2  3            2 &                               3    2 (  1  4  1 4  1                            2 (                 3  4                     4                    2 (  4       3    " )              3          /-  2                                    4    3    4           3             4   4        3  2 )  3           2    3                         3           2 &                       4     4          4   4                                             4          4                  2 *                                2        34   3  4  3         3                3     ,         4   4    4     2 '   4                       4        3  3                     3      4            3   2 (  4   % '                                        2 )              3                                            2                            3    3           2 "       4     3    4  3          %          %            "!                 #   %      %           %                     $     #         .      /    /     /        PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY More at ebook-free-download.net or magag zinesdownload.com PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY PUBLIKAČNÍ DESIGN / DOMINANTY GRAFICKÉ PRVKY GRAFICKÉ PRVKY GRAFICKÉ PRVKY GRAFICKÉ PRVKY GRAFICKÉ PRVKY GRAFICKÝ MANUÁL FI MU GRAFICKÝ MANUÁL MU https://sablony.muni.cz/univerzita/univerzita-obecne/pravidla/designmanual LOGA FI MU + ŠTÍTKY https://sablony.muni.cz/fakulty/fi ZNAČKA FI MU / BAREVNOST CMYK: 0,11,80,0 RGB: 252, 212, 80 HEX: #FCD450 CMYK: 0,0,0,100 RGB: 26, 23, 27 CMYK: 0,11,80,0 RGB: 252,212,80 CMYK: 0,11,80,0 RGB: 252,212,80 CMYK: 0,0,0,100 RGB: 26, 23, 27 CMYK: 100,72,0,18 RGB: 0,68,137 CMYK: 0,0,0,0 RGB: 255,255,255 CMYK: 0,0,0,0 RGB: 255,255,255 ŠTÍTKY FI MU https://sablony.muni.cz/fakulty/fi INFORMAČNÍ GRAFIKA Otto Neurath (1882–1945), zakladatel informační grafiky. Jeden obraz vydá za tisíc slov.čínské přísloví ISOTYPE (obrazový jazyk) International System of Typographic Picture Education ISOTYPE INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA INFORMAČNÍ GRAFIKA DTP PŘÍPRAVA DO TISKU Výstupní plakát by měl splňovat barevnost CMYK A rozlišení 300 dpi. Rozdíly v tisku mezi černou barvou (C0M0Y0K100) a namíchanou černou (součet jejích barev by neměl přesáhnout 240 %). Texty vždy 100% černou (C0M0Y0K100) C0 M0 Y0 K100 C12 M0 Y0 K100 C40 M40 Y40 K100 C70 M40 Y20 K100 VĚDECKÉ POSTERY Děkuji za pozornost. Použitá literatura: G. Ambrose, P. Harris: Layout, velký průvodce grafickou úpravou (Computer Press, 2009) Z. Dvořáčková: DTP a předtisková příprava (Computer Press, 2008) B. Blažej: Grafická úprava tiskovin (Státní nakladatelství Praha, 1990) Timothy Samara: Grafický design (Slovart, 2008)